Thursday, October 23, 2014

Cara Mengatasi Kencing Tak Lawas

Kencing tak lawas dan angin keluar melalui faraj adalah membatalkan wuduk. Jika kencing tak lawas . Teknik Mengatasi Masalah Kencing Tak Lawas.
Kencing yang tidak puas atau dikatatakan tidak lawas adalah perlakuan dimana pembuangan air kecil yang tidak habis, tidak tos malah masih terasa hendak membuang air lagi seketika selepas selesai melakukannya. Ada kalanya mengakibatkan kita terasa air kencing menitis tanpa kita sedari menyebabkan kita terasa tidak selesa dan was-was terutama ketika hendak mengerjakan ibadah solat. 

Penyakit ini akan berterusan dan akan semakin buruk jika kita tidak melakukan sesuatu untuk mengatasinya. Ia boleh berlaku samada kepada kaum lelaki atau perempuan.

Bagaimana Kencing Tak Lawas Boleh Berlaku?

Kebiasaannya kencing tak lawas ini berlaku disebabkan oleh serangan bakteria (terutama nya kaum wanita), penyakit kencing manis (diabetes), kanser pundi kencing, penyakit prostat, batu karang dan juga kegagalan mengawal otot-otot pundi kencing. 
Apakah Masalah Kencing tak lawas? 

Masalah kencing tak lawas adalah disebabkan oleh kehilangan kawalan pada pundi kencing. Dalam beberapa kes, ia boleh mengakibatkan hilangnya air kencing atau yang disebabkan oleh kebocoran kecil. Keadaan ini mungkin sementara atau kronik bergantung kepada puncanya. 

Kencing tak lawas boleh menjadi masalah kesihatan yang berbeza, bermula dari kanser, pembentukan batu karang dan juga masalah pembesaran prostat. Ia juga boleh mungkin disebabkan proses penuaan, kerana otot pundi kencing anda menjadi semakin lemah. 

Anda perlu berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut berkaitan masalah kencing tak lawas. Keadaan ini mengganggu kehidupan harian anda, dan mungkin boleh menjadi gejala keadaan yang sangat serius.

Jenis-jenis Kencing Tak lawas. 

Masalah ini dibahagikan kepada tiga kategori yang berbeza, atau jenis. Walau bagaimanapun, anda mungkin mengalami campuran dua jenis atau ketiga-tiganya. 

Tekanan. 

Kedaan ini boleh berlaku apabila anda mengambil bahagian dalam beberapa jenis aktiviti fizikal seperti ketika anda bersenam, batuk, bersin, atau ketawa. Aktiviti ini menyebabkan otot sfinkter, yang biasanya memegang air kencing anda dalam pundi kencing menjadi lemah dan melepaskan air kencing secara tak sengaja.

Tetiba Terasa Nak terkencing. 

Perasaan tetiba rasa nak terkecing berlaku apabila keinginan anda dalam keadaan tergesa-gesa, atau keperluan untuk membuang air kecil. Tidak lama selepas serangan itu, anda akan kehilangan kawalan pundi kencing anda. Selalunya, anda tidak mempunyai masa antara keinginan dan kehilangan air kencing untuk anda ke bilik air.

Limpahan 

Jenis ini berlaku apabila anda membuang air kecil tetapi tidak sepenuhnya mengosongkan pundi kencing. Kemudian, anda mungkin melepaskan beberapa titik air kencing. 

Punca Masalah kencing tak lawas 

Terdapat banyak sebab masalah berkaitan kencing tak lawas termasuk kerosakan fizikal, penuaan, kanser, jangkitan, dan gangguan neurologi. Masalah ini hanya akan menyebabkan masalah kencing sementara dan mudah dirawat, manakala yang lain adalah lebih serius dan berterusan.

Punca sementara.

Beberapa kes kencing tak lawas adalah sementara. Selalunya, keadaan ini adalah disebabkan oleh sebab luaran, atau gaya hidup. Minuman beralkohol, minuman yang mengandungi kafein, atau terlalu banyak air kencing boleh menyebabkan kehilangan sementara kawalan kencing. Sesetengah ubat-ubatan seperti ubat tekanan darah, penenang otot, sedatif, dan beberapa ubat-ubatan jantung juga boleh membawa kepada masalah kencing tak lawas. 

Sebab-sebab tertentu yang lain juga boleh menyebabkan masalah lemah kawalan sementara. Sembelit boleh meningkatkan keperluan untuk membuang air kecil kerana najis dipadatkan boleh membuat saraf mengawal bermain melampaui batas pundi kencing anda. Jangkitan saluran kencing juga boleh membawa kepada keadaan masalah lemah kawalan kencing. 

Penuaan. 

Semakin meningkat usia anda, otot pundi kencing anda akan menjadi lebih lemah dan kencing tak lawas menjadi semakin kerap. Apa-apa isu-isu dengan saluran darah anda akan menjadikan keadaan ini lebih teruk. Lebih sihat anda, lebih baik peluang anda untuk mengelakkan masalah lemah kawalan kencing sebagai umur anda.

Kerosakan.

Apa-apa kerosakan yang disebabkan kepada otot lantai pelvik anda boleh membawa kepada masalah lemah kawalan kencing, kerana otot menyokong pundi kencing anda. Dalam beberapa kes, mereka boleh menjadi rosak atau lemah oleh pembedahan biasanya semasa prosedur untuk membuang rahim atau semasa bersalin. 

Prostat membesar. 

Dalam hampir semua lelaki, kelenjar prostat membesar dengan usia. Ia adalah perkara biasa bagi lelaki mengalami masalah lemah kawalan kencing. 

Kanser.

Kanser prostat pada lelaki, atau kanser pundi kencing dalam lelaki atau wanita, boleh menyebabkan lemah kawalan kencing. Dalam beberapa kes, rawatan kanser akan menyebabkan kencing tak lawas sebagai kesan sampingan. Tumor A, sama ada malignan atau benign, juga boleh menyebabkan masalah lemah kawalan kencing dengan menyekat aliran biasa air kencing. Buah pinggang atau pundi kencing berbatu boleh mempunyai kesan yang sama.

Punca kurang biasa. 

Prostat, atau keradangan prostat, dan cystitis celahan, keadaan kronik pundi kencing yang menyebabkan kesakitan, kadang-kadang boleh menyebabkan masalah lemah kawalan kencing. 

Apabila mencari Bantuan Perubatan 

Ia mungkin gejala keadaan yang lebih serius yang perlu dirawat. Walaupun penyebab tidak mengancam nyawa, kencing tak lawas boleh menjadi gangguan besar dalam hidup anda, dan anda harus membincangkan pilihan rawatan dengan doktor anda.

Anda perlu mendapatkan segera rawatan perubatan kecemasan jika anda kehilangan kawalan pundi kencing anda dan juga mengalami mana-mana gejala berikut:

1. masalah bercakap atau berjalan 

2. kelemahan atau kesemutan di mana-mana bahagian badan anda 

3. kehilangan penglihatan 

4. kekeliruan 

5. kehilangan kesedaran 

Apa yang diharapkan semasa berjumpa Doktor. 

Semasa temujanji anda, doktor anda akan bertanya beberapa soalan dan melakukan pemeriksaan fizikal. Beliau ingin tahu berapa lama anda telah mengalami masalah kencing tak lawas, masalah lemah kawalan kencing anda, dan banyak maklumat lain. Anda juga akan ditanya tentang tabiat anda setiap hari, apa yang anda biasanya makan dan minum, dan mana-mana ubat-ubatan atau makanan tambahan yang anda ambil. 

Jika doktor anda tidak boleh mendiagnosis penyebab selepas soalan dan pemeriksaan fizikal, dia mungkin akan melakukan ujian tambahan. Satu ujian yang mungkin adalah cystoscopy, di mana kamera kecil dimasukkan ke dalam pundi kencing anda supaya doktor anda boleh melihatnya dengan lebih dekat.

Anda juga mungkin perlu untuk menyediakan sampel air kencing untuk analisis. Doktor anda mungkin mahu mengukur jumlah kehilangan air kencing anda, jumlah yang ditinggalkan dalam pundi kencing anda, dan tekanan di dalam pundi kencing anda. Maklumat ini dikumpulkan dengan memasukkan kateter atau tiub kecil, ke dalam uretra anda dan kemudian pundi kencing anda. 

Penjagaan DiRumah untuk Masalah kencing tak lawas. 

Terdapat langkah-langkah tertentu yang boleh anda ambil di rumah untuk membuat hidup dengan masalah lemah kawalan kencing lebih mudah. Doktor anda boleh menerangkan bagaimana anda boleh menguatkan otot lantai pelvik anda, jika ini adalah punca masalah lemah kawalan kencing anda. Ia mungkin melibatkan membuang air kecil pada jadual yang ketat atau melakukan senaman untuk otot bekerja. 

Anda juga boleh menguruskan rumah anda dengan mengurus masalah lemah kawalan kencing anda. Anda boleh pastikan anda mempunyai laluan yang jelas dan mudah untuk bilik mandi, menbuka lampu malam jalan ke tandas membuat anda mudah untuk ke tandas.

Pencegahan Masalah kencing tak lawas 

Anda tidak boleh menghalang semua kes masalah kencing tak lawas, tetapi terdapat beberapa langkah yang boleh diambil untuk mengurangkan risiko anda. Cuba ubah gaya hidup anda dengan mengekalkan berat badan yang sihat, elakkan merokok, dapatkan banyak latihan, dan makan dengan baik. Pastikan anda mempunyai serat yang cukup dalam diet anda, untuk mengelakkan sembelit. Anda juga harus mengelakkan makanan dan minuman yang seolah-olah membawa kepada episod kencing tak lawas, seperti kopi atau alkohol. 

Apakah Caranya untuk mengatasi masalah Kencing Tak Lawas?

Mereka yang mengalami masalah kencing tidak lawas ini sebenarnya merupakan permulaan kepada permasalahan lemah tenaga batin atau lemah syahwat. Jika kita teliti mereka ini tidak mampu bertahan lama ketika bersama isteri atau mempunyai masalah-malasah lain seperti cepat sampai puncak (klimax). Mereka juga mempunyai masalah gagal mengawal eraksi kemaluan mereka. 

Urutan-urutan lembut yang dilakukan keatas urat-urat kemaluan sebenarnya membantu menjadikan kemaluan kita menjadi semakin kuat. Teknik-teknik senaman yang betul dan diamalkan setiap hari akan memberikan hasil yang amat menakjubkan dalam tempoh yang singkat. Ramai orang terutama lelaki tidak pernah cuba memahami akan  hakikat fungsi kemaluan sendiri kerana merasakan ia adalah seperti sedia ada, namun hakikatnya ia memerlukan penjagaan dan senaman setiap masa demi mengekalkan kestabilan otot-otot nya.

Cara-cara Wuduk Dan Solat Untuk Mereka Yang Mengalami Kencing Tal Lawas :

Orang yang mempunyai masalah seperti  kencing tak lawas, wanita istihadhah dan sebagainya- ia hendaklah melakukan perkara-perkara berikut untuk mengerjakan solat;

1. Hendaklah ia menunggu waktu solat masuk terlebih dahulu. (Orang yang mengidap kencing tak lawas, istihadhah atau sebagainya tidak harus mengambil wuduk kecuali apabila waktu telah masuk kerana toharahnya adalah toharah darurat)

2. Mulai dengan membasuh kemaluan dengan sempurna.

3. Setelah itu hendaklah ia membalut kemaluannya dengan kain atau sebagainya sekadar yang termampu (untuk membendung air kencing dari keluar sekadar terdaya).[Jika ia tidak mampu membalutnya, tunaikanlah solat mengikut keadaannya (yakni tanpa berbalut) kerana Saidina ‘Umar r.a. menunaikan solat sedang lukanya memancar darah. (Fiqh at-Toharah, Dr. Yusuf al-Qaradhawi, hlm. 303).]

4. Kemudian hendaklah ia segera mengambil wuduk.

5. Ketika mengambil wuduk hendaklah ia berniat untuk mengharuskan solat, bacaan al-Quran atau ibadah-ibadah lain yang mensyaratkan wuduk. Contohnya; ia meniatkan di dalam hati; “Sahaja aku mengambil wuduk untuk solat kerana Allah Taala”. Tidak harus semasa mengambil wuduk ia berniat untuk mengangkat hadas kerana hadasnya tidak akan terangkat selama air kencing sentiasa mengalir keluar dari kemaluannya kerana perkara tersebut membatalkan wuduk.

6. Setelah selesai wuduk hendaklah ia segera menunaikan solat, tanpa menangguh lagi.

7. Jika semasa solat itu air kencing keluar dari kemaluannya, tidak perlulah ia berhenti dari solat, sebaliknya teruskan solat kerana ia dimaafkan disebabkan keuzuran yang ia alami.

8. Sekiranya ia mengetahui bahawa penyakit kencing tidak lawasnya ada waktu tertentu ia hilang, hendaklah ia menunggu waktu tersebut, kemudian barulah ia bersuci dan menunaikan solat.

9. Sebahagian ulama mengharuskan orang yang menghadapi masalah sedemikian menjamakkan dua solat dengan sekali wuduk iaitu menjamakkan zohor dan asar atau maghrib dan isyak. Ini kerana Rasulullah SAW. pernah menyuruh Hamnah binti Jahsyi r.a. yang mengalami masalah istihadhah menjamakkan dua solatnya dengan sekali mandi sebagaimana baginda pernah menyuruh Sahlah binti Sahal r.a. berbuat yang sama.

Mengenai pakaian yang terkena air kencingnya, perlukah ia membasuhnya atau menukar dengan pakaian lain sebelum mengerjakan solat Persoalan ini menjadi khilaf ulama;

Pertama; Ada ulama menegaskan; harus ia menunaikan solat dengan pakaian itu kerana dimaafkan baginya dengan sebab keuzuran yang dialaminya yang sudah tentu menyukarkannya jika perlu ditukar atau dibasuh sentiasa. Pandangan inilah yang dikemukakan oleh Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam Fiqh at-Toharahnya (hlm. 80).

Kedua; Pandangan mazhab Malik dan Abu Hanifah; dimaafkan jika najis yang terkena pakaian adalah sedikit iaitu kurang dari kadar keluasan satu dirham (duit 10 sen). Jika melebihi satu dirham tidak haruslah dipakai kecuali setelah membasuhnya terlebih dahulu.

Ketiga; Pandangan mazhab Imam Syafi’ie dan Hanbali; tidak dimaafkan walaupun sedikit. Berdasarkan pandangan ini, wajiblah ia membasuh pakaiannya yang terkena air kencing itu sebelum memakainya untuk solat atau ia menukarnya dengan pakaian yang lain.

Merujuk kepada situasi seperti ini kaum lelaki hendaklah sentiasa membawa bersama kain sarung (pelikat) setiap kali  bermusafir. Apabila hendak solat, boleh tukarkan pakaian  dengan kain tersebut. Untuk kaum wanita pula hendaklah sentiasa membawa tuala wanita untuk menutupnya supaya tak berlaku titisan air kencing keluar di seluar dalam. Namun jika  tidak dapat berbuat demikian atau berasa sukar melakukanya –khususnya pada ketika tertentu-, haruslah  mengikuti pandangan lain dari mazhab Syafi’ie di atas. Telah menjadi prinsip yang disepakati oleh sekelian ulama bahawa “Orang yang ditimpa kepayahan, harus ia mengambil kemudahan”.

Wallahu a'lam.

Rujukan;

1. Al-Fiqh al-Wadhih, Dr. Muhammad Bakr Ismail (1/66).
2. Al-Wajiz Fi al-Fiqh al-Islami, Dr. Wahbah az-Zuhaili (1/43)
3. Fiqh at-Toharah, Dr. Yusuf al-Qaradhawi, hlm. 303, Ahkam at-Toharah, Dr. Abdul Karim Zaidan, hlm. 64.

4. Fatawa Syeikh Abu Zahrah.




Wednesday, October 22, 2014

Tafsir Sura Taha Ayat 25-28)


Firman Allah SWT :

قَŰ§Ù„َ ۱َŰšِّ ۧێْ۱َŰ­ْ لِي Ű”َŰŻْ۱ِي (25) 

وَيَŰłِّ۱ْ لِي ŰŁَمْ۱ِي (26) 

وَْۭۧلُلْ ŰčُقْŰŻَŰ©ً مِنْ لِŰłَŰ§Ù†ِي (27) 

يَفْقَهُÙˆŰ§ قَوْلِي (28) 

(Rabbi syrahli sodri wa yassirli amri wahlul u'qdatan min lisaani yafqahuqauli.)

Maksudnya: Wahai Rabbku, lapangkanlah bagiku dadaku, dan mudahkanlah bagiku tugasku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka faham perkataanku. (Surah Taha, ayat 25-28)

Diriwayatkan dari Wahab bin Munabbih bahawa setelah perintah itu keluar Musa diam tidak berkata-kata selama tujuh hari memikirkan beratnya tugas yang dibebankan kepadanya. Setelah ia didatangi Malaikat dengan ucapan: "Taatilah Tuhanmu sesuai dengan perintah-Nya, barulah ia bangkit melaksanakan perintah dan mengharapkan agar Allah SWT. melapangkan dadanya untuk dapat melaksanakan tugasnya dengan baik dan berani dalam menghadapi Firaun. Ia merasa bahawa beban yang dipikulkan atasnya adalah suatu urusan besar dan amat berat, tidak dapat dilaksanakan kecuali dengan keberanian yang mantap dan dada yang lapang. Ia diperintahkan untuk menghadapi seorang raja yang paling besar paling kejam, sangat ingkar sangat banyak tentaranya, makmur sekali kerajaannya, keterlaluan di dalam segala hal. Puncak keterlaluannya itu ialah dia tidak mengenal tuhan selain dirinya sendiri.

Selain dari pada ia memohon dilapangkan dadanya, juga meminta kepada Allah SWT. supaya dimudahkan segala urusannya, di dalam menyampaikan berita kerasulannya, diberi kekuatan yang cukup untuk dapat menyebarkan agama dan memperbaiki keadaan umat.

Diriwayatkan bahwa Musa di waktu kecilnya, ia mencabut selembar rambut dari dagu Firaun, maka marahlah Firaun dan ia menyembunyikan satu maksud jahat untuk dilakukan kepada Musa yaitu akan menindaknya secara kejam. Ia meminta kepada istrinya supaya membawakan kepadanya bara api. Istri Firaun membela Musa katanya, "Musa masih kecil, belum tahu apa-apa". Sekalipun ada pembelaan, tetapi Firaun tetap melaksanakan maksud jahatnya dan bara itu diletakkan di atas lidah Musa. Sejuk itulah lidah Musa menjadi kaku. Oleh karena itu Musa a.s. meminta kepada Allah SWT. supaya kekakuan lidahnya itu dihilangkan.

Allah SWT. menerangkan maksud permohonan Musa itu, ialah supaya umatnya dengan mudah dapat mengerti ucapannya di dalam menyampaikan risalahnya. Semoga mereka itu dapat menerima petunjuk dari Allah SWT.

Tuesday, October 21, 2014

Qada' Dan Qadar Allah SWT

Dalam memahami qadar Allah, jelas difahami segala perkara telah ditetapkan dan diketahui oleh Allah Azzawajalla. lni temasuk dalam cakupan ilmu Allah yang meliputi segala-galanya. la juga berlaku dengan kehendak Allah.

Ini berdasarkan kaedah:

Maksudnya: “Perkara yang Allah kehendaki ia pasti berlaku, dan perkara yang Allah tidak kehendaki berlaku maka ia tidak akan berlaku.”

Namun, timbul persoalan tentang ungkapan bahawa qadar mungkin boleh berubah. Ada disebutkan ungkapan bahawa qadar tidak ditolak melainkan dengan doa. Jika qadar menetapkan kita sakit, bukankah kita boleh berusaha untuk menjadi tidak sakit? Kalau qadar menetapkan kita akan terlibat dengan kemalangan, tidakkah kita boleh berusaha untuk mengelakkan daripada kemalangan itu berlaku?

Qadar Allah

Untuk menjelaskan isu ini, keterangannya seperti berikut:

1. Tiada ilmu bagi kita tentang qadar Allah.

Hakikatnya, tiada sesiapa mengetahui tentang qadar Allah kepadanya. Tiada manusia tahu bila dia akan sakit, apa penyakitnya, tentang kemalangan, kecurian dan sebagainya. Seorang pelajar tidak tahu ketentuan Allah sama ada dia akan berjaya atau gagal dalam peperiksaannya.

Seorang pelajar juga tidak tahu berapa nilai kecemerlangan atau gred A yang akan dia peroleh. Oleh sebab itu, kita tidak perlu menunggu qadar datang, sebaliknya berusaha mendapatkan qadar ketentuan yang terbaik daripada Allah.

2. Allah menghapuskan suatu ketetapan dan menetapkannya.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud: “Allah menghapuskan apa-apa yang dikehendakinya dan Dia juga menetapkan apa-apa yang dikehendakinya.” (Surah al-Ra‘d 13: 39)

Menurut Ibn ‘Abbas r.a. dalam Tafsir Ibn Kathir ayat ini menjelaskan bahawa Allah menetapkan urusan selama setahun, lalu Dia memadamkan apa-apa yang dikehendakinya. Ini bermakna Allah menetapkan apa-apa yang dirancang dan juga
mengubah perkara yang sudah dirancang.

3. Qadar mubram dan qadar mu‘allaq.

Qadar mubram ialah qadar Allah yang terdapat di Lohmahfuz. Qadar ini tidak akan berubah dan tidak diketahui oleh sesiapa pun. Ia adalah rahsia ilmu Allah hinggakan para malaikat tidak tahu tentang perkara ini. Oleh sebab itu, kita tidak perlu membicarakan dan mempersoalkan qadar ini.

Seterusnya, qadar mu‘allaq iaitu qadar yang tergantung. Qadar ini tergantung pada faktor dan sebab. Ia disebut sebagai qadar yang ada dalam kitab-kitab di sisi para malaikat. Maka, rezeki, ajal, kematian dan usia tetap di sisi Allah s.w.t. Namun, catatan yang ada di sisi para malaikat adalah tidak tetap dan berubah dengan perintah daripada Allah.

Contohnya, di sisi Allah usia setiap insan adalah tetap. Walau bagaimanapun, kadar usia seseorang insan di sisi para malaikat adalah tidak tetap. Ia bergantung dengan sebab tertentu.

Ini telah jelas kepada kita sebuah sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud: “Sesiapa yang suka jika diluaskan rezeki dan dipanjangkan usianya, hendaklah dia menghubungkan tali silaturahim.” (Riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Ahmad)

Dengan ini, kita boleh mengandaikan Allah menetapkan usia seseorang sekitar 50 tahun sahaja. Namun jika dia menghubungkan tali silaturahim sesama manusia, maka usianya akan ditambah sehingga mencapai 70 tahun. Malaikat
hanya mengetahui usia seseorang antara 50 dengan 70 tahun. Malaikat tidak tahu sama ada usia seseorang bertambah atau tidak kerana malaikat tidak tahu sama ada seseorang itu menghubungkan tali silaturahim atau tidak. Namun, hanya Allah mengetahui hakikat sebenar. Oleh sebab itu, menghubungkan tali silaturahim menjadi sebab pertambahan usia.

Tentukan Hala Tuju Diri

Apabila kita memahami qadar dengan spek begini, kita sebenarnya mempunyai kebebasan untuk menentukan hala tuju diri kita. Qadak dan qadar bukan asas untuk kita menjadi seorang yang pemalas. Jika Allah menentukan kita miskin, maka
kita tetap akan miskin walaupun kita rajin
berusaha.

Persoalannya, bagaimana kita tahu bahawa Allah menetapkan bahawa kita miskin? Mungkin Allah telah menetapkan kita sebenarnya kaya, cuma kekayaan itu diikat dengan satu syarat iaitu kita mesti rajin berusaha. Alangkah ruginya jika
berhujah dengan alasan qadar Allah dan malas untuk berusaha.

Begitu juga persoalan kebahagian.

Kita tidak tahu hakikat sebenar yang ditentukan oleh Allah. Namun, orang yang berusaha untuk mencari kebahagiaan akan menemui kebahagiaan tersebut.

Inilah ketetapan Allah yang umum dan pasti. Ada diriwayatkan dalam satu hadis bahawa sesiapa yang berusaha maka dia akan mendapatnya. Kaedah dalam hadis ini adalah kaedah umum yang mengikat kejayaan dengan usaha. Ini juga daripada qadar Allah. Oleh sebab itu, kejayaan yang sebenar diikat dengan jauhnya daripada azab api neraka.

Allah ber?rman yang bermaksud:

“Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga, maka sesungguhnya dia telah berjaya dengan kejayaan yang besar.” (Surah Ali ‘Imran 3:185)

Justeru, bagaimana kaedah untuk dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga? Adakah dengan menyerah bulat-bulat kepada ketentuan llahi?

Jika Allah menetapkan seseorang itu sebagai ahli syurga dan dijauhkan daripada azab api neraka, maka ia nikmat yang amat besar. Namun jika Allah menetapkan seseorang itu dimasukkan ke nenaka dan diazab, maka adakah dia perlu reda sahaja?
Kaedahnya telah dibentangkan dengan jelas dalam al-Quran iaitu keimanan kepada Allah dan melakukan amalan soleh.

Firman Allah yang bermaksud: “Sesiapa yang beramal dengan amalan soleh sama ada Ielaki mahupun wanita, sedangkan dia beriman, maka mereka akan masuk ke syurga dan mereka tidak dizalimi walaupun sedikit.” (Surah al-Nisa’4: 124)

Iman dan amal soleh adalah sebab untuk menjauhkan seseorang daripada api neraka. Oleh sebab itu, setiap insan mesti berusaha untuk beriman dan melakukan amalan soleh. Kita tidak boleh memberi alasan berikut: “Jika Allah mentakdirkan saya sebagai ahli syurga, maka saya tetap akan masuk syurga walaupun saya jahat dan melakukan kejahatan. Begitu juga jika Allah mentakdirkan saya masuk ke neraka, maka saya tetap akan masuk ke dalamnya walaupun saya beriman dan beramal soleh.”

Cuba tanya kepada diri sendiri bagaimana kita sebagai manusia biasa mengetahui bahawa Allah mentakdirkan kita sebagai ahli syurga atau neraka?

Justeru, kaedah dan konsep yang sama hendaklah diaplikasikan dalam kehidupan ini.

Sunday, October 19, 2014

Nama-nama Bayi Islam Yang Baik.

Kebiasaannya, sebelum seseorang anak lahir ke dunia, ibu dan bapa sudah berkira-kira untuk mencari nama yang sesuai untuk anak yang tersayang. Mencari nama yang baik bukan untuk mendapat pujian. Atau untuk melambangkan status sosial dan seumpamanya. Tetapi ia adalah satu ibadah yang dituntut oleh agama.

Abu Dawud telah meriwayatkan dari Abu Darda’ r.a. katanya, Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya kamu semua akan dipanggil dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu pada Hari Kiamat, maka perelokkanlah nama-nama kamu.”

Memperelokkan nama bermaksud memilih nama yang selari dengan tuntutan Islam. Memilih nama perlu ada tujuan. Bukan sekadar untuk memudahkan panggil atau untuk menggabungkan nama ibu dan bapa serta datuk-datuk dan nenek-nenek, bahkan ia berkaitan dengan soal pembentukan peribadi anak itu. Bukankah panggilan itu mengandungi doa. Setiap orang yang memangilnya, dikira membuat doa untuknya.

Jika seorang anak itu namanya ‘Mujahid’ yang bermaksud seorang pejuang atau orang yang berjihad, setiap orang akan memanggilnya dengan gelaran pejuang. Secara tidak langsung dia didoakan untuk menjadi pejuang pada jalan Allah swt. Sebaliknya jika seorang itu dinamakan dengan nama ‘Hazan’ yang bermaksud Berdukacita, setiap orang akan memanggilnya sebagai seorang yang sedang sedih dan berdukacita. Secara tidak langsung pangilan demi panggilan itu boleh memberikan kesan kepadanya.

Nama Yang Tidak Baik

Malangnya hari ini, terdapat segelintir masyarakat yang kurang mengambil berat soal nama. Ada yang memilih nama yang kelihatan indah tetapi hakikatnya tidak mempunyai apa-apa erti, atau lebih malang lagi ia membawa erti yang negatif. Mereka suka nama-nama yang nampak moden seperti Natasya, Zana, Susan, Hyfa, Dayanty atau seumpamanya. Lebih menyedihkan lagi, jika nama-nama itu ditiru atau diambil nama-nama orang kafir.

Ada juga yang menggabungjalin nama ibu dan bapa. Mereka lakukan tanpa mengambil kira maksud gabungan perkataan itu . Contohnya, ibu yang bernama Safrina dan bapa bernama Ihsan, anaknya diberi nama Safih Insan, yang bermakna ‘Manusia yang Bodoh’. Kadang-kadang nama yang digabungkan itu menjadi panjang tanpa sebarang erti seperti Nor Sajamifulah Niruszam atau seumpamanya.

Terdapat dikalangan ibu bapa yang cuba memberikan nama yang baik tetapi mereka tersilap langkah, contohnya meletakkan perkataan Abdul atau lebih tepatnya ‘Abd yang membawa maksud Hamba dengan perkataan lain selain nama-nama Allah seperti Abdul Muhammad, dan Abdul Musa. Ada juga yang silap dengan hanya meletakkan perkataan Abdul untuk anaknya. Jika mahu ringkas mereka sebenarnya boleh menggunakan nama Abduh yang bermaksud HambaNya.

Kadang-kadang terdapat ibu bapa yang mahu menggunakan kreativiti dengan menamakan anaknya sempena sesuatu peristiwa atau tempat sehingga menjadi janggal seperti Mohd Felda, Nor Malaysia, Saiful Johori, Mohd Toyota, Siti Sukom dan seumpamanya. Mereka sebenarnya menjadikan anak-anak mereka mangsa ejekan sepanjang hayat.

Jika bapa tersilap memilih nama, maka sewajarnya dia berusaha agar nama itu ditukar kepada nama yang lain. Rasulullah s.a.w. pernah bertindak menukar nama seseorang dengan nama yang lebih baik. Al-Termizi dan Ibnu Majah meriwayatkan daripada Ibnu Umar r.a. bahawa Sayyidina Umar bin Al-Khattab r.a. mempunyai seorang anak perempuan namanya ‘Aashiah (Penderhaka), maka Rasulullah s.a.w. menukarkan namanya menjadi Jamilah (Yang Cantik).

Sebaik-baiknya para bapa merujuk kepada para ilmuan atau sekurang-kurangnya membelek buku-buku panduan sebelum memilih nama yang sesuai untuk anak. Ingatlah bahawa nama itu adalah identiti terpenting bagi seseorang manusia. Kesan pemberian nama itu bukan terhenti setakat di dunia sahaja bahkan melarat sehingga ke akhirat. Oleh itu, menjadi kemestian kepada para bapa untuk memilih nama yang baik-baik.

Nama Yang Baik

Rasullullah s.a.w. menganjurkan agar anak-anak dinamakan dengan nama-nama yang mempunyai maksud baik atau dinisbahkan kepada orang yang baik. Bapa-bapa boleh memilih nama-nama Rasul seperti Hud, Nuh, Ilyasak dan lain-lain; atau nama para Sahabat seperti Mus’ab, Mu’az, Talhah, Zubair, Handzalah dan lain-lain; atau nama para ‘ulama’ seperti As Syafie, Al Bukhari, As Subki, Al Andalusi, Al Tabari, Al Nakhai’i, Al Zamakhsyari, Ibnu Qayyim, Ibn Taimiyyah, Al ‘Izz, dan lain-lain. Mudah-mudahan anak itu, dapat menghayati kehebatan tokoh-tokoh silam lantas menjadikannya sebagai ikutan.

Antara nama yang afdhal ialah nama yang dinisbahkan kepada nama Allah, tetapi dimulai dengan kalimah ‘Abd. Nama-nama Abdullah, Abdul Quddus, Abdul Jabbar, Abdul Qahhar, Abdul Fattah, Abdul Mu’izz dan lain-lain adalah contoh bagi kategori ini. Di samping itu para bapa digalakkan memilih nama-nama yang mempunyai nama indah dan seboleh-bolehnya tepat dengan nahu Arab. Contohnya nama Saif bermakna pedang, tetapi nama Saiful tidak mempunyai apa-apa makna kecuali jika disandarkan kepada perkataan lain seperti Saiful Islam yang bermaksud Pedang Islam. Sebaik-baiknya juga nama yang dipilih itu menepati kesesuaian jantinanya.

Kesimpulannya, ibu bapa yang akan menyambut bayi perlu membuat persediaan awal sebelum tiba masa kelahiran. Persediaan seperti, membanyakkan bacaan al-Quran, berzikir dan bertafakur serta mencari nama yang sesuai untuk anak perlu diutamakan. Sebagai pendidik, ibu dan bapa tidak boleh mengambil lewa soal-soal ini. Ingatlah, apa yang disemai hari ini, itulah yang akan dituai esok hari.

Berkaitan:

(Bagaimana anda menyambut kelahiran anak anda? Bagaimana anda disambut dulu-ketika lahir? Adakah mengikut cara Islam?)
Sambut Kelahiran Anak: Syukur dan Hebahkan
Galakan Ucapan Tahniah Atas Kelahiran
Azan dan Iqamah ke Telinga Bayi
Sambut Kelahiran Dengan Tahnik
Aqiqah: Untuk Dekatkan Anak Kepada Allah
Aqiqah: Bagaimana Melaksanakannya?