Friday, November 9, 2012

Jangan Putus Asa Terhadap Rahmat Allah


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,


Firman Allah Subhanahu Wa Taala :

قُلْ يَۧ ŰčِŰšَۧۯِيَ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ ŰŁَŰłْ۱َفُÙˆŰ§ Űčَلَى ŰŁَنفُŰłِهِمْ لَۧ ŰȘَقْنَŰ·ُÙˆŰ§ مِن ۱َّŰ­ْمَŰ©ِ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű„ِنَّ Ű§Ù„Ù„َّهَ يَŰșْفِ۱ُ Ű§Ù„Ű°ُّنُÙˆŰšَ ŰŹَمِيŰčًۧ Ű„ِنَّهُ هُوَ Ű§Ù„ْŰșَفُÙˆŰ±ُ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ِيمُ (Ù„ÙŁ)وَŰŁَنِÙŠŰšُÙˆŰ§ Ű„ِلَى ۱َŰšِّكُمْ وَŰŁَŰłْلِمُÙˆŰ§ لَهُ مِن قَŰšْلِ ŰŁَن يَŰŁْŰȘِيَكُمُ Ű§Ù„ْŰčَŰ°َُۧۚ Ű«ُمَّ لَۧ ŰȘُÙ†Ű”َ۱ُونَ (لـ) وَۧŰȘَّŰšِŰčُÙˆŰ§ ŰŁَŰ­ْŰłَنَ مَۧ ŰŁُنŰČِلَ Ű„ِلَيْكُم مِّن ۱َّŰšِّكُم مِّن قَŰšْلِ ŰŁَن يَŰŁْŰȘِيَكُمُ Ű§Ù„ŰčَŰ°َُۧۚ ŰšَŰșْŰȘَŰ©ً وَŰŁَنŰȘُمْ لَۧ ŰȘَŰŽْŰčُ۱ُونَ (لل) ŰŁَن ŰȘَقُولَ نَفْŰłٌ يَۧ Ű­َŰłْ۱َŰȘَى Űčلَى مَۧ فَ۱َّŰ·ŰȘُ فِي ŰŹَÙ†Űšِ Ű§Ù„Ù„َّهِ وَŰ„ِن كُنŰȘُ لَمِنَ Ű§Ù„Űłَِّۧ۟۱ِينَ (لي) ŰŁَوْ ŰȘَقُولَ لَوْ ŰŁَنَّ Ű§Ù„Ù„َّهَ هَŰŻَŰ§Ù†ِي لَكُنŰȘُ مِنَ Ű§Ù„ْمُŰȘَّقِينَ (ل٧) ŰŁَوْ ŰȘَقُولَ Ű­ِينَ ŰȘَ۱َى Ű§Ù„ْŰčَŰ°ََۧۚ لَوْ ŰŁَنَّ لِي كَ۱َّŰ©ً فَŰŁَكُونَ مِنَ Ű§Ù„ْمُŰ­ْŰłِنِينَ (Ù„Ùš) Űšَلَى قَŰŻْ ŰŹَۧۥŰȘْكَ ŰąÙŠَۧŰȘِي فَكَŰ°َّŰšْŰȘَ Űšِهَۧ وَۧ۳ْŰȘَكْŰšَ۱ْŰȘَ وَكُنŰȘَ مِنَ Ű§Ù„ْكَŰ§Ùِ۱ِينَ ((ل٩

Yang bermaksud :

(53)         Katakanlah: Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

(54)         Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dan berserah dirilah kepadaNya sebelum datang azab kepadamu kemudian kamu tidak dapat ditolong (lagi).

(55)         Dan ikutilah sebaik-baik apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu sebelum datang azab kepadamu dengan tiba-tiba, sedang kamu tidak menyadarinya,

(56)         Supaya jangan ada orang yang mengatakan: “Amat besar penyesalanku atas kelalaianku dalam (menunaikan kewajipan) tehadap Allah, sedang aku sesungguhnya termasuk orang-orang yang memperolok-olokkan (agama Allah).

(57)         Atau supaya jangan ada yang berkata: “Kalau sekiranya Allah memberi petunjuk kepadaku tentulah aku termasuk orang-orang yang bertakwa”.

(58)         Atau supaya jangan ada yang berkata ketika ia melihat azab: “Kalau sekiranya aku dapat kembali (ke dunia), nescaya aku akan termasuk orang-orang berbuat baik”.

(59)         (Bukan demikian), sebenarnya telah datang keterangan-keteranganKu kepadamu lalu kamu mendustakannya dan kamu menyombongkan diri dan adalah kamu termasuk orang-orang yang kafir”.

(Surah az-Zumar (39) ayat 53-59)
 

Sebab Turun Ayat:

Dari Ibnu Abbas (ra), katanya: Sesungguhnya penduduk Mekah berkata: “Muhammad mendakwa bahawa penyembah berhala, dan orang yang berdoa kepada selain Allah, dan orang yang membunuh, kononnya dosa-dosa mereka tidak akan diampuni oleh Allah. Oleh itu, untuk apa kita berhijrah dan memeluk agama Islam? Kita sudahpun menyembah berhala, membunuh manusia, dan kita telah melakukan syirik. Sehubungan dengan peristiwa inilah maka Allah Subhana Wa Taala turunkan ayat-ayat di atas.

(Hadis Riwayat Ibnu Jarir dan Ibnu Mardawiyah)

Tafsir Ayat:
 
Katakanlah: “Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah." (Surah az-Zumar ayat 53)

Maksudnya: "Katakanlah wahai Rasul kepada orang-orang yang beriman yang telah melampaui batasan-batasan Allah, samada banyak melakukan maksiat ataupun tidak mengerjakan suruhan Allah: “Jangan kamu putus asa terhadap ampunan Allah”.

Setelah Allah SWT melarang mereka agar jangan berputus asa, lalu Allah menjelaskan kepada mereka tentang penyebab utama mereka mesti berbuat demikian sehingga tidak timbul lagi rasa ragu:

Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang

Maksudnya: Sesungguhnya Allah akan mengampuni segala dosa manusia tanpa mengira bagaimanapun besarnya dan banyaknya, kecuali dosa yang telah dikhaskan oleh Allah dalam Al-Quran bahwa Dia tidak akan mengampuninya, iaitu: dosa syirik.

Allah SWT berfirman:

Ű„ِنَّ Ű§Ù„Ù„ّهَ Ù„Ű§َ يَŰșْفِ۱ُ ŰŁَن يُŰŽْ۱َكَ Űšِهِ وَيَŰșْفِ۱ُ مَۧ ŰŻُونَ Ű°َلِكَ لِمَن يَŰŽَۧۥ وَمَن يُŰŽْ۱ِكْ ŰšِŰ§Ù„Ù„ّهِ فَقَŰŻِ Ű§ÙْŰȘَ۱َى Ű„ِŰ«ْمًۧ ŰčَŰžِيمًۧ
 

Maksudnya : "Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendakiNya. Barangsiapa yang mempersekutukan Allah, maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar." (Surah an-Nisaa’ (4) ayat 48)
 
Keterangan: Ulama Ahlus Sunnah sependapat bahawa yang dimaksudkan dengan dosa syirik tidak akan diampuni oleh Allah SWT ialah ketika ia berada di depan Allah SWT pada hari kiamat kelak, sekiranya ia tidak bertaubat daripada dosa syiriknya sebelum ia meninggal dunia.

Barangsiapa yang enggan menerima kurnia yang amat besar ini, dan justeru berpendapat sebaliknya dan mengira berputus asa dari rahmat Allah adalah lebih utama, maka ia sebenarnya telah melakukan suatu kesalahan besar. Ini kerana berita gembira tersebut bukan hanya warid (datang) dalam nash Al-Quran Al-Karim tetapi juga menjadi perjalanan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasalam sebagaimana sabdanya yang bermaksud :


"Permudahkanlah, dan jangan suka mempersulit-sulitkan. Sampaikanlah berita gembira, dan janganlah membuat orang lari bertempiar (dari Islam)!"
(Hadis Riwayat Bukhari)

Daripada Tsauban Maula Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam katanya: "Tidaklah dunia dan apa yang terdapat di dalamnya lebih aku sukai jika dibandingkan dengan ayat ini: “Katakanlah: Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah...”. Kemudian seorang lelaki bertanya: “Ya Rasulullah, bagaimana dengan orang yang melakukan syirik? Lalu Rasulullah (Sallallahu Alaihi Wasalam) terdiam sejenak kemudian baginda bersabda: dan orang yang melakukan syirik (disebutnya sebanyak 3 kali)
(Hadis Riwayat Ahmad)
 
Daripada ‘Amru Bin ‘Anbasah (ra) katanya: Telah datang kepada Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam seorang lelaki tua sambil bertelekan di atas tongkatnya, lalu katanya: Ya Rasulullah, saya telah banyak melakukan penipuan dan maksiat, adakah ampunan bagiku? Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam bersabda: "Tidakkah engkau sudah bersaksi bahwa tidak ada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah?."

Jawapnya: "Sudah tentu wahai Rasul, bahkan saya juga bersaksi bahwa Tuan adalah Pesuruh Allah." Mendengar jawapan itu baginda Rasul lalu bertanya: “Penipuanmu dan maksiatmu telahpun diampuni oleh Allah”.
(Hadis Riwayat Ahmad)
 
Hadis di atas semuanya menunjukkan bahawa Allah akan mengampuni semua dosa jika kita benar bertaubat dan ikhlas dalam beramal. Oleh itu manusia tidak sepatutnya putus asa terhadap rahmat dan ampunan Allah SWT. Sesungguhnya pintu rahmat Allah sangat terbuka luas.

Hanya saja setelah Allah SWT berjanji akan mengampuni segala dosa hamba-hambaNya, berikutnya Allah SWT menyuruh mereka agar melakukan dua perkara, iaitu:

1.         Bertaubat dan kembali ke jalan Allah
2.         Mengikuti ajaranNya yang terbaik (Al-Quran dan Al-Hadis)

"Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dan berserah dirilah kepadaNya sebelum datang azab kepadamu kemudian kamu tidak dapat ditolong (lagi)" (Surah az-Zumar ayat 54)

Maksudnya: Hai sekalian manusia kembalilah kepada Tuhanmu dengan bertaubat, kembalilah kepadaNya dengan mentaatiNya, sambutlah seruanNya iaitu dengan mentauhidkanNya sebelum azab datang menimpamu yang pada waktu itu tidak akan ada seorangpun yang akan menolongmu.

"Dan ikutilah sebaik-baik apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu sebelum datang azab kepadamu dengan tiba-tiba, sedang kamu tidak menyadarinya."(Surah az-Zumar ayat 55)

Maksudnya: Ikutilah apa yang telah diperintahkan oleh Tuhanmu dalam tanzilNya iaitu Al-Quran dan Hadis RasulNya, dan jauhilah apa saja yang dilarangNya sebelum kedatangan azab kepadamu secara tiba-tiba, sedangkan kamu tidak menyadarinya.

Dua ayat di atas mengandungi ancaman dan amaran keras daripada Allah SWT kepada kita sekiranya kita tidak melaksanakan dua perkara di atas, iaitu: Taubat dan mengikuti sebaik-baik apa yang telah diturunkanNya.

Dan setelah memberi mereka amaran dengan azab, Allah lalu menyebut pula illat (sebab) mengapa demikian, iaitu: Supaya jangan ada di antara mereka kelak pada hari kiamat yang berkata:

1.         “Amat besar penyesalanku atas kelalaianku dalam menunai kewajipanku terhadap Allah, sedang aku termasuk orang yang memperolok-olokkan (agama Allah)”.

2.         “Kalau sekiranya Allah memberi petunjuk kepadaku tentulah aku termasuk orang-orang yang bertakwa”.

3.         “Kalau sekiranya aku dapat kembali (ke dunia), niscaya aku akan termasuk orang-orang yang berbuat baik”.

Ungkapan penyesalan ini boleh kita dapati dalam ayat 56 dan 57 dari Surah Az-Zumar di atas.

Allah SWT menjawab penyesalan yang tidak berguna itu dengan firmanNya:

(Bukan demikian), sebenarnya telah datang keterangan-keteranganKu kepadamu lalu kamu mendustakannya dan kamu menyombongkan diri dan adalah kamu termasuk orang-orang yang kafir” (Surah az-Zumar ayat 59)

Maksudnya: Tidak ada gunanya lagi penyesalan pada hari itu, sesungguhnya telah datang kepadamu penjelasan-penjelasanKu di dunia melalui lisan RasulKu dan dibacakannya pula kitabKu kepadamu, dan dia telahpun mengingatkan kamu kepada janji baik (wa’d) dan janji buruk (wa’iid), berita gembira (tabsyir) dan peringatan (indzar) tetapi sayangnya, kamu telah mendustakannya dan sombong terhadap ajarannya, kamu sebenarnya telah melakukan amal orang kafir dan mengikuti jejak langkah mereka yang ingkar dan durhaka.
 
Kesimpulannya :

1. Orang yang beriman tidak sepatutnya mempunyai sifat putus asa terhadap rahmat dan ampunan Allah, walaupun mereka telah banyak melakukan dosa, kerana rahmat Allah Maha Luas dan Allah berjanji akan mengampuni segala dosa.

2. Agar rahmat dan ampunan Allah diperolehi dengan sempurna, maka kita mestilah melakukan dua syarat yang telah ditetapkan oleh Allah iaitu: Taubat Nasuha dan mengikut sebaik-baik apa yang telah diturunkanNya iaitu Al-Quran dan Al-Hadis.

3. Allah menyuruh kita melakukan dua perkara di atas agar kita kelak pada hari pembalasan tidak menyesal di atas kelalaian kita ketika di dunia.

4. Penyesalan utama manusia pada hari pembalasan nanti ialah kerana sikap mereka yang suka mendustakan ayat-ayat Allah (keterangan-keteranganNya) yang dibawa oleh RasulNya. Mereka sombong dan suka memperolok-olokkan agama Allah, kitabNya, RasulNya dan orang-orang yang beriman.


Sahabat yang dikasihi,
Marilah kita sama-sama beramal dengan ayat di atas iaitu tidak berputus asa dengan rahmat Allah SWT, sesungguhnya Allah SWT Maha Pengasih dan Maha Penyayang dan sentiasa menerima taubat hamba-hamba-Nya yang bertaubat.

(Di petik daripada tulisan Ustaz Dr Abdullah Yasin)



Mereka Yang Menolak Hukum-hukum Allah SWT Samaada Jatuh Kafir, Zalim Atau Fasik.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Allah SWT berfirman maksudnya : “Dan barangsiapa yang mengagungkan peraturan-peraturan suci dari Allah, maka itulah yang terbaik baginya di sisi Tuhannya.” (Surah al-Haj ayat Ayat 30)

Sabda Rasulullah SAW :

لَŰ­َŰŻٌّ يُقَŰ§Ù…ُ فِيْ Ű§Ù„ŰŁَ۱ْ۶ِ ŰŁَŰ­َŰšُّ Ű„ِلَى ŰŁَهْلِهَۧ مِنْ ŰŁَنْ يُمْŰ·َ۱ُوْۧ Ű«َÙ„Ű§َŰ«ِيْنَ Ű”َŰšًَۭۧۧ

Maksudnya : "Hukum hudud yang dilaksanakan di muka bumi adalah lebih baik bagi penduduk bumi dari mereka diberi hujan tiga puluh pagi."  (Hadis Riwayat An-Nasa-ie , dari Abu Hurairah , Sahih Ibnu Majah no; 2057, Ibnu Majah 2/848 no : 2538)

Terdapat celaan yang keras bagi mereka yang tidak melaksanakan hukum selari dengan hukum Allah Subhanahu Wa Taala.

Allah Subhanahu Wa Taala telah berfirman:

 Ùˆَمَنْ لَمْ يَŰ­ْكُمْ Űšِمَۧ ŰŁَنْŰČَلَ Ű§Ù„Ù„َّهُ فَŰŁُولَŰŠِكَ هُمُ Ű§Ù„ْكَŰ§Ùِ۱ُونَ

Maksudnya : "Dan barangsiapa yang tidak berhukum menurut apa yang diturunkan oleh Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir. " (Surah al-Maidah (5) ayat 44)

Firman Allah Subhanahu Wa Taala :

 Ùˆَمَنْ لَمْ يَŰ­ْكُمْ Űšِمَۧ ŰŁَنْŰČَلَ Ű§Ù„Ù„َّهُ فَŰŁُولَŰŠِكَ هُمُ Ű§Ù„ŰžَّŰ§Ù„ِمُونَ

Maksudnya : "Dan barangsiapa yang tidak berhukum menurut apa yang diturunkan oleh Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim."(Surah al-Maidah (5) ayat 45)

Firman-Nya lagi :

 Ùˆَمَنْ لَمْ يَŰ­ْكُمْ Űšِمَۧ ŰŁَنْŰČَلَ Ű§Ù„Ù„َّهُ فَŰŁُولَŰŠِكَ هُمُ Ű§Ù„ْفَۧ۳ِقُونَ

Maksudnya : "Dan barangsiapa yang tidak berhukum menurut apa yang diturunkan oleh Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang fasik." (Surah al-Maidah (5) ayat 47)

Ayat-ayat tersebut, meskipun diturunkan berkenaan kaum Yahudi dan Nasrani, namun tidak terhad ke atas mereka semata-mata kerana ungkapan ayat tersebut bersifat umum. Perkataan "man" menunjukkan bahawa ia makna umum, dan tidak dikhususkan kepada kelompok tertentu. Sedangkan dalam kaedah yang rajih ada dinyatakan:

 Ű§Ù„ْŰčِŰšْ۱َŰ©ُ ŰšِŰčُمُومِ Ű§Ù„Ù„َّفْŰžِ لَۧ ŰšِŰźُŰ”ُÙˆŰ”ِ Ű§Ù„ŰłَّŰšَŰšِ

"Berlakunya hukum dilihat dari keumuman lafaz, bukan pengkhususan sebab."

Oleh kerana itu ketiga-tiga ayat tersebut bersifat umum, merangkumi kesemua golongan yang tidak berhukum dengan hukum Allah Subhanahu Wa Taala.

Kesimpulan ini juga dinyatakan oleh Ibnu Masud, al-Nakhai, Ibnu Abbas, Ibrahim, al-Hasan, al-Sudi, Fakhruddin al-Razi, Ibnu Athiyyah, al-Qinuji, al-Samarqandi, dan Mahmud Hijazi.

Sungguhpun bersifat umum, namun tidak bererti semua orang yang tidak memutuskan perkara dengan hukum Allah itu tergolong sebagai kafir. Penilaian secara lebih teliti perlu dilakukan agar tidak termasuk dalam perbuatan takfir (mengkafirkan) yang tidak kena pada tempatnya. Perbuatan berhukum dengan hukum Allah terangkum dalam wilayah syariah.

Secara syarie, perbuatan tersebut termasuk dalam hukum yang wajib. Ketetapan hukum ini didasarkan kepada dalil-dalil yang qatie (pasti, tanpa membawa sebarang maksud yang lain), sama ada ia adalah qatie tsubut (sumbernya yang pasti) mahupun qatie al-dalalah (maknanya yang pasti).

Dalil-dalil sedemikian banyak dinukilkan dalam al-Quran dan as-Sunah. Dalil-dalil yang membawa kepada kesimpulan hukum yang wajib antara lain adalah:

1. Adanya perintah yang tegas untuk berhukum dalam sesuatu perkara dengan apa yang diturunkanNya dan larangan mengikuti hawa nafsu kaum kufar .

Lihat : Surah al-Maidah (5) ayat 48 dan 49.

2. Kewajipan mentaati Allah Subhanahu Wa Taala dan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam serta mengembalikan semua perkara yang diperselisihkan kepada kedua-duanya . Lihat  : Surah an-Nisa (4) ayat 59).

3. Penafian iman orang yang enggan berhukum dengan ketetapan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam. Lihat :  Surah an-Nisa (4) ayat 65.

4. Ancaman ditimpakan fitnah atau azab pedih bagi mereka yang menyimpang daripada perintah Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam. Lihat : Surah an-Nur (24) ayat 63.

5. Celaan terhadap orang yang membuat keputusan dengan berhukum kepada taghut.

Lihat :  Surah an-Nisa (4) ayat 60.

Dan sebahagian besar dalil-dalil yang lain. 



Sahabat yang dimuliakan,
Maka adalah tidak menghairankan jika hakikat kewajipan berhukum dengan hukum Allah Subhanahu Wa Taala ini termasuk dalam kategori "malum min al-din bi al-dharurah" (perkara yang telah sedia maklum sebagai sebahagian daripada deen kerana keutamaannya).

Sebagai perkara yang termasuk dalam wilayah syariah, maka perbuatan meninggalkan kewajipan ini akan dikategorikan sebagai perbuatan yang berdosa. Sungguhpun demikian, perlanggaran tersebut tidaklah membawa kepada tergelincirnya keimanan atau status keIslaman seseorang.

Perlanggaran sebegini samalah halnya seperti memakan riba, membunuh, mencuri, atau berzina. Sememangnya perbuatan-perbuatan tersebut termasuk dalam kategori dosa besar.

Namun, perlanggaran tersebut tidaklah mengeluarkan seseorang itu daripada agamanya. Pelakunya juga tidak sewajarnya digelar sebagai seorang murtad kerana perbuatan tersebut. Jatuhnya kafir ataupun murtad hanya terjadi apabila seseorang itu mengingkari (ataupun menafikan) hukum-hukumNya (dari segi keyakinan). Atau pun seseorang mengatakan hukum-hukum Allah SWT tidak sesuai lagi dilaksanakan dalam masyarakat majmuk.

Apabila ia mengingkari wajibnya berhukum dengan syariah, (hatinya juga tidak yakin terhadap hukum-hukum Allah ) maka penafian tersebut boleh menyebabkannya terkeluar daripada Islam atau dalam kata lain, ia menjadi kafir.

Status kafir atau murtad yang jatuh ke atas seseorang itu bukan disebabkan oleh tindakannya tidak berhukum dengan hukum Allah (syariah), sebaliknya disebabkan oleh penafiannya terhadap sesuatu ketetapan yang telah dinukilkan dalam al-Quran dan as-Sunnah secara qatie.  Sama juga apabila seseorang mengatakan tidak wajib menutup aurat dan amalan memakai tudung kepala amalan kolot dan ketinggalan zaman ataupun seseorang mengatakan fardu solat tidak wajib atas dirinya.

Sekiranya sudah sampai kepada tahap pengingkaran, isunya bukan lagi meliputi wilayah syariah, tetapi ia sudah memasuki perlanggaran dalam wilayah akidah. Sedangkan perkara akidah ini merupakan pembeza antara orang mukmin dengan orang kafir. Oleh kerana kewajipan menerapkan syariah itu disandarkan kepada dalil-dalil yang qatie (sama ada qatie al-tsubut atau qatie al-dalalah),

Sekiranya seseorang itu mengingkari kewajipan tersebut maka bererti ia telah mengingkari ayat-ayat tersebut. Penafian terhadap sebahagian daripada ayat-ayat al-Quran sudah cukup untuk mengeluarkan seseorang daripada keimanan.

Firman Allah Subhanahu Wa Taala:

 Ű„ِنَّ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ يَكْفُ۱ُونَ ŰšِŰ§Ù„Ù„َّهِ وَ۱ُŰłُلِهِ وَيُ۱ِÙŠŰŻُونَ ŰŁَنْ يُفَ۱ِّقُÙˆŰ§ Űšَيْنَ Ű§Ù„Ù„َّهِ وَ۱ُŰłُلِهِ وَيَقُولُونَ ŰŁُولَŰŠِكَ هُمُ. نُŰ€ْمِنُ ŰšِŰšَŰčْ۶ٍ وَنَكْفُ۱ُ ŰšِŰšَŰčْ۶ٍ وَيُ۱ِÙŠŰŻُونَ ŰŁَنْ يَŰȘَّŰźِŰ°ُÙˆŰ§ Űšَيْنَ Ű°َلِكَ ŰłَŰšِيلًۧ Ű§Ù„ْكَŰ§Ùِ۱ُونَ Ű­َقًّۧ وَŰŁَŰčْŰȘَŰŻْنَۧ لِلْكَŰ§Ùِ۱ِينَ ŰčَŰ°ًَۧۚۧ مُهِينًۧ

Maksudnya : "Sesungguhnya orang-orang yang kufur kepada Allah dan Rasul-rasulNya, dan bermaksud membeza-bezakan antara (keimanan kepada) Allah dan Rasul-rasul-Nya, dengan mengatakan: 'Kami beriman kepada yang sebahagian dan kami kufur terhadap sebahagian (yang lain), serta bermaksud (dengan perkataan itu) mengambil jalan (tengah) di antara yang demikian (iman atau kafir), merekalah orang-orang kafir yang sebenarnya. Dan Kami telah menyediakan untuk orang-orang kafir itu azab yang menghinakan."

(Surah al-Nisa (4) ayat 150-151)

Allah Subhanahu Wa Taala juga berfirman:

 ŰŁَفَŰȘُŰ€ْمِنُونَ ŰšِŰšَŰčْ۶ِ Ű§Ù„ْكِŰȘَِۧۚ وَŰȘَكْفُ۱ُونَ ŰšِŰšَŰčْ۶ٍ فَمَۧ ŰŹَŰČَۧۥُ مَنْ يَفْŰčَلُ Ű°َلِكَ مِنْكُمْ Ű„ِلَّۧ ŰźِŰČْيٌ فِي Ű§Ù„ْŰ­َيَۧ۩ِ Ű§Ù„ŰŻُّنْيَۧ وَيَوْمَ Ű§Ù„ْقِيَŰ§Ù…َŰ©ِ يُ۱َŰŻُّونَ Ű„ِلَى ŰŁَŰŽَŰŻِّ Ű§Ù„ْŰčَŰ°َِۧۚ وَمَۧ Ű§Ù„Ù„َّهُ ŰšِŰșَŰ§Ùِلٍ Űčَمَّۧ ŰȘَŰčْمَلُونَ

Maksudnya : "Adakah kamu beriman kepada sebahagian al-Kitab (Taurat) dan ingkar terhadap sebahagian yang lain? Maka tidak ada balasan bagi orang-orang yang berbuat demikian di antara kamu melainkan kenistaan dalam kehidupan di dunia, dan pada hari kiamat mereka dikembalikan kepada azab yang paling berat. Allah tidak alpa daripada apa yang kamu kerjakan."(Surah al-Baqarah (2) ayat 85).

Demikianlah pendapat para ulama ketika menjelaskan makna ayat tersebut. Ibnu Abbas menyatakan:

 . وَمَنْ ŰŁَقَ۱َّ Űšَهَ وَلَمْ يَŰ­ْكُمْ، فَهُوَ ŰžَŰ§Ù„ِمٌ فَۧ۳ِقٌ . مَنْ ŰŹَŰ­َŰŻَ مَۧ ŰŁَنْŰČَلَ Ű§Ù„Ù„Ù‡ُ فَقَŰŻْ كَفَ۱َ

"Barangsiapa yang mengingkari apa yang diturunkan oleh Allah, sesungguhnya dia telah kafir. Dan barangsiapa yang mengakuinya (yakin akan kebenaran hukum Allah) namun tidak berhukum dengannya, maka dia adalah zalim, fasik."

Ikrimah juga bersependapat dengan pendirian tersebut. Beliau menyatakan:

Firman Allah Subhanahu Wa Taala :

 {وَمَن لَّمْ يَŰ­ْكُم Űšِمَۧ ŰŁَنŰČَلَ Ű§Ù„Ù„Ù‡}

 Maksudnya :
"Dan barangsiapa yang tidak berhukum menurut apa yang diturunkan oleh Allah."

Itu mencakupi mereka yang mengingkari di hatinya dan mendustakan dengan lisannya. Adapun orang yang mengakui di hatinya tentang kebaikannya sebagai hukum Allah, serta membenarkan dengan lisannya tentang kebaikannya sebagai hukum Allah, namun dia meninggalkannya (dari segi perbuatan), maka dia tidak termasuk dalam rangkuman ayat ini.

Pendapat Ikrimah ini juga dinyatakan oleh Fakhruddin al-Razi sebagai jawapan yang sahih. Syeikh Taqiuddin an-Nabhani dan Abdul Qadim Zallum dalam Nizam al-Hukm fi al-Islam menukilkan:

''Dan sesungguhnya Allah telah memerintahkan sultan dan penguasa untuk berhukum dengan apa yang Allah Subhanahu Wa Taala turunkan kepada RasulNya; dan menjadikan orang yang tidak berhukum dengan apa yang Allah turunkan sebagai orang kafir seandainya dia meyakininya (iaitu meyakini hukum selain hukum Allah), atau meyakini bahawa apa yang Allah turunkan itu tidak layak untuk dilaksanakan; dan Allah menjadikannya sebagai orang yang berbuat kemaksiatan, fasik, dan zalim jika berhukum dengan selain daripada apa yang Allah turunkan tetapi hatinya masih yakin kebaikan hukum-hukum Allah SWT.

Sejajar dengan huraian yang telah diberikan, jelaslah bahawa status kafir jatuh kepada orang yang mengingkari kebenaran, kelayakan, dan kewajipan berhukum dengan hukum Allah Subhanahu Wa Taala. Namun jika ia masih meyakini kebenaran, kelayakan, dan kewajipan berhukum dengan hukum Allah, statusnya jatuh kepada zalim dan fasik.

Sahabat yang dikasihi,

Perbuatan tidak berhukum dengan hukum Allah akan hanya menyebabkan pelakunya beroleh kerugian dan kesengsaraan. Ini adalah kerana, hanya terdapat tiga kedudukan bagi golongan tersebut, iaitu sama ada kafir, zalim, atau fasik (lihat Surah al-Maidah 95) ayat 44, 45, 47).

Semestinya status kafir menjadi sesuatu yang paling dikhuatiri, kerana ia akan menyebabkan seluruh amal perbuatan manusia terhapus dan sia-sia di sisiNya.

Firman Allah Subhanahu Wa Taala:

 ÙŠَŰčْمَلُونَ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ كَŰ°َّŰšُÙˆŰ§ ŰšِŰąَيَۧŰȘِنَۧ وَلِقَۧۥِ Ű§Ù„ْŰąَŰźِ۱َŰ©ِ Ű­َŰšِŰ·َŰȘْ ŰŁَŰčْمَŰ§Ù„ُهُمْ هَلْ يُŰŹْŰČَوْنَ Ű„ِلَّۧ مَۧ كَŰ§Ù†ُÙˆŰ§

Maksudnya : "Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan (mendustakan) adanya pertemuan akhirat, sia-sialah perbuatan mereka. Mereka tidak diberi balasan selain daripada apa yang telah mereka kerjakan."(Surah al-Araf (7) ayat 147)

Oleh itu perlulah kita membetulkan kefahaman dan keyakinan kita terhadap hukum-hukum Allah SWT. Pemimpin Islam perlu berhati-hati dalam memberi komen atau pandangan mengenai hukum-hukum Allah kerana jika tersilap komen amat merbahaya kerana ianya akan termasuk di dalam wilayah akidah begitu juga jika ada sesiapa dikalangan umat Islam cuba  mempertikaikan hukum hudud, qisas dan diyat boleh menjejaskan akidah terhadap  Allah Subhanahu Wa Taala.

Betapa besarnya ancaman tersebut, maka siapakah lagi yang masih berani untuk menafikan syariahNya? Wallahualam bi al-sawab.






Thursday, November 8, 2012

Setiap Muslim Perlu Memahami Maqasid Syariah

 Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,Islam merupakan mesej Allah S.W.T kepada seluruh umat manusia di serata dunia dan di setiap zaman. Berteraskan wahyu melalui dua sumber utamanya iaitu al- Quran dan al-sunah. Islam tetap unggul dan bertahan sepanjang zaman semenjak dari zaman awal kemunculannya sehingga kini. Ini semua kembali kepada tabiat Islam itu sendiri yang bersifat dinamik dan mempunyai objektif atau maqasid yang jelas dan bertepatan dengan hidup manusia sejagat.

Apakah maksud Maqasid Syariah?
Maqasid -        matlamat, tujuan, objektif, maksud.

Syariah   -        syariat Islam atau syariat Allah SWT.

Oleh yang demikian, Maqasid Syariah bermaksud tujuan atau objektif mengapa Allah/Syariah Islam menurunkan sesuatu hukum.

Maqasid merupakan matlamat yang ingin dicapai dalam melakukan sesuatu.Dalam konteks ini maqasid yang dimaksudkan ialah maqasid atau objektif yang diletakkan oleh syarak dalam mensyariatkan hukum. Antara istilah popular yang digunakan ialah Maqasid Syariah.

Di dalam Qanun Jinayah Syar'iyyah terdapat 4 jenis hukum iaitu hukuman Hudud, Qisas, Diyat dan Takzir adalah bertujuan untuk menjaga prinsip perundangan Islam yang tertakluk di bawahnya lima perkara:

1. Menjaga agama.

2. Menjaga nyawa.

3. Menjaga akal fikiran.

4. Menjaga keturunan.

5. Menjaga harta benda.

Huraiannya :

1. Menjaga agama:

Menjaga agama, iaitu menjaga akidah orang-orang Islam supaya tidak terpesong dari akidah yang sebenar dan tidak menjadi murtad. Orang yang murtad akan disuruh bertaubat terlebih dahulu dan sekiranya dia enggan bertaubat maka hukuman bunuh akan dikenakan ke atas mereka.

Sabda Rasulullah SAW. yang bermaksud: "Sesiapa yang menukar agamanya (murtad), maka bunuhlah dia." (Hadis Riwayat Bukhari)

2. Menjaga nyawa :

Menjaga nyawa, iaitu menjaga jiwa seseorang dari dibunuh termasuklah menjaga anggota tubuh badan seseorang dari dicederakan atu dirosakkan. Sesiapa yang membunuh manusia atau mencederakan anggota tubuh badan mereka itu dengan sengaja wajib dijatuhkan hukuman qisas atau diyat .

Firman Allah SWT. yang bermaksud: "Dan di dalam hukum qisas itu ada jaminan hidup bagi kamu, wahai orang-orang yang berakal fikiran supaya kamu bertakwa." (Surah al-Baqarah ayat 179)

3. Menjaga akal fikiran :

Menjaga akal fikiran iaitu memelihara akal fikiran manusia dari kerosakan disebabkan minum arak atau minuman-minuman yang memabukkan. Mereka yang meminum arak wajib dijatuhkan hukuman sebat tidak lebih dari lapan puluh kali sebat sebagaimana yang telah diriwayatkan .

Saaib bin Yazid r.a berkata : " Apabila peminum arak dibawakan kepada kami pada zaman Rasulullah SAW, zaman Pemerentahan Abu Bakar dan permulaan zaman Umar al-Khattab, kami memukulnya dengan tangan , kasut dan serban. Di akhir pemerentahan Umar, mereka dirotan sebanyak 40 kali. Sehinggalah perbuatan itu berlaku  semakin menjadi-jadi dan melampaui batas, lalu mereka dirotan sebanyak 80 kali." (Hadis Riwayat Bukhari : 6281).

4. Menjaga keturunan :

Menjaga keturunan  iaitu memelihara manusia dari melakukan perzinaan supaya nasab keturunan, perwalian dan pewarisan anak-anak yang lahir hasil dari persetubuhan haram itu tidak rosak. Orang yang melakukan perzinaan wajib dijatuhkan hukum sebat dan rejam.

Sabda Rasulullah SAW. dalam hadisnya yang diriwayatkan daripada `Ubadah bin As-Somit r.a. yang bermaksud: "Ambillah peraturan daripada aku, ambillah peraturan daripada aku. Sesungguhnya Allah telah memberi jalan untuk mereka. Perawan dengan jejaka yang berzina hukumannya disebat sebanyak seratus kali sebat, dan dibuang negeri selama setahun. Dan janda dengan janda yang berzina hukumannya disebat sebanyak seratus kali sebat dan direjam." (Hadis Riwayat Muslim dan Abu Daud)

5. Menjaga harta benda.

Menjaga harta benda iaitu memelihara harta benda manusia dari dicuri dan dirompak dengan menjatuhkan hukuman potong tangan ke atas pencuri, dan menjatuhkan hukuman mati atau potong tangan dan kaki kedua-duanya sekali atau dibuang negeri ke atas perompak. Hukuman ini tertakluk kepada cara rompakan itu dilakukan.

Firman Allah SWT. yang bermaksud: "Dan orang lelaki yang mencuri dan perempuan yang mencuri maka (hukumannya) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah. Dan (ingatlah) Allah maha Kuasa lagi Maha Bijaksana." (Surah Al-Maidah ayat 38)

Firman Allah SWT. lagi yang bermaksud: "Sesungguhnya balasan orang-orang yang memerangi Allah dan RasulNya serta melakukan bencana kerosakan di muka bumi (melakukan keganasan merampas dan membunuh orang di jalan ) ialah dengan balasan bunuh (kalau mereka membunuh sahaja dengan tidak merampas), atau dipalang (kalau mereka membunuh dan merampas), atau dipotong tangan dan kaki mereka dengan berselang (kalau mereka merampas sahaja, atau dibuang negeri (kalau mereka hanya mengganggu ketenteraman awam). Hukuman yang demikian itu adalah suatu kehinaan di dunia bagi mereka, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab siksa yang amat besar."
(Surah Al-Maidah ayat 33)

Sahabat yang dihormati,

Kita perlu memahami maqasid syariah dengan kefahaman yang betul dan meyakini bahawa setiap hukum hakam yang diturunkan oleh Allah SWT kepada hamba-Nya dimuka bumi adalah sebaik-baik peraturan. Tujuan Allah SWT menghalalkan sesuatu perkara dan mengharamkan sesuatu perkara adalah mengandungi sebab musabab yang munasabh dan sesuai dengan fikiran yang waras dan fitrah manusia.

Terlalu banyak penemuan sains dan kajian manusia di dapati bahawa setiap sesuatu yang diharamkan oleh Allah SWT mempunyai alasan yang konkrit dan bersesuaian dengan kesihatan dan jiwa manusia. Contoh daging khinzir diharamkan di sebabkan terdapat banyak keburukannya, penyelidikan barat menyatakan bahawa didalam daging Khinzir mengandungi cacing pita yang bahaya untuk diri manusia,  hikmah pengharaman daging khinzir kerana adanya cacing pita.

 Firman Allah SWT, dalam Al-Quran di antaranya:
Ű„ِنَّمَۧ Ű­َ۱َّمَ Űčَلَيْكُمُ Ű§Ù„ْمَيْŰȘَŰ©َ وَŰ§Ù„ŰŻَّمَ وَلَŰ­ْمَ Ű§Ù„ْŰźِنْŰČِÙŠŰ±ِ وَمَۧ ŰŁُهِلَّ Űšِهِ لِŰșَيْ۱ِ Ű§Ù„Ù„َّهِ

Maksudnya : “Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan bagimu bangkai, darah, daging babi, dan binatang (yang ketika disembelih) disebut (nama) selain Allah.” (Surah al-Baqarah ayat 173)

Firman-Nya:

Ű­ُ۱ِّمَŰȘْ Űčَلَيْكُمُ Ű§Ù„ْمَيْŰȘَŰ©ُ وَŰ§Ù„ŰŻَّمُ وَلَŰ­ْمُ Ű§Ù„ْŰźِنْŰČِÙŠŰ±ِ وَمَۧ ŰŁُهِلَّ لِŰșَيْ۱ِ Ű§Ù„Ù„َّهِ

Maksudnya : “Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging hewan) yang disembelih atas nama selain Allah.” (Surah al-Maa’idah ayat 3)

Sahabat yang dikasihi,

Masyarakat kita telah banyak dikelirukan oleh mereka yang anti hukum hudud dengan mendakwa bahawa hudud boleh menyebabkan masyarakat kehilangan pekerjaan , pelancung luar tidak datang kenegara kita, akan berlaku huru hara dan sebagainya. 

Hakikat sebenarnya mereka yang befahaman sekular sosialis tidak pernah melihat kesan positif pelaksanaan hudud di Arab Saudi dimana kadar jenayah di Arab Saudi terlalu rendah berbanding dengan negara kita Malaysia yang mana kadar jenayah mencuri, pecah rumah, merompak, menyamun bersenjata, ragut berada diperingkat yang cukup serius dan amat membimbangkan. 

Tidak ada siapa pun boleh selamat daripada jenayah rompak dan ragut samaada rakyat biasa atau pun pemimpin masyarakat kerana pencuri dan penyamun merasa tangannya selamat walaupun merompak berjuta-juta ringgit. Jika dipenjara sekali pun mereka akan dapat makan dan minum dengan percuma dan bila tamat temoh tahanan mereka boleh mengulagi lagi tabiat buruk mengambil harta orang lain. Oleh itu semua umat Islam perlu yakin terhadap undang-undang Allah SWT kerana ianya bersangkut paut dengan persoalan akidan dan kepercayaan kepada kitab suci al-Quran nul karim.

 



Wednesday, November 7, 2012

Tidak Ada Paksaan Dalam Beragama.



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Tidak ada paksaan dalam agama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali agama) yang teguh yang tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui." (Surah al-Baqarah ayat 256)

Apakah tafsiran ayat di atas yang mengatakan tidak ada paksaan dalam beragama?

Rasulullah SAW datang ke Madinah berhijrah daripada Mekkah untuk mencari tempat yang subur dalam dakwah baginda menyebarkan Islam dan mengajak manusia supay kembali beriman kepada Allah SWT. Baginda telah membina Daulah Islamiah Madinah dan membuat perjanjian dengan penduduk kota tersebut atau yang lebih dikenal dengan Piagam Madinah.

Salah satu perkara yang menjadi persetujuan dalam piagam tersebut adalah kebebasan beragama bagi masing-masing individu. Tidak pernah Rasulullah SAW memaksa penduduk Madinah yang beragama Yahudi pada ketika itu untuk memeluk Islam. Bahkan yang terjadi baginda memerintahkan para sahabatnya untuk menghormati hak-hak mereka apalagi sebagai jiran tetangga.

Bahkan semasa perang pun, Islam melarang kaum muslimin untuk memaksa mereka agar memeluk agama Islam. Kepada mereka yang menjadi musuh, Islam memberikan tiga pilihan. Tiga perkara tersebut selalu baginda sampaikan kepada ketua tentera yang akan menuju ke medan Jihad.

Baginda memberi nasihat kepada mereka:

Pertama. Serulah musuh kalian untuk memeluk Islam, jika mereka menerima maka janganlah kalian memerangi mereka.

Kedua : Jika mereka menolak untuk masuk Islam, mintalah kepada mereka untuk membayar jizyah sebagai jaminan bagi keselamatan mereka. Jika mereka mahu menerima hal tersebut, maka tahanlah diri kalian dan janganlah memerangi mereka.

Ketiga : Jika mereka menolak untuk membayar jizyah, maka perangilah mereka.

Seorang muslim harus meyakini dengan sepenuh hati bahawa agama Islam adalah agama yang paling benar dan yang paling diredai oleh Allah SWT sebagaimana telah ditegaskan dalam Al-Quran, firman Allah SWT maksudnya : “Sesungguhnya agama yang diredai di sisi Allah hanyalah Islam” (Surah Ali Imran ayat 19)

Firman-Nya lagi yang bermaksud : “Barangsiapa mencari agama selain agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi.” (Surah Ali Imran ayat 85)

Akan tetapi keyakinan tersebut tidak boleh menjadi alasan seorang muslim untuk memaksa orang yang memeluk agama lain untuk masuk Islam. Islam sangat menghargai toleransi beragama yang diwujudkan dengan kebebasan setiap orang untuk mempercayai dan menjalankan agama masing-masing.Berdakwah kepada mereka digalakan dengan membawa akhlak yang mulia kerana taufik dan hidayah itu adalah hak Allah SWT.

Oleh kerana itu, ketika terjadi penaklukan kota al-Alqsa pada masa Khalifah Umar bin Khattab r.a. beliau tidak memerintahkan para tenteranya untuk mengusir kaum Nasrani dari negeri tersebut, justru khalifah tersebut memberikan kebebasan kepada mereka untuk menjalankan ajaran agama mereka. Oleh sebab itu, tidak ada pertentangan antara dua ayat tersebut.

Kerana ayat dalam surat Ali Imran menjelaskan tentang kebenaran agama Islam dan kewajiban setiap muslim untuk meyakininya. Sedangkan ayat dalam surat al-Baqarah menjelaskan tentang sikap kita terhadap orang yang memiliki kepercayaan yang berbeda dengan kita.

Sahabat yang dimuliakan,
Walau bagimana pun tidak ada paksaan dalam beragama tetapi Islam amat tegas menjaga akidah umat Islam supaya tidak murtad atau dimurtadkan oleh agama lain. Terdapat hukum hudud iaitu hukum bunuh bagi sesiapa yang cuba murtad setelah mereka masuk Islam (setelah diberi peluang untuk bertaubat).

Murtad adalah bermaksud berpaling dari agama Islam kepada agama kufur samada dengan niat atau perbuatan atau perkataan yang membawa kepada kufur samada secara persendaan, engkar atau iktiqad.

Murtad adalah satu perbuatan yang paling keji dan hina . Paling dikutuk oleh Allah SWT kerana sesiapa yang murtad akan mendapat balasan neraka Jahanam mereka kekal di dalamnya.

Firman Allah SWT. yang bermaksud : "..Barangsiapa yang murtad di antara kamu dari agamanya lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat dan mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya."
(Surah Al-Baqarah ayat 217)

Hukum asal bagi orang yang murtad ialah dibunuh. Ini berdasarkan kepada hujah dan dalil hadis Nabi SAW. yang bermaksud, "Sesiapa yang menukar agamanya (murtad) maka bunuhlah dia." (Hadis Riwayat Bukhari).

Hukum bunuh ini wajib dikenakan kepada semua penjenayah murtad samaada lelaki ataupun perempuan, tua ataupun muda tanpa sebarang perbedzaan. Sebelum hukuman dijalankan mereka yang murtad masih diberi peluang beberapa hari untuk bertaubat dan kembali kepada akidah dan ajaran Islam.

Sahabat yang dikasihi,
Oleh itu umat Islam perlulah memahami sesungguhnya kebebasan dalam Islam ada hadnya bukan boleh menukar agama seperti menukar baju. Untuk mengatasi supaya gejala murtad (riddah) tidak berlaku dikalangan umat Islam, semua pihak perlulah menjalankan kerja-kerja dakwah dan tarbiah. Kerja-kerja amar makruf nahi mugkar perlulah berterusan dan tidak perlu bermusim. Ibu bapa, Jabatan Agama, JAKIM, PERKIM, Jemaah Islam, NGO Islam, Persatuan Islam dan Pendakwah Bebas perlulah bekerjasama membenteras gejala sosial dan gejala murtad berlaku dikalangan umat Islam.

Setiap pemimpin Islam perlu berhati-hati dalam memberi komen atau pandangan mengenai "kebebasan beragama" supaya tidak dikelirukan atau dimanipulasikan oleh orang-orang fasik atau akbar arus perdana yang suka menabur fitnah dan cuba memesongkan fakta dan ucapan seseorang demi kepentingan pihak tertentu.

Kenapa kita perlu kepada dakwah dan tarbiah berterusan dan setiap individu muslim bertanggungjawab menjalankan kerja-kerja mulia ini ? Ini adalah kerana suasana sekarang ini cukup merbahaya kerana terlalu banyak faktor-faktor yang boleh merosakkan iman dan akidah seseorang.

Dari Abu Hurairah r.a bahawasanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : "Bersegeralah kalian untuk berbuat amal soleh, kerana akan muncul berbagai fitnah seperti penggalan-penggalan malam yang gelap-gulita, ada orang yang paginya beriman, petangnya kafir. Ada yang petangnya beriman, paginya kafir. Ia jual agamanya dengan barang perhiasan dunia." (Hadis Riwayat Muslim)

Oleh itu semua pemimpin umat Islam janganlah membiarkan sesiapa sahaja dikalangan orang bukan Islam yang cuba merendahkan hukum-hukum Islam dan mengambil sikap membisu kerana kepentingan politik semata-mata. Perlu diingat semua kalian akan ditanya nanti di akhirat apa yang telah kalian lakukan ketika Islam dihina dan diperlekehkan oleh orang kafir yang membenci terhadap hukum-hukum Allah SWT.Sekurang-kurangnya kalian bangun berdemontrasi aman untuk meyatakan kemarahan kalian sebagai umat Islam yang bermaruah.


Tuesday, November 6, 2012

Amalan Yang Mendekatkan Diri Kepada Allah

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم


Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.


Sahabat yang dirahmati Allah,
   
Untuk menjadi hamba Allah yang taat maka kita perlulah melaksanakan yang wajib dan meninggalkan yang haram. Bersihkanlah diri kita dari dosa dengan memohon ampun kepada Allah SWT. dan janganlah menzalimi orang lain nescaya dihari akhirat nanti kita akan dihitung di bawah cahaya . Allah SWT akan mengasihi hamba-hamba-Nya diakhirat nanti apabila mereka berkasih-kasihan didunia ini semata-mata kerana Allah SWT.

Sebagai seorang insan biasa iman ada masa naik dan turun. Kadangkala kita melakukan dosa tanpa kita sedari, dari itu sentiasalah beristighfar siang dan malam kerana Nabi SAW beristighfar seratus kali sehari. Buangkanlah segala perasaan buruk sangka dan hasad dengki sesama muslim dalam diri kita dan sifat-sifat keji yang lain nescaya kita akan menjadi orang yang mulia disisi Allah SWT dan manusia lain pun akan menghormati dan memuliakan diri kita.


Kita perlu meyakini   bahawa semua rezeki datangnya dari Allah SWT. Allah SWT akan mengurniakan rezeki yang lumayan kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dijalan yang tiada disangka-sangka dengan syarat kita hendaklah menjadi orang yang bertakwa, sentiasa bertawakkal kepada Allah dan sentiasa bersih dari hadas (kecil dan besar). Orang yang sentiasa berwuduk akan dimurahkan rezeki oleh Allah SWT.


Sahabat yang dimuliakan,

Sifat marah adalah salah satu sifat tercela. Apabila datang perasaan marah cepat-cepatlah mengambil wuduk kerana kepanasan marah dapat disejukkan dengan air. Syaitan amat suka melihat anak Adam berada dalam keadaan marah kerana dengan marah, manusia akan hilang pertimbangan dan bertindak mengikut nafsu dan ianya akan membawa kepada kebinasaan. Allah SWT amat kasih pada hamba-hamba-Nya yang dapat mengawal kemarahan dengan mohon perlindungan daripada-Nya. Dihari kiamat nanti orang yang dapat mengawal kemarahan dirinya di dunia akan terselamat dari kemurkaan Allah SWT.


Doa dan munajat adalah senjata orang mukmin. Kita dituntut untuk sentiasa berdoa dan bermunajat kepada Allah SWT .kerana kita amat berhajat kepada pertolongan Allah SWT, tanpa pertolongan Allah SWT siapalah kita ini, hamba yang lemah dan dhaif dan tidak bermaya disisi Allah SWT.
Kekuatan doa dapat merubah qada dan qadar kerana Allah SWT merasa malu apabila hamba-Nya berdoa Dia tidak kabulkan doa tersebut.


Rasulullah SAW bersabda. yang diriwayatkan daripada Salman Al-Farisi:“Sesungguhnya Allah itu Hidup dan Maha Pemberi, Dia malu jika seseorang mengangkat kedua tangannya kepada-Nya lalu Dia mengembalikan kedua tangannya (membalas doa orang itu) dalam keadaan kosong serta rugi.”(Hadis riwayat Tirmidzi)

Sebelum doa dan munajat kita diterima oleh Allah SWT. pastikan kita tidak memutuskan silaturahim dengan kaum keluarga, jauhkan tidak bertegur sapa selama 3 hari, jangan derhaka kepada ibu bapa dan makanan dan minuman yang masuk dalam perut adalah makanan dan minuman yang halal. Termasuk juga sumber rezeki yang diperolehi untuk membeli makanan dan minuman mesti dari sumber yang halal.Termasuk meninggalkan makanan dan minuman yang syubhah.


Sahabat yang dihormati,

Apabila kita berdoa hingga menitiskan air mata kerana dosa dan kesalahan kita kepada Allah SWT, dan takut pada azab Allah SWT, Dia akan mengampunkan dosa kita dan kita akan termasuk salah satu golongan yang akan mendapat perlingungan Allah SWT di hari kiamat nanti. Mereka yang sabar ketika ditimpa sakit juga akan mendapat ganjaran pahala dan akan mendapat pengampunan daripada dosa-dosa yang telah lalu.

Jika kita beribadah kepada Allah SWT. kerjakanlah dengan hati yang kyusuk dan tawaduk. Fokuskanlah hati dan jiwa sepenuhnya kepada Allah SWT sehingga seolah-olah kita melihat Allah SWT. Seandainya hati kita belum sampai ketahap ini, maka  yakinilah bahawa Allah SWT. sedang melihat dan memerhatikan ibadah kita, dengan ini kita akan termasuk golongan muhsinin (ikhlas).


Janganlah kita suka membuka keaiban saudara seagama, mengadu domba, mengumpat dan memfitnah. Jika kita tinggalkan perbuatan tercela ini  nescaya Allah SWT. akan menutup keaiban kita dihari akhirat dan kita akan dijauhi dari seksaan api neraka. Sebahagian daripada penghuni neraka adalah disebabkan mereka tidak mahu menjaga lidahnya ketika didunia iaitu suka membuka keaiban orang , mengadu domba, mengumpat dan memfitnah orang lain.


Sahabat yang dikasihi,

Dikira sebesar-besar kebaikan disisi Allah SWT apabila kita memperelokkan budi pekerti, merendahkan diri dan sabar diatas bala dan musibah dan ujian-ujian daripada Allah SWT keatas diri kita. Janganlah kita menjadi orang yang buruk akhlaknya dan sedikit ketaatannya terhadap perintah-perintah Allah SWT kerana mereka-mereka ini akan mendapat kutukan daripada Allah SWT.


Akhir sekali jadilah diri kita hamba Allah yang dermawan. Pergunakanlah harta yang kita miliki untuk berzakat, bersedekah dan beramal jariah kerana sesungguhnya amalan mulia ini akan melahirkan hubungan silaturahim dan ukuwah Islamiyah. Sebaik-baiknya menghulur dengan tangan kanan sehinggakan tangan kiri tak tahu. Percayalah amalan mulia ini akan mendapat dua kebaikan iaitu meredakan kemurkaan Allah di dunia dan di akhirat dan di akhirat nanti ianya termasuk golongan yang mendapat perlindungan daripada Allah SWT.

Monday, November 5, 2012

Carilah Jodoh Kalian Dengan Memilih Pasangan Yang Soleh Atau Solehah

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Űłْمِ Ű§Ù„Ù„Ù‡ِ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ْمنِ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Jodoh itu salah satu bentuk rezeki dan seperti rezeki yang lain, ia boleh diperolehi melalui jalan halal atau jalan haram, yang berbeza di antara keduanya adalah keberkahan dalam kehidupan dan sentiasa mendapat rahmat Allah SWT.

Untuk mencari pasangan yang soleh seorang wanita hendaklah memilih calon suaminya yang faham dan menjalankan perintah agama. Jangan terlalu mementingkan perkara yang bersifat kebendaan atau meterialistik, sebab harta, kecantikan, kedudukan dan pangkat tidak akan bertahan lama. Seandainya calon suami seorang yang soleh, Insya Allah rumahtangga akan bahagia dan diberkati Allah SWT.

Walaupun begitu mulailah dari diri sendiri, hiasi peribadi dengan akhlak yang mulia agar nanti kita akan dianugerahkan Allah pasangan yang mulia pula. Ini sesuai dengan firman Allah dalam surah An Nuur ayat 26 maksudnya: "Wanita-wanita yang buruk itu untuk lelaki yang buruk, dan lelaki yang buruk untuk wanita yang buruk; sedangkan wanita-wanita yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik".

Sesungguhnya segala perbuatan yang dilakukan oleh orang yang memiliki akal sihat jelas dia lakukan atas dasar pilihannya sendiri sebagaimana firman Allah SWT maksudnya : "Maka barangsiapa menghendaki, maka dia mengambil jalan menuju Rabb-Nya" (Surah an-Naba ayat 39)

Dan firman Allah SWT maksudnya : "Sebagian dari kamu ada orang yang menghendaki dunia dan sebagian dari kamu ada orang yang menghendaki akhirat" (Surah Ali-Imran ayat 152)

Begitu juga lelaki apabila ingin menyunting seorang wanita untuk dijadikan isterinya maka utamakanlah agamanya atau kesolehahnya, kerana sesungguhnya wanita yang beragama , miskin dan kurang kecantikannya adalah lebih baik daripada wanita kaya, cantik tetapi buruk akhlaknya.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a., ia berkata: Rasulullah bersabda: "Wanita dinikahi karena empat perkara; kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka, pilihlah yang baik agamanya nescaya engkau beruntung.” (Hadis Riwayat Bukhari (3/242), Muslim (2/1086), Abu Dawud (2047), an—Nasaa’i (6/68) dan Ibnu Majah (1858))

Mengenai jodoh, rezeki dan maut merupakan takdir yang ditentukan Allah dalam diri seseorang. Sebagai seorang insan, kita dituntut supaya bersabar dan berdoa kepada Allah agar dipertemukan dengan seorang pasangan yang sesuai dan diberkati Allah. Jika terputus perhubungan sebelum proses perkahwinan berlaku maka janganlah cepat merasa putus asa dan kecewa dengan perkara yang telah terjadi, mungkin disebalik keputusan Allah itu ada hikmah yang sangat besar terkandung didalamnya sedangkan kita tidak mampu untuk menjangkaunya.

Jika kita bersabar, insya Allah pada suatu ketika nanti akan mendapat seorang pasangan yang baik dan soleh. Disamping itu jangan lupa berdoa kepada Allah setiap kali selesai solat lima waktu. Bermohon kepada-Nya agar dipertemukan dengan seorang pasangan yang soleh dan dapat membimbing keluarga ke arah jalan yang diredhai Allah SWT. Utamakan agama dalam memilih pasangan hidup daripada faktor-faktor lain seperti harta, pangkat dan sebagainya tanpa was-was. Hiasilah peribadi dengan akhlak yang mulia, bersopan santun serta menjalankan perintah agama. Hanya dengan keperiabdian yang luhur dan mulia disenangi dan disukai oleh orang lain.

Memang diakui jodoh dan pertemuan itu adalah di tangan Tuhan. Bagamanapun kata-kata ini tidak boleh difahami secara umum begini, sebaliknya ia memerlukan huraian yang jelas, kerana ia mempunyai hubungan erat dengan qada dan qadar Allah SWT. Seseorang perempuan yang tidak di sangka-sangka dipinang orang kemudian berkahwin dan perkahwinannya kekal sehingga ke anak cucu. Itulah yang dikatakan jodoh pertemuan di tangan Tuhan. Begitu juga seorang yang sudah lama bercinta dan berjanji untuk untuk berkahwin namun mereka gagal berkahwin, juga dikatakan sebagai jodoh pertemuan itu di tangan Tuhan.

Bagaimanapun seseorang itu tidak boleh menyerah bulat-bulat kepada kaedah ini. Jangan hendaknya kerana jodoh pertemuan itu di tangan Tuhan maka mereka tidak berusaha untuk mencari jodoh, sebaliknya mengambil sikap menunggu sahaja. Ini jelas satu prinsip hidup yang bercanggah dengan ajaran Islam. Kita dikehendaki berusaha selaras dengan ajaran-ajaran Islam yang Maha Suci, tetapi kita juga hendaklah menyerahkan kejayaan usaha kita itu kepada Allah SW. Setelah berusaha tetapi jodoh tidak ditemui juga barulah boleh kita mengatakan jodoh dan pertemuan itu di tangan Tuhan.

Dengan lain perkataan jodoh dan pertemuan yang berbentuk umum itu boleh diubah dengan usaha yang kita lakukan, kerana tidak tidak seorangpun yang dilahirkan sudah mengetahui jodoh dan pertemuannya. Sehubungan dengan usaha yang berterusan selaras dengan syariat mesti dilakukan. Sebolehnya diusahakan mendapatkan pasangan yang baik

Sahabat yang dimuliakan,
Islam melarang hidup membujang, iaitu tidak mahu berkahwin dengan maksud untuk tekun ibadah, menjauhkan diri dari kesenangan dunia dan menghindarkan diri dari kewajipan menjaga anak.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Benarkah kalian telah berkata begini dan begitu, sungguh demi Allah, sesungguhnya akulah yang paling takut dan takwa di antara kalian. Akan tetapi aku berpuasa dan aku berbuka, aku solat dan aku juga tidur dan aku juga mengawini perempuan. Maka barangsiapa yang tidak menyukai sunnahku, maka ia tidak termasuk golonganku". (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

Dalam Surah Al Maidah ayat 87 dijelaskan: "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu haramkan apa-apa yang baik yang telah Allah halalkan bagi kamu dan janganlah kamu melewati batas. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas".

Jadi orang yang suka hidup membujang bererti mengharamkan apa yang dihalalkan Allah bagi dirinya.

Hukum perkahwinan itu asalnya mubah, tetapi akan berubah menurut hukum yang lima menurut perubahan keadaan.

1. Wajib
Kahwin diwajibkan bagi orang yang telah mampu, yang akan menambahkan takwa dan dikhuatirkan akan berbuat zina. Kerana menjaga jiwa dan menyelamatkannya dari perbuatan haram adalah wajib. Kewajiban ini tidak akan dapat terlaksana kecuali dengan berkahwin.

2. Haram
Kahwin diharamkan bagi orang yang tahu bahawa dirinya tidak mampu melaksanakan hibup berumahtangga, melaksanakan kewajipan lahir seperti memberi nafkah, pakaian dan tempat tinggal dan kewajipan batin seperti menggauli isteri (berahi terhadap wanita)

3. Sunat
Kahwin disunatkan bagi orang yang sudah mampu, tetapi ia masih sanggup mengendalikan dirinya dari perbuatan haram, dalam hal ini maka kahwin lebih baik daripada membujang, kerana membujang tidak ada dalam syariat Islam.

4. Mubah
Iaitu bagi orang yang tidak ada halangan untuk kahwin dan dorongan untuk kahwin belum membahayakan dirinya, ia belum wajib kahwin dan tidak haram bila tidak kahwin. Jelaslah jika anda tidak ada keinginan untuk berkahwin kerana tidak ada nafsu terhadap wanita maka tidak berdosa, malah haram berkahwin jika tidak ada keupayaan untuk menggauli isteri.

Sahabat yang dihormati,
Terdapat beberapa amalan yang baik yang boleh diamalkan semoga dipermudahkan bertemu pasangan yang soleh atau solehah. Di harapkan pasangan tersebut bukan sahaja untuk kebaikan di dunia sahaja tetapi dia juga baik di hari akhirat iaitu yang akan bersama-sama di syurga.

1. Berdoa semoga dikurniakan zurait yang baik.

Firman Allah SWT maksudnya : "Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang- orang) yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa." (Surah al-Furqan ayat 74)


Jika wanita berdoa : "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh suami yang soleh dan zuriat keturunan kami : perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah suami kami imam ikutan bagi orang-orang yang bertakwa."
 

2. Berdoa untuk kebaikan dunia dan akhirat dan dibebaskan daripada api neraka.

Firman Allah S.W.T. yang bermaksud :“Dan di antara mereka ada yang berdoa ; ‘Ya Tuhan kami kurniakanlah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa api Neraka.” (Surah al-Baqarah ayat 201)

3. Diantara wirid yang perlu diamalkan agar disayangi orang iaitu mengucapkan "Yaa Rahim" sebanyak 100 kali setiap hari, insya Allah hajat dan kasih sayang ditumbuhkan dalam hati.

4. Solat Istikharah.

Dari Jabir bin Abdullah r.anhuma meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW mengajarkan kami cara melakukan istikharah (memohon kepada Allah untuk menunjuki cara yang benar mengenai sesuatu kerja atau amalan), dalam segala hal sebagaimana baginda mengajar kami surah-surah dari Al-Quran.

Baginda SAW bersabda: Jikalau salah seorang daripada kamu berniat melakukan sesuatu pekerjaan, maka kerjakanlah dua rakaat solat sunat dan berdoa:

” Ya Allah, Aku meminta pilihan kepadaMu dengan pengetahuanMu dan aku memohon keputusan dengan kekuasaanMu dan aku memohon kepada-Mu dari keutamaanMu yang besar, sesungguhnya Engkau mampu sedangkan aku tidak mampu dan Engkau mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkau mengetahui urusan-urusan yang ghaib.

Ya Allah, jikalau Engkau mengetahui bahawa 'urusan ini' baik bagiku dalam
(agamaku dan kehidupanku serta akhir urusanku, atau sebut buat masa kini dan akan datang) maka takdirkanlah bagiku dan mudahkanlah bagiku kemudian berkatilah aku di dalamnya.

 
Apabila Engkau mengetahui bahawa 'urusan ini' buruk bagiku (dalam agamaku, kehidupanku dan akhir urusanku, atau sebut buat masa kini dan akan datang) maka singkirkanlah ia daripadaku dan takdirkanlah kebaikan bagiku di mana pun jua kemudian jadikanlah aku redha dengannya."

5. Berdoa seperti di dalam Surah Qasas ayat 24.


surah qasas ayat 24

Maksudnya : "Wahai Tuhanku,sesungguhnya aku sangat berhajat kepada sebarang rezeki pemberian yang Engkau berikan.."

Ketika Nabi Musa a.s. berdoa dengan ayat ini,baginda adalah seorang yang fakir dan amat memerlukan pertolongan daripada Allah SWT pada ketika itu. Di dalam sejarah ada menceritakan selepas itu Nabi Musa telah mendapat perkerjaan dan berkahwin dengan salah seorang puteri kepada Nabi Shuib a.s. pada ketika dia berada dalam kesusahan. Allah SWT telah memudahkan urusan baginda. Oleh itu kita seharusnya berdoa dan meminta hanya kepada Allah dan biarlah keadaan dimana jiwa kita dalam keadaan yakin sepenuhnya kepada Allah SWT.

Sahabat yang dikasihi,
Oleh itu marilah sama-sama kita hayati cara-cara yang dibenarkan oleh syarak ketika memilih atau mencari pasangan hidup supaya berbahagia di dunia dan akhirat.