Saturday, December 21, 2013

Soal Jawab Agama Siri 125 (Berdoa Mengangkat Tangan, Mandi Wajib, Surah Ketika Solat, Bulu Kucing Dan Air Mushammas)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Soal jawab Agama Siri 125 adalah membicangkan persoalan doa mengangkat tangan, mandi wajib mengikut sunah, surah-surah yang dibaca oleh Nabi SAW semasa solat, hukum bulu kucing dan berwuduk dengan air mushammas.

906. Soalan : Saya ada beberapa soalan untuk meminta ustaz memberi pencerahannya :

1) Adakah Nabi SAW mengangkat tangan dan kemudian menyapu muka selepas habis doa, atau adakah Nabi SAW hanya berdoa di dalam hati atau pun adakah Nabi SAW hanya melafazkan doa tersebut tanpa mengisyaratkan mana-mana anggota tubuh (i.e mengangkat tangan).?

2) Jika Nabi SAW contohnya tidak mengangkat tangan ketika dalam doa-doa tertentu, adakah salah jika kita membuatnya. Adakah ianya termasuk dalam perbuatan bid’ah?

3) Adakah cara berdoa yang paling baik yang patut kita lakukan kepada Allah SWT?

Jawapan:

1. Mengangkat kedua belah tangan ketika berdoa :

Banyak hadis sahih menceritakan perihal Nabi S.A.W berdoa dengan mengangkat kedua tangannya, ini memang sudah betul dan tepat. Bahkan hadis-hadis tersebut mencapai taraf mutawwatir.

Disertakan hadis yang diriwayatkan oleh para imam hadis :

1. Oleh Abu Humaid r.a. (Hadis Riwayat Bukhari dan  Muslim).
2. Oleh Abdullah bin Amr bin Ash r.a. (Hadis Riwayat Bukhari dan  Muslim).
3. Oleh Anas bin Malik r.a. (Hadis Riwayat Bukhari) tentang Nabi berdoa di waktu perang Khaibar dengan mengangkat kedua tangannya.
4. Oleh Abu Musa Al-Asy’ari r.a.  (Hadis Riwayat Bukhari dan lain-lain).
5. Oleh Ibnu Umar r.a. (Hadis Riwayat Bukhari).
6. Oleh Aisyah r.ha (Hadis Riwayat Muslim).
7. Oleh Abu Hurairah r.a. (Hadis Riwayat Bukhari).
8. Oleh Sa’ad bin Abi Waqqash r.a.(Hadis Riwayat Abu Dawud).

Dan sahabat-sahabat Rasulullah SAW yang meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W, ada berdoa dengan mengangkat kedua tangannya di pelbagai tempat. Semua riwayat di atas (yakni tentang Nabi S.A.W berdoa mengangkat kedua tangannya) adalah merupakan fi'il (perbuatan) Nabi S.A.W. Adapun yang merupakan qaul (perkataan/sabda) Nabi S.A.W, ada diriwayatkan oleh Malik bin Yasar r.a, dia berkata bahawa telah bersabda Rasulullah S.A.W :
“Apabila kamu meminta (berdoa) kepada Allah, maka mintalah kepada-Nya dengan telapak tangan kamu, dan janganlah kamu meminta kepadaNya dengan belakang tapak tangan”. (Hadis Sahih Riwayat Abu Dawud No. 1486).

Kata Ibnu Abbas r.a.:
“Permintaan (doa) itu, yakni : Engkau mengangkat kedua tanganmu setentang dengan kedua tapak tanganmu.” (Hadis Riwayat Abu Dawud).

Mengenai mengusap muka selepas berdoa, hadis-hadis tersebut adalah dha’if (lemah) (Fatwa Ibn Taimiyyah). Sungguhpun begitu, perkara ini adalah khilaf. Tak wajar digembar-gemburkan.

2. Nabi SAW jika berdoa akan mengangkat kedua tangan baginda (seperti riwayat yang dinyatakan di atas) dan amalan ini bukan amalan bid'ah.

3. Cara berdoa yang betul adalah kita berdoa dengan suara lemah lembut :

Firman Allah SWT maksudnya : “Berdoalah kepada Tuhanmu dengan merendahkan diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas. Dan janganlah kalian berbuat kerosakan di muka bumi sesudah (Allah) memperbaikinya, dan berdoalah kepadaNya dengan rasa takut (tidak akan diterima) dan penuh harapan (akan dikabulkan). Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik.” (Surah Al-A’raaf: ayat 55 -56).

Wallahu a'lam

907. Soalan : Bagaimanakah cara-cara mandi wajib mengikut sunah Rasulullah SAW?

Jawapan : 

Cara-Cara Mandi Wajib Mengikut Sunah :

Űčن Ű§ŰšÙ† Űčۚۧ۳ Ù‚Ű§Ù„: Ù‚Ű§Ù„ŰȘ Ù…ÙŠÙ…ÙˆÙ†Ű©: ÙˆŰ¶ŰčŰȘ Ù„Ű±ŰłÙˆÙ„ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه ÙˆŰłÙ„Ù… Ù…Ű§ŰĄ يŰșŰȘŰłÙ„ ŰšÙ‡، ÙŰŁÙŰ±Űș Űčلى ÙŠŰŻÙŠÙ‡، فŰșŰłÙ„Ù‡Ù…Ű§ Ù…Ű±ŰȘين ŰŁÙˆ Ű«Ù„Ű§Ű«Ű§، Ű«Ù… ŰŁÙŰ±Űș ŰšÙŠÙ…ÙŠÙ†Ù‡ Űčلى ŰŽÙ…Ű§Ù„Ù‡، فŰșŰłÙ„ Ù…Ű°Ű§ÙƒÙŠŰ±Ù‡، Ű«Ù… ŰŻÙ„Ùƒ ÙŠŰŻÙ‡ ŰšŰ§Ù„ŰŁŰ±Ű¶، Ű«Ù… Ù…Ű¶Ù…Ű¶ ÙˆŰ§ŰłŰȘÙ†ŰŽÙ‚، Ű«Ù… ŰșŰłÙ„ ÙˆŰŹÙ‡Ù‡ ÙˆÙŠŰŻÙŠÙ‡، وŰșŰłÙ„ Ű±ŰŁŰłÙ‡ Ű«Ù„Ű§Ű«Ű§، Ű«Ù… ŰŁÙŰ±Űș Űčلى ŰŹŰłŰŻÙ‡، Ű«Ù… ŰȘÙ†Ű­Ù‰ من Ù…Ù‚Ű§Ù…Ù‡، فŰșŰłÙ„ Ù‚ŰŻÙ…ÙŠÙ‡

Dari Ibn ‘Abbas r.a, beliau berkata: Maimunah r. ha.  berkata: "Aku meletakkan air untuk Rasulullah SAW mandi wajib. Baginda SAW menyiram kedua tangannya dan membasuh kedua tangannya dua atau tiga kali. Seterusnya Baginda SAW menyiram air dengan tangan kanannya ke tangan kirinya dan membasuh kemaluannya (dengan menggunakan tangan kiri). Selepas itu, Baginda SAW menyapu tangannya ke tanah, kemudian Baginda SAW memasukkaan air ke dalam hidung dan mulut kemudian mengeluarkannya. Seterusnya Baginda SAW membasuh mukanya dan kedua tangannya dan membasuh kepalanya tiga kali. Selepas itu Baginda SAW menyiram air ke atas tubuhnya, kemudian baginda saw berpindah dari tempat tersebut dan mencuci kedua kakinya. (Hadis Riwayat Bukhari)

Di dalam Sahih Muslim (317) disebutkan pula:

Ű«Ù… ŰŁŰȘيŰȘه ŰšŰ§Ù„Ù…Ù†ŰŻÙŠÙ„ ÙŰ±ŰŻÙ‡

Kemudian aku (Maimunah r.ha.) memberikan kepada Baginda SAW sapu tangan, lalu Baginda SAW menolaknya.

Ringkasan cara mandi wajib berdasarkan dalil-dalil di atas ialah:

1) Niat. Ini berdasarkan hadis yang popular bahawa setiap amal mestilah dengan niat.

2) Membaca ‘Bismillah’.

3) Mencuci tangan sebanyak tiga kali.

4) Mencuci kemaluan dengan tangan kiri

5) Menggosokkan tangan kiri ke tanah lalu lalu mencucinya. Boleh juga mencuci tangan kiri itu dengan sabun.

6) Berwuduk. Wuduk boleh dilakukan seperti wuduk untuk solat (Sohih Muslim:317) ataupun menangguhkan mencuci kaki selepas selesai mandi.

7) Menyela-nyela rambut secara merata lalu menyiramnya 3 kali dengan air sepenuh dua telapak tangan. Ini berdasarkan hadis dari Aisyah di dalam hadis sahih riwayat Bukhari:

Ű«Ù… ÙŠŰŻŰźÙ„ ۣ۔ۧۚŰčه في Ű§Ù„Ù…Ű§ŰĄ، ÙÙŠŰźÙ„Ù„ ŰšÙ‡Ű§ ŰŁŰ”ÙˆÙ„ ŰŽŰčŰ±Ù‡، Ű«Ù… ÙŠŰ”Űš Űčلى Ű±ŰŁŰłÙ‡ Ű«Ù„Ű§Ű« ŰșŰ±Ù ŰšÙŠŰŻÙŠÙ‡

“Kemudian Baginda SAW memasukkan jari-jarinya ke dalam air, kemudian menyela-nyela rambutnya, kemudia menyiram kepalanya 3 kali dengan kedua tangannya.”

Ketika menyiram kepala hendaklah dimulai dengan bahagian kanan, kemudian, bahagian kiri dan seterusnya bahagian tengah kepala. Ini berdasarkan hadis ‘Aisyah r.a. di dalam sahih riwayat Muslim (318):

. ۚۯۣ ŰšŰŽÙ‚ Ű±ŰŁŰłÙ‡ Ű§Ù„ŰŁÙŠÙ…Ù†. Ű«Ù… Ű§Ù„ŰŁÙŠŰłŰ±

Baginda SAW menyiram kepalanya di bahagian kanan, kemudia bahagian kiri.

Jika mandi untuk haid, maka wanita dianjurkan untuk melepaskan ikatan rambut. Ini berdasarkan hadis ‘Aisyah r.ha di dalam hadis sahih riwayat Bukhari di mana beliau kedatangan haid ketika menunaikan haji. Lalu baginda SAW berkata sedemikian:

ŰŻŰčي ŰčÙ…Ű±ŰȘك، ÙˆŰ§Ù†Ù‚Ű¶ÙŠ Ű±ŰŁŰłÙƒ، ÙˆŰ§Ù…ŰȘŰŽŰ·ÙŠ

“Tinggalkanlah umrahmu, lepaskanlah ikatan rambutmu (ketika mandi) dan sisirlah rambutmu”

8) Memulakan dengan bahagian kanan tubuh.

Űčن Űčۧۊێ۩؛ Ù‚Ű§Ù„ŰȘ: Ű„Ù† ÙƒŰ§Ù† Ű±ŰłÙˆÙ„ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه ÙˆŰłÙ„Ù… ÙŠŰ­Űš Ű§Ù„ŰȘيمن في ŰŽŰŁÙ†Ù‡ كله. في نŰčليه، وŰȘŰ±ŰŹÙ„Ù‡، ÙˆŰ·Ù‡ÙˆŰ±Ù‡

Dari ‘Aisyah RA: Sesungguhnya Rasulullah SAW suka mendahulukan bahagian kanan pada semua urusannya, ketika memakai kasut, ketika bersikat dan ketika bersuci. (Hadis Sahih Riwayat Muslim : 268)

9) Meratakan air ke seluruh tubuh. Kita mestilah semua lipatan tubuh seperti ketiak dan lain-lain. Ini berdasarkan hadis ‘Aisyah (Sunan Abi Daud:243, di nilai sahih oleh al-Albani)

10) Beralih dari tempat mandi dan membasuh kaki.

Wallahu a'lam.

Rujukan:

Ű·Ù‡ÙˆŰ± Ű§Ù„Ù…ŰłÙ„Ù… في Ű¶ÙˆŰĄ Ű§Ù„ÙƒŰȘۧۚ و Ű§Ù„ŰłÙ†Ű© مفهوم و ÙŰ¶Ű§ŰŠÙ„ ÙˆŰąŰŻŰ§Űš و Ű§Ű­ÙƒŰ§Ù…


Di petik daripada buku : Thaharah Nabi, tuntunan bersuci lengkap oleh Said bin Ali bin Wahf al-Qahtani.

908. Soalan : Bolehkah ustaz senaraikan surah yang perlu dibaca dalam solat? Apakah benar panjang pendek sesuatu surah itu akan menentukan kedudukannya sama ada di rakaat awal atau akhir.

Jawapan :

Bacaan surah dalam solat hendaklah dibaca dengan tertib dan tartil serta dibezakan bacaan dengung suara antara sebutan rahmat dan sebutan azab, antara sebutan tahmid (memuji) dengan sebutan tamjid (memuliakan), antara sebutan wa'du (janji baik untuk yang taat) dengan wa'id (janji jahat untuk yang ingkar). Jika kita melakukan sedemikian, barulah solat kita dikatakan berbekas pada jiwa dan perasaan.
Begitu juga hendaklah kita berhenti (waqaf) pada tiap-tiap ayat, atau di tempat yang dipandang baik berhenti pada tempat itu.

Mengenai soal memanjangkan atau memendekkan surah yang dibaca iaitu Rasulullah SAW kadang-kala membaca surah panjang, sederhana dan kadang-kadang pendek. Baginda SAW membaca bersesuaian dengan keadaan ketika itu.

Rasulullah SAW juga sentiasa membaca surah dari awal, tidak pernah Baginda memulakan bacaan pada pertengahan surah atau pada akhir surah. Baginda SAW kadang-kadang menghabiskan bacaan surah di pertengahan surah itu pada satu rakaat saja, dan kadang-kadang Baginda berhenti di pertengahan surah dan Baginda menamatkannya di rakaat kedua.

Tidak ada riwayat yang menyatakan Nabi SAW membaca satu atau dua atau tiga ayat daripada satu-satu surah, atau membaca akhir surah melainkan di solat sunat fajar (Subuh).

Pada solat sunat fajar (Subuh), Nabi SAW membaca di rakaat pertama satu ayat pada surah al-Baqarah, iaitu ayat 136. Pada rakaat kedua sunat fajar (Subuh), Baginda membaca satu ayat pada surah Ali Imran ayat 64.

Rasulullah SAW pernah membaca satu surah di kedua-dua rakaat, seperti mana Baginda pernah membaca kedua-dua surah tiap-tiap rakaat. Umpamanya, Rasulullah SAW pernah membaca surah al-A'raf pada solat Maghrib, sebahagiannya Baginda baca di rakaat pertama dan sebahagian lagi dibaca pada rakaat yang kedua.

Rasulullah SAW pernah membaca surah al-Zalzalah di kedua-dua rakaat solat Subuh. Rasulullah SAW pernah membaca kedua-dua surah daripada surah al-Mufashshal, pada satu-satu rakaat.

Rasulullah SAW pernah memanjangkan bacaan ketika solat Subuh setiap hari, lebih panjang daripada solat fardu yang lain pada hari itu.

Rasulullah SAW pada setiap solat ghalibnya (lazimnya) memanjangkan bacaan surah pada rakaat pertama dibandingkan rakaat kedua.

Surah terpendek yang Baginda baca pada solat Subuh ialah Surah Qaf dan surah yang ukuran sepertinya. Menurut keterangan yang sahih, bacaan ketika solat Subuh itu, lazimnya sebanyak 60 hingga 100 ayat (iaitu bagi tiap-tiap rakaat).

Di solat Subuh pada pagi Jumaat, Baginda tetap membaca pada rakaat pertama Surah as-Sajadah dan di rakaat kedua, membaca surah al-Insan. Baginda membaca dengan lengkap, tidak pernah Baginda membaca setengahnya saja.

Pada solat Zuhur, Rasulullah SAW membaca (panjangnya) 30 ayat (seperti panjang surah as-Sajadah). Rasulullah SAW juga membaca pada solat Zuhur surah al-A'la dan al-Lail atau Surah al-Buruj dan surah At Taariq dan seumpamanya.

Ketika solat Jumaat, Rasulullah SAW biasa membaca surah al-Jumaah pada rakaat pertama dan surah al-Munafiqun pada rakaat kedua. Adakalanya Baginda SAW membaca surah al-A'la dan al-Ghasyiah.

Ketika solat Asar, Rasulullah SAW membaca sekadar 15 ayat pada tiap rakaat. Ketika solat Maghrib Rasulullah SAW membaca surah al-A'raf, surah at-Thur, surah al-Mursalat dan surah ad-Dukhan. Baginda tidaklah terus menerus membaca surah yang pendek.

Ada riwayat yang mengatakan Rasulullah SAW membaca surah al-Kaafirun dan surah al-Ikhlas. Riwayat ini hanya diterima daripada Ibn Majah, kerana itu tidak dapat dipandang sahih. Riwayat yang sahih adalah Rasulullah SAW membaca surah al-Kaafirun dan al-Ikhlas dalam solat Maghrib.


Ketika solat Isyak, Rasulullah SAW membaca surah at-Tin dan surah asy-Syams dan surah-surah seumpamanya. Apabila selesai membaca surah, berhenti atau berdiamlah sekadar senafas, iaitu sekadar membaca Subhanallah. Jangan sekali-kali disambung terus akhir surah dengan takbir dan rukuk. Wallahu a'lam

909. Soalan : Bagaimanakah status bulu yang tertanggal dari kucing yang masih hidup ?

Adakah tafsir Ibnu Abbas mahupun riwayat para sahabat mahupun tabi'in yang menyebut tentang status bulu kucing  itu sendiri?

Jawapan :

Bulu kucing bukanlah najis, oleh kerana kucing itu sendiri bukan binatang yang najis, malahan bulu kucing yang jatuh kedalam air minuman juga tidak menajiskan minuman tersebut.

Berikut kami petik fatwa yang dikeluarkan Markas Fatwa dibawah pegawasan Dr Abdullah al-Faqih :-

"Kucing bukanlah binatang yang najis, diriwayatkan dari pengarang-pengarang al-Sunan dari Kabshah bt Ka'b ibn Malik, isteri kepada Abu Qutaadah, bahawa Abu Qutaadah masuk dan dia (isteri) menuangkan air kepadanya agar dia dapat melakukan wuduk. Kemudian datang seekor kucing dan minum dari air tersebut, dan ia menarik takungan tersebut agar dapat minum air tersebut. Kabshah berkata :'Dia melihatku memandang kepadamya dan dia berkata, 'Adakah anda mendapatinya pelik, Ya anak perempuan saudaraku?'. Aku berkata,'Ya'. Dia berkata :'Rasulullah SAW bersabda : "Sesungguhnya bukanlah kucing itu najis, kerana sesungguhnya ia adalah dikalangan mereka yang biasanya berada dikeliling kamu (al-tawwaafeena ‘alaikum).

Maka dengan itu, apa yang datang pada bulunya adalah bersih (Taher) dan tidak memudharatkan jika ia terjatuh kedalam makanan dan minuman, akan tetapi seeorang itu boleh meinggalkannya sebab menjaga kesihatan" [Fatwa IslamWeb : 52034]

Perkataan "mereka yang biasanya berada dikeliling kamu didalam hadis yang terkandung didalam fatwa diatas membawa maksud kucing itu juga bagaikan orang gaji atau orang rumah yang biasa berada dengan orang-orang didalam rumah.

Terdapat juga didalam riwayat yang lain, dimana seorang wanita membawa makanan hareesa kepada A'isyah ra. dan mendapati beliau sedang bersolat. A'isyah telah mengisyaratkan kepadanya agar dia meletakkan barangan tersebut dibawah. Kemudan seekor kucing datang dan makan sedikit darinya. Apabila A'siyah selesai bersolat, beliau makan makanan yang telah makan oleh kucing tersebut dan berkata :


Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : "Kucing bukanlah najis, malah dia adalah diantara mereka yang biasanya berada dikeliling kamu". Aku melihat Rasulullah SAW melakukan wuduk dengan air yang telah diminum oleh kucing" (Hadis Riwayat Abu Daud dan lain-lain)

910. Soalan : Adakah boleh berwuduk dengan air yang panas ketika berada dalam batang paip/getah paip? Perlukah tunggu hingga aliran air panas tadi bertukar menjadi sejuk?Bagaimana jika air yang panas itu terjadi kerana panas di bahagian atap yang membuatkan air di dalam tangki menjadi panas / suam-suam? Sekian, terima kasih .

Jawapan :

Menurut Dr Wahbah Zuhaily, Mazhab Syafie menghukumkan makruh tanzih kepada mereka yang bersuci menggunakan air yang terlalu panas, air yang terlalu sejuk dan air yang dijemur dibawah sinaran matahari yang dikenali dengan air mushammas.

Makruh tahzih oleh kerana ia bukanlah tegahan akan tetapi digalakkan meninggalkannya, akan tetapi hukumnya tidak putus. Ia bukanlah makruh yang mirip kepada haram.

Hukumnya makruh selama-mana air tersebut panas, dan hukumnya akan berubah apabila air tersebut menjadi sejuk. Hukum tersebut hanya berlaku kepada air yang tidak diisi didalam bekas emas atau perak. Namun demikian, bagi air yang dipanaskan oleh "water heater",jika ia tidak terlalu panas, maka hukumnya tidak memakruhkan.

Menurut Syiekh Abdul Rahman Ibn Jibrin rh, jika air tersebut terlalu panas, wuduk tersebut sah, tetapi hukumnya makruh, kerana ia mungkin akan memberi kesan kepada kulit dan menyebabkan sakit. Wallahu a'lam









Friday, December 20, 2013

Tafsir Surah Az-Zumar Ayat 53 - 59


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh


ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Firman Allah Subhanahu Wa Taala :

قُلْ يَۧ ŰčِŰšَۧۯِيَ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ ŰŁَŰłْ۱َفُÙˆŰ§ Űčَلَى ŰŁَنفُŰłِهِمْ لَۧ ŰȘَقْنَŰ·ُÙˆŰ§ مِن ۱َّŰ­ْمَŰ©ِ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű„ِنَّ Ű§Ù„Ù„َّهَ يَŰșْفِ۱ُ Ű§Ù„Ű°ُّنُÙˆŰšَ ŰŹَمِيŰčًۧ Ű„ِنَّهُ هُوَ Ű§Ù„ْŰșَفُÙˆŰ±ُ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ِيمُ (Ù„ÙŁ)وَŰŁَنِÙŠŰšُÙˆŰ§ Ű„ِلَى ۱َŰšِّكُمْ وَŰŁَŰłْلِمُÙˆŰ§ لَهُ مِن قَŰšْلِ ŰŁَن يَŰŁْŰȘِيَكُمُ Ű§Ù„ْŰčَŰ°َُۧۚ Ű«ُمَّ لَۧ ŰȘُÙ†Ű”َ۱ُونَ (لـ) وَۧŰȘَّŰšِŰčُÙˆŰ§ ŰŁَŰ­ْŰłَنَ مَۧ ŰŁُنŰČِلَ Ű„ِلَيْكُم مِّن ۱َّŰšِّكُم مِّن قَŰšْلِ ŰŁَن يَŰŁْŰȘِيَكُمُ Ű§Ù„ŰčَŰ°َُۧۚ ŰšَŰșْŰȘَŰ©ً وَŰŁَنŰȘُمْ لَۧ ŰȘَŰŽْŰčُ۱ُونَ (لل) ŰŁَن ŰȘَقُولَ نَفْŰłٌ يَۧ Ű­َŰłْ۱َŰȘَى Űčلَى مَۧ فَ۱َّŰ·ŰȘُ فِي ŰŹَÙ†Űšِ Ű§Ù„Ù„َّهِ وَŰ„ِن كُنŰȘُ لَمِنَ Ű§Ù„Űłَِّۧ۟۱ِينَ (لي) ŰŁَوْ ŰȘَقُولَ لَوْ ŰŁَنَّ Ű§Ù„Ù„َّهَ هَŰŻَŰ§Ù†ِي لَكُنŰȘُ مِنَ Ű§Ù„ْمُŰȘَّقِينَ (ل٧) ŰŁَوْ ŰȘَقُولَ Ű­ِينَ ŰȘَ۱َى Ű§Ù„ْŰčَŰ°ََۧۚ لَوْ ŰŁَنَّ لِي كَ۱َّŰ©ً فَŰŁَكُونَ مِنَ Ű§Ù„ْمُŰ­ْŰłِنِينَ (Ù„Ùš) Űšَلَى قَŰŻْ ŰŹَۧۥŰȘْكَ ŰąÙŠَۧŰȘِي فَكَŰ°َّŰšْŰȘَ Űšِهَۧ وَۧ۳ْŰȘَكْŰšَ۱ْŰȘَ وَكُنŰȘَ مِنَ Ű§Ù„ْكَŰ§Ùِ۱ِينَ ((ل٩

Yang bermaksud :

(53) Katakanlah: Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

(54) Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dan berserah dirilah kepadaNya sebelum datang azab kepadamu kemudian kamu tidak dapat ditolong (lagi).

(55) Dan ikutilah sebaik-baik apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu sebelum datang azab kepadamu dengan tiba-tiba, sedang kamu tidak menyadarinya,

(56) Supaya jangan ada orang yang mengatakan: “Amat besar penyesalanku atas kelalaianku dalam (menunaikan kewajipan) tehadap Allah, sedang aku sesungguhnya termasuk orang-orang yang memperolok-olokkan (agama Allah).

(57) Atau supaya jangan ada yang berkata: “Kalau sekiranya Allah memberi petunjuk kepadaku tentulah aku termasuk orang-orang yang bertakwa”.

(58) Atau supaya jangan ada yang berkata ketika ia melihat azab: “Kalau sekiranya aku dapat kembali (ke dunia), nescaya aku akan termasuk orang-orang berbuat baik”.

(59) (Bukan demikian), sebenarnya telah datang keterangan-keteranganKu kepadamu lalu kamu mendustakannya dan kamu menyombongkan diri dan adalah kamu termasuk orang-orang yang kafir”.

(Surah az-Zumar (39) ayat 53-59)

Sebab Turun Ayat:

Dari Ibnu Abbas (ra), katanya: Sesungguhnya penduduk Mekah berkata: “Muhammad mendakwa bahawa penyembah berhala, dan orang yang berdoa kepada selain Allah, dan orang yang membunuh, kononnya dosa-dosa mereka tidak akan diampuni oleh Allah. Oleh itu, untuk apa kita berhijrah dan memeluk agama Islam? Kita sudahpun menyembah berhala, membunuh manusia, dan kita telah melakukan syirik. Sehubungan dengan peristiwa inilah maka Allah Subhana Wa Taala turunkan ayat-ayat di atas.
(Hadis Riwayat Ibnu Jarir dan Ibnu Mardawiyah)

Tafsir Ayat:

Katakanlah: “Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah." (Surah az-Zumar ayat 53)

Maksudnya: "Katakanlah wahai Rasul kepada orang-orang yang beriman yang telah melampaui batasan-batasan Allah, samada banyak melakukan maksiat ataupun tidak mengerjakan suruhan Allah: “Jangan kamu putus asa terhadap ampunan Allah”.

Setelah Allah SWT melarang mereka agar jangan berputus asa, lalu Allah menjelaskan kepada mereka tentang penyebab utama mereka mesti berbuat demikian sehingga tidak timbul lagi rasa ragu:

Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang

Maksudnya: Sesungguhnya Allah akan mengampuni segala dosa manusia tanpa mengira bagaimanapun besarnya dan banyaknya, kecuali dosa yang telah dikhaskan oleh Allah dalam Al-Quran bahwa Dia tidak akan mengampuninya, iaitu: dosa syirik.

Allah SWT berfirman:

Ű„ِنَّ Ű§Ù„Ù„ّهَ Ù„Ű§َ يَŰșْفِ۱ُ ŰŁَن يُŰŽْ۱َكَ Űšِهِ وَيَŰșْفِ۱ُ مَۧ ŰŻُونَ Ű°َلِكَ لِمَن يَŰŽَۧۥ وَمَن يُŰŽْ۱ِكْ ŰšِŰ§Ù„Ù„ّهِ فَقَŰŻِ Ű§ÙْŰȘَ۱َى Ű„ِŰ«ْمًۧ ŰčَŰžِيمًۧ

Maksudnya : "Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendakiNya. Barangsiapa yang mempersekutukan Allah, maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar." (Surah an-Nisaa’ (4) ayat 48)

Keterangan: Ulama Ahlus Sunnah sependapat bahawa yang dimaksudkan dengan dosa syirik tidak akan diampuni oleh Allah SWT ialah ketika ia berada di depan Allah SWT pada hari kiamat kelak, sekiranya ia tidak bertaubat daripada dosa syiriknya sebelum ia meninggal dunia.

Barangsiapa yang enggan menerima kurnia yang amat besar ini, dan justeru berpendapat sebaliknya dan mengira berputus asa dari rahmat Allah adalah lebih utama, maka ia sebenarnya telah melakukan suatu kesalahan besar. Ini kerana berita gembira tersebut bukan hanya warid (datang) dalam nash Al-Quran Al-Karim tetapi juga menjadi perjalanan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasalam sebagaimana sabdanya yang bermaksud :

"Permudahkanlah, dan jangan suka mempersulit-sulitkan. Sampaikanlah berita gembira, dan janganlah membuat orang lari bertempiar (dari Islam)!" (Hadis Riwayat Bukhari)

Daripada Tsauban Maula Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam katanya: "Tidaklah dunia dan apa yang terdapat di dalamnya lebih aku sukai jika dibandingkan dengan ayat ini: “Katakanlah: Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah...”. Kemudian seorang lelaki bertanya: “Ya Rasulullah, bagaimana dengan orang yang melakukan syirik? Lalu Rasulullah (Sallallahu Alaihi Wasalam) terdiam sejenak kemudian baginda bersabda: dan orang yang melakukan syirik (disebutnya sebanyak 3 kali)
(Hadis Riwayat Ahmad)

Daripada ‘Amru Bin ‘Anbasah (ra) katanya: Telah datang kepada Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam seorang lelaki tua sambil bertelekan di atas tongkatnya, lalu katanya: Ya Rasulullah, saya telah banyak melakukan penipuan dan maksiat, adakah ampunan bagiku? Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam bersabda: "Tidakkah engkau sudah bersaksi bahwa tidak ada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah?."

Jawapnya: "Sudah tentu wahai Rasul, bahkan saya juga bersaksi bahwa Tuan adalah Pesuruh Allah." Mendengar jawapan itu baginda Rasul lalu bertanya: “Penipuanmu dan maksiatmu telahpun diampuni oleh Allah”.
(Hadis Riwayat Ahmad)

Hadis di atas semuanya menunjukkan bahawa Allah akan mengampuni semua dosa jika kita benar bertaubat dan ikhlas dalam beramal. Oleh itu manusia tidak sepatutnya putus asa terhadap rahmat dan ampunan Allah SWT. Sesungguhnya pintu rahmat Allah sangat terbuka luas.

Hanya saja setelah Allah SWT berjanji akan mengampuni segala dosa hamba-hambaNya, berikutnya Allah SWT menyuruh mereka agar melakukan dua perkara, iaitu:

1. Bertaubat dan kembali ke jalan Allah
2. Mengikuti ajaranNya yang terbaik (Al-Quran dan Al-Hadis)

"Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dan berserah dirilah kepadaNya sebelum datang azab kepadamu kemudian kamu tidak dapat ditolong (lagi)" (Surah az-Zumar ayat 54)

Maksudnya: Hai sekalian manusia kembalilah kepada Tuhanmu dengan bertaubat, kembalilah kepadaNya dengan mentaatiNya, sambutlah seruanNya iaitu dengan mentauhidkanNya sebelum azab datang menimpamu yang pada waktu itu tidak akan ada seorangpun yang akan menolongmu.

"Dan ikutilah sebaik-baik apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu sebelum datang azab kepadamu dengan tiba-tiba, sedang kamu tidak menyadarinya."(Surah az-Zumar ayat 55)

Maksudnya: Ikutilah apa yang telah diperintahkan oleh Tuhanmu dalam tanzilNya iaitu Al-Quran dan Hadis RasulNya, dan jauhilah apa saja yang dilarangNya sebelum kedatangan azab kepadamu secara tiba-tiba, sedangkan kamu tidak menyadarinya.

Dua ayat di atas mengandungi ancaman dan amaran keras daripada Allah SWT kepada kita sekiranya kita tidak melaksanakan dua perkara di atas, iaitu: Taubat dan mengikuti sebaik-baik apa yang telah diturunkanNya.

Dan setelah memberi mereka amaran dengan azab, Allah lalu menyebut pula illat (sebab) mengapa demikian, iaitu: Supaya jangan ada di antara mereka kelak pada hari kiamat yang berkata:

1. “Amat besar penyesalanku atas kelalaianku dalam menunai kewajipanku terhadap Allah, sedang aku termasuk orang yang memperolok-olokkan (agama Allah)”.

2. “Kalau sekiranya Allah memberi petunjuk kepadaku tentulah aku termasuk orang-orang yang bertakwa”.

3. “Kalau sekiranya aku dapat kembali (ke dunia), niscaya aku akan termasuk orang-orang yang berbuat baik”.

Ungkapan penyesalan ini boleh kita dapati dalam ayat 56 dan 57 dari Surah Az-Zumar di atas.

Allah SWT menjawab penyesalan yang tidak berguna itu dengan firmanNya:

(Bukan demikian), sebenarnya telah datang keterangan-keteranganKu kepadamu lalu kamu mendustakannya dan kamu menyombongkan diri dan adalah kamu termasuk orang-orang yang kafir” (Surah az-Zumar ayat 59)

Maksudnya: Tidak ada gunanya lagi penyesalan pada hari itu, sesungguhnya telah datang kepadamu penjelasan-penjelasanKu di dunia melalui lisan RasulKu dan dibacakannya pula kitabKu kepadamu, dan dia telahpun mengingatkan kamu kepada janji baik (wa’d) dan janji buruk (wa’iid), berita gembira (tabsyir) dan peringatan (indzar) tetapi sayangnya, kamu telah mendustakannya dan sombong terhadap ajarannya, kamu sebenarnya telah melakukan amal orang kafir dan mengikuti jejak langkah mereka yang ingkar dan durhaka.

Kesimpulannya :

1. Orang yang beriman tidak sepatutnya mempunyai sifat putus asa terhadap rahmat dan ampunan Allah, walaupun mereka telah banyak melakukan dosa, kerana rahmat Allah Maha Luas dan Allah berjanji akan mengampuni segala dosa.

2. Agar rahmat dan ampunan Allah diperolehi dengan sempurna, maka kita mestilah melakukan dua syarat yang telah ditetapkan oleh Allah iaitu: Taubat Nasuha dan mengikut sebaik-baik apa yang telah diturunkanNya iaitu Al-Quran dan Al-Hadis.

3. Allah menyuruh kita melakukan dua perkara di atas agar kita kelak pada hari pembalasan tidak menyesal di atas kelalaian kita ketika di dunia.

4. Penyesalan utama manusia pada hari pembalasan nanti ialah kerana sikap mereka yang suka mendustakan ayat-ayat Allah (keterangan-keteranganNya) yang dibawa oleh RasulNya. Mereka sombong dan suka memperolok-olokkan agama Allah, kitabNya, RasulNya dan orang-orang yang beriman.

Sahabat yang dikasihi,
Marilah kita sama-sama beramal dengan ayat di atas iaitu tidak berputus asa dengan rahmat Allah SWT, sesungguhnya Allah SWT Maha Pengasih dan Maha Penyayang dan sentiasa menerima taubat hamba-hamba-Nya yang bertaubat.

Tuesday, December 17, 2013

Soal Jawab Agama Siri 124 (Hukum Membaca Al-Fatihah, Syarat-syarat Membaca al-Fatihah dan Lain-lain Lagi)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Soal jawab Agama Siri 124 adalah membicangkan persoalan hukum membaca surah al-Fatihah, syarat-syarat membaca al-Fatihah, membaca Bismillah dengan kuat , makmum perlu membaca al-Fatihah di belakang imam, imam di sunatkan senyap seketika selepas membaca al-Fatihah, sunat membaca lafaz isti'azah dan sunat membaca surah selepas membaca al-Fatihah.

901. Soalan : Apa hukum membaca al-Fatihah di dalam solat? Dan apakah syarat-syarat bacaan al-Fatihah yang sempurna?

Jawapan :

Membaca al-Fatihah adalah wajib pada setiap rakaat solat. Sabda Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam-; “Tidak ada solat bagi seorang yang tidak membaca ummul-Quran (yakni surah al-Fatihah)” (Hadis Riwayat Imam Muslim dari ‘Ubadah bin as-Shamit r.a.). 

Maksud tidak ada solat ialah; solat tidak sah.

Syarat-syarat bacaan al-Fatihah yang sempurna adalah :

1. Membacanya dengan memperdengarkan kepada diri sendiri. Tidak memadai membaca di dalam hati. Adapun bagi orang bisu, memadai dengan menggerakkan lidah dan dua bibirnya sekadar yang mampu.

2. Wajib menjaga makhraj serta tajwidnya. Begitu juga, wajib mengikut susunan dan berturut-turut iaitu tanpa diselangi antara ayat-ayatnya dengan berhenti yang lama.

3. Hendaklah dibaca dengan bahasa Arab. Tidak sah solat jika dibaca dengan bahasa lain, sama ada seseorang itu memahami bahasa Arab atau tidak.

902. Soalan : Adakah Bismillah sebahagian dari al-Fatihah?  dan bagi solat jahriyyah (yakni yang sunat diperdengarkan bacaan al-Quran di dalamnya), adakah Bismillah itu perlu dibaca dengan kuat atau dibaca perlahan sahaja?

Jawapan :

Ya. Bismillah adalah sebahagian dari al-Fatihah dan wajib dibaca tatkala membaca al-Fatihah. Dalilnya ialah apa yang tertera di dalam mushaf al-Quran di mana Bismillah ditulis sebagai ayat pertama dari al-Fatihah dan apa yang ditulis di dalam al-Quran merupakan ijmak para Huffaz.

Bagi solat jahriyyah (yakni yang sunat diperdengarkan bacaan al-Quran di dalamnya), adakah Bismillah itu perlu dibaca dengan kuat atau dibaca perlahan sahaja?

Dalam masalah ini ada dua pandangan;

Pandangan pertama; Iaitu pandangan ulamak-ulamak mazhab Syafi’ie; Bismillah wajib dibaca dengan kuat (yakni diperdengarkan) kerana ia adalah salah satu ayat dari al-Fatihah sebagaimana yang tertera di dalam mushaf. 

Terdapat hadis dari Ummu Salamah –radhiyallahu ‘anha- menceritakan: “Rasulullah menghitung Bismillah sebagai satu ayat (dari al-Fatihah)”. (Hadis Riwayat Imam Ibnu Khuzaimah dengan sanad yang soheh. Kedudukan sanad hadis ini sebagai soheh juga ditegaskan oleh Dr. Mustafa al-Khin dan Dr. Mustafa al-Bugha dalam kitab mereka al-Fiqhul-Manhaji (Jil. 1, hlm. 131).). 

Dalam musnad Imam Syafi’ie terdapat riwayat dari Soleh Maula at-Tauamah yang menceritakan; “Sesungguhnya Abu Hurairah r.a. membuka solatnya dengan membaca Bismillah”. (Hadis yang miripnya diriwayatkan juga oleh Abdurrazzaq, ad-Daruqutni, Ibnu al-Jarud, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan al-Hakim. Darjatnya adalah soheh menurut Imam ad-Daruqutni, al-Baihaqi dan al-Hakim dengan dipersetujui oleh az-Zahabi. Lihat; Musnad Imam as-Syafi’ie, ditahqiq dan ditakhrij oleh; Dr. Rif’at Fauzi ‘Abdul-Muttalib, jil. 1, hlm. 256, ter. Dar al-Basyair al-Islamiyyah, Beirut (2005)).

Pandangan kedua; Iaitu pandangan jumhur ulama; Bismillah hendaklah dibaca secara perlahan, tidak dikuatkan. Mereka berdalilkan hadis dari Anas r.a. yang menceritakan; “Aku telah pernah menunaikan solat bersama Rasulullah SAW., Abu Bakar, Umar dan Ustman, maka aku tidak pernah mendengar seorang pun dari mereka yang membaca Bismillah”. (Hadis Riwayat Imam Muslim)

Dalam menselarikan antara dua riwayat yang zahirnya kelihatan saling bercanggah itu, ada baiknya kita mengambil pandangan Imam Ibnu Khuzaimah yang menyebutkan; membaca Bismillah dengan kuat atau membacanya dengan perlahan kedua-duanya adalah harus kerana kedua-duanya dilakukan oleh Rasulullah. Tidak ada salah satu darinya yang dilarang. Perbezaan dalam hal ini adalah diharuskan. (Lihat; ulasan Dr. Rif’at Fauzi ‘Abdul-Muttalib dalam Musnad Imam as-Syafi’ie, jil. 1, hlm. 256, ter. Dar al-Basyair al-Islamiyyah, Beirut (2005)). 

Hal yang sama ditegaskan oleh Imam Ibnul-Qayyim dalam Zadul-Ma’ad; Rasulullah SAW adakalanya baginda membaca Bismillah dengan kuat, namun baginda menyembunyikannya (yakni membacanya dengan suara perlahan) adalah lebih kerap dari menguatkannya. (Lihat; Zadul-Ma’ad, jil. 1)

903. Soalan : Adakah makmum juga perlu membaca al-Fatihah di belakang imam? Atau memadai dengan bacaan al-Fatihah imamnya?Adakah imam disunatkan senyap seketika apabila habis membaca al-Fatihah, sebelum meneruskan bacaan ayat atau surah selepasnya?

Jawapan :

Dalam masalah membaca al-Fatihah di belakang imam ada dua pandangan ulama;

Pertama; Menurut ulama-ulama mazhab Imam Syafi’ie; makmum wajib membaca al-Fatihah di belakang imamnya sama ada di dalam solat sirriyah atau jahriyyah, sama ada ia dapat mendengar bacaan imamnya atau tidak. Mereka berdalilkan hadis dari Abu Hurairah r.a. yang menceritakan bahawa Nabi SAW  bersabda; ‘Sesiapa menunaikan solat tanpa membaca di dalamnya ummul-Quran (yakni al-Fatihah), maka solatnya adalah cacat (tidak sempurna)’. Baginda mengulangi sabdanya itu sebanyak tiga kali. Lalu ditanya kepada Abu Hurairah r.a.; ‘Bagaimana jika kami menunaikan solat di belakang imam?’. Jawab Abu Hurairah r.a.; ‘Bacalah al-Fatihah itu dalam diri kamu’” (Hadis Riwayat Imam Muslim, Tirmizi dan Ibnu Majah).

Kedua; Menurut jumhur ulama (Imam Abu Hanifah, Malik dan Ahmad); tidak wajib lagi makmum membaca al-Fatihah kerana al-Fatihahnya telah ditanggung oleh imamnya. Cuma Imam Ahmad membezakan antara dua keadaan;

(Pertama); ketika imam tidak membaca dengan kuat atau makmum tidak dapat mendengar bacaannya; maka ketika itu disunatkan makmum membaca al-Fatihah di belakang imamnya. Jika ia tidak membacanya, tidaklah mengapa (yakni solatnya masih sah) kerana ia disunatkan sahaja dan bacaan imam telah memadai untuknya. Begitu juga, disunatkan juga ia membacanya jika imamnya senyap seketika selepas membaca al-Fatihah untuk memberi peluang makmumnya membaca al-Fatihah.

(Kedua); Jika imam membaca dengan kuat dan makmum dapat mendengar bacaannya, ketika itu tidak disunatkan makmum membacanya (malah dimakruhkan), sebaliknya makmum hendaklah mendengar dan memberi perhatian kepada bacaan imamnya.

Ulama-ulama mazhab Imam Ahmad berdalilkan ayat al-Quran yang bermaksud; “Dan apabila al-Quran itu dibacakan, maka dengar dengan memberi perhatian kepadanya serta diamlah supaya kamu beroleh rahmat” (Surah al-A’raf, ayat 204). 

Begitu juga, berdalilkan sabda Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam-; “Sesungguhnya dilantik imam itu adalah untuk diikuti. Maka apabila ia bertakbir, maka hendaklah kamu turut bertakbir dan apabila ia membaca (al-Quran) hendaklah kamu senyap (dan mendengarnya)” (Hadis riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu).

Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda maksudnya, “Sesiapa mempunyai imam, maka bacaan imam adalah bacaan untuknya” (Hadis Riwayat Ibnu Abi Syaibah, ad-Daruqutni dan Ibnu Majah). 

Kesimpulannya ; Sebaik-baiknya kita membaca surah al-Fatihah selepas imam membaca surah al-Fatihah kerana tidak sah solat jika tdak membaca surah al-Fatihah. Nabi SAW bersabda; ‘Sesiapa menunaikan solat tanpa membaca di dalamnya ummul-Quran (yakni al-Fatihah), maka solatnya adalah cacat (tidak sempurna)’. Baginda mengulangi sabdanya itu sebanyak tiga kali. Lalu ditanya kepada Abu Hurairah r.a.; ‘Bagaimana jika kami menunaikan solat di belakang imam?’. Jawab Abu Hurairah r.a.; ‘Bacalah al-Fatihah itu dalam diri kamu’” (Hadis Riwayat Imam Muslim, Tirmizi dan Ibnu Majah).

904. Soalan : Adakah imam disunatkan senyap seketika apabila habis membaca al-Fatihah, sebelum meneruskan bacaan ayat atau surah selepasnya?Apakah lafaz Isti’azah yang boleh dibaca di dalam solat?

Jawapan :

Sebahagian ulama di antaranya Imam Syafi’ie dan Imam Ahmad mensunatkan imam supaya berhenti seketika selepas membaca al-Fatihah (sebelum meneruskan bacaan ayat atau surah yang lain) bagi memberi peluang kepada makmumnya membaca al-Fatihah di belakangnya. Mereka berdalilkan hadis dari Samurah bin Judub radhiyallahu ‘anhu yang menceritakan bahawa ia menghafal dari Nabi (yakni dari perbuatan baginda ketika solat) dua saktah (yakni dua ketika di mana baginda sengap); (pertama) selepas baginda mengucapkan Takbiratul-Ihram, dan (kedua) selepas membaca “ŰșÙŠŰ± Ű§Ù„Ù…ŰșŰ¶ÙˆŰš Űčليهم ÙˆÙ„Ű§ Ű§Ù„Ű¶Ű§Ù„ÙŠÙ†” (yakni selepas membaca al-Fatihah)” (Hadis riwayat Imam Abu Daud).

Namun sebahagian ulama yang lain antaranya Imam Abu Hanifah dan Imam Malik- memakruhkannya. Menurut mereka hadis di atas adalah dhaif. (Al-Mughni, 1/346).

Hukumnya membaca Isti’azah sebelum membaca al-Fatihah adalah sunat..

Membaca Isti’azah disunatkan sebelum membaca al-Quran sama ada di dalam solat atau di luar solat. Firman Allah (bermaksud); “Apabila kamu hendak membaca al-Quran, maka hendaklah (terlebih dahulu) kamu memohon perlindungan dengan Allah dari hasutan syaitan yang direjam” (Surah al-Nahl ayat 98).

Menurut Imam Syafi’ie; Isti’azah sunat diulangi pada setiap rakaat dan yang paling utama ialah pada rakaat pertama. Imam Abu Hanifah pula berpandangan; Isti’azah hanya dibaca pada rakaat pertama sahaja. Tidak sunat diulangi pada rakaat-rakaat yang lain.

Apakah lafaz Isti’azah yang boleh dibaca di dalam solat?

Lafaz pertama;

ŰŁŰčÙˆŰ° ŰšŰ§Ù„Ù„Ù‡ من Ű§Ù„ŰŽÙŠŰ·Ű§Ù† Ű§Ù„Ű±ŰŹÙŠÙ…

“Aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam”.

Lafaz ini diambil dari ayat al-Quran tadi.

Lafaz kedua;

ŰŁŰčُÙˆŰ°ُ ŰšŰ§Ù„Ù„ّه Ű§Ù„ŰłَّمِيŰčِ Ű§Ù„Űčَلِيمِ مِنَ Ű§Ù„ŰŽَّيْŰ·Ű§Ù†ِ Ű§Ù„Ű±ََّŰŹِيمِ مِنْ هَمْŰČِهِ وَنَفْŰźِهِ وَنَفْŰ«ِهِ

“Aku berlindung dengan Allah Tuhan yang maha mendengar lagi mengetahui dari kejahatan syaitan yang direjam; dari kegilaannya, kebongkakannya dan sya’irnya”.

Diriwayatkan dari Abi Sa’id al-Khudri radhiyallahu ‘anhu                                                                 yang menceritakan bahawa Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam- selepas membaca doa Iftitah, baginda membaca Isti’azah di atas sebelum membaca al-Fatihah. (Hadis Riwayat Imam Ahmad, at-Tirmizi dan lain-lain)

Apa hukum mengucapkan aamin selepas membaca al-Fatihah? Adakah makmum mengucapkan aamin serentak dengan imam atau selepas imam mengucapkannya?

Mengucapkan aamin selepas membaca al-Fatihah adalah sunat. Ini berdasarkan sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Apabila imam selesai membaca “Űșَيْ۱ِ Ű§Ù„ْمَŰșْ۶ُÙˆŰšِ Űčَلَيْهِمْ وَÙ„Ű§َ Ű§Ù„Ű¶َّŰ§Ù„ِّينَ”, maka hendaklah kamu membaca; “ŰąÙ…ِينَ” (aamin)” (Riwayat Imam Muslim dari Abu Musa –radhiyallahu ‘anhu-). Sabda Nabi lagi; “Apabila qari (yakni imam) telah membaca “Űșَيْ۱ِ Ű§Ù„ْمَŰșْ۶ُÙˆŰšِ Űčَلَيْهِمْ وَÙ„Ű§َ Ű§Ù„Ű¶َّŰ§Ù„ِّينَ”, lalu orang di belakangnya (yakni makmum) membaca; “ŰąÙ…ِينَ” dan bertepatan bacaan aminnya dengan bacaan amin penduduk langit (yakni para malaikat), nescaya akan diampunkan dosanya yang telah lalu” (Riwayat Imam Muslim).

Mengucapkan aamin itu disunatkan kepada orang yang bersolat sendirian, menjadi imam atau menjadi makmum. Dalam solat jahriyyah sunat ucapan aamin diperdengarkan dan dalam solat sirriyyah sunat diperlahankannya iaitu mengikut bacaan al-Fatihah. Dalam solat berjamaah, makmum hendaklah mengucapkan aamin serentak dengan imamnya, iaitu tidak mendahuluinya dan tidak juga selepasnya, akan tetapi bersama-samanya berdalilkan hadis Abu Musa di atas.

905. Soalan : Apa hukum membaca ayat atau surah selepas al-Fatihah?Adakah ayat atau surah selepas al-Fatihah itu disunatkan pada setiap rakaat?

Jawapan : 

Hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencukupi ummul-Kitab itu baginya (sebagai bacaan al-Quran yang diwajibkan di dalam solat). Dan sesiapa yang menambah (dengan membaca ayat atau surah lain), maka ia adalah paling baik” (Hadis Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu)

Surah selepas al-Fatihah itu disunatkan pada rakaat pertama dan kedua sahaja. Ini berdasarkan hadis dari Abi Qatadah yang menceritakan; “Nabi membaca pada dua rakaat yang awal (yakni rakaat pertama dan kedua) di salam solat Zohor dan Asar al-Fatihah dan satu surah yang lain. Kadang-kadang baginda memperdengarkan kepada kami bacaan ayatnya. Pada dua rakaat yang akhir (yakni rakaat ketiga dan keempat), baginda hanya membaca al-Fatihah sahaja”. (Hadis Riwayat Imam Muslim).