Friday, December 11, 2009

Silaturahim Dapat Memanjangkan Usia Seseorang

Ketahuilah saudaraku.
SILATURAHIM ini dapat memanjangkan usia seseorang.
Mengikut riwayat, pada suatu ketika malaikat maut datang kepada Nabi Daud. Pada masa itu kelihatan seorang lelaki duduk di depannya.

Malaikat maut berkata "Enam hari lagi, orang ini akan dicabut nyawanya".

Bagaimanapun, selepas beberapa hari, Nabi Daud menjenguk lelaki itu yang ternyata dia masih hidup. Bahkan keadaannya bertambah sihat. Lelaki itu juga kelihatan bertambah muda berbanding sebelumnya.

Nabi Daud pun bertanya kepada malaikat maut,"Mengapakah demikian (dia masih hidup) sedangkan katamu tinggal enam hari saja lagi lelaki itu akan dicabut nyawanya?".

Malaikat maut pun menjawab. "Ketika itu, selepas beredar dari hadapanmu, dia sudah menyambung silaturahimnya yang sudah lama terputus, maka Allah menambahkan umurnya hingga 20 tahun lagi."

(Di petik dari sentuhanbayu-zieida92.biogspot.com)



Pengajarannya :
Berdasarkah kisah di atas dan bersesuaian dengan hadis Nabi s.a.w. menyatakan bahawa salah satu kebaikan dan hikmah menjalinkan ikatan silaturahim yang telah terputus adalah dipanjangkan usia oleh Allah s.w.t. Oleh itu kita hendaklah membaiki semula ikatan persaudaraan yang terputus samaada sesama keluarga, sahabat handai atau jiran tetangga. Lupakanlah perselisihan yang lama dan binalah ukuwah Islamiyah dan hidupkan semula ikatan silaturahim.

No comments: