Saturday, September 8, 2012

Hati Yang Beriman Dan Bertakwa Akan Sentiasa Reda Terhadap Ketetapan Allah SWT Di Dunia Ini

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Setiap  mukmin yang beriman dan bertakwa kepada Allah SWT akan reda kepada setiap peristiwa yang berlaku dimuka bumi ini. Beriman kepada qada dan qadar atau reda terhadap ketetapan Allah SWT adalah termasuk di dalam percaya kepada rukun Iman yang ke enam.

Jika seseorang itu rasa kecewa dan putus asa terhadap peristiwa yang menimpa dirinya ini bermakna dia seolah-olah marah kepada Allah SWT dan menafikan takdir yang menimpa dirinya. Sifat ini sebenarnya boleh menjejaskan dan merosakkan imannya terhadap Allah SWT .

Kenapa seseorang bersifat tidak wajar kepada Tuhannya sedangkan dirinya dan apa yang dimilikinya bukan haknya secara mutlak? Sebenarnya semunya adalah milik Allah Rabbul Jalil dan manusia hanya diberi pinjam untuk sementara waktu ketika di dunia ini sahaja.

Islam melarang sama sekali sifat putus asa, kecewa dan tidak reda dengan takdir Allah SWT. Apa yang berlaku dimuka bumi termasuk musibah yang menimpa diri semuanya telah ditakdirkan sebelum Allah SWT mencipta muka bumi dan diri manusia sendiri.

Firman Allah SWT dalam surah Ar-Ra’d ayat 39 yang bermaksud: “Allah menghapuskan apa juga yang dikehendaki-Nya dan Dia juga menetapkan apa juga yang dikehendaki-Nya. Dan (ingatlah) pada sisi-Nya ada ibu segala suratan.”

Jika kita terima musibah atau ujian daripada Allah SWT ini dengan perasaan positif dan yakin peristiwa ini terdapat hikmah di dalamnya kita akan merasa tenang dan sabar menerima ketentuan Allah SWT. Yakinlah sifat Allah SWT Maha Pengasih dan Penyayang, Dia tidak akan menzalimi para hamba-Nya. Jika kita bersangka baik terhadap Allah SWT maka Dia akan mengasihi dan menyayangi kita dan akan diberinya rahmat, kasih sayang dan rezeki yang tiada disangka-sangka.

Kesemua ini menunjukkan, Allah tidak pernah mengikat dan menzalimi manusia malah sebaliknya manusia telah diberi kebebasan untuk menentukan jalan hidupnya sendiri. Walau bagaimanapun, segala keputusan manusia tidak boleh keluar dari ruang kemanusiaan yang telah Allah SWT tetapkan dan Allah SWT sejak dari awal lagi telah mengetahui segala keputusan yang akan diambil oleh manusia.

Allah SWT berfirman maksudnya : “Keputusan di sisiKu tidak akan berubah dan Aku sekali-kali tidak menzalimi hamba-hambaKu.”(Surah Qaaf ayat 29)

Hidup di dunia adalah medan ujian untuk manusia, siapakah di antara mereka yang taat dan patuh kepada perintah-Nya dan bersabar terhadap ujian-Nya berupa kehilangan orang yang di sayangi, kemiskinan dan kekurangan harta, penyakit yang dihadapi ,gagal dalam pepereksaan atau kecundangan dalam perkahwinan / pertunangan maka semua ini adalah dugaan-dugaan yang perlu dihadapi dengan tenang, sabar dan reda dengan qada dan qadar Allah SWT.

Sahabat yang dimuliakan,
Manusia diminta berusaha dan berikhtiar di dalam kehidupan tetapi di akhir keputusannya adalah hak Allah SWT menentukannya. Jika kita berjaya di atas ikhtiar yang dijalankan maka banyakkan bersyukur kerana Dia mengizinkan kejayaan itu kita miliki, tetapi jika berlaku sebaliknya apa yag kita usahakan gagal maka jangan putus asa kerana disana mengandungi banyak hikmah dan kebaikannya yang mana kita sendiri tidak mengetahuinya maka banyakkan bersabar.

Sifat orang mukmin sentiasa berada didalam kebaikan sebagaimana hadis Nabi SAW yang bermaksud : “Ajaib sungguh urusan orang mukmin . Sesungguhnya setiap urusannya, baginya semuanya baik. Dan hal itu tidaklah demikian akan terjadi kepada seseorang, melainkan dia seorang mukmin. Ketika ia ditimpa dengan suatu kesenangan, ia bersyukur, dan syukur itu justeru baik untuk dirinya. Dan ketika ia ditimpa dengan suatu kesusahan, ia bersabar, maka (sabar) itu baik untuknya” . (Hadis riwayat Muslim)

Sahabat yang dikasihi,
Marilah kita mendidik dan melatih hati dan jiwa kita supaya sentiasa bersikap positif dan tidak ragu-ragu di atas qada dan qadar dan yakin janji-janji Allah bahawa setiap kesusahan itu ada kesenangan dan setiap kegagalan itu akan ada kejayaan. Oleh itu jangan lupa sentiasa berdoa dan bertawakal kepada Allah SWT setiap pekerjaan dan urusan kita di dunia ini. Jiwa dan hati yang sentiasa terikat dengan Allah SWT akan mendapat kasih sayang dan rahmat daripada-Nya.

Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : "Allah SWT berfirman, 'Aku sesuai dengan prasangka hamba-Ku kepada diri-Ku'." (Hadis RiwayatAl-Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda, maksudnya : "Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan kamu berbaik sangka dengan Allah." (Hadis Riwayat Muslim)

Akhirkata marilah kita reda dan berbaik sangka dengan Allah SWT dan percaya terhadap takdir-Nya tanpa ragu-ragu. Sentiasalah berdoa kepada Allah SWT semoga Dia memilih kita menjadi hamba-hamba-Nya yang di redai , diberkati dan dirahmati di dunia dan akhirat.

No comments: