Monday, December 7, 2009

Bersedekahlah Walaupun Hanya Separuh Kurma.

Dari Ady bin Hatim r.a. yang berkata, bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda, "Tidak seorang pun di antara kamu sekelian, kecuali Tuhannya akan berbicara kepadanya besok di hari Qiyamat. Antara ia dan Tuhannya tidak ada penterjemah. Ia memandang suatu kebaikan, maka ia tidak melihat kecuali apa yang telah dipersembahkannya, dan ia memandang sesuatu yang buruk darinya, maka ia tidak melihat kecuali apa yang telah dilakukannya serta memandang apa yang ada di depannya, maka ia tidak melihat kecuali Neraka yang persis ada di depan wajahnya. Maka takutlah kalian kepada Neraka meski dengan hanya (bersedekah) separuh kurma, dan kalimat yang baik."
(Hadis Riwayat Muttafaq Alaih)

Ini sebuah ungkapan lain dari Rasulullah s.a.w yang menjelaskan, bahawa tidak ada satu pun dari umatnya kecuali akan diajak berbicara oleh Allah s.w.t., Tuhan semesta alam tanpa tirai. Diajak berbicara secara langsung oleh Zat Yang Maha Luhur hikmah-Nya serta Maha Agung pujian-Nya di hari Akhirat nanti.

Orang-orang yang beriman akan melihat segala kebaikan yang telah dilaksanakan semasa di dunia dahulu. Maka ia tidak melihat kecuali apa yang ia telah persembahkan dari amal soleh dan kebajikan. Ia melihat solatnya sebagai amal soleh, melihat zakatnya termasuk dalam amal kebajikan, melihat puasa, haji ada di hadapannya, melihat amal ma'aruf nahi anil mungkar, berbakti kepada ibu bapa, menjalinkan silaturahim, berbuat baik kepada tetangga dan menghormati tetamu, semuanya akan berada di hadapannya. Semua amal soleh dan amal kebaikan yang dilaksanakan dengan ikhlas akan di nilai dan di balasi oleh Allah s.w.t. dengan Syurga-Nya.

Untuk orang-orang yang derhaka dan membuat dosa, mereka akan melihat segala dosa dan kemungkaran yang telah mereka lakukan. Mereka adalah terdiri daripada penzina, pencuri, pembunuh, penderhaka kepada ibu bapa, orang yang menyakiti hati jirannya, pemakan harta anak yatim, tidak pernah bersyukur kepada Allah, mereka yang meninggalkan solat, puasa dan tidak mahu membayar zakat dan meminum arak. Dahulunya di dunia di gunakan lidahnya untuk mengumpat, memfitnah, mengadu domba, sumpah palsu dan menentang hukum Allah. Kakinya dahulu di gunakan untuk menuju ke tempat maksiat, tangannya dahulu di gunakan untuk mencuri dan mengambil rasuah.

Inilah keadaan orang-orang yang berdosa akan melihat Neraka yang menyala-nyala dihadapan mereka.Ketika ini segala penyesalan tidak berguna lagi. Seluruh anggotanya kecuali mulutnya, akan menceritakan satu persatu segalan amalan dan perbuatan dosa tuannya tanpa beselindung-selindung lagi. Setelah perhitungan dan timbangan amal di jalankan maka mereka akan di masukkan ke dalam Neraka sebagai balasan di atas kejahatan dan kemungkaran yang di laksanakan ketika di dunia.


Nabi s.a.w. menyatakan bahawa takutlah kepada Neraka itu walaupun hanya bersedekah dengan separuh kurma dan kata-kata yang baik. Maksudnya di sini kita digalakkan untuk banyak bersedekah dan membuat amal kebaikan sebanyak mungkin, semoga dengan sedekah ini dan kebaikan yang dilaksanakan akan dapat membantu kita ketika berhadapan dengan Allah s.w.t. di hari Qiyamat nanti.

No comments: