Saturday, February 13, 2010

Sifat Takwa Kepada Allah.

Daripada Abu Zar Jundub ibn Junadah dan Abu Abdul Rahman Mu'az ibn Jabal, r.a., daripada Rasulullah s.a.w. bahawa baginda bersabda yang bermaksud : "Bertakwalah engkau kepada Allah walaupun di mana engkau berada, dan iringilah kejahatan dengan kebaikan, nescaya ia akan menghapuskan kejahatan tersebut dan bergaullah sesama manusia dengan budi pekerti yang baik."
(Hadis Riwayat al-lmam al-Tirmizi. Beliau berkata: la adalah Hadis Hasan. Dalam setengah manuskrip,ia adalah Hadis Hasan Sohih).

Berdasarkan hadis di atas Nabi s.a.w. mengingatkan umatnya bahawa hendaklah sentiasa bertakwa kepada Allah s.w.t. Takwa di sini bermaksud melaksanakan semua perintah Allah dan meninggalkan segala larangan-Nya. Persoalannya sekarang adakah kita benar-benar faham apa itu takwa dan bagaimana hubungan takwa dengan iman.

Sebenarnya untuk mencapai takwa yang hakiki, bukan sekadar menghendaki kita melaksanakan  perintah Allah serta meninggalkan larangan-Nya. Takwa memerlukan kita melakukan lebih daripada itu kerana ia membabitkan amalan roh dan jiwa.

Takwa membawa maksud berwaspada, berjaga-jaga dan takut kepada-Nya dengan menjauhi segala larangan-Nya. Asal dari perkataan 'ittaqa' itu juga membawa maksud menjadikannya pelindung daripada sesuatu perkara.

Jelas takwa bukan sahaja membawa maksud takut kepada Allah malah sebagai pelindung dan pemelihara daripada sebarang perkara buruk, lebih-lebih lagi perkara yang boleh membawa kita tergolong di kalangan hamba-Nya yang rugi di akhirat nanti.

Ketinggian tahap takwa apabila ia dijadikan kayu ukur kepada pemilihan hamba Allah yang dipandang mulia di sisi-Nya. Semakin tinggi takwa seseorang maka semakin mulia ia di sisi Allah.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud ; "Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya), sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya (akan keadaan dan amalan kamu)." (Surah al-Hujurat ayat 13)


Pokok Perbincangan Hadis :
1) Nabi s.a.w. memulakan khutbahnya dengan wasiat ini, iaitu mengajak manusia bertakwa kepada Allah dengan sebenar-benar takwa.

2) Takwa adalah sesuatu yang diletakkan oleh sesaorang hamba di antaranya dengan apa yang ditakuti dari Allah iaitu murkaNya, dendamNya dan azabNya. Termasuk juga dalam takwa ini dengan melakukan perkara wajib, tinggalkan yang haram dan meninggalkan yang subhat.

3) Kelebihan sifat ini :
Orang yang mempunyai sifat ini akan mewarisi Syurga. Takwa sebagai penyebab bagi kecintaan Allah terhadap hambaNya. Dibuka semua pintu barakat yang berada di langit dan di bumi. Janji Allah dan pertolonganNya sentiasa mengiringi orang bertakwa. Mempermudahkan bagi mereka urusan dunia dan akhirat. Balasan yang baik bagi mereka di dunia dan di akhirat.

4) Takwa yang dikehendaki adalah ketika sunyi dan juga terang-terangan dan merasakan diperhatikan oleh Allah.

5) Akhlak yang baik sebahagian dari takwa dan tidak sempurna iman jika masih ada sifat-sifat mazmumah.Cara kita memperelokkan akhlak adalah mengambil qudwah dari Nabi s.a.w. Mempelajari sirahnya dan melaksanakan  proses tarbiyah seperti mana yang di jalankan oleh baginda untuk melahirkan jiwa-jiwa yang bertakwa kepada Allah.

Pengajaran hadis:
1.Takwa dituntut walaupun di mana seorang Mukmin berada, sama ada di khalayak ramai mahupun di ketika keseorangan. lni adalah tanda keikhlasan lman dan takwa. lslam menolak sifat berpura-pura dan munafik yang hanya mempamerkan kebaikan di depan orang dan berbuat kejahatan apabila jauh daripada pandangan manusia.

2.Melakukan kesalahan adalah tabiat semulajadi manusia. Oleh itu apabila mereka melakukan kesilapan, mereka dituntut agar mengiringi kejahatan tersebut dengan amal soleh kerana ia boleh menghapuskan kejahatan tersebut.

3.Akhlak dan budi pekerti yang mulia amat dituntut oleh agama. la adalah teras perhubungan dan mu'amalah dalam masyarakat lslam. Dengan akhlak yang baik, keharmonian dan kesejahteraan masyarakat penyayang dapat dilahirkan.

Friday, February 12, 2010

Ujian Allah Dengan Nikmat

Hakikat kehidupan ini adalah ujian dari Allah s.w.t. Kesenangan dan kesusahan yang dialami oleh seseorang bukanlah pada hakikat yang sebenarnya. Firman Allah s.w.t;

Ű§Ù„Ù… * ŰŁَŰ­َŰłِŰšَ Ű§Ù„Ù†َّۧ۳ُ ŰŁَنْ يُŰȘْ۱َكُÙˆŰ§ ŰŁَنْ يَقُولُÙˆŰ§ ŰąÙ…َنَّۧ وَهُمْ Ù„Ű§ يُفْŰȘَنُونَ * وَلَقَŰŻْ فَŰȘَنَّۧ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ مِنْ قَŰšْلِهِمْ فَلَيَŰčْلَمَنَّ Ű§Ù„Ù„Ù‡ُ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ Ű”َŰŻَقُÙˆŰ§ وَلَيَŰčْلَمَنَّ Ű§Ù„ْكَۧ۰ِŰšِينَ

Maksudnya; "Alif laam miim. Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: 'Kami Telah beriman', sedang mereka tidak diuji lagi? Dan Sesungguhnya Kami Telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, Maka Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 1-3).

Nabi Sulaiman a.s. tatkala diberikan berbagai kelebihan, berkata;

قَŰ§Ù„َ هَŰ°َۧ مِنْ فَ۶ْلِ ۱َŰšِّي لِيَŰšْلُوَنِي ŰŁَŰŁَŰŽْكُ۱ُ ŰŁَمْ ŰŁَكْفُ۱ُ وَمَنْ ŰŽَكَ۱َ فَŰ„ِنَّمَۧ يَŰŽْكُ۱ُ لِنَفْŰłِهِ وَمَنْ كَفَ۱َ فَŰ„ِنَّ ۱َŰšِّي Űșَنِيٌّ كَ۱ِيمٌ

Maksudnya; "Ini termasuk kurnia Tuhanku untuk mencoba aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan nikmat-Nya). dan barangsiapa yang bersyukur maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri dan barangsiapa yang ingkar, maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya lagi Maha Mulia".

Menjadi kewajipan kepada setiap manusia untuk bersyukur atas nikmat yang Allah s.w.t berikan kepada kepada mereka. Manusia akan merasa gembira apabila menerima nikmat daripada Allah s.w.t dan merasakan mereka disayangi dan dimuliakan oleh Allah s.w.t. Firman Allah s.w.t;
فَŰŁَمَّۧ Ű§Ù„ْŰ„ِÙ†ŰłَŰ§Ù†ُ Ű„ِŰ°َۧ مَۧ ْۧۚŰȘَلَŰ§Ù‡ُ ۱َŰšُّهُ فَŰŁَكْ۱َمَهُ وَنَŰčَّمَهُ فَيَقُولُ ۱َŰšِّي ŰŁَكْ۱َمَنِ

Maksudnya; "Adapun manusia apabila Tuhannya mengujinya lalu dia dimuliakan-Nya dan diberi-Nya kesenangan, maka dia akan berkata: "Tuhanku telah memuliakanku".(Surah Al-Fajr ayat 15)

Namun umat Islam yang beriman harus berhati-hati dan waspada, perlu menyedari dan merasakan bahawa nikmat kesenangan didunia ini bukan nikmat yang sebenarnya tetapi ia merupakan satu ujian dari berbagai ujian yang Allah berikan kepada manusia samada mereka ingat kepada Allah lalu bersyukur dengan nikmat tersebut dan Allah akan tambahkan lagi nikmatnya, atau sebaliknya mereka lupa lalu menjadi manusia yang sombong dan kufur kepada Allah s.w.t dan mereka akan diberikan azab yang sangat berat. Firman Allah s.w.t;

فَŰ„ِŰ°َۧ مَŰłَّ Ű§Ù„ْŰ„ِÙ†ŰłَŰ§Ù†َ ۶ُ۱ٌّ ŰŻَŰčَŰ§Ù†َۧ Ű«ُمَّ Ű„ِŰ°َۧ ŰźَوَّلْنَŰ§Ù‡ُ نِŰčْمَŰ©ً مِّنَّۧ قَŰ§Ù„َ Ű„ِنَّمَۧ ŰŁُوŰȘِيŰȘُهُ Űčَلَى Űčِلْمٍ Űšَلْ هِيَ فِŰȘْنَŰ©ٌ وَلَكِنَّ ŰŁَكْŰ«َ۱َهُمْ لَۧ يَŰčْلَمُونَ

Maksudnya; "Maka apabila manusia ditimpa bahaya ia menyeru Kami, kemudian apabila Kami berikan kepadanya nikmat dari Kami ia berkata: 'Sesungguhnya aku diberi nikmat itu hanyalah karena kepintaranku'. Sebenarnya itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka itu tidak Mengetahui.' (Surah Al-Zumar ayat 49).

Manusia biasanya apabila diuji dengan kepayahan dan kesusahan, mereka akan mudah ingat kepada Allah, lalu mereka bersabar, kembali kepadaNya dan meminta pertolongan kepadaNya. Sebaliknya apabila diuji dengan kesenangan dan kenikmatan, mereka mudah lupakan Allah. Firman Allah s.w.t;

وَلَŰŠِنْ ŰŁَŰ°َقْنَۧ Ű§Ù„ْŰŁِنْŰłَŰ§Ù†َ مِنَّۧ ۱َŰ­ْمَŰ©ً Ű«ُمَّ نَŰČَŰčْنَŰ§Ù‡َۧ مِنْهُ Ű„ِنَّهُ لَيَŰ€ُÙˆŰłٌ كَفُÙˆŰ±ٌوَلَŰŠِنْ ŰŁَŰ°َقْنَŰ§Ù‡ُ نَŰčْمَۧۥَ ŰšَŰčْŰŻَ ۶َ۱َّۧۥَ مَŰłَّŰȘْهُ لَيَقُولَنَّ Ű°َهَŰšَ Ű§Ù„ŰłَّيِّŰŠَۧŰȘُ Űčَنِّي Ű„ِنَّهُ لَفَ۱ِŰ­ٌ فَŰźُÙˆŰ±ٌ
Maksudnya; " Dan jika Kami rasakan kepada manusia suatu rahmat (nikmat) dari Kami, kemudian rahmat itu kami cabut daripadanya, Pastilah dia menjadi putus asa lagi tidak berterima kasih. Dan jika Kami rasakan kepadanya kebahagiaan sesudah bencana yang menimpanya, nescaya dia akan berkata: 'Telah hilang bencana-bencana itu daripadaku'; Sesungguhnya dia sangat gembira lagi bangga." (Surah Hud ayat 9-11)
Firman Allah swt;
وَŰ„ِŰ°َۧ ŰŁَنْŰčَمْنَۧ Űčَلَى Ű§Ù„ْŰŁِنْŰłَŰ§Ù†ِ ŰŁَŰčْ۱َ۶َ وَنَŰŁَى ŰšِŰŹَŰ§Ù†ِŰšِهِ وَŰ„ِŰ°َۧ مَŰłَّهُ Ű§Ù„ŰŽَّ۱ُّ فَŰ°ُو ŰŻُŰčَۧۥٍ Űčَ۱ِÙŠŰ¶ٍ

Maksudnya; "Dan apabila Kami memberikan nikmat kepada manusia, ia berpaling dan menjauhkan diri; tetapi apabila ia ditimpa malapetaka, Maka ia banyak berdo'a." (Surah Fussilat ayat 51).

Orang yang diuji dengan diberikan kenikmatan, sekiranya mereka bersyukur, mereka akan mendapat kedudukan yang tinggi disisi Allah s.w.t. Tetapi sebaliknya sekiranya merek kufur terhadap nikmat Allah mereka akan disiksa oleh Allah s.w.t dengan azab yang sangat berat. Oleh itu janganlah kita terlalu seronok atau terlalu gembira apabila dianugerahkan nikmat kerana sebenarnya ia merupakan ujian dari Allah s.w.t, janganlah sombong, janganlah lupa diri, janganlah menjadi seperti kacang lupakan kulit, sebaliknya sentiasalah bermuhasabah dan ingatlah Alllah supaya kita berjaya dengan ujian nikmat yang diberikan dan menjadi hamba yang bersyukur.


Ibnu Qayyim al-Juzi berkata; sesiapa yang bersabar dalam keadaan senang dan mewah dari melakukan maksiat, sesungguhnya ia telah selamat dari fitnah harta, sedangkan ia boleh melakukan maksiat dengan kesenangan yang dimiliki, maka ia mendapat pahala yang besar atas kesabaran tersebut.

(Dipetik dari usrahrasahati.blogspot.com)

Thursday, February 11, 2010

Sifat Tawakal Berlawanan Dengan Putus Asa.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Apa itu tawakal? Tawakal bererti menyerah diri kepada Allah dalam melaksanakan sesuatu perancangan bersandarkan kepada kekuatan-Nya dalam menjayakan suatu pekerjaan atau berserah diri di bawah lindungan-Nya pada saat menghadapi kesusahan.

Putus asa pula adalah habis atau hilang harapan di dalam sesuatu perkara. Sifat putus asa adalah satu sifat mazmumah yang amat negatif kesannya terhadap individu dan kehidupan seseorang. Sifat putus asa akan membawa seseorang itu menghentikan sesuatu perbuatan. Contohnya, seorang peniaga yang mendapati hasil jualannya kurang memberangsangkan mungkin akan menghentikan perniagaannya.

Sahabat yang dihormati,
Allah s.w.t berfirman yang bermaksud : "Dan (ingatlah), sesiapa yang berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukupkan baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya)." (Surah al-Thalaq ayat 3).

Jangan keliru dengan memisahkan usaha dengan tawakal. Telah datang kepada Rasulullah s.a.w seorang lelaki yang hendak meninggalkan untanya begitu sahaja di pintu masjid tanpa ditambat terlebih dahulu. Lelaki tersebut bertanya kepada Rasulullah s.a.w. "Ya Rasulullah, adakah unta itu perlu saya tambat dahulu dan kemudian bertawakal atau saya lepaskan saja kemudian bertawakal?" Rasulullah s.a.w menjawab, maksudnya : "Tambatlah terlebih dahulu dan kemudian bertawakal." (Hadis Riwayat al-Tarmizi)

Sifat putus asa hanya layak bagi orang kafir. Allah s.w.t berfirman yang bermaksud : "... dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa daripada rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir." (Surah Yusof ayat 87).

Allah berfirman maksudnya : "Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri." (Surah al-Ra'd ayat 11).

Sahabat yang dimuliakan,
Tawakal membuahkan kesan yang positif seperti berikut :

1. Tawakal membebaskan manusia daripada apa yang ia takutkan seperti kegagalan atau kefakiran.

2.Mendorong manusia menunaikan segala suruhan agama dan meninggalkan segala larangan-Nya.

3.Sumber kekuatan, antara nya diriwayatkan dalam sesetengah athar bahawa Malaikat mampu menanggung Arasy dengan membaca lafaz : 'Lahaulaquwataillah billah.'

4.Membentuk sifat optimis tentang segala-galanya.

5.Membentuk satu perasaan izzah dalam diri terhadap Allah s.w.t.

6.Melahirkan sifat redha dengan segala ketentuan Allah.

Seseorang yang mempunyai sifat putus asa hanya boleh di atasi apabila individu tersebut melawan unsur negatif dalam dirinya  dengan azam yang kuat dan tawakal kepada Allah. Oleh itu terdapat beberapa langkah yang perlu di ambil perhatian serius untuk mengatasi sifat putus asa ianya adalah seperti berikut :

1.Tawakal dengan sepenuh hati

2. Yakin dengan janji Allah dan redha dengan segala ketentuan-Nya.

3.Semangat juang yang tinggi (strong will).

4.Jangan fikir kesusahan akan berpanjangan kerana ia akan menyuburkan sifat putus asa.

5. Ingatlah bahawa Allah mempunyai sifat-sifat  yang harus iaitu harus melakukan apa saja. Oleh sebab itu, kita sebagai hamba tidak layak merasa putus asa atau apa jua ketetapan Allah untuk kita kerana Allah Maha Mengetahui dan Maha Adil dalam setiap perancangan-Nya.

6. Putus asa bukan jalan keluar daripada sebarang masaalah.

Akhir kata marilah sama-sama kita bertawakal kepada Allah s.w.t tanpa ragu-ragu dan membuangkan segala sifat mazmumah terutama sifat putus asa .Kerana sesungguhnya orang yang beriman tidak akan mempersoalkan ketentuan Allah, ingatlah segala apa yang ditetapkan Allah ke atas diri kita adalah sesuatu yang baik dan ada hikmahnya dan Allah Maha Mengetahui sedangkan kita tidak mengetahuinya.

Wednesday, February 10, 2010

Kisah Luqman al-Hakim Dengan Manusia

Kisah Pertama :

Mengikut Ibn Jarir At-Tabari pula, berpandukan riwayat daripada Khalid ar-Raj’ii: Lukman adalah seorang hamba dari Habsyah yang bekerja sebagai seorang tukang kayu. “Pada suatu hari, tuan Lukman menyuruh beliau menyembelih seekor kambing dan membawa kepadanya dua ketul daging yang terbaik.

Perintah itu dilaksanakan Lukman dan dibawa kepada tuannya dua ketul daging terbaik iaitu hati dan lidah. Pada keesokan harinya, tuannya menyuruh beliau menyembelih seekor kambing lain dan membawa kepadanya dua ketul daging terkeji.

Perintah itu juga dilaksanakan oleh Lukman dan dibawa kepadanya dua ketul daging terkeji iaitu hati dan lidah. Tuannya berasa pelik dan bertanya kepada Lukman maksud perbuatannya itu dan Lukman berkata: “Sesungguhnya, bagi orang yang mulia, inilah harta terbaik dimilikinya dan bagi mereka yang keji, inilah harta terkeji terdapat dalam jasadnya.”

Begitulah contoh kebijaksanaan Lukman dikurniakan hikmah dari Allah selain mendapat kedudukan dan makam yang amat mulia di sisi Allah.

Kisah Kedua :

Dalam sebuah riwayat menceritakan, pada suatu hari Luqman Hakim telah masuk ke dalam pasar dengan menaiki seekor himar, manakala anaknya mengikut dari belakang. Melihat tingkah laku Luqman itu, setengah orang pun berkata, "Lihat itu orang tua yang tidak bertimbang rasa, sedangkan anaknya dibiarkan berjalan kaki."

Setelah mendengarkan desas-desus dari orang ramai maka Luqman pun turun dari himarnya itu lalu diletakkan anaknya di atas himar itu. Melihat yang demikian, maka orang di pasar itu berkata pula, "Lihat orang tuanya berjalan kaki sedangkan anaknya sedap menaiki himar itu, sungguh kurang adab anak itu."

Sebaik saja mendengar kata-kata itu, Luqman pun terus naik ke atas belakang himar itu bersama-sama dengan anaknya. Kemudian orang ramai pula berkata lagi, "Lihat itu dua orang menaiki seekor himar, adalah sungguh menyiksakan himar itu."
  Oleh kerana tidak suka mendengar percakapan orang, maka Luqman dan anaknya turun dari himar itu, kemudian terdengar lagi suara orang berkata, "Dua orang berjalan kaki, sedangkan himar itu tidak dikenderai."

 Dalam perjalanan mereka kedua beranak itu pulang ke rumah, Luqman Hakim telah menasihatai anaknya tentang sikap manusia dan telatah mereka, katanya, "Sesungguhnya tiada terlepas seseorang itu dari percakapan manusia. Maka orang yang berakal tiadalah dia mengambil pertimbangan melainkan kepada Allah s.w.t. saja. Barang siapa mengenal kebenaran, itulah yang menjadi pertimbangannya dalam tiap-tiap satu."

 Kemudian Luqman Hakim berpesan kepada anaknya, katanya, "Wahai anakku, tuntutlah rezeki yang halal supaya kamu tidak menjadi fakir. Sesungguhnya tiadalah orang fakir itu melainkan tertimpa kepadanya tiga perkara iaitu  :

Pertama, tipis keyakinannya (iman) tentang agamanya.

Kedua, lemah akalnya (mudah tertipu dan diperdayai orang).

Ketiga, hilang kemuliaan hatinya (keperibadiannya).

Dan lebih celaka lagi daripada tiga perkara itu ialah orang-orang yang suka merendah-rendahkan dan meringan-ringankannya."










Tuesday, February 9, 2010

Penyakit-penyakit Hati


Hati yang sihat, tidak berpenyakit akan memancarkan sinar kebahagiaan pada dirinya, kerana itulah kita melihat orang yang hatinya sihat akan sentiasa tenang, bahagia, ceria tidak stres, sebagaimana orang yang tubuhnya sihat akan sentiasa gembira, aktif dan bahagia. Itulah yang diinginkan oleh setiap manusia.
Firman Allah swt;
Ű§Ù„َّŰ°ِينَ ŰąÙ…َنُÙˆŰ§ وَŰȘَŰ·ْمَŰŠِنُّ قُلُÙˆŰšُهُمْ ŰšِŰ°ِكْ۱ِ Ű§Ù„Ù„َّهِ ŰŁَلَۧ ŰšِŰ°ِكْ۱ِ Ű§Ù„Ù„َّهِ ŰȘَŰ·ْمَŰŠِنُّ Ű§Ù„ْقُلُÙˆŰšُ
Maksudnya; Orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, Hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram. (al-Ra'd:28)

Sabda Rasulullah saw;
Ù‚Ű§Ù„ Ű±ŰłÙˆÙ„ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه ÙˆŰłÙ„Ù… Űčۏۚۧ Ù„ŰŁÙ…Ű± Ű§Ù„Ù…Ű€Ù…Ù† Ű„Ù† ŰŁÙ…Ű±Ù‡ كله ŰźÙŠŰ± Ű„Ù† ۣ۔ۧۚŰȘه ۳۱ۧۥ ŰŽÙƒŰ± ÙÙƒŰ§Ù† ŰźÙŠŰ±Ű§ له ÙˆŰ„Ù† ۣ۔ۧۚŰȘه ۶۱ۧۥ ۔ۚ۱ ÙˆÙƒŰ§Ù† ŰźÙŠŰ±Ű§ له ÙˆÙ„ÙŠŰł Ű°Ù„Ùƒ Ù„ŰŁŰ­ŰŻ Ű„Ù„Ű§ Ù„Ù„Ù…Ű€Ù…Ù†.
 
Maksudnya; Sungguh menghairankan urusan orang beriman, semua urusanya baik, apabila mendapat nikmat kesenengan, ia bersyukur, maka baiklah baginya dan apabila ditimpa kesusahan, ia bersabar maka baik jugalah baginya. Dan sifat tersebut tidak ada melainkan bagi orang yang beriman.
 
Sebaliknya orang yang hatinya sakit, hatinya sentiasa gelisah dan keluh kesah dalam menghadapi kerenah kehidupan, hidupnya tidak pernah bahagia bahkan sentiasa stres dan tertekan. Keadaan ini disebabkan penyakit yang ada dalam hati mereka.
 
Penyakit hati ialah sifat-sifat mazmumah yang ada dalam hati rohani manusia. Kita mesti bermujahadah untuk melawan sifat-sifat mazmumah, (penyakit hati yang dihidupkan oleh nafsu) setiap kali ia menyerang kita. Penyakit dalam hati Rohani boleh dibahagikan kepada dua bahagian;
 
1. Penyakit hati terhadap Allah.
2. Penyakit hati terhadap manusia.
 
Antara penyakit hati terhadap Allah :

1. Lalai dalam beribadah
2. Lalai dari mengingati Allah
3. Ragu-ragu terhadap dengan Allah
4. Tidak ikhlas dengan Allah
5. Tidak takut pada ancaman Allah
6. Tidak harap pada rahmat Allah
7. Tidak redha akan takdir Allah
8. Tidak puas dengan pemberian Allah
9. Tidak sabar atas ujian Allah
10.Tidak syukur atas nikmat Allah
11.Tidak terasa diawasi Allah
12.Tidak terasa hebatnya Allah
13.Tidak rindu dan cinta dengan Allah
14.Tidak tawakal pada Allah
15.Tidak rindu pada Syurga dan tidak takut pada Neraka
16.Cintakan dunia.
17.Penakut (takut pada selain Allah)
18.Ujub
19.Riak
20.Sukakan pujian dan kemasyhuran
 
Antara penyakit hati terhadap manusia :
 
1. Benci membenci
2. Gembira atas kesusahan orang lain.
3. Dukacita atas kejayaan orang lain.
4. Harap keburukan terhadap orang lain.
5. Tidak mau minta maaf dan tidak memaafkan orang lain
6. Hasad dengki
7. Dendam
8. Bakhil
9. Buruk sangka
10.Tidak bertolak ansur
11.Tidak bertimbang rasa
12.Rasa Berat Tulang,Tidak tolong-menolong
13.Tamak
14.Degil dan keras hati
15.Mementingkan diri sendiri
16.Sombong
17.Tidak sabar dengan ragam manusia
18.Memandang hina kepada seseorang
19.Riak
20.Ujub
21.Rasa diri bersih dan suci.
 
(Dipetik dari usrahrasahati.blogspot.com)

Sunday, February 7, 2010

Wasiat Ketiga Nabi s.a.w. (Keutamaan Mencari Ilmu)

Dari Qubaishah bin Mukhariq r.a. beliau berkata : "Saya datang kepada Rasulullah s.a.w. dan baginda bersabda yang bermaksud :'Wahai Qubaishah, bagaimana keadaanmu?' 

Saya menjawab : 'Umurku sudah tua dan tulang-tulangku sudah lemah, maka saya datang agar tuan mengajarkan apa yang dapat memberi manfaat kepada saya.

Rasulullah pun bersabda : 'Wahai Qubaishah, tidaklah engkau melewati sebuah batu, pokok dan tanah liat melainkan semuanya memintakan ampun bagimu.

Wahai Qubaishah, apabila engkau solat subuh, bacalah tiga kali  subhanallahilazim wabihamdih (Maha suci Allah Yang Maha Agung dan aku memuji-Nya) maka Ia akan menjagamu dari penyakit buta, kusta dan lumpuh. 

Wahai Qubaishah bacalah, 'Ya Allah aku memohon kepada-Mu daripada apa yang ada di sisi-Mu. Dan curahkanlah anugerah-Mu kepadaku. Dan turunkanlah berkah-Mu kepadaku'."

(Hadis Riwayat Ahmad)


Diriwayatkan juga dalam hadis yang datang daripada Abu Darda', beliau mengatakan :
"Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud : 'Sesiapa berjalan di atas jalan mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke Syurga. 

Para Malaikat meletakkan sayapnya di atas orang-orang yang mencari ilmu kerana Malaikat menyukai apa yang mereka kerjakan. 

Makhluk yang ada dilangit dan yang ada di bumi semuanya memohonkan ampun bagi orang yang berilmu termasuk ikan yang ada di dalam air. 

Keutamaan orang yang berilmu melebihi orang 'abid (ahli ibadah) bagaikan keutamaan bulan purnama ke atas bintang-bintang.

Dan sesungguhnya ulama itu adalah pewaris para Nabi. Manakala para Nabi itu tidaklah mewariskan dinar dan dirham akan tetapi mereka mewariskan ilmu, maka sesiapa mengambilnya dia akan mendapatkan keuntungan yang besar'."

(Hadis Riwayat Abu Daud, Tirmidzi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban dan Baihaqi.)