Monday, November 16, 2009

Haji Menghubung Agama Ibrahim dan Syariat Muhammad s.a.w.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Ibadah Haji adalah merupakan Rukun Islam kelima. Difardukan oleh Allah s.w.t. kepada setiap Muslim yang berkemampuan dan telah cukup syarat-syaratnya. Kewajipan mengerjakan haji hanya sekali sahaja seumur hidup, dan lebih daripada itu dikira sunat sahaja.

Musim haji telah hampir tiba lagi. Talbiah akan terus bergema setiap kali umat Islam dari seluruh dunia mengunjung Makkah. Kota ini adalah pusat umat Islam sedunia kerana di sana berdiri kiblat umat Islam, iaitu Ka'abah. Lebih 3 juta Muslimin dari seluruh dunia termasuk dari Malaysia berkumpul di sana.

Ini adalah perhimpunan seaqidah sepanjang zaman, dari zaman Nabi Ibrahim a.s. hingga Qiyamat. Tidak ada halangan bangsa, keturunan dan pangkat untuk menerima Islam sebagai penyatu manusia. Makkah dan Ka'abah adalah lambang kesatuan aqidah untuk seluruh bumi kerana Ka'abah adalah rumah ibadat pertama di bumi.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud, "Dan Kami telah perintahkan Ibrahim dan Ismail, 'bersihkanlah rumah-Ku untuk orang-orang yang tawaf, yang iktikaf, yang ruku' dan sujud'."
(Surah al-Baqarah ayat 125)

Sahabat yang dimuliakan,
Talbiah yang diucapkan menusuk kalbu bagi yang memahami mesejnya dan diucapkan berulang-ulang tanda memuji kebesaran Ilahi, "Hambamu datang menyahut panggilan-Mu, ya Allah Tuhan yang tiada sekutu bagi-Mu, sesungguhnya segala pujian, nikmat dan pemerentahan adalah kepunyaan-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu."

Haji adalah latihan 'pergi menuju kematian'. Dengan pakaian ihram putih umpama kain kafan, berkumpul di Arafah sebagai Mahsyar. Haji adalah 'pergi menuju Allah' - menuju kebersihan diri, dengan ikrar akan terus memusuhi syaitan yang direjam di Jamrah Ula, Jamrah Wustta dan Jamrah 'Aqabah. Haji melatih kesediaan berkorban meninggalkan tanah air, keluarga kerana agama Allah.

Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud, "Bagi kamu sebaik-baik jihad ialah Haji Mabrur."
(Hadis Riwayat Bukhari).

Haji adalah latihan keupayaan dan survival kerana agama Allah. Ia adalah ziarah bukit-bukit sejarah agama Tauhid, agama Ibrahim a.s.

Sahabat yang berbahagia,
Makkah yang nama asalnya Bakkah pada zaman Nabi Ibrahim a.s. adalah kota perintis agama Tauhid. Di sini bermula dakwah Nabi Ibrahim a.s. Nabi Muhammad s.a.w. menyambung dakwah Nabi Ibrahim a.s. itu. Demikianlah seluruh bangsa datang menyaksikan bukti bahawa agama langit hanya satu iaitu agama Ibrahim, Ismail, Ishak, Ya'kub dan anak cucunya hinggalah Isa dan Muhammad s.a.w.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud, "Apakah kalian mengatakan bahawa Ibrahim, Ismail, Ishak, Ya'kub dan anak cucunya adalah penganut agama Yahudi dan Nasrani? Katakanlah, 'Apakah kalian lebih mengetahui ataukah Allah? Dan siapakah yang lebih zalim daripada mereka yang menyembunyikan bukti (kebenaran) Allah yang ada padanya. Dan Allah tidak lalai daripada apa yang kalian buat'." (Surah al-Baqarah ayat 140)

Baitullah yang dibina oleh Nabi Ibrahim a.s. serta Nabi Ismail a.s. itu juga disyariatkan menjadi rumah ibadat malah Kiblat umat Islam hari ini. Jelas terbukti bahawa agama Ibrahim bukan Yahudi atau Nasrani seperti yang mereka dakwakan.

Ketika Sae'i teringat kita tentang pengorbanan seorang wanita-Hajar.Pengorbanan seorang wanita bersama anak demi akur dengan tugas dakwah suaminya yang diperentah oleh Allah s.w.t. Nabi Ibrahim a.s. diperintah oleh Allah supaya membawa isteri dan anaknya Ismail dari Palestin ke padang pasir tandus itu dan ditinggalkan tanpa menoleh ke belakang. Hajar bertanya, "Adakah ini perintah dari Tuhanmu?". Jawab Ibrahim, "Ya"baginda terus meninggalkan mereka seraya menyerahkannya kepada Allah. Apabila kehabisan makanan berlari-larilah Hajar antara Saffa dan Marwa untuk mencari air. Ketika keletihan ia munajat ke Rabbnya memohon pertolongan. Akhirnya keluarlah air dari lopak tendangan kaki Ismail yang masih bayi. Lalu teriak Hajar, 'Zam! Zam! yang bererti keluar lagi! Berkat zam-zam Ismail dibesarkan. Telaga ini menarik perhatian rombongan dagang lalu menyinggah dan berkampung hingga dipanggil Bakkah.

Selang beberapa ketika Nabi Ismail a.s. telah menjadi remaja, keluarga itu diuji lagi, kali ini antara Nabi Ibrahim a.s. dengan Nabi Ismail a.s. Ujian yang lebih getir, mendapat perintah dari Allah untuk menyembelih Nabi Ismail a.s., yang berakhir dengan mukjizat diganti oleh Allah dengan binatang kibas.

Sahabat,
Sesungguhnya Islam adalah agama yang penuh pengorbanan. Tidak boleh hanya berangan-angan, dan menganggap bahawa boleh menghayati iman dan Islam tanpa pengorbanan. Islam bukan agama simbol-simbol, dan bukan agama tunjuk-tunjuk. Ia bukan agama retorik (cakap indah tanpa bukti), tetapi ia adalaha agama perbuatan, penuh pengorbanan dan keikhlasan. Sesiapa yang lebih korban dan ikhlasnya maka lebihlah imannya.

Oleh itu setiap Muslim Mukmin hendaklah mengambil contoh pengorbanan yang telah dilaksanakan oleh keluarga Nabi Ibrahim dalam rangka mencari keredhaan Allah s.w.t. Tidak kurang hebat juga pengorbanan yang di tunjukkan oleh baginda Rasulullah s.a.w.dan ahli keluarga baginda dalam usaha untuk menegakkan syariat Allah s.w.t. dimuka bumi ini dan dibantu oleh sahabat-sahabatnya.

Amalan yang paling afdal ketika menyambut Eidul Adha adalah mengorbankan binatang ternak umpama lembu, kambing atau unta untuk diagihkan dagingnya kepada fakir miskin dan mereka yang memerlukannya. Di syariatkan oleh Allah s.w.t. korban binatang ternak pada 10, 11, 12 dan 13 bulan Zulhijah adalah mengambil sempena pengorbanan yang agong Nabi Ibrahim a.s. ke atas anaknya Nabi Ismail a.s.

No comments: