Saturday, November 27, 2010

Siapa pendusta agama?

Sahabat yang dirahmati Allah,
Menyayangi dan memelihara anak yatim adalah kewajipan sosial setiap orang Islam. Dan ia  adalah salah satu usaha perjuangan Islam yang jarang dilakukan orang. Justeru masalah sosial timbul kerana empat sebab, iaitu tidak memuliakan anak yatim, tidak memberi makan orang miskin, memakan warisan (kekayaan) alam dengan rakus, dan mencintai harta benda secara berlebihan (lihat surah al-Fajr, ayat 15-20).

Syeikh Muhammad Abduh berkata, “Allah berkali-kali menegaskan wasiat tentang anak yatim dalam al-Quran dan as-Sunnah. Cukuplah bagimu untuk diketahui bahawa al-Quran melarang mengherdik anak yatim dan mengancam dengan ancaman yang berat kepada orang yang memakan harta anak yatim. Anak yatim itu memerlukan kasih sayang fitriah untuk membantu, mendidik dam memelihara hak-haknya.”

Pada ketika ini, kita sering terpukau oleh kemewahan dunia tatkala orang miskin menangis menunggu pembelanya. Pemimpin Islam sepatutnya pemimpin yang memihak rakyat bawahan, bukan pemimpin elit yang yang hidup di persekitaran kalangan mereka sahaja.

Pemimpin umat Islam ialah mereka yang memilih hidup sederhana, kerana tahu bahawa sebahagian umat Islam yang lain masih hidup dalam kepapaan. Demikian juga dengan gerakan kebangkitan Islam seharusnya tidak hanya menyemarakkan masjid, melainkan juga menggembirakan mereka yang miskin, teraniaya, dianiayai atau yang tertindas oleh beban hutang.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Apabila masyarakat sudah membenci orang miskin dan menonjol-nonjolkan kehidupan dunia serta rakus dalam mengumpulkan harta, maka mereka akan ditimpa empat bencana, iaitu zaman yang berat, pemimpin yang zalim, penegak hukum yang khianat dan musuh yang mengancam.”

Daripada sabda Rasulullah s.a.w ini, kita dapat belajar bahawa munculnya masalah atau kesulitan ekonomi, kemunculan ramai pemimpin yang zalim, berlakunya pengkhianatan oleh penegak hukum adalah disebabkan oleh terabainya nasib orang-orang miskin dan kegilaan mengumpul kekayaan.

Pendapat Ibnu Hazm mungkin agak ekstrem. Tetapi ia berpijak pada satu andaian bahawa kemiskinan hanya dapat diatasi dengan kesediaan orang kaya memberikan hak orang miskin yang diamanahkan Allah kepadanya.
Firman Allah s.w.t maksudnya : “Dan nafkahkanlah sebahagian daripada hartamu yang Allah telah menjadikan kamu menguasainya.” (lihat surah al-Hadid, ayat 7)

Bahawa kemiskinan yang berlaku dalam masyarakat kita adalah tanggungjawab kita bersama. Menolong dan membela yang lemah, mustadh’afin, adalah tanda-tanda orang yang bertakwa (lihat surah al-Baqarah ayat 197). 

Inilah yang dikatakan golongan pendusta agama yang mengabaikan nasib mustadh’afin, acuh tidak acuh terhadap mereka, enggan memberikan pertolongan, dan sesungguhnya solatnya akan membawa kecelakaan yang menjerumuskan ke neraka saqar.
Manusia yang tidak pernah sensitif dan peka dengan masalah anak yatim dan fakir miskin atau melalaikan solat serta berbuat riak, disebut oleh Allah s.w.t sebagai pendusta agama.

Hal ini dijelaskan di dalam al-Quran, iaitu pada surah al-Maa’uun. Surah ini merupakan surah ke-110 di dalam al-Quran dan termasuk golongan surah Makkiyyah (surah yang diturunkan di Mekah).

Nama al-Maa’uun diambil daripada kata al-Maa’uun yang terdapat pada ayat terakhir surah ini yang bererti `barang-barang yang berguna’. Surah ini juga disebut surah at-Takzib yang bererti pendustaan kerana di dalamnya dipaparkan perilaku orang yang mendustakan agama.

Bagi manusia yang mempunyai sifat-sifat seperti yang digambarkan dalam surah al-Maa’uun, Allah s.w.t menjanjikan pembalasan dan seksaan neraka. Orang yang memiliki sikap seperti yang digambarkan dalam surah al-Maa’uun telah kehilangan kepekaan sosial mereka dalam masyarakat. Mereka tidak tergugah untuk mengeluarkan hartanya sedikit pun untuk sesama manusia.

Dalam hati mereka tidak ada rasa belas kasihan untuk membantu memenuhi keperluan sosial. Inilah yang dimaksudkan dengan orang-orang yang `menolak memberi bantuan’ pada akhir surah ini.

Surah al-Maa’uun memaparkan perilaku manusia dalam kehidupan sosial yang dikategorikan sebagai pendusta agama. Mereka memiliki kebiasaan mengherdik anak yatim dan tidak memberi makanan kepada fakir miskin. Perilaku seperti ini merupakan cerminan sikap takbur dalam diri sendiri. Mereka menganggap anak yatim serta fakir miskin sebagai anggota masyarakat yang rendah dan hina.

Surah al-Maa’uun juga memperlihatkan perilaku manusia dalam beribadah yang dikategorikan pendusta agama. Mereka melalaikan solat, dalam erti melaksanakan solat tanpa keikhlasan dan kekhusyukan, atau tidak menunaikan solat dengan benar.
Solat mereka tidak lebih daripada ucapan lisan serta gerakan badan yang telah terbentuk sedemikian rupa tanpa penghayatan makna serta hikmah setiap ucapan dan gerakan yang mereka lakukan.

Dalam surah al-Maa’uun juga disebutkan bahawa orang yang berbuat riak akan dibalas oleh Allah s.w.t. Riak ialah melakukan suatu amal perbuatan untuk mencari pujian yang ia anggap ibadah itu. Allah s.w.t sendiri mengancam mereka yang berbuat riak dengan seksaan yang berat di neraka.

Manusia yang digambarkan dalam surah al-Maa’uun tidak menempatkan solat sebagai sarana untuk berkomunikasi dengan Tuhan, melainkan hanya untuk sebagai ibadah ritual dalam kehidupan mereka.

Ingatlah antara misi terpenting Islam saperti yang dinyatakan di dalam al-Quran ialah membela, menyelamatkan, membebaskan, melindungi dan memuliakan kelompok dhu’afa atau mustadh’afin (yang lemah atau yang dilemahkan, yang menderita atau yang dibuat menderita).

Dalam sebuah hadis Qudsi diriwayatkan, Allah s.w.t hanya menerima solat daripada orang yang `menyayangi orang miskin, ibnu sabil, wanita yang ditinggalkan suaminya dan yang menyayangi orang yang mendapat musibah’.

Ketika Nabi Musa a.s bertanya kepada Allah s.w.t, “Tuhanku, di mana aku harus mencarimu?” Allah s.w.t menjawab: “Carilah Aku di tengah-tengah mereka yang hancur hatinya.”

Sahabat yang dimuliakan,
Marilah sama-sama kita kasih dan sayang kepada anak-anak yatim piatu dan orang-orang miskin dan dhaif. Kerana dengan mengasihi mereka hati kita akan hilang rasa tinggi diri atau ego. Sedekah yang kita berikan kepada golongan yang susuah dan memerlukan bantuan lebih bermakna dan bernilai disisi Allah s.w.t. Do'a daripada mereka yang susah dan miskin lebih makbul disisi Allah s.w.t daripada do'a orang-orang kaya yang tidak merasai keperitan dalam kehidupan ini.

Hikmah Tidak Bercakap Bohong

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan olehLuqman Hakim, menceritakan pada suatu hari ada seorang telah datang berjumpa dengan Rasulullah S.A.W. kerana hendak memeluk agama Islam.Sesudah mengucapkan dua kalimah syahadat, lelaki itu lalu berkata :
“Ya Rasulullah. Sebenarnya hamba ini selalu saja berbuat dosa dan payah hendak meninggalkannya.” Maka Rasulullah menjawab : “Mahukah engkau berjanji bahwa engkau sanggup meninggalkan cakap bohong?”

“Ya, saya berjanji” jawab lelaki itu singkat. Selepas itu, dia pun pulanglah ke rumahnya.

Menurut riwayat, sebelum lelaki itu memeluk agama Islam, dia sangat terkenal sebagai seorang yang jahat. Kegemarannya hanyalah mencuri, berjudi dan meminum minuman keras. Maka setelah dia memeluk agama Islam, dia sedaya upaya untuk meninggalkan segala keburukan itu. Sebab itulah dia meminta nasihat dari Rasulullah S.A.W.

Dalam perjalanan pulang dari menemui Rasulullah S.A.W. lelaki itu berkata di dalam hatinya :
“Berat juga aku hendak meninggalkan apa yang dikehendaki oleh Rasulullah itu.”

Maka setiap kali hatinya terdorong untk berbuat jahat, hati kecilnya terus mengejek.

“Berani engkau berbuat jahat. Apakah jawapan kamu nanti apabila ditanya oleh Rasulullah.

Sanggupkah engkau berbohong kepadanya” bisik hati kecil. Setiap kali dia berniat hendak berbuat jahat, maka dia teringat segala pesan Rasulullah S.A.W. dan setiap kali pulalah hatinya berkata :

“Kalau aku berbohong kepada Rasulullah bererti aku telah mengkhianati janjiku padanya. Sebaliknya jika aku bercakap benar bererti aku akan menerima hukuman sebagai orang Islam. Oh Tuhan….sesungguhnya di dalam pesanan Rasulullah itu terkandung sebuah hikmah yang sangat berharga.”

Setelah dia berjuang dengan hawa nafsunya itu, akhirnya lelaki itu berjaya di dalam perjuangannya menentang kehendak nalurinya. Menurut hadis itu lagi, sejak dari hari itu bermula babak baru dalam hidupnya. Dia telah berhijrah dari kejahatan kepada kemuliaan hidup seperti yang digariskan oleh Rasulullah S.A.W. Hingga ke akhirnya dia telah berubah menjadi mukmin yang soleh dan mulia.


Friday, November 26, 2010

Jadikanlah Sabar dan Solat Penolongmu

Sahabat yang dirahmati Allah,
Di dalam kehidupan setiap hari kita tidak akan terlepas dengan berbagai masaalah kehidupan. Masaalah akan datang silih berganti selagi kita hidup dan bernafas di dunia ini kita tidak akan sunyi dengan masaalah. Dunia ini tempat beramal, bekerja dan menghadapi dugaan dan ujian dalam kehidupan. Kerana tempat rehat kita sebenar bukan di sini , tetapi tempat rehat sebenar adalah  pertama di alam barzakh dan kedua di Syurga.


Di alam barzakh adalah tempat rehat pertama untuk orang-orang Mukmin kerana disini ia akan ditempatkan di taman-taman Syurga dan diperlihatkan tempat duduknya yang sebenar iaitu di Syurga yang akan di dudukinya nanti selepas hari kiamat dan perhimpunan di Padang Mahsyar. Di alam barzakh tak ada pergaduhan, fitnah memfitnah, membuat maksiat atau pun beramal soleh. Yang akan membantunya adalah amal-amal soleh yang telah dibuatnya ketika hidup di dunia dahulu . Jika ia meninggalkan banyak sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak-anak yang soleh yang sentiasa mendo'akannya, maka ketiga-tiga amalan inilah yang akan menambahkan pahalanya walaupun ia sedang  berada di alam barzakh.


Sahabat yang dimuliakan,
Oleh kerana kita masih hidup di dunia ini maka kita perlulah pertolongan yang akan membantu kita menyempurnakan amalan kita. Allah s.w.t menjelaskan dua perkara yang akan membantu kita adalah banyak bersabar dan mengerjakan solat .


Di dalam al-Qur'an terdapat tidak kurang 94 perkataan `sabar'. Secara mudah hakikat ini menggambarkan betapa sifat sabar amat dituntut supaya dimiliki oleh umat Islam yang beriman.


Allah s.w.t berfirman maksudnya :
``Hai orang-orang yang beriman, jadikan sabar dan solat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.''  (Surah al-Baqarah ayat 153)


``Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikan berita gembira kepada orang yang sabar.''
(Surah al-Baqarah ayat 155)


Berdasarkan ayat-ayat di atas Allah s.w.t menyeru kepada orang-orang beriman supaya menjadikan sabar dan solat itu sebagai penolongnya. Para ahli tafsir menyatakan bahawa suruhan ini adalah wajib kerana berbentuk suruhan kepada orang-orang Mukmin. Jika orang Mukmin meninggalkan sifat sabar dan meninggalkan solat maka ianya berdosa. Jika kita komited untuk melaksanakan dua perkara ini pasti kita akan mendapat kejayaan dalam menyelesaikan berbagai masaalah yang kita hadapi. 


Pertama : Sabar.
Allah s.w.t.  menjadikan kehidupan manusia ini keseluruhannya adalah peluang untuk sentiasa mendekatkan diri kepada Allah dan menuju ke arahNya. Maka, ketika hal yang menggembirakan berlaku pintu menuju Allah adalah syukur sedang ketika hal yang kurang disukai berlaku maka pintu yang terbuka adalah sabar.

Mengenai hal ini Rasulullah s.a.w. pernah bersabda, “Menakjubkan perihal orang yang beriman. Sesungguhnya setiap perkara dalam urusannya (orang Mukmin) semuanya adalah baik baginya dan tidak berlaku hal yang demikian melainkan ke atas mereka yang beriman. Jika dia ditimpa kesusahan dia bersabar maka yang demikian adalah baik baginya dan jika dia didatangkan kemudahan dia bersyukur maka yang demikian adalah baik baginya.” (Hadis Riwayat  Muslim)


Manusia merupakan makhluk berakal dan selalu dibebankan dengan ujian dan cubaan, maka sabar mejadi salah satu ciri khasnya. Al-Imam Al-Ghazali berkata: "Sabar merupakan ciri khas milik manusia dan tidak dipunyai oleh haiwan kerana kekurangan-kekurangannya dan tidak pula oleh malaikat kerana kesempurnaannya"


Allah berfirman dalam yang bermaksud : "Orang-orang yang berdo'a dengan berkata: 'Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami telah beriman, oleh itu, ampunkanlah dosa-dosa kami dan peliharalah kami dari azab Neraka"; (Dan juga) orang-orang yang sabar (dalam menjunjung perintah Allah), dan orang-orang yang benar (perkataan dan hatinya), dan orang-orang yang sentiasa taat (akan perintah Allah), dan orang-orang yang membelanjakan hartanya (pada jalan Allah), dan orang-orang yang beristighfar (memohon ampun) pada waktu sahur"
(Surah Ali-Imran ayat 16 -17)


Firman Allah s.w.t yang bermaksud : "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk; (Iaitu) mereka yang percaya dengan yakin bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka, dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya"
(Surah al-Baqarah ayat 45-46)


Orang Mukmin akan menjadikan sabar itu sebagai penolongnya iaitu ia sabar ketika berhadapan dengan manusia lain yang cuba menyakitkan hatinya, sabar ketika di uji dengan pergolakkan rumah-tangganya, sabar dengan perangai anak-anaknya yang tidak mendengar nasihat, sabar menghadapi keranah ketua pejabatnya yang menimbulkan kemarahan hatinya, sabar mengawal nafsunya yang suka kepada perkara-perkara yang melalaikan dan sabar untuk sentiasa melaksanakan Islam dalam kehidupannya walau pun mendapat cemuhan daripada orang lain. Sabar yang paling utama adalah sabar hidup di dunia ini dengan kekurangan harta, kesakitan yang di alami dan sabar ketika mendengar bisikan syaitan yang cuba menguasi hawa nafsunya untuk melakukan perkara yang di tegah oleh Allah s.w.t.

Kedua : Solat.

Rasulullah s.a.w selaku contoh yang baik telah memberi tunjuk ajar yang konkrit dalam mengamalkan Surah al-Baqarah ayat 45-46 di atas. Di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dijelaskan bahwa, “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w apabila menghadapi suatu persoalan, baginda segera mengerjakan solat“.

Huzaifah bin Yaman menuturkan, “Pada malam berlangsungnya perang Ahzab, saya menemui Rasulullah s.a.w, sementara baginda sedang solat seraya menutup tubuhnya dengan jubah. Bila baginda menghadapi persoalan, maka baginda akan mengerjakan solat".

Bahkan Ali bin Abi Thalib k.w. menuturkan keadaan Rasulullah s.a.w pada perang Badar, “Pada malam berlangsungnya perang Badar, semua kami tertidur kecuali Rasulullah, baginda solat dan berdo’a sampai pagi“.

Dalam riwayat Ibnu Jarir dijelaskan bagaimana pemahaman sekaligus pengamalan sahabat Rasulullah s.a.w terhadap ayat ini. Diriwayatkan bahwa ketika Ibnu Abbas melakukan perjalanan, kemudian sampailah berita tentang kematian saudaranya Qatsum, ia langsung menghentikan kenderaanya dan segera mengerjakan solat dua raka’at dengan melamakan duduk. Kemudian ia bangkit dan menuju kenderaannya sambil membaca, “Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyu’“. Secara khusus untuk orang-orang yang beriman, perintah menjadikan sabar dan solat sebagai penolong ditempatkan dalam rangkaian perintah zikir dan syukur.

Oleh itu marilah kita amalkan seperti yang di amalkan oleh Nabi s.a.w. menjadikan solat itu sebagai penolong kita apabila kita menghadapai apa saja masaalah samaada melibatkan hal-hal kekeluargaan, pekerjaan, perniagaan atau hubungan dengan masyarakat.

Salah satu solat sunat mu'akkad yang amat dituntut untuk ita kerjakan selepas solat fardhu adalah solat tahajjud. Ketika waktu bertahajjud inilah kita berdo'a dan bermunajat kepada Allah s.w.t meminta apa saja pertolongan daripada-Nya untuk menyelesaikan segala permasaalahan yang kita hadapi.

Firman Allah s.w.t maksudnya :
“Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah “solat Tahajjud” padanya, sebagai solat tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji”.
(Surah al-Israa’ ayat 79)

Dari Bilal r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, “Hendaklah kamu qiamul lail (solat malam), kerana sesungguhnya solat malam itu adalah kebiasaan orang-orang soleh sebelum kamu, dan mendekatkan diri kepada Allah, mencegah dari perbuatan dosa, dan menutupi dosa atau kejahatan-kejahatan dan mengusir penyakit dari badan.”

( Hadis Riwayat Ahmad, Tirmizi, Hakim dan Baihaqi.)

Sahabat yang dikasihi,
Oleh itu jadikanlah sabar dan solat itu pakaian hidup kita dan sentiasa menjadikannya amalan yang tidak kita tinggalkan. Jika kita beristiqamah dengan dua amalan yang diperintahkan oleh Allah s.w.t ini kita akan terlepas daripada kesusahan dan akan sentiasa mendapat rahmat dan keredhaan daripada-Nya. Ingatlah amalan ini adalah amalan para Nabi , siddiqin, syuhada dan solihin yang sentiasa mendapat rahmat daripada Allah s.w.t.

Thursday, November 25, 2010

Jauhilah Penceraian Untuk Mencari Keredhaan Allah

Sahabat yang dirahmati Allah,
Setiap manusia memerlukan perkahwinan, kerana dengan perkahwinan yang sah perhubungan intim diantara lelaki dan perempuan dapat dilakukan, manusia memerlukan seks kerana ia adalah fitrah yang dianugerahkan Allah s.w.t. Namun keperluan seks perlu diimbangi dengan nilai akhlak iaitu dengan pernikahan menurut ketetapan syarak agar ia mendapat keberkatan dan dikira sebagai ibadah.  Hubungan yang tidak halal atau seks luar nikah atau zina adalah haram serta berdosa besar.


Walaupun Islam telah memberi jalan yang mudah untuk membolehkan hubungan intim antara lelaki dan wanita, namun ada di antara orang Islam masih memilih untuk melakukan perzinaan hingga melahirkan anak luar nikah. Lebih buruk lagi apabila anak-anak yang dilahirkan tanpa perkahwinan yang sah dibunuh dan dibuangkan merata tempat tanpa rasa takut kepada Allah s.w.t.


Sahabat yang dimuliakan,
Perkahwinan merupakan satu ikatan resmi dan suci antara dua pasangan yang disatukan. Perkahwinan atas dasar cinta, suka sama suka mahupun perkahwinan yang diatur pastinya menuntut komitmen yang tinggi dari kedua-dua pasangan dan biasanya mempunyai tujuan yang sama iaitu membina satu kehidupan yang dikongsi bersama. Dari perkahwinan lahirnya keturunan dan seterusnya terbina satu institusi keluarga.


Namun tidak semua perkahwinan akan terjamin kekal bahagia selamanya dan ke akhirnya sebagaimana yang diidamkan. Banyak perkahwinan yang berakhir separuh jalan sahaja atas pelbagai sebab dan alasan. Ada yang meletakkan kesalahan pada pasangan lelaki dan tidak kurang juga wanita yang dipersalahkan. Ada juga kegagalan perkahwinan disebabkan wujudnya pihak ketiga di antara pasangan yang berkahwin.


Jangka masa perkahwinan tidak boleh dijadikan penentu kepada punca perceraian. Ada perkahwinan yang bertahan berpuluh tahun tetapi diakhir-akhir usia, perceraian berlaku juga. Tidak kurang juga perceraian yang berlaku pada pasangan yang tempoh berkahwin hanya sehari, seminggu mahupun sebulan. Inai masih merah dijari, sudah diceraikan. Perceraian tidak mengenal usia, bangsa, pangkat mahupun status ekonomi.


Kaya atau miskin tidak boleh dijadikan faktor penentu kebahagiaan dalam perkahwinan. Di negara kita kes-kes perceraian yang sering menjadi perhatian adalah di antara golongan selebriti dan juga golongan korporat terkemuka. Bukan kerana golongan ini yang selalu menjadikan perceraian ini perkara biasa tetapi kerana kisah mereka ini terpaksa dikongsi dengan awam memandangkan mereka ini adalah golongan terkenal. Hakikat sebenarnya perceraian berlaku pada mana-mana juga pasangan yang puncanya hanya pasangan-pasangan ini sahaja yang lebih tahu.


Dari maklumat yang diperolehi, kadar penceraian di Malaysia bagi pasangan beragama Islam sahaja disifatkan agak dahsyat. Dalam sehari purata 56 kes perceraian berlaku di Malaysia dan sebanyak 359 berlaku sebulan berdasarkan kepada statistik Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) pada tahun 2007. Dari jumlah ini Lembah Klang mencatatkan jumlah tertinggi iaitu tiga daripada sepuluh pasangan di Kuala Lumpur, bercerai. Jumlah perceraian sepanjang tahun 2007 adalah 20,529.


Manakala bagi tahun 2008, data yang diambil dari Januari sehingga Jun 2008 menunjukkan perceraian sebanyak 9,765. Trend perceraian di kalangan umat Islam di Malaysia setiap tahun kian meningkat dan keadaan itu amat membimbangkan. Tambahan pula perceraian sudah merangkumi angka melebihi kira-kira 10 peratus daripada jumlah perkahwinan setiap tahun.


Sahabat yang dihormati,
Walaupun Islam membenarkan penceraian (talak) tetapi ianya adalah perkara halal yang sangat dibenci oleh Allah s.w.t. Dari Ma’ruf dari Muharib bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya :  “Allah tidak membuat sesuatu yang halal tidak disukainya selain talak” (Riwayat Abu Dawud)


Kenapakah umat Islam sanggup bercerai sedangkan bercerai itu adalah satu yang dibenci oleh Allah s.w.t. Nabi s.a.w menggalakkan umatnya berkahwin bukannya bercerai berai kerana bercerai berai mendatangkan kesan yang sangat negatif. Kesan yang negatif yang terpaksa ditanggung adalah anak-anak. Anak-anak akan menjadi magsa jiwa mereka tersiksa kerana sikap keegoan ibu bapa mereka,  masing-masing tidak mahu mengalah dan mempertahankan pendapat masing-masing. Anak-anak akan merasa diri mereka tidak disayangi dan lebih parah lagi apabila mereka berebut untuk mendapat hak penjagaan keatas anak-anak mereka.


Sebenarnya tanpa disedari syaitan telah membisikkan pada telinga orang Mukmin supaya memutuskan ikatan perkahwinan yang telah di bina supaya berlaku porak peranda dikalangan suami isteri dan anak-anak mereka. Walaupun hanya disebabkan perkara kecil sahaja.


Allah s.w.t. berfirman maksudnya : "Iblis berkata: “Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan) menjadikan daku sesat (maka) demi sesungguhnya aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalan-Mu yang lurus (Shirat al-Mustaqim). Kemudian aku datangi mereka dari hadapan mereka, dari belakang mereka, dari kanan mereka serta dari kiri mereka; dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur.”
(Surah al-A’raaf  ayat 16-17)


Perjanjian, atau lebih tepat, tipu daya syaitan ini benar-benar telah dilaksanakannya sejak dari zaman awal Islam sehinggalah pada masa kini. Syaitan menghalang umat Islam dari jalan Allah yang tulen lagi benar. Kemudian ia membuat banyak jalan-jalan yang baru. Dalam ayat di atas, syaitan menyebut bahawa ia akan datang dari hadapan, belakang, kanan dan kiri. Empat arah ini bukan bererti empat jalan, tetapi bererti kepelbagaian jalan yang dibukakannya. Ini umpama seorang yang berkata: “Musuh datang menyerangku dari hadapan, belakang, kanan dan kiri.” Kenyataan ini tidak bererti ada empat orang musuh, tetapi bererti ada banyak musuh yang datang dari semua sudut. Apabila syaitan berjaya memecah belahkan keluarga Islam (berlaku talak) akan bergegar Arasy Allah s.w.t. kerana penceraian tersebut inilah yang dikehendaki oleh syaitan dan syaitan juga akan mendatangkan  permusuhan , benci membenci, pendedahan aib masing-masing dan memutuskan silaturahim di antara dua keluarga . Syaitan suka jika umat Islam tak dapat masuk Syurga.


Dari Al-Zuhri bahawa Rasulullah s.a.w.  bersabda maksudnya : "Tidak akan masuk Syurga bagi yang memutuskan silaturahim".
(Riwayat Al-Imam Muslim)

Sahabat,
Sebagai seorang Muslim Mukmin untuk kita megelakkan daripada berlakunya penceraian perlulah menghiasi diri kita dengan akhlak Islam yang terpuji. Berpeganglah dengan beberapa kaedah yang dianjurkan Islam supaya mahligai yang telah dibina dapat diselamatkan dan sentiasa mendapat rahmat dan keberkataan daripada Allah s.w.t.


Perkara-perkara tersebut adalah seperti berikut :
1. Kawallah  perasaan marah dan cubalah memberi kemaafan.
Semua manusia pada dasarnya memiliki sifat marah, kerana marah adalah salah satu tabiat manusia. maka agama tidak melarang marah, tetapi kita diperintahkan untuk dapat mengendalikan marah dan senantiasa menjadi pema’af.


Fiirman Allah s.w.t yang bermaksud : “Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh”
(Surah Al-A'raaf ayat 199)


Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud : "Orang yang terkuat di kalangan kamu semua ialah orang yang dapat mengalahkan hawa nafsunya di ketika dia marah dan orang yang tersabar ialah orang yang suka memberikan pengampunan di saat dia berkuasa memberikan balasan (kejahatan orang yang menyakitinya)"
(Hadis Riwayat Baihaqi)


2. Bersyukur dengan rezeki yang ada dan bersifat qana'ah.(menerima seadanya sahaja)
Isteri kena redha dengan rezeki yang diperolehi oleh suaminya, janganlah diharapkan kemewahan melebihi daripada kemampuan suami, dunia ini adalah tempat sementara dan tempat kesenangan yang sebenar adalah di hari akhirat. Ramai para wanita masuk Neraka kerana mereka tidak bersyukur di atas rezeki yang dimiliki oleh suaminya. Lihatlah orang yang lebih miskin daripada kita supaya rasa bersyukur itu akan terbina dijiwa kita.


3. Jangan mendengar hasutan atau fitnah daripada orang lain yang cuba nak meruntuhkan keluarga yang sedang dibina. Bertenang dan bersikap terbuka dan hormatilah suami atau isteri masing-masing. Kerana sikap hormat menghormati akan membina rasa kasih sayang yang berterusan.

4. Isteri perlu bersikap terbuka jika suaminya ingin berpoligami jika memang suaminya berkemampuan, dan haram bagi isteri meminta cerai kerana masaalah poligami kerana hak poligami telah termaktub sebagai salah satu daripada hukum Islam. Dalam hadis Nabi s.a.w mengatakan isteri yang meminta cerai daripada suaminya kerana tidak ada asas yang dibenarkan syarak tidak akan mendapat mencium keharuman Syurga.
Kawallah emosi dan bersikap bertenang janganlah kerana sikap gopoh gamah dalam sesuatu perkara menyebabkan kita dimurkai oleh Allah s.w.t.

5. Suami perlulah bertanggungjawab untuk memberikan nafkah zahir dan batin dan janganlah mengambil kesempatan di atas sifat lemah lembut isteri hingga menzalimi isteri, ingatlah jika pergolakkan rumah tangga berpunca dari sikap suami kurang bertanggung jawab dia akan menanggung dosa dan akan memikul beban yang berat di hari akhirat nanti.
Akhirkata cubalah selamatkan rumah tangga kalian jika telah berlaku pergolakkan, kerana pahala yang besar menanti kalian jika kalian semua dapat bersabar di atas ujian rumah tangga ini. Ingatlah  Allah s.w.t Maha Pengampun dan Maha Penyayang, apakah kita tidak boleh memberi kemaafan kepada pasangan kita jika ada sesuatu yang menyenggung perasaan kita.? Dunia ini tempat yang tidak kekal abadi kita tak akan dapat duduk lama di dunia ini dari itu janganlah kerana nak seronok di tempat yang sementara ini kita akan menderita ditempat yang kekal abadi.

Wednesday, November 24, 2010

Jauhilah Perbuatan Mengaibkan Sesama Muslim

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Orang Mukmin sentiasa menjaga kesucian diri iaitu dengan menjaga akhlak dan keperibadian diri. Tidak menyakiti hati orang lain, sentiasa tolong menolong untuk kebaikan, membantu saudara sesama Mukmin dan menjaga dan menutup keaiban saudaranya. Seorang Mukmin juga akan sentiasa menjaga lidahnya daripada mengumpat, memfitnah, mengadu domba dan mengatakan sesuatu yang menyakiti hati orang lain. Ia perlu berfikir dahulu sebelum mengeluarkan sesuatu perkataan. Sebaik-baiknya berdiam diri sekiranya berkata-kata itu boleh mendatangkan dosa atau fitnah.

Satu lagi sifat orang Mukmun adalah menjaga pandangan matanya tidak mengekori aurat wanita yang bukan mahramnya. Firman Allah s.w.t. maksudnya :

“Katakanlah kepada lelaki yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangan mereka dan memelihara kemaluan mereka; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.” (Surah an-Nur, ayat 30)

Sahabat yang dimuliakan,
Kita sering mendengar di dalam dada akhbar arus perdana bahawa ramai para wanita Muslim di aibkan oleh lelaki Islam sendiri. Bagaimana kemudahan teknologi ICT telah disalah gunakan. Ada lelaki Islam sanggup merakam dibilik tidor atau di tandas dengan mengunakan kamera pintar, merakam gambar-gambar wanita ketika tidak berpakaian atau berpakaian dalam sahaja kemudian gambar terebut disebarkan melalui 'you tube' atau internet semata-mata untuk mengaibkan mereka dan setengahnya pula sanggup memerasa ugut wanita tersebut dengan sejumlah wang jika tidak gambarnya akan disebar luaskan di alam siber!

Setengahnya pula sanggup menggunakan teknologi "super impuse" untuk mereka cipta gambar-gambar seksi semata-mata untuk memalukan wanita Muslim semata-mata kerana wang atau untuk meminta sesuatu agar kehendaknya nafsu serakahnya dipenuhi dengan ugutan kepada wanita tersebut. Perlu diingat perbuatan ini adalah perbuatan terkutuk yang akan dilaknat oleh Allah s.w.t. kerana menyebarkan fitnah dan mengaibkan sesama Muslim.

Mereka yang "mencari makan" dengan cara yang haram ini tidak akan selamat di dunia dan akhirat, di akhirat nanti penjenayah siber ini akan menjadi muflis dan akan dihumbankan ke dalam Neraka Jahanam jika tidak bertaubat kepada Allah s.w.t. Allah s.w.t akan mendedahkan keaiban dirinya samaada di dunia dan di hari akhirat.

Daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya, "Siapa yang melapangkan satu kesusahan orang yang beriman daripada kesusahan-kesusahan dunia, Allah akan melapangkan orang itu satu kerumitan dari kerumitan akhirat. Dan siapa yang memudahkan orang yang susah, Allah akan memudahkannya didunia dan diakhirat. Siapa yang menutup keaiban orang Islam, Allah akan menutup keaibannya didunia dan diakhirat. Dan Allah sentiasa menolong hamba itu selagi hamba itu mahu menolong saudaranya."
(Hadis Riwayat Muslim).

Di dalam hal ini Islam amat memandang serius perbuatan terkutuk ini dan ianya dilakukan oleh mereka yang rosak imannya dan tidak takut kepada azab Allah s.w.t. Untuk menjaga fitnah terhadap wanita , Allah s.w.t meminta orang-orang beriman agar menundukkan pandangan matanya bila bertemu dengan wanita-wanita yang bukan mahram semata-mata untuk menghindarkan fitnah dan menjaga hati orang Mukmin supaya tidak tergugat dengan kecantikannya.

Sahabat yang dihormati,
Wanita-wanita Muslim kenalah berhati-hati untuk melatakkan gambar-gambat peribadi di internet supaya ianya tidak disalah gunakan. Terdapat ramai lelaki Islam yang berpenyakit jiwa yang akan menggunakan sekempatan ini untuk mengekplotasikan gambar-gambat tersebut untu memuaskan nafsunya denga tujuan-tujuan tertentu. Wanita-wanita Muslim tidak seharusnya meletakkan gambar lama yang tidak menutup aurat untuk ditonton oleh ribuan pengujung internet, dan setiap mata yang memandangnya wanita tersebut akan mendapat dosa kering yang tidak sepatutnya berlaku. Ia sendiri telah mendedahkan keaiban dirinya sendiri sedangkan Allah s.w.t telah penutupnya.

Dari hadis yang lain Abu Hurairah r.a menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, " Tahukah kamu apakah ghaibah? Jawab sahabat, "Allah dan Rasul yang lebih mengetahui. " Maka Rasulullah s.a.w. bersabda , "Ghaibah itu jika kamu menyebut (membicarakan) hal keadaan saudaramu yang tidak suka hal itu disebut atau dibicarakan kepada orang lain, maka itu bererti ghaibah." Lalu Rasulullah s.a.w ditanya," Bagaimana kalau saudaraku itu memang begitu? "Jawab Rasulullah s.a.w " Jika kamu sebut itu benar ada padanya maka itu ghaibah. Tetapi jika ia tidak benar, itu buhtan (membuat kepalsuan untuk memburukkan nama orang lain).


Buhtan adalah perbuatan paling keji kerana membuat kepalsuan untuk memburukkan orang lain, jika mengumpat saja boleh menjuruskan seseorang kedalam kemurkaan Allah s.w.t maka lebih-lebih lagi fitnah akan mendatangkan dosa besar dan mendapat laknat daripada Allah s.w.t.
Sahabat,
Bila kita memperkatakan sesuatu yang benar ada pada diri seseorang juga dilarang. Kerana perbuatan itu boleh menyinggung perasaan orang yang difitnah jika didengarinya. Dan sudah menjadi fitrah manusia ia akan marah kerana perkara tersebut tidak dilakukan sama sekali.

Dari Anas bin Malik r.a. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, "Empat perkara yang dapat membatalkan wudhu dan boleh menghapuskan amal iaitu ghaibah, dusta , mengadu domba dan memperhatikan kecantikan yang haram dilihat. Dan semua itu dapat menyuburkan bibit-bibit kejahatan sebagaimana air menyuburkan tanaman, dan minum arak itu mengatasi semua dosa-dosa."

Akhirkata, marilah sama-sama kita perbaiki akhlak kita, meningkatkan iman dan takwa dan meninggalkan segala sifat mazmumah termasuk mengumpat dan memfitnah. Kita bina dan menyambungkan silaturahim dan ukhuwah Islamiyah sesama Muslim dalam rangka kita mencari keredhaan Allah s.w.t. Aqidah dan iman yang kuat sahajalah yang dapat menghapuskan sifat buruk ini dari jiwa kita. Untuk mendapatkan aqidah dan iman yang kuat, kita hendaklah sentiasa mengikuti pengajian-pengajian agama dan majlis-majlis ilmu serta bercampur dengan masyarakat yang berpegang dengan al-Qur'an dan Sunnah Rasulullah s.a.w dan bersahabat dengan orang-orang soleh.

Tuesday, November 23, 2010

Penceraian Dalam Islam

Di dalam Islam, penceraian merupakan sesuatu yang dilaknat oleh Islam tetapi diharuskan dengan alasan dan sebab-sebab tertentu. Penceraian boleh dilakukan dengan cara talak, fasakh dan khuluk atau tebus talak.

Talak :
Talak menurut bahasa bermaksud melepaskan ikatan dan menurut syarak pula, talak membawa maksud melepaskan ikatan perkahwinan dengan lafaz talak dan seumpamanya. Talak merupakan suatu jalan penyelesaian yang terakhir sekiranya suami dan isteri tidak dapat hidup bersama dan mencari kata sepakat untuk mecari kebahagian berumahtangga. Talak merupakan perkara yang dibenci Allah s.w.t tetapi dibenarkan.

Hukum Talak :

Hukum Penjelasan
1. Wajib :
a) Jika perbalahan suami isteri tidak dapat didamaikan lagi
b) Dua orang wakil daripada pihak suami dan isteri gagal membuat kata sepakat untuk perdamaian rumahtangga mereka
c) Apabila pihak kadi berpendapat bahawa talak adalah lebih baik
d) Jika tidak diceraikan keadaan sedemikian, maka berdosalah suami

2. Haram :
a) Menceraikan isteri ketika sedang haid atau nifas
b) Ketika keadaan suci yang telah disetubuhi
c) Ketika suami sedang sakit yang bertujuan menghalang isterinya daripada menuntut harta pusakanya
d) Menceraikan isterinya dengan talak tiga sekali gus atau talak satu tetapi disebut berulang kali sehingga cukup tiga kali atau lebih

3. Sunat :
a) Suami tidak mampu menanggung nafkah isterinya
b) Isterinya tidak menjaga maruah dirinya

4. Makruh :
Suami menjatuhkan talak kepada isterinya yang baik, berakhlak mulia dan mempunyai pengetahuan agama

5. Harus :
Suami yang lemah keinginan nafsunya atau isterinya belum datang haid atau telah putus haidnya

Rukun Talak :

Perkara Syarat
1. Suami Berakal
2. Baligh
3. Dengan kerelaan sendiri

Isteri Akad nikah sah :
1. Belum diceraikan dengan talak tiga oleh suaminya
2. Lafaz ucapan yang jelas menyatakan penceraiannya
3. Dengan sengaja dan bukan paksaaan

Contoh Lafaz Talak :
1. Talak Sarih :
Lafaz yang jelas dengan bahasa yang berterus-terang seperti “Saya talak awak” atau “Saya ceraikan awak” atau “Saya lepaskan awak daripada menjadi isteri saya” dan sebagainya.

2. Talak Kinayah :
Lafaz yang digunakan secara sindiran oleh suami seperti “Pergilah awak ke rumah mak awak” atau “Pergilah awak dari sini” atau “Saya benci melihat muka awak” dan sebagainya. Namun, lafaz kinayah memerlukan niat suaminya iaitu jika berniat talak, maka jatuhlah talak tetapi jika tidak berniat talak, maka tidak berlaku talak.

Jenis-jenis Talak :
1. Talak Raj’i
Suami melafazkan talak satu atau talak dua kepada isterinya. Suami boleh merujuk kembali isterinya ketika masih dalam idah. Jika tempoh idah telah tamat, maka suami tidak dibenarkan merujuk melainkan dengan akad nikah baru.

2. Talak Bain :
Suami melafazkan talak tiga atau melafazkan talak yang ketiga kepada isterinya. Isterinya tidak boleh dirujuk kembali. Si suami hanya boleh merujuk setelah isterinya berkahwin lelaki lain, suami barunya menyetubuhinya, setelah diceraikan suami barunya dan telah habis idah dengan suami barunya.

3. Talak Sunni :
Suami melafazkan talak kepada isterinya yang masih suci dan tidak disetubuhinya ketika dalam tempoh suci

4. Talak Bid’i :
Suami melafazkan talak kepada isterinya ketika dalam haid atau ketika suci yang disetubuhinya.

5. Talak Taklik :
a. Talak taklik ialah suami menceraikan isterinya bersyarat dengan sesuatu sebab atau syarat. Apabila syarat atau sebab itu dilakukan atau berlaku, maka terjadilah penceraian atau talak.
Contohnya suami berkata kepada isteri, “Jika awak keluar rumah tanpa izin saya, maka jatuhlah talak satu.” Apabila isterinya keluar dari rumah tanpa izin suaminya, maka jatuhlah talak satu secara automatik.

b. Talak Taklik ia juga boleh berlaku selepas akad nikah (ia dipraktikkan di Malaysia dan wajib oleh semua pengantin lelaki untuk melafaznya), berkata, “Jika saya menyeksa isteri saya dengan sengaja, atau saya meninggalkan isteri saya selama empat bulan berterusan dengan sengaja tanpa kerelaannya, dan jika ia mengadu kepada kadi atau naib kadi, apabila disabitkan oleh kadi atau naib kadi maka jatuhlah talak satu ke atas isteri saya.”

c. Talak Taklik ia juga boleh berlaku dengan cara, “Jika saya menyeksa isteri saya dengan sengaja, atau saya meninggalkannya selama empat bulan berterusan tanpa kerelaannya, dan jika ia mengadu kepada kadi atau naib kadi serta membayar RM 1.00 sebagai tebus talak, apabila disabitkan oleh kadi atau naib kadi maka jatuhlah talak satu ke atas isteri saya dengan nilai tebus talak tersebut.”

Fasakh
Fasakh ertinya menurut bahasa ialah rosak atau putus. Manakala menurut syarak pula, pembatalan nikah disebabkan oleh sesuatu sifat yang dibenarkan syarak, misalnya, perkahwinan suami isteri yang difasakhkan oleh kadi disebabkan oleh suaminya tidak mempu memberi nafkah kepada isterinya.

Fasakh tidak boleh mengurangkan bilangan talaknya. Fasakh hanya boleh dituntut oleh isteri sekiranya terdapat beberapa sebab atau kecacatan yang terdapat pada pihak suaminya.

Mengikut mazhab Shafie, seorang isteri boleh menuntut Fasakh melalui kadi atau mahkamah disebabkan oleh :
1. Kekurangan suaminya seperti gila (berkekalan atau sekejab);
2. Penyakit kusta;
3. Penyakit sopak;
4. Penyakit yang menghalang mereka daripada melakukan persetubuhan;
5. Suami tidak mampu memberi nafkah belanja kepada isterinya seperti makan dan minum serta tempat tinggal, pakaian,
6. Tidak memberi mahar dengan cara tunai sebelum bersetubuh kerana kepapaan atau muflis atau sebagainya;
7. Suami tidak bertanggungjawab dengan meninggalkan isterinya terlalu lama dan tidak memberi khabar berita;
8. Suami yang menzalimi dan memudaratkan isterinya;
9. Suami yang fasik serta melakukan maksiat terhadap Allah dan tidak menunaikan kewajipan kepada Allah; dan
10. Murtad salah seorang (suami atau isteri).

 Cara melakukan Fasakh :

Jika suami atau isteri mempunyai sebab yang megharuskan Fasakh maka ia perlu membuat aduan kepada pihak kadi supaya membatalkan perkahwinan mereka . Jika dapat dibuktikan pengaduan yang diberikan adalah betul, pihak kadi boleh mengambil tindakan dan membatalkannya .

Pembatalan perkahwinan dengan cara Fasakh tidak boleh dirujuk kembali melainkan dengan akad nikah yang baru.

Khuluk atau Tebus Talak :

Perpisahan antara suami dan isteri melalui Tebus Talak sama ada dengan menggunakan lafaz talak atau khuluk. Pihak isteri boleh melepaskan dirinya daripada ikatan perkahwinan mereka jika ia tidak berpuas hati atau lain-lain sebab. Pihak isteri hendaklah membayar sejumlah wang atau harta yang dipersetujui bersama dengan suaminya, maka suaminya hendaklah menceraikan isterinya dengan jumlah atau harta yang ditentukan.

Hukum Khuluk adalah berdasarkan surah al-Baqarah ayat 229 maksudnya : “Tidak halal bagi kamu mengambil apa-apa yang telah kamu berikan kepada mereka suatu jua pun, kecuali jika takut kedua-duanya tidak akan mengikut peraturan Allah s.w.t.. Jika kamu takut bahawa tidak akan mengikut peraturan Allah maka tiadalah berdosa kedua-duanya tentang barang yang jadi tebus oleh perempuan.”

Talak boleh jatuh dengan menyebut “Saya menceraikan kamu dengan bayaran RM 10,000,” dan isterinya menjawab, “Saya menerimanya.” Apabila suami melafazkan demikian, dan isterinya menyahut tawaran itu, dengan serta-merta jatuhlah talak dengan khuluk dan isterinya wajiblah beridah. Suami isteri hanya boleh merujuk dengan akad nikah baru sahaja.

Tujuan Khuluk :
1. Memhara hak wanita
2. Menolak bahaya kemudaratan yang menimpanya
3. Memberi keadilan kepada wanita yang cukup umurnya melalui keputusan mahkamah.

Rujuk :
Menurut bahasa rujuk boleh didefinisikan sebagai kembali. Manakala menurut syarak, ia membawa maksud suami kembali semula kepada isterinya yang diceraikan dengan ikatan pernikahan asal (dalam masa idah) dengan lafaz rujuk.

Hukum Rujuk :

Menurut bahasa rujuk boleh didefinisikan sebagai kembali. Manakala menurut syarak, ia membawa maksud suami kembali semula kepada isterinya yang diceraikan dengan ikatan pernikahan asal (dalam masa idah) dengan lafaz rujuk.


Hukum Rujuk

Hukum Penjelasan

1. Wajib bagi suami yang menceraikan isterinya yang belum menyempurnakan gilirannya dari isteri-isterinya yang lain .
2. Haram suami merujuk isterinya dengan tujuan untuk menyakiti atau memudaratkan isterinya itu
3. Makruh apabila penceraian lebih baik antara suami dan isteri
4. Harus sekirannya rujuk boleh membawa kebaikan bersama .

Rukun Rujuk :

Perkara Syarat :
1. Suami Berakal
2. Baligh
3. Dengan kerelaan sendiri

Isteri Telah disetubuhi
1. Berkeadaan Talak Raj’i
2. Bukan dengan Talak Tiga
3. Bukan cerai secara Khuluk
4. Masih dalam idah.

Lafaz ucapan yang jelas menyatakan rujuk :
1. Tiada disyaratkan dengan khiar atau pilihan
2. Disegerakan tanpa dikaitkan dengan taklik atau bersyarat
3. Dengan sengaja dan bukan paksaan

Contoh lafaz rujuk

1. Lafaz Sarih :
Lafaz terang dan jelas menunjukkan rujuk. Contoh : “Saya rujuk awak kembali” atau “Saya kembali semula awak sebagai isteri saya.”

2.Lafaz Kinayah :
Lafaz kiasan atau sindiran. Contoh : “Saya jadikan awak milik saya semula” atau “Saya pegang awak semula”. Lafaz Kinayah perlu dengan niat suami untuk merujuk kerana jika dengan niat rujuk, maka jadilah rujuk. Namun jika tiada niat rujuk, maka tidak sahlah rujuknya.

Golongan Bukan Nabi Tetapi Sungguh Mulia di Sisi Allah

Sahabat yang dirahmati Allah,
Hidup diakhir zaman adalah kehidupan yang cukup mencabar. Seseorang paginya masih beriman tetapi petangnya boleh menjadi kafir, begitu juga seseorang petangnya masih beriman tetapi paginya pula boleh menjadi kafir. Agama boleh dijual beli dengan harga yang murah. Dengan nilaian wang tak seberapa seseorang sanggup menukar agamanya dan menjadi murtad. Kerana terpengaruh dengan janji-janji manis seorang gadis Muslim sanggup mengadai maruah diri dan tinggalkan ibu bapa yang telah lama mendidik dan memberikan kasih sayang dan tergila-gila mengikut teman lelakinya tanpa berfikir dengan waras.

Manusia telah hilang peduman hidup kerana terpengaruh dengan kebendaan kerana meletakkan hawa nafsu mengatasi segala-galanya. Perintah Allah dan Rasul-Nya diletakkan dibelakang dan mereka hanyut di bawa arus jahiliah yang deras.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
"Barangsiapa yang tidak diberi Allah petunjuk, tidaklah dia mempunyai cahaya sedikit pun."
(Surah An-Nur ayat 40)

Tanpa petunjuk daripada Allah s.w.t. tiada lagi jalan kehidupan di atas dunia ini yang dapat menyelamatkan manusia daripada kesesatan. Apabila manusia tidak mendapat petunjuk daripada Allah maka manusia akan tertipu dengan sangkaan-sangkaan dirinya sahaja.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
"Dan mereka berkata : 'Jikalau Allah yang Maha Pemurah menghendaki tentulah kami tidak menyembah mereka (Malaikat).' Mereka tidak mempunyai pengetahuan sedikitpun tentang itu, mereka tidak lain hanyalah menduga-duga (menyangka-nyangka) belaka."
(Surah Az-Zukhruf ayat 20 )

Al-Qur'an menjelaskan cahaya kebenaran itu adalah satu dan sumber mutlaknya adalah satu iaitu Hidayah Allah s.w.t. Sementara jalan kesesatan dan kegelapan itu adalah banyak, kesesatan itu boleh menjelma di dalam berbagai bentuk dan rupa. Oleh itu orang-orang Islam perlulah berhati-hati menjaga keimanannya kepada Allah s.w.t., kerana Allah s.w.t. sahajalah yang dapat menyelamatkan dirinya daripada kesesatan.

Sahabat yang dimuliakan,
Nabi s.a.w menjelaskan dalam hadisnya yang panjang bahawa terdapat satu golongan di akhir zaman nanti sangat mulai disisi Allah s.w.t. Sesiapa yang mengikut golongan ini mereka akan terselamat daripada fitnah dunia dan terselamat daripada kesesatan.

Baginda berkata dalam wasiatnya kepada Abu Hurairah : "Wahai Abu Hurairah! Hendaklah engkau mengikut jalan suatu kaum. Jika manusia lain merasa takut, mereka tidak takut. Jika manusia mencari keselamatan dari api Neraka, mereka tidak takut."

Abu Hurairah bertanya, "Siapakah mereka itu? Terangkan dan jelaskan mereka itu padaku hingga aku dapat mengenalinya."

Rasulullah s.a.w. menjawab, "Suatu kaum dari umatku di akhir zaman. Mereka berkumpul pada hari kiamat di tempat berkumpulnya para Nabi. Jika manusia memandang mereka, manusia mengira bahawa mereka adalah para Nabi dari keadaan yang mereka lihat hinggalah aku beritahukan kepada mereka nanti.

Aku katakan, "Umatku, umatku." Maka para makhluk mengetahui bahawa mereka bukanlah para Nabi. Mereka berlalu seperti kilat dan angin. Pandangan mata yang hadir kagum dengan cahaya mereka."
Abu Hurairah berkata, "Wahai Rasulullah, kemukakan padaku apakah amalan mereka. Mudah-mudahan aku dapat mengikuti mereka."

Rasulullah s.a.w. menjawab, "Wahai Abu Hurairah, kaum itu menempuh jalan sukar hingga sampai pada tingkatan para Nabi. Mereka memilih lapar setelah Allah memberikan (peluang) kepada mereka untuk (sentiasa) kenyang, memilih pakaian kasar setelah Allah memberi mereka pilihan berbagai pakaian, dan memilih haus setelah Allah memberi mereka rasa puas."

"Mereka meninggalkan itu semua kerana mengharap apa yang ada di sisi Allah (redha dan nikmat Syurga). Mereka tinggalkan yang halal kerana takut banyak dihisab. Mereka mempergauli manusia dengan badan-badan (lahir) mereka, tetapi itu tidak menyibukkan (hati) diri mereka (daripada mengingati Tuhan mereka). Para Nabi dan malaikat takjub dengan ketaatan mereka kepada Tuhan. Kebahagiaan bagi mereka!

Kebahagiaan bagi mereka! Aku ingin agar Allah mengumpulkan aku bersama mereka."

Kemudian Rasulullah s.a.w. menangis kerana rindu kepada mereka. Lalu baginda berkata, "Jika Allah hendak mengazab penghuni bumi lalu memandang mereka, maka Dia berpaling dan tidak jadi menurunkan azab. Barangsiapa berpaling dari jalan mereka, maka ia akan terbeban kerana kerasnya azab."

Sahabat yang dikasihi,
Siapakah golongan yang dimaksudkan oleh Nabi s.a.w seperti hadis diatas?
Mereka adalah golongan orang-orang Mukmin yang sentiasa berkasih sayang sesama mereka seperti dalam hadis Nabi s.a.w yang lain menyatakan yang maksudnya : "Mereka itu adalah satu kaum yang berkasih sayang kerana Allah walaupun tanpa ikatan kekeluargaan serta tanpa harta yang mereka saling memberi. Sesungguhnya demi Allah mereka berada diatas cahaya dan sesungguhnya mereka itulah cahaya. Mereka tidak takut apabila manusia takut dan mereka tidak berdukacita apabila manusia berdukacita".

Sifat kasih sayang dan saling tolong menolong adalah satu sifat yang mulia dan dikasihi oleh Allah s.w.t., bekerja sama untuk menegakkan amal maaruf dan mencegah kemungkaran. Bersama membina ukuwah Islamiyah dan menyambungkan silaturahim.

Oleh itu marilah sama-sama kita bermuhasabah diri kita dan saling nasihat menasihati dan membina kasih sayang ini semata-mata kerana Allah s.w.t semoga kita termasuk di dalam golongan yang bukan Nabi tatapi menduduki maqam yang tinggi seperti para Nabi.

Monday, November 22, 2010

Jauhi Sepuluh Perkara Yang Tidak Bermanfaat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Hidup kita di dunai ini perlulah sentasa melakukan perkara-perkara kebaikan dan akan mendatangkan manfaat samaada di dunia ini maupun di hari akhirat.

Ibnu Qoyyim Al Jauziyah mengatakan di dalam Al-Fawa'id bahwa ada sepuluh perkara yang tidak bermanfaat yang patut dijauhi oleh orang Mukmin untuk mendapat keredhaan Allah s.w.t. dan mendapat rahmat-Nya.

Perkara-perkara tersebut adalah seperti berikut :

Pertama: Memiliki ilmu namun tidak diamalkan.

Sabda Rasulullah s.a.w maksudnya :"Di hari akhirat nanti orang yang pertama Allah bicarakan ialah seorang yang mati syahid, lalu ia dibawa mengadap Allah, maka diperkenalkan kepadanya akan nikmat yang diberikan kepadanya, memang dia mengetahuinya, Allah berfirman: "Apakah yang kamu amalkan dengannya? "Dia berkata: "Aku berperang kerana menegakkan agama-Mu sehingga aku mati syahid". Allah berfirman: "Kamu bohong! Sebenarnya kamu berperang supaya dikata orang kamu berani, maka memang dikata begitu". Kemudian diperintah supaya dia diseret dengan menyembam mukanya sehingga dicampak ke dalam Neraka.

Seterusnya dibawa pula seorang yang mempelajari ilmu dan mengajar, dan pandai membaca al-Quran. Dia dibawa mengadap Allah, lalu diperkenalkan kepadanya akan nikmat yang diberikan kepadanya, memang dia mengetahuinya. Allah berfirman: "Apakah yang kamu amalkan dengannya?" Dia berkata: "Aku mempelajari ilmu dan aku mengajar, dan aku membaca al-Quran kerana-Mu". Allah berfirman: "Kamu berbohong! Tetapi sebenarnya kamu belajar dan mengajar dan kamu juga membaca al-Quran supaya dikata orang kamu alim dan pandai membaca al-Quran, maka memang telah dikatakan begitu". Kemudian diperintah supaya dia diseret dalam keadaan mukanya disembam sehingga dia dicampak ke dalam Neraka.

Seterusnya dibawa seorang yang dikurnia Allah senang lenang dan diberi kepadanya berbagai jenis harta benda, maka dia dibawa mengadap Allah, lalu diperkenalkan kepadanya segala nikmat yang pernah diberi kepadanya. Maka dia mengenalinya. Allah berfirman: "Apakah yang telah engkau lakukan engan harta itu?" Dia menjawab: "Apa sahaja jalan yang engkau kasihi aku belanjakan harta itu untuknya kerana-Mu." Allah berfirman: "Kamu bohong! Sebenarnya kamu lakukan itu supaya dipuji orang bahawa kamu seorang yang pemurah, memang dikatakan begitu. Kemudian diperintah supaya dia diheret dalam keadaan menyembam mukanya, seterusnya dia dicampak ke dalam Neraka."
(Hadis Riwayat Muslim)

Seseorang yang berilmu tetapi tidak di amalkan ilmu tersebut atau berilmu tetapi bertujuan untuk mendapat pujian orang ramai supaya digelar alim ulama' maka amalannya tidak akan diterima oleh Allah s.w.t. seperti hadis di atas.

Sebaiknya jika seseorang itu berilmu dan ia amalkan ilmu tersebut maka kedudukannya cukup mulia disisi Allah s.w.t. Rasulullah saw bersabda maksudnya : “Keutamaan seorang ilmuwan atas seorang ahli ibadah bagaikan keutamaanku atas seorang yang paling rendah diantara kalian. Sesungguhnya penghuni langit dan bumi, bahkan semut yang di dalam lubangnya dan bahkn ikan, semuanya berselawat kapada orang yang mengajarkan kebaikan kepada orang lain” (Hadis Riwayat Tirmidzi dari Abu Umamah Al Bahily ra.)

Kedua: Beramal namun tidak ikhlas dan tidak mengikuti tuntunan Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam.

Sesungguhnya Allah tidak memandang bentuk tubuhmu dan tidak pula kedudukkan mahupun harta kekayaanmu tetapi Allah memandang pada hatimu.Sesiapa memilikki hati yang soleh maka Allah menyukainya., insan yang paling dicintai Allah ialah yang paling taqwa dan  ikhlas kepada-Nya.

Ikhlas bermaksud melakukan amal ibadat sama ada secara khusus atau umum semata-mata memburu keredhaa Allah. Bagi orang yang hatinya berpaut dengan rasa keikhlasan tidak akan melakukan sesuatu mengharapkan pembalasan. Pepatah ada mengatakan, "Ada ubi ada batas aku beri jangan lupa di balas". Seseorang yang ikhlas juga tidak mengharapkan pujian dan sanjungan daripada manusia, jauh sekali menunjuk-nunjuk atau riak.

Dari Zaid bin Arqam r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya, “Barangsiapa yang mengucapkan ‘Lailahaillallah’ dengan ikhlas, dia akan dimasukkan ke dalam Syurga.” Lalu ditanya kepada baginda s.a.w.  “Bagaimanakah yang dimaksudkan dengan ikhlas itu?” Rasulullah s.a.w. bersabda, “Ikhlas itu ialah yang mencegah dari melakukan perbuatan-perbuatan yang haram.”(Hadis Riwayat at-Tabarani)

Ketiga: Memiliki harta namun enggan untuk menginfakkan.

Harta tersebut tidak digunakan untuk hal yang bermanfaat di dunia dan juga tidak diutamakan untuk kepentingan akhirat.

Sedekah  yang tidak ikhlas tidak akan diterima oleh Allah s.w.t dan akan dimasukkan ke dalam Neraka seperti hadis di atas. Sedekah adalah satu pemberian ikhlas sama ada benda itu sesuatu yang kita sayang atau tidak. Asas penting yang perlu ada adalah keikhlasan. Maknanya kita tidak mengharapkan sebarang pembalasan apabila bersedekah. Sedekah lebih menjurus kepada barang seperti makanan dan pakaian yang boleh dimanfaatkan oleh orang lain. Wakaf pula ialah pembelian barangan untuk kegunaan masjid, surau, rumah anak yatim atau sebagainya.

Firman Allah s.w.t maksudnya : “ Kalau kamu zahirkan sedekah itu, maka itu adalah baik. Dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah itu serta kamu berikan kepada orang fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu; dan Allah akan hapuskan daripada kamu sebahagian daripada kesalahanmu. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu lakukan.” (Surah al-Baqarah:271)

Keempat: Hati yang kosong dari cinta dan rindu pada Allah.

Hati yang kosong dari cinta dan rindu pada Allah adalah hati yang sedang sakit.  Hati yang sakit menyebabkan kebenaran tidak dapat dilihat walaupun ianya merupakan satu kebenaran, hati yang sakit melihat kebatilan sebagai satu kebenaran, atau ia melemahkan pemahamannya terhadap sesuatu kebenaran lalu mematikan hatinya untuk menerima kebenaran. Hati yang sakit menyebabkan hati membenci kebenaran yang memberi kebaikan kepadanya. Hati yang sakit menyukai kebatilan sedangkan kebatilan itu akan memudaratkannya. Hati yang sakit juga tidak tahu memilih antara kebenaran dan kebatilan, akhir cenderung kepada kebatilan kerana mengikut hati dan perasaan.

Justeru orang yang hatinya sakit sukar untuk melihat kebenaran sebagai kebenaran dan kebatilan sebagai kebatilan. Apabila melihat sesuatu dia akan melihat manusia yang melakukan atau kejadian semulajadi, lupa bahawa Allah s.w.t yang sebenarnya menjadikan tiap sesuatu. Apabila ditimpa bala dan bencana, mereka melihat manusia yang menyebabkan bala bencana tetapi mereka tidak nampak ia merupakan qada' dan qadar dari Ilahi. Hati jenis ini tidak akan merindui Allah s.w.t dan sukar untuk melaksanakan arahannya.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :" Dan orang-orang yang menyanggah ayat-ayat Allah tanpa mendatangkan bukti, kemurkaan amat  besar disisi Allah s.w.t dan orang-orang yang beriman. Begitulah Alllah menutup hati yang sombong dan takabbur."

Kelima: Badan yang lalai dari taat dan mengabdi pada Allah.

Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam bersabda,

Ű­ُفَّŰȘِ Ű§Ù„ْŰŹَنَّŰ©ُ ŰšِŰ§Ù„ْمَكَۧ۱ِهِ وَŰ­ُفَّŰȘِ Ű§Ù„Ù†َّۧ۱ُ ŰšِŰ§Ù„ŰŽَّهَوَۧŰȘِ

“Syurga itu diliputi perkara-perkara yang dibenci (oleh jiwa) dan Neraka itu diliputi perkara-perkara yang disukai syahwat.”(Hadis Riwayat Muslim)

Ibnu Hajar rahimahullah dalam Fathul Baari berkata:“Yang dimaksud dengan al-makarih (perkara-perkara yang dibenci jiwa) adalah perkara-perkara yang dibebankan kepada seorang hamba baik berupa perintah ataupun larangan dimana ia dituntut bersungguh-sungguh mengerjakan perintah dan meninggalkan larangan tersebut. Seperti bersungguh sungguh mengerjakan ibadah serta berusaha menjaganya dan menjauhi perbuatan dan perkataan yang dilarang Allah Ta’ala.  Penggunaan kata al-makarih disini disebabkan karena kesulitan dan kesukaran yang ditemui seorang hamba dalam menjalankan perintah dan meninggalkan larangan.

Adapun yang dimaksud syahwat disini adalah perkara-perkara yang dilakukan untuk menikmati lezatnya dunia sementara syariat melarangnya. Baik kerana perbuatan tersebut haram dikerjakan maupun perbuatan yang membuat pelakunya meninggalkan hal yang dianjurkan. Seakan akan Nabi shallallahu’alaihi wasallam mengatakan seseorang tidaklah sampai ke Syurga kecuali setelah melakukan amalan yang dirasa begitu sulit dan berat.  Dan sebaliknya seseorang tidak akan sampai ke Neraka kecuali setelah menuruti keinginan nafsunya. Syurga dan Nereka dihijabi oleh dua perkara tersebut, barangsiapa membukanya maka ia sampai kedalamnya. Meskipun dalam hadis tersebut menggunakan kalimat khabar (berita) akan tetapi maksudnya adalah larangan.”
(Fathul Baari 18/317, Asy-Syamilah)

Keenam: Cinta yang di dalamnya tidak ada redha dari yang dicintai dan cinta yang tidak mau patuh pada perintah-Nya.

Seseorang yang melakukan maksiat dan dosa kepada Allah s.w.t sebenarnya ia tidak mencintai Allah s.w.t. Dan ia tidak redha dengan rahmat-Nya. Sebaliknya apabila kita cinta kepada Allah maka dengan cinta itu kita akan menyebut nama-Nya, mengingati-Nya dan mendaulatkan hukum-hakam-Nya dalam diri tetapi kita akan kembangkan sayap cinta itu ke dalam rumah tangga, organisasi, masyarakat dan negara.

Kalau benar cintakan Allah, cintalah diri dan umat ini dengan banyak mengingati-Nya. Bangun seawal subuh, bersih dan sucikan diri. Lalu solatlah untuk mengingati-Nya. Kemudian, bertebaranlah di muka bumi untuk mencari rezeki yang halal dengan meninggalkan segala bentuk rasuah, riba dan penyelewengan. Dan seterusnya mengajak manusia kepada maaruf dan  meninggalkan kemugkaran.

Ketujuh:  Waktu yang tidak diisi dengan kebaikan dan pendekatan diri pada Allah.

Manusia yang rugi adalah mereka yang mensia-siakan masa ketika hidup di dunia ini kerana masa itu adalah kehidupan, setiap manusia tidak boleh lari daripada masa. Masa tidak akan menunggu kita, ia akan terus berjalan samaada ia digunakan untuk kebaikan atau pun keburukkan. Masa yang sudah berlalu tak akan boleh diganti lagi. Oleh kerana hidup di dunia ini adalah sementara, maka pergunakanlah masa yang ada ini untuk mengerjakan amal soleh sebanyak mungkin supaya masa itu dan bumi yang kita pijak akan menjadi saksi dihadapan Allah bahawa kita telah menunaikan amanah dan tanggungjawab yang diberikan.

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya : “Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Pertama, masa sihat sebelum sakit. Kedua, masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin). Ketiga, masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Keempat, masa muda sebelum datang masa tua, dan kelima, masa hidup sebelum tiba masa mati.”
(Hadis Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi)

Kedelapan: Fikiran yang selalu memikirkan perkara yang tidak bermanfaat.

Orang yang rugi adalah mereka yang hanya memikirkan dunia semata-mata, hanya berfikir untuk memuaskan nafsunya saja, nafsu syahwat, mengumpul harta dan mencari kesenangan  hidup di dunia tanpa memikirkan halal dan haram.

Jabir bin Abdullah berkata : "Pada suatu hari sewaktu saya bersama baginda Rasulullah s.a.w. maka tiba-tiba datang seorang lelaki yang berwajah putih bersih, rambutnya sangat cantik dan dia memakai pakaian yang putih. Lantas dia menghampiri Rasulullah s.a.w. dengan berkata : "Assalamualaikum ya Rasulullah, apakah ertinya dunia itu?

Maka Rasulullah s.a.w. pun berkata : " Dunia itu adalah impian orang yang tidur"

Bertanya orang itu lagi : "Apakah ertinya akhirat itu ya Rasulullah s.a.w.?"

Berkata Rasulullah s.a.w. : " Satu kumpulan manusia yang berada dalam Syurga dan satu kumpulan lagi berada di dalam Neraka Sa'ir"

Orang itu bertanya lagi : "Apakah Syurga itu?"

Berkata Rasulullah s.a.w. : "Sebagai ganti dunia untuk mereka yang menjauhkan dunia, kerana sesungguhnya nilai harga Syurga itu sama dengan menjauhkan dunia ini"

Bertanya orang itu lagi ; "Apakah Jahannam itu?"

Maka berkata Rasulullah s.a.w : "Jahannam itu adalah sebagai ganti dunia bagi mereka-mereka yang mencarinya."

Bertanya orang itu lagi : "Siapakah sebaik-baik umat ini?"

Berkata Rasulullah s.a.w : "Sebaik-baik umat ialah yang taat kepada Allah s.w.t".

Orang itu bertanya lagi : "Bagaimana yang dikatakan orang yang taat itu?"

Berkata Rasulullah s.a.w : "Orang yang berusaha bersungguh-sungguh sebagaimana orang mencari kafilah."

Orang itu bertanya lagi : "Seberapakah ketentuan taat itu?"

Berkata Rasulullah s.a.w.: "Seperti kira-kira perbezaan dari kafilah"

Bertanya orang itu lagi : "Berapa jarak jauhnya Dunia dengan akhirat itu?"

Berkata Rasulullah s.a.w : "Hanya sekadar memejamkan mata saja."

Jabir melanjutkan cerita : "Setelah orang itu pergi kami tidak lagi melihat orang itu seperti itu."

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya ; "Orang lelaki yang datang tadi adalah Jibril a.s., dia datang kepada kamu supaya kamu semua menjauhkan diri dari dunia dan supaya kamu mencintai akhirat."

Berkata Rasulullah s.a.w lagi : "Sesungguhnya Allah s.w.t. tidak menciptakan makhluk yang lebih dibenci selain dunia, bahkan Dia (Allah) tidak melihatnya sejak menciptakannya".

Kesembilan: Pekerjaan yang tidak membuatmu semakin mengabdi pada Allah dan juga tidak memperbaiki urusan duniamu.

Orang yang rugi adalah mereka yang melakukan amalan dan perbuatan yang menjauhkan dirinya dengan Allah s.w.t. Setiap sesuatu amalannya hanya bermatlamatkan duniawi bukan ukhrawi. Dia akan  rugi di dunia dan akhirat. Hidupnya penuh tipu daya dan sia-sia dan setiap amalannya akan menjauhkan dirinya dengan Allah s.w.t. kerana mengikut hawa nafsu dan bisikan syaitan. Baginya halal dan haram serupa saja dan tidak pernah terlintas dalamn hatinya suatu hari nanti dia akan bertemu dengan Allah s.w.t.

Kesepuluh: Rasa takut dan rasa harap pada makhluk.

Sebenarnya semua makhluk adalah  berada pada genggaman Allah. Makhluk tersebut tidak dapat melepaskan bahaya dan mendatangkan manfaat pada dirinya, juga tidak dapat menghidupkan dan mematikan serta tidak dapat menghidupkan yang sudah mati. Dia sentiasa bertawakkal dengan manusia dan tidak bertawakkal dengan Allah s.w.t.

Sahabat yang dikasihi,
Itulah sepuluh hal yang melalaikan dan sia-sia. Di antara sepuluh hal tersebut yang paling berbahaya dari segala macam kelalaian adalah dua hal yaitu: hati yang selalu lalai dan waktu yang di sia-siakan.

Hati yang lalai akan membuat seseorang mengutamakan dunia daripada akhirat, sehingga dia cenderung mengikuti hawa nafsu. Sedangkan menyia-nyiakan waktu akan membuat seseorang panjang angan-angan.

Padahal segala macam kerusakan terkumpul kerana mengikuti hawa nafsu dan panjang angan-angan. Sedangkan segala macam kebaikan ada kerana mengikuti al huda (petunjuk) dan selalu menyiapkan diri untuk berjumpa dengan Rabb semesta alam.

Semoga kita selalu mendapatkan ilmu yang bermanfaat. Segala puji bagi Allah, yang dengan nikmat-Nya segala kebaikan menjadi sempurna.