Saturday, December 26, 2015

Terdapat 20 Cara Menguatkan Iman Kepada Allah SWT.

Iman manusia ada masa turun dan ada masa naik. Ketika iman turun biasanya seseorang sedang mengikut hawa nafsu, syaitan dapat menguasai jiwanya dan dia terputus hubungan dengan Allah SWT. Untuk mendapat iman yang kuat pula terdapat beberapa amal soleh yang perlu di lakukan oleh seseorang , maka hati dan jiwanya akan berada di dalam tenang, yakin, redha dan seronok kerana mempunyai hubungan yang baik dengan Allah SWT.

Cara-cara yang akan dapata menguatkan iman seseorang adalah seperti berikut :

1. Perbanyaklah membaca, tadabbur dan menyimak ayat-ayat Al-Quran

Al-Qur'an diturunkan Allah sebagai cahaya dan petunjuk, juga sebagai ubat bagi hati manusia. "Dan Kami turunkan dari Al-Qur'an sesuatu yang menjadi ubat dan rahmat bagi orang-orang yang beriman." (Surah Al-Isra ' ayat 82).

Kata Ibnu Qayyim, yang seharusnya dilakukan oleh seorang muslim untuk menyembuhkan hatinya melalui Al-Quran, "Caranya ada dua macam:

Pertama, engkau harus mengalihkan hatimu dari dunia, lalu engkau harus menempatkannya di akhirat.

Kedua, sesudah itu engkau harus menghadapkan semua hatimu kepada pengertian-pengertian Al-Qur'an, memikirkan dan memahami apa yang dimaksudkan dan mengapa ia diturunkan. Engkau harus mengamati semua ayat-ayat-Nya. Jika suatu ayat diturunkan untuk mengubati hati, maka dengan izin Allah hati itu pun akan sembuh. "

2. Rasakan keagungan Allah SWT seperti yang digambarkan Al-Quran dan Sunah.

Al-Quran dan Sunah banyak sekali mengungkap keagungan Allah SWT. Seorang muslim yang ketika dihadapkan dengan keagungan Allah, hatinya akan bergetar dan jiwanya akan tunduk. Kekhusukan akan hadir mengisi relung-relung hatinya.

Resapi betapa agungnya Allah Yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui, yang memiliki nama-nama yang baik (asma'ul husna). Dialah Al-'Azhim, Al-Muhaimin, Al-Jabbar, Al-Mutakabbir, Al-Qawiyyu, Al-Qahhar, Al-Kabiir, Al-Muth'ali. Dia yang menciptakan segala sesuatu dan hanya kepada-Nya lah kita kembali.

Jangan sampai kita termasuk orang yang disebut ayat ini, "Dan mereka tidak mengagungkan Allah dengan pengagungan yang semestinya, padahal bumi dan seluruhnya dalam genggaman-Nya pada hari kiamat dan langit digulung dengan tangan kanan-Nya." (Az-Zumar: 67)

3. Belajar dan mencari ilmu agama (ilmu syariah).

Firman Allah SWT maksudnya, , "Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya ialah orang-orang yang berilmu." (Surah Fathir ayat  28). Oleh itu dalamilah ilmu-ilmu yang menjadikan kita merasai  takut kepada Allah SWT.

Allah SWT berfirman maksudnya, "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" (Surah Az-Zumar ayat  9).

Orang yang tahu tentang hakikat penciptaan manusia, tahu tentang syariat yang diturunkan oleh Allah SWT sebagai tata cara hidup manusia, dan tahu ke mana tujuan akhir hidup manusia, tentu akan lebih khusyuk hatinya dalam ibadah dan kuat imannya dalam aneka gelombang ujian berbanding orang yang jahil.

Orang yang tahu tentang apa yang halal dan haram, tentu lebih tahu menjaga diri daripada orang yang tidak tahu. Orang yang tahu bagaiman dahsyatnya seksa neraka, tentu akan lebih khusyuk. Orang yang tidak tahu bagaimana nikmatnya syurga, tentu tidak akan pernah punya rasa rindu untuk meraihnya.

4. Sentiasa mengadakan kumpulan usrah atau halaqah untuk mengingati kebesaran Allah SWT dan hari akhirat.

Suatu hari Abu Bakar melawat Hanzhalah. "Bagaimana keadaanmu, wahai Hanzhalah?" Hanzhalah menjawab, "Hanzhalah telah berbuat munafik." Abu Bakar bertanya apa sebabnya. Kata Hanzhalah, "Jika kami berada di sisi Rasulullah SAW., Baginda mengingatkan kami tentang neraka dan syurga yang seakan-akan kami boleh melihat dengan mata kepala sendiri. Lalu setelah kami pergi dari sisi Rasulullah SAW. kami pun disibukkan oleh urusan isteri, anak-anak, dan kehidupan, lalu kami pun banyak lupa. "

Lantas kedua-duanya mengadukan hal itu kepada Rasulullah SAW. Kata Rasulullah, "Demi jiwaku yang ada di dalam genggaman-Nya, andaikata kamu sekalian tetap seperti keadaanmu di sisiku dan di dalam zikir, tentu para malaikat akan menyalami kamu di atas kasurmu dan tatkala kamu dalam perjalanan. Tetapi, wahai Hanzhalah, sa'atah, sa'atan, sa'atan. "(Hadis Sahih Riwayat Muslim no. 2750)

Begitulah majlis usrah boleh menambah dan meningkatkan iman kita. Makanya para sahabat sangat bersemangat mengadakan pertemuan halaqah ilmu dan zikir. "Duduklah besama kami untuk mengimani hari kiamat," begitu ajak Muaz bin Jabal. Di halaqah itu, kita boleh melaksanakan perkara-perkara untuk mengingati Allah SWT kepada kita, membaca Al-Quran, membaca hadis, atau mengkaji ilmu pengetahuan lainnya.

5. Perbanyaklah amal soleh

Suatu ketika Rasulullah SAW. bertanya, "Siapa di antara kamu yang berpuasa pada hari ini?" Abu Bakar menjawab, "Saya." Lalu Rasulullah SAW. bertanya lagi, "Siapa di antara kamu yang hari ini menziarahi orang sakit?" Abu Bakar menjawab, "Saya." Lalu Rasulullah SAW. bersabda, "Tidaklah amal-amal itu menyatu dalam diri seseorang malainkan dia akan masuk syurga." (Hadis Sahih Riwayat Muslim)

Begitulah seorang mukmin yang Shaddiq (sejati), begitu bersemangat menggunakan setiap kesempatan untuk memperbanyak amal soleh. Mereka berlumba-lumba untuk mendapatkan syurga. "Berlumba-lumbalah kamu kepada (mendapatkan) ampunan dari Rabb-mu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi." (Surah Al-Hadid ayat 21)

Begitulah mereka. Sehingga keadaan mereka seperti yang digambarkan Allah SWT., "Mereka sedikit sekali tidur pada waktu malam, dan pada akhir-akhir malam mereka memohon ampunan (kepada Allah). Dan, pada harta-harta mereka ada hak untuk orang miskin yang meminta dan orang miskin yang tidak mendapat bahagian. "(Surah Adz-Dzariyat ayat  17-19)

Banyak beramal soleh, akan menguatkan iman kita. Jika kita berterusan dengan amal-amal soleh, Allah akan mencintai kita. Dalam sebuah hadis qudsi, Rasulullah SAW. menerangkan bahawa Allah SWT berfirman maksudnya, "Hamba-Ku sentiasa bertaqarrub kepada-Ku dengan mengerjakan nafilah sehingga Aku mencintainya." (Hadis Sahih Riwauay Bukhari no. 6137)

6. Lakukan berbagai macam ibadah

Ibadah mempunyai banyak bentuknya. Ada ibadah fizikal seperti puasa, ibadah harta seperti zakat, ibadah lisan seperti doa dan zikir. Ada juga ibadah yang yang menggabungkan semuanya seperti haji. Semua bentuk ibadah itu sangat bermanfaat untuk menyembuhkan lemah iman kita.

Puasa membuat kita khusyu 'dan mempertebal rasa muraqabatullah (merasa diawasi Allah). Solat rawatib dapat menyempurnakan amal-amal wajib kita kurang sempurna kualitinya. Berinfak mengikis sifat bakhil dan penyakit hubbud-dunya (cintakan dunia) . Tahajjud menambah kekuatan jiwa dan fizikal.

Banyak melakukan berbagai macam ibadah bukan hanya membuat pakaian iman kita makin baru dan cemerlang, tapi ianya juga menyediakan bagi kita begitu banyak pintu untuk masuk syurga.

Rasulullah SAW. bersabda maksudnya, "Sesiapa yang menafkahi dua isteri di jalan Allah, maka dia akan dipanggil dari pintu-pintu syurga: 'Wahai hamba Allah, ini adalah baik.' Lalu sesiapa yang menjadi orang yang banyak mendirikan solat, maka dia dipanggil dari pintu solat. Barangsiapa menjadi orang yang banyak berjihad, maka dia dipanggil dari pintu jihad. Barangsiapa menjadi orang yang banyak melakukan puasa, maka dia dipanggil dari pintu ar-Rayyan. Barangsiapa menjadi orang yang banyak mengeluarkan sedekah, maka dia dipanggil dari pintu sedekah. "(Bukhari no. 1798)

7. Hadirkan perasaan takut mati dalam keadaan su'ul khatimah

Rasa takut su'ul khatimah akan mendorong kita untuk taat dan senantiasa menjaga iman kita. Penyebab su'ul khatimah adalah lemahnya iman menenggelamkan diri kita ke dalam jurang kederhakaan. Sehingga, ketika nyawa  dicabut oleh malaikat Izrail, lidahnya tidak mampu mengucapkan kalimat laa ilaha illallah di hembusan nafas terakhir.Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam juga bersabda,
مَنْ كَŰ§Ù†َ ۹ِ۟۱ُ كَلَŰ§Ù…ِهِ لَۧ Ű„ِلَهَ Ű„ِلَّۧ Ű§Ù„Ù„Ù‡ُ ŰŻَŰźَلَ Ű§Ù„ŰŹَنَّŰ©َ

”Barangsiapa yang akhir perkataannya sebelum meninggal dunia adalah ‘lailaha illallah’, maka dia akan masuk syurga” (HR. Abu Daud. Dikatakan shohih oleh Syaikh Al Albani dalam Misykatul Mashobih no. 1621)

8. Banyak-banyaklah ingat mati

Rasulullah SAW. bersabda, "Dulu aku melarangmu menziarahi kubur, ketahuilah sekarang ziarahilah kubur kerana hal itu boleh melunakan hati, membuat mata menangis mengingatkan hari akhirat, dan janganlah kamu mengucapkan kata-kata yang kotor." (Shahihul Jami 'no. 4584)

Rasulullah SAW. juga bersabda maksudnya, "Banyak-banyaklah mengingati penebas kelazatan-kelazatan, iaitu kematian." (Tirmidzi no. 230)

Mengingat-ingat mati boleh mendorong kita untuk mengelakkan diri dari berbuat derhaka kepada Allah SWT dan dapat melembutkan hati kita yang keras. Kerana itu Rasulullah SAW menganjurkan kepada kita, "Kunjungilah orang sakit dan iringilah jenazah, nescaya akan mengingatkanmu terhadap hari akhirat." (Shahihul Jami 'no. 4109)

Melihat orang sakit yang sedang sakaratul maut sangat memberi bekas. Saat berziarah kubur, bayangkan  keadaan orang yang sudah mati. Tubuhnya rosak membusuk. Ulat memakan daging, isi perut, lidah, dan wajah. Tulang-tulang hancur.

Bayangan seperti itu jika memberi kesan di dalam hati, akan membuat kita menyegerakan taubat, membuat hati kita puas dengan apa yang kita miliki, dan tambah rajin beribadah.

9. Mengingat-ingat dahsyatnya keadaan di hari akhirat

Ada beberapa surah dalam al-Quran yang menceritakan kedahsyatan hari kiamat. Misalnya, surah Qaf, Al-Waqi'ah, Al-Qiyamah, Al-Mursalat, An-Naba, Al-Muththaffifin, dan At-Takwir. Begitu juga hadis-hadis Rasulullah SAW.

Dengan membacanya, mata hati kita akan terbuka. Seakan-akan kita menyaksikan semua itu dan hadir di pemandangan yang dahsyat itu. Semua pengetahuan kita tentang kejadian hari kiamat, hari kebangkitan, berkumpul di Padang Mahsyar, tentang syafa'at Rasulullah SAW., Hisab, pahala, qisas, timbangan, jambatan, tempat tinggal yang kekal di syurga atau neraka; semua itu menambah tebal iman kita.

10. Berinteraksi dengan ayat-ayat yang berkaitan dengan fenomena alam

Aisyah pernah berkata, "Wahai Rasulullah, aku melihat orang-orang jika mereka melihat awan, maka mereka gembira kerana berharap turun hujan. Namun aku melihat engkau jika engkau melihat awan, aku tahu ketidaksukaan di wajahmu. "Rasulullah SAW. menjawab, "Wahai Aisyah, aku tidak merasa aman jika di situ ada azab. Sebab ada suatu kaum yang pernah diazab kerana angin, dan ada suatu kaum yang melihat azab sambil berkata, 'Ini adalah awan yang akan menurunkan hujan kepada kami'. "(Hadis Sahih Riwayat Muslim no. 899)

Begitulah Rasulullah SAW. berinteraksi dengan fenomena alam. Bahkan, jika melihat gerhana, terlihat raut takut di wajah baginda. Kata Abu Musa, "Matahari pernah gerhana, lalu Rasulullah SAW. berdiri dalam keadaan ketakutan. Baginda takut kerana gerhana itu merupakan tanda kiamat. "

11. Berzikirlah yang banyak

Melalaikan zikirulah adalah kematian hati. Tubuh kita adalah kubur sebelum kita terbujur di kubur. Roh kita terpenjara. Tidak boleh kembali. Kerana itu, orang yang ingin mengubati imannya yang lemah, harus memperbanyak zikirullah. "Dan ingatlah Rabb-mu jika kamu lupa." (Surah Al-Kahfi ayat 24)

Firman-Nya lagi yang bermaksud, "Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah lha hati menjadi tenteram." (Surah Ar-Rad ayat 28)

Ibnu Qayim berkata, "Di dalam hati terdapat kekerasan yang tidak boleh mencair kecuali dengan zikrullah. Maka seseorang harus mengubati kekerasan hatinya dengan zikrullah. "

12. Perbanyaklah munajat kepada Allah SWT dan pasrah kepada-Nya

Seseorang selagi banyak pasrah dan tunduk, nescaya akan lebih dekat dengan Allah SWT. Sabda Rasulullah SAW maksudnya, "Saat seseorang paling dekat dengan Rabb-nya ialah ketika ia dalam keadaan sujud, maka perbanyaklah doa." (Hadis Sahih Riwayat Muslim no. 428)

Seseorang selagi mahu bermunajat kepada Allah SWT dengan ucapan yang mencerminkan ketundukan dan kepasrahan, tentu imannya semakin kuat di hatinya. Semakin menampakkan kehinaan dan kerendahan diri kepada Allah SWT, semakin kuat iman kita. Semakin banyak berharap dan meminta kepada Allah, semakin kuat iman kita kepada Allah SWT.

Allah Subhanahu Wa Taala berfirman dalam Surah Al-Ghaafir ayat 60 yang maksudnya: "Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu niscaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina."

13. Tinggalkan angan-angan kosong.

Ini penting untuk meningkatkan iman. Sebab, hakikat dunia hanya sesaat saja. Banyak berangan-angan hanyalah memenjara diri dan memupuk perasaan hubbud-dunya (cintakan dunia) . Padahal, hidup di dunia hanyalah beberapa ketika saja.

Allah SWT. berfirman, "Maka bagaimana pendapatmu jika Kami berikan kepada mereka kenikmatan hidup bertahun-tahun, kemudian datang kepada mereka azab yang telah dijanjikan kepada mereka, nescaya tidak berguna bagi mereka apa yang mereka selalu menikmatinya." (Asy-Syu'ara: 205-207 )

"Seakan-akan mereka tidak pernah diam (di dunia) hanya sesaat saja pada siang hari." (Surah Yunus ayat 45)

14. Memikirkan kehinaan dunia

Hati seseorang bergantung kepada kandungan kepalanya. Apa yang difikirkannya, itulah keadaan hidupnya. Jika di benaknya dunia adalah segala-galanya, maka hidupnya akan diarahkan untuk memperolehnya. Cinta dunia sebangun dengan takut mati. Dan kata Allah SWT maksudnya., "Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Surah Ali Imran ayat 185)

Kerana itu fikirkanlah bawa dunia itu hina. Kata Rasulullah SAW bersabda maksudnya, "Sesungguhnya makanan anak keturunan Adam itu boleh dijadikan perumpamaan bagi dunia. Maka lihatlah apa yang keluar dari diri anak keturunan Adam, dan sesungguhnya rempah-rempah serta lemaknya sudah boleh diketahui akan menjadi apakah ia. "(Hadis Riwayat Thabrani)

Dengan memikirkan bahawa dunia hanya seperti itu, fikiran kita akan mencari perkara yang lebih tinggi iaitu syurga Firdaus dan segala kenikmatan yang ada di dalamnya.

15. Mengagungkan hal-hal yang terhormat di sisi Allah SWT

"Sesiapa yang mengagungkan syiar-syiar Allah, maka sesungguhnya itu dari ketakwaan hati." (Surah Al-Hajj ayat 32)

"Dan barangsiapa mengagungkan apa-apa yang terhormat di sisi Allah, maka itu adalah lebih baik baginya di sisi Tuhan-nya." (Surah Al-Hajj ayat  30)

Hurumatullah adalah hak-hak Allah SWT yang ada di diri manusia, tempat, atau waktu tertentu. Yang termasuk hurumatullah, misalnya, lelaki pilihan Muhammad bin Abdullah, Rasulullah SAW.; Tempat-tempat suci (Masjid Haram, Masjid Nabawi, Al-Aqha), dan masa-masa yang tertentu seperti bulan-bulan haram.

Yang juga termasuk hurumatullah adalah tidak meremehkan dosa-dosa kecil. Sebab, banyak manusia binasa kerana mereka menganggap ringan dosa-dosa kecil. Bersabda Rasulullah SAW yang bermaksud, "Jauhilah dosa-dosa kecil, kerana dosa-dosa kecil itu boleh berhimpun pada diri seseorang hingga ia boleh membinasakan dirinya."

16. Menguatkan sikap al-wala 'wal-bara'

Al-wala 'adalah saling tolong menolong dan pemberian kebaikan kepada sesama muslim. Sedangkan "wal-bara" adalah berlepas diri dan rasa memusuhi kekafiran. Sifat wal -bara adalah membenci orang islam dan amat bergantung pada musuh-musuh Allah, tentu keadaan ini petanda iman itu sangat lemah.

Memurnikan kesetiaan hanya kepada AlahSWT, Rasul, dan orang-orang yang beriman adalah perkara yang boleh menghidupkan iman di dalam hati kita.

17. Bersikap tawaduk.

Rasulullah SAW. bersabda maksudnya, "Merendahkan diri termasuk bagian dari iman." (Hadis Riwayat Ibnu Majah no. 4118)

Rasulullah SAW juga bersabda maksudnya, "Barangsiapa menanggalkan pakaian kerana merendahkan diri kepada Allah padahal dia mampu mengenakannya, maka Allah akan memanggilnya pada hati kiamat bersama para pemimpin makhluk, sehingga dia diberi kebebasan memilih di antara pakaian-pakaian iman mana yang dikehendaki untuk dikenakannya." (Hadis Riwayat Tirmidzi no. 2481)

Maka tak hairan jika baju yang dikenakan Abdurrahman bin Auf-sahabat yang kaya-tidak berbeza dengan yang dikenakan para hamba yang dimilikinya.

18. Perbanyak amalan hati

Hati akan hidup jika ada rasa mencintai Allah, takut kepada-Nya, berharap bertemu dengan-Nya, berbaik sangka dan redha dengan semua takdir yang ditetapkan-Nya. Hati juga akan penuh dengan iman jika di isi dengan perasaan syukur dan taubat kepada-Nya. Amalan-amalan hati seperti itu akan menghadirkan rasa khusyuk, zuhud, warak, dan mawas diri. Inilah halawatul iman (manisnya iman)

19. Sering menghisab diri

Allah SWT berfirman maksudnya, "Wahai orang-ornag yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang diperbuatnya untuk hari esok (akhirat)." (Surah Al-Hasyr ayat 18)

Umar bin Khattab r.a. berwasiat, "Hisablah dirimu sekalian sebelum kamu dihisab." Selagi umur kita masih ada, hitung-hitunglah bekal kita untuk hari akhirat. Apakah sudah cukup untuk mendapat keampunan dan syurga dari Allah SWT.? Sungguh ini cara yang berkesan untuk memperbaharui iman yang ada di dalam diri kita.

20. Berdoa kepada Allah SWT agar diberi ketetapan iman

Perbanyaklah doa. Sebab, doa adalah kekuatan yang luar biasa yang dimiliki seorang hamba. Rasulullah SAW. berwasiat, "Iman itu dijadikan di dalam diri salah seorang di antara kamu bagaikan pakaian yang dijadikan, maka memohonlah kepada Allah agar Dia memperbaharui iman di dalam hati."

Ya Allah, perbaharuilah iman yang ada di dalam dada kami. Tetapkanlah hati kami dalam taat kepadamu. Tidak ada daya dan upaya kami kecuali dengan pertolonganMu.

Tuesday, December 22, 2015

Lapan Sifat Ibadurrahman (Hamba Allah yang Maha Pemurah)

Bermula daripada ayat ke 63 sampai akhir surat Al Furqan, disebutkan sifat-sifat Ibadurrahman (Hamba Allah yang Maha Permurah).  Seorang Ibadurrahman memiliki sifat-sifat  yang sangat mulia. Semoga kita boleh mencontohnya. Sifat-sifat tersebut iaitu:

1. Tawaduk dan bijaksana.

Allah berfirman,

وَŰčِŰšَۧۯُ Ű§Ù„Ű±َّŰ­ْمَنِ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ يَمْŰŽُونَ Űčَلَى Ű§Ù„ْŰŁَ۱ْ۶ِ هَوْÙ†Ű§ً وَŰ„ِŰ°َۧ Űźَۧ۷َŰšَهُمُ Ű§Ù„ْŰŹَŰ§Ù‡ِلُونَ قَŰ§Ù„ُÙˆŰ§ ŰłَلَŰ§Ù…Ű§ً

Maksudnya, "Dan hamba-hamba Tuhan yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata (yang mengandung) keselamatan. (Surah Al-Furqan ayat 63)

Sifat Ibadurrahman yang pertama adalah bersikap tawaduk baik terhadap Khaliq (Allah SWT) mahupun makhluq. Tidak berjalan di atas muka bumi dengan sombong dan takabur. Mereka juga bersifat bijaksana dan lemah lembut.

Al Hasan mengatakan, “Jika ada orang jahil menggoda atau mengganggu mereka maka mereka tidak membalas (dengan berbuat kejahilan).” [Lihat Tafsir Baghawi]

2. Suka menunaikan qiyamul lail

Allah berfirman,

وَŰ§Ù„َّŰ°ِينَ يَŰšِيŰȘُونَ لِ۱َŰšِّهِمْ ŰłُŰŹَّۯًۧ وَقِيَŰ§Ù…Ű§ً

Maksudnya, "Dan orang yang melalui malam hari dengan bersujud dan berdiri untuk Tuhan mereka." (Surah Al-Furqan ayat 64)

Sifat Ibadurrahman yang kedua adalah suka dan mencintai solat malam. Syaikh Sa’diy rahimahullah mengatakan, “Yaitu orang banyak mengerjakan solat malam, ikhlas dalam mengerjakannya serta merendahkan diri dihadapan Tuhannya. Sebagaimana firmaNya,” Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya dan mereka selalu berdoa kepada Rabbnya dengan penuh rasa takut dan harap (Surah  as-Sajdah ayat 16).”

3. Berlindung dari azab neraka

Allah berfirman,

وَŰ§Ù„َّŰ°ِينَ يَقُولُونَ ۱َŰšَّنَۧ ۧ۔ْ۱ِفْ Űčَنَّۧ ŰčَŰ°ََۧۚ ŰŹَهَنَّمَ Ű„ِنَّ ŰčَŰ°ََۧۚهَۧ كَŰ§Ù†َ Űșَ۱َŰ§Ù…Ű§ً

Maksudnya, "Dan orang-orang yang berkata: “Ya Tuhan kami, jauhkan azab Jahannam dari kami, sesungguhnya azabnya itu adalah kebinasaan yang kekal”. (Surah  Al-Furqan ayat 65)

Seorang ibadurrahman senantiasa berlindung kepada Allah SWT agar terhindar dari perkara-perkara yang dapat menjerumuskan ke dalam neraka. Andaikata mereka telah melakukan suatu dosa atau kesalahan yang dapat menjerumuskan kepada api neraka maka mereka meminta ampunan kepada Allah SWT dengan linangan air mata.

4. Sederhana  dalam membelanjakan harta (tidak kikir dan tidak boros)

Allah berfirman,

وَŰ§Ù„َّŰ°ِينَ Ű„ِŰ°َۧ ŰŁَنفَقُÙˆŰ§ لَمْ يُŰłْ۱ِفُÙˆŰ§ وَلَمْ يَقْŰȘُ۱ُÙˆŰ§ وَكَŰ§Ù†َ Űšَيْنَ Ű°َلِكَ قَوَŰ§Ù…Ű§ً

Maksudnya, "Dan orang-orang yang apabila membelanjakan (harta), mereka tidak berlebihan, dan tidak (pula) kikir, dan adalah (pembelanjaan itu) di tengah-tengah antara yang demikian. (Surah  Al-Furqan ayat 67)

Seorang Ibadurrahman selalu bersikap sederhana (pertengahan) dalam membelanjakan harta, tidak berlebihan, tidak pula kikir.

Imam Baghawi mengatakan dalam tafsirnya, “Sebagian ahli ilmu mengatakan yang disebut isrof yaitu bersikap melampaui batas dalam membelanjakan harta, bahkan boleh sampai dalam kategori tabdzir (menyia-yiakan harta). Adapun iqtar yaitu kurang dari batas yang semestinya (dalam membelanjakan harta)”

5.  Tidak berbuat syirik, membunuh, dan berzina

Allah berfirman,

وَŰ§Ù„َّŰ°ِينَ لَۧ يَŰŻْŰčُونَ مَŰčَ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű„ِلَÙ‡Ű§ً ۹َ۟۱َ وَلَۧ يَقْŰȘُلُونَ Ű§Ù„Ù†َّفْŰłَ Ű§Ù„َّŰȘِي Ű­َ۱َّمَ Ű§Ù„Ù„َّهُ Ű„ِلَّۧ ŰšِŰ§Ù„ْŰ­َقِّ وَلَۧ يَŰČْنُونَ

Maksudnya, "Dan orang-orang yang tidak menyembah tuhan yang lain beserta Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) kecuali dengan (alasan) yang benar, dan tidak berzina. (Surah  Al-Furqan ayat 68)

Seorang hamba Allah yang baik senantiasa berusaha menjauhi dosa dan maksiat apalagi yang termasuk dosa-dosa besar. Diantara dosa yang paling besar adalah syirik, membunuh (tanpa hak) dan zina. 

Abdullah bin Mas’ud mengatakan, Ada seorang laki-laki bertanya, “Wahai Rasulullah dosa apa yang paling besar disisi Allah?” Rasulullah menjawab, “Engkau menjadikan bagi Allah tandingan, padahal Dialah yang telah menciptakanmu.” Lalu orang tersebut bertanya lagi, “Lalu apa?” Rasulullah menjawab, “Engkau membunuh anakmu kerana takut ia makan bersamamu.” Orang tersebut bertanya lagi “Lalu apa lagi?”  Rasulullah menjawab, “Engkau berzina dengan isteri tetanggamu.”  Lalu Allah pun membenarkan (perkataan Rasulullah) dengan menurunkan ayat “Dan orang-orang yang tidak menyembah selain Allah…(ayat diatas). [Lihat Tafsir Baghawi]

6.  Berpaling dari perkara haram atau sia-sia dan menjaga kehormatan diri

Allah berfirman,

وَŰ§Ù„َّŰ°ِينَ لَۧ يَŰŽْهَŰŻُونَ Ű§Ù„ŰČُّÙˆŰ±َ وَŰ„ِŰ°َۧ مَ۱ُّÙˆŰ§ ŰšِŰ§Ù„Ù„َّŰșْوِ مَ۱ُّÙˆŰ§ كِ۱َŰ§Ù…Ű§ً

Maksudnya, "Dan orang-orang yang tidak menghadiri az-Zuur (hal-hal yang haram), dan apabila mereka bertemu dengan (orang-orang) yang mengerjakan perbuatan-perbuatan yang tidak berfaedah, mereka lalui (saja) dengan menjaga kehormatan dirinya. (Surah  Al Furqan ayat  72)

Seorang Ibadurrahman berusaha senantiasa menjaga kesucian dirinya. Ia selalu berusaha menghindar dari perkara-perkara yang haram dan tidak sibuk dengan perkara yang sia-sia.

7.  Mudah menerima nasihat dan peringatan.

Allah berfirman,

وَŰ§Ù„َّŰ°ِينَ Ű„ِŰ°َۧ Ű°ُكِّ۱ُÙˆŰ§ ŰšِŰąÙŠَۧŰȘِ ۱َŰšِّهِمْ لَمْ يَŰźِ۱ُّÙˆŰ§ Űčَلَيْهَۧ Ű”ُمًّۧ وَŰčُمْيَŰ§Ù†Ű§ً

Maksudnya, "Dan orang-orang yang apabila diberi peringatan dengan ayat-ayat Tuhan mereka, mereka tidaklah menghadapinya sebagai orang-orang yang tuli dan buta. (Surah Al-Furqan ayat 73)

Seorang Ibadurrahman mudah untuk menerima nasihat dan peringatan. Ia berhati lembut yang mudah menerima pelajaran. Ia tidak berpaling dari kebenaran sebagaiaman yang dilakukan oleh orang-orang yang tuli dan buta (mata hatinya).

8.  Berdoa dan memohon kepada Allah SWT diberi isteri dan keturunan yang baik dan menyejukkan hati

Allah berfirman,

وَŰ§Ù„َّŰ°ِينَ يَقُولُونَ ۱َŰšَّنَۧ هَŰšْ لَنَۧ مِنْ ŰŁَŰČْوَۧۏِنَۧ وَŰ°ُ۱ِّيَّۧŰȘِنَۧ قُ۱َّŰ©َ ŰŁَŰčْيُنٍ وَۧۏْŰčَلْنَۧ لِلْمُŰȘَّقِينَ Ű„ِمَŰ§Ù…Ű§ً

Maksudnya, "Dan orang orang yang berkata: “Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa. (Surah Al-Furqan ayat 74)

Inilah sifat-sifat Ibadurrahman yang begitu mulia. Tidak hairan Allah SWT menjanjikan kepada mereka balasan yang baik pula.

Allah berfirman,

ŰŁُوْلَŰŠِكَ يُŰŹْŰČَوْنَ Ű§Ù„ْŰșُ۱ْفَŰ©َ Űšِمَۧ Ű”َŰšَ۱ُÙˆŰ§ وَيُلَقَّوْنَ فِيهَۧ ŰȘَŰ­ِيَّŰ©ً وَŰłَلَŰ§Ù…Ű§ً

Maksudnya, " Mereka itulah orang yang dibalasi dengan martabat yang tinggi (dalam syurga) kerana kesabaran mereka dan mereka disambut dengan penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya. (Surah Al-Furqan ayat 75)

Berselawat Ketika Telinga Berdesing Hadis Tidak Sahih

Terdapat riwayat berbunyi .

Ű„ِŰ°َۧ Ű·َنَّŰȘْ ŰŁُŰ°ُنُ ŰŁَŰ­َŰŻِكُمْ فَلْيَŰ°ْكُ۱ْنِي وَلْيُŰ”َلِّ Űčَلَيَّ ، وَلْيَقُلْ : Ű°َكَ۱َ Ű§Ù„Ù„َّهُ مَنْ Ű°َكَ۱َنِي ŰšِŰźَيْ۱ٍ

”Apabila telinga kalian berdenging, hendaklah dia mengingatku, dan membaca selawat untukku, dan hendaknya dia mengucapkan, ’Semoga Allah mengingat orang yang mengingatkan dengan mendoakan kebaikan.”

Ada beberapa catatan tentang riwayat di atas,

Pertama, tentang status hadis tersebut .

Hadis ini disebutkan oleh al-Azizi dalam as-Siraj al-Munir atau yang dikenal dengan Azizi ‘Ala Jami’ush Shaghir, al-Kharaithi dalam Makarim al-Akkhlaq, al-Uqailli dalam al-Maudhu’at, dari jalur Muhammad bin Ubaidillah dari Ma’mar, dari bapanya.

Al-Bukhari mengatakan,

مŰčÙ…Ű± ÙˆŰŁŰšÙˆÙ‡ ÙƒÙ„Ű§Ù‡Ù…Ű§ Ù…Ù†ÙƒŰ± Ű§Ù„Ű­ŰŻÙŠŰ«

”Ma’mar dan bapanya, keduanya adalah munkarul hadis.” (al-Lali’ al-Mashnu’ah, 2/242).

Sementara ad-Daruquthni menyebut Muhammad bin Ubaidillah dengan ‘Matruk’ (perawi yang tidak diindahkan hadisnya).

Bahkan al-Uqaili mengomentari hadis ini dengan,

Ù„ÙŠŰł له ŰŁŰ”Ù„، Ù…Ű­Ù…ŰŻ ŰšÙ† ŰčŰšÙŠŰŻ Ű§Ù„Ù„Ù‡ ŰšÙ† ŰŁŰšÙŠ Ű±Ű§ÙŰč Ù‚Ű§Ù„ Ű§Ù„ŰšŰźŰ§Ű±ÙŠ: Ù…Ù†ÙƒŰ± Ű§Ù„Ű­ŰŻÙŠŰ«

“Hadis yang tidak ada asalnya (tidak ada di kitab hadis). Sementara Muhammad bin Ubaidillah dinyatakan oleh Bukhari sebagai Munkarul hadis.” (ad-Dhu’afa’ 390, dinukil dari Silsilah al-Ahadits ad-Dhaifah, 6/138).

Kesimpulannya, hadis ini sama sekali tidak boleh dipertanggung jawabkan, kerana itu, tidak perlu dihiraukan, apalagi dijadikan acuan.

Kedua, dalam hadis di atas, sama sekali tidak ada keterangan bahwa telinga berdenging adalah tanda panggilan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Hadis di atas hanya berisi anjuran untuk membaca selawat ketika telinga berdenging. Oleh itu, tambahan bahawa denging telinga adalah panggilan Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, jelas tambahan dusta, mengada-ada, terlalu berlebihan dan memalukan.

Terlebih, jika hadis tersebut adalah hadis palsu. Menyebarkan pernyataan semacam ini tidak ubahnya menyebarkan kedustaan atas nama Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

مَنْ Ű­َŰŻّŰ«َ Űčَنِّي ŰšِŰ­َŰŻÙŠŰ«ٍ يُÙ€Ù€Ű±َي ŰŁَنّه كَŰ°ِŰšٌ فَهو ŰŁَŰ­َŰŻُ Ű§Ù„Ùƒَۧ۰ِŰšِين

“Barangsiapa yang menyampaikan suatu hadis dariku, sementara dia menyangka bahawasanya hadis tersebut dusta maka dia termasuk diantara salah satu pembohong.” (HR. Muslim dalam Muqaddimah Shahihnya, 1/7).

Imam Ibn Hibban dalam Al-Majruhin (1/9) mengatakan: “Setiap orang yang ragu terhadap hadis yang dia riwayatkan, apakah hadis tersebut shahih ataukah dhaif, tercakup dalam ancaman hadis ini.” (Dinukil dari Ilmu Ushul Bida’, hlm. 160).

Mari kita renungkan, jika orang yang menyampaikan sebuah hadis, sementara dia ragu terhadap status hadis tersebut, shahih ataukah dhaif, dan dia tetap sampaikan hadis itu tanpa memberikan keterangan statusnya maka orang semacam ini termasuk dalam ancaman, disebut sebagai pendusta.

Dalam perkara ini, orang membawakan suatu hadis dan dia yakin hadis tersebut adalah hadis dhaif, namun di sisi lain dia masih menganggap bahawa hadis dhaif tersebut adalah sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, kemudian dia sebarkan ke masyarakat, manakah diantara dua keadaan di atas yang lebih layak untuk disebut pendusta?

Ketiga, kita disyariatkan untuk banyak membaca selawat. Namun bukan bererti kita boleh memotivasi masyarakat untuk berselawat dengan membuat kedustaan atas nama Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Dusta atas nama Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam justru merupakan bukti bahawa kita tidak menghormati baginda dan melanggar kehormatan baginda. Kita boleh bayangkan ketika ada orang yang memalsu tanda tangan kita untuk mendapatkan keuntungan. Tentu kita akan marah dan menganggap perbuatan ini sebagai tindak jenayah.

Ini baru dalam masalah dunia. Sementara hadis Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berbicara masalah akhirat, yang itu urusannya jauh lebih besar. Oleh itulah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam memberikan ancaman neraka untuk setiap umatnya yang berdusta atas nama baginda. Dari Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

مَنْ ŰȘَŰčَمَّŰŻَ Űčَلَيَّ كَŰ°ِŰšًۧ، فَلْيَŰȘَŰšَوَّŰŁْ مَقْŰčَŰŻَهُ مِنَ Ű§Ù„Ù†َّۧ۱ِ

”Siapa yang secara sengaja berdusta atas namaku, hendaknya dia siapkan tempatnya di neraka.” (HR. Bukhari 108 & Muslim 2)

Dalam riwayat lain, baginda bersabda,

مَنْ يَقُلْ Űčَلَيَّ مَۧ لَمْ ŰŁَقُلْ فَلْيَŰȘَŰšَوَّŰŁْ مَقْŰčَŰŻَهُ مِنَ Ű§Ù„Ù†َّۧ۱ِ

“Siapa yang menyampaikan satu hadis atas namaku, yang belum pernah aku sampaikan, hendaknya dia siapkan tempatnya di neraka.” (HR. Bukhari 109).

Keempat, ada banyak kesempatan untuk berselawat, sebagaimana yang diajarkan oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam kepada kita. Dan kita sangat yakin, belum semuanya kita amalkan. Oleh itu, bukan sikap mukmin yang baik, ketika dia lancang mengikuti hadis palsu, sementara meninggalkan tuntunan yang jelas-jelas dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Yang jelas sesuai sunah belum mampu kita kerjakan semuanya, maka jangan sampai kita menambah kepada ajaran yang tidak ada dalilnya. Wallahu a'lam

Tafsiran Mimpi Berjumpa Nabi SAW

Pada asasnya, memang benar, terdapat hadis sahih yang menyebutkan :-

وَمَنْ ۱َŰąÙ†ِي في Ű§Ù„ْمَنَŰ§Ù…ِ فَقَŰŻْ ۱َŰąÙ†ِي ÙŰ„Ù† Ű§Ù„ŰŽَّيْŰ·َŰ§Ù†َ لَۧ يَŰȘَمَŰ«َّلُ في Ű”ُÙˆŰ±َŰȘِي

Ertinya : Barangsiapa yang telah melihatku di dalam tidurnya ( mimpi) , maka ia sesungguhnya telah melihatku, kerana Syaitan tidak (mampu) menyerupai gambaranku" ( Riwayat Al-Bukhari, 1/52 ; Muslim, no 2266, 4/1775 )

Dalam hadis yang lain pula disebutkan :-

من ۱َŰąÙ†ِي في Ű§Ù„ْمَنَŰ§Ù…ِ فَقَŰŻْ ۱َŰąÙ†ِي ÙŰ„Ù† Ű§Ù„ŰŽَّيْŰ·َŰ§Ù†َ لَۧ يَŰȘَŰźَيَّلُ Űšِي وَ۱ُŰ€ْيَۧ Ű§Ù„ْمُŰ€ْمِنِ ŰŹُŰČْŰĄٌ من ŰłِŰȘَّŰ©ٍ وَŰŁَ۱ْŰšَŰčِينَ ŰŹُŰČْŰĄًۧ من Ű§Ù„Ù†ُّŰšُوَّŰ©ِ

Ertinya : "Barangsiapa yang telah melihatku di dalam tidurnya ( mimpi), maka ia sesungguhnya telah melihatku, kerana Syaitan tidak (mampu) menyerupaiku, dan mimpi seorang mukmin adalah satu juzuk dari 46 juzuk dari kenabian" ( Riwayat Al-Bukhari, 6/2568 )

Dalam mentafsirkan hadis ini, para ulama telah terbahagi kepada tiga kelompok. Apabila saya utarakan tiga pendapat ini, inshaAllah jawapan kepada soalan anda akan terjawab.

Kumpulan pertama : Antara yang tergolong dalam kumpulan ini adalah pakar tafsir mimpi Muhammad Ibn Sirin, Al-Qadhi Iyadh dan lain-lain,

Mereka berpendapat bahawa hadith di atas terikat dengan samanya wajah dan bentuk Rasulullah yang dilihat dalam mimpi dengan apa yang diriwayatkan atau yang dilihat semasa hayat (bagi sahabat nabi). Jika ia sama sifatnya, dan perwatakkannya, di ketika itu ia adalah wajah benar-benar Nabi SAW, jika bercanggah, maka ia bukanlah Nabi SAW.

Ini bermakna, hadis di atas tidak ‘mutlaq' kepada semua bentuk wajah yang dilihatnya. Ia hanya benar-benar wajah Nabi jika sifatnya sama dengan apa yang diriwayatkan.

Bagi para sahabat Nabi, apa yang dilihat mestilah sama dengan wajah Nabi yang diketahui mereka.

Dalil yang diutarakan oleh kumpulan ini adalah hadith lain yang diriwayatkan oleh Al-Hakim dan disebut oleh Ibn Hajar Al-Asqolani iaitu seorang lelaki telah bermimpi bertemu Rasulullah SAW, lalu ia menceritakannya kepada Ibn ‘Abbas r.a, Maka Ibn Abbas bertanya : "Sifatkan apa yang kamu lihat" Maka, ia berkata : "Aku menyebut hasan Bin Ali, lalu aku menyerupakan dengannya" . Ibn Hajar berkata sanad hadith ini adalah baik. (Fath al-Bari)

Kumpulan Kedua : Antara ulama kumpulan ini adalah Imam An-Nawawi, Al-Mazari dan lain-lain.

Kumpulan ulama ini berpendapat hadis di atas umum bagi semua orang samada yang pernah melihat Nabi semasa hidup (seperti sahabat) atau yang tidak pernah (seperti kita semua). Semua jenis mimpi Rasulullah SAW adalah benar sebagaimana maksud hadis tadi.

Hasil dari pendapat ini, apa saja yang dilhat dalam mimpi dan mendapat ilham atau apa jua perasaan bahawa ia adalah Nabi SAW, maka benarlah mimpi itu dan itulah Nabi SAW.

Imam Ibn Hajar ketika mengulas pendapat Imam Nawawi ini berkata perlu diingat bahawa Muhammad Ibn Sirin adalah Imam dalam bab ta'bir mimpi manakala pandangan Al-Qadhi ‘Iyadh pula adalah sederhana dan baik.

Kumpulan ketiga : Antara ulama dari kumpulan ini adalah Ibn Juzay dan Syeikh Mustafa Az-Zarqa, ( Al-‘Aql wal Fiqh Fi Fahmi Al-Hadith An-Nabawi, hlm 25 )

Syeikh Mustafa Az-Zarqa berkata setelah beliau membuat analisa seluruh pandangan ulama, ia mengatakan memang secara zahirnya kelihatan hadis di atas seolah-olah menjamin semua wajah Nabi (sebagaimana ilham seseorang) yang dilihat dalam mimpi itu adalah wajah Nabi yang sebenarnya tetapi setelah melakukan analisa tafsiran para ulama, jelaslah hadis tadi tidak memberi jaminan untuk semua.

Malah jaminan benarnya Nabi SAW yang dilihat dalam mimpi itu adalah khas bagi para sahabat baginda SAW yang mengetahui dengan jelas rupa para Nabi.

Adapun, bagi individu yang tidak pernah melihat Nabi semasa hayat, mereka tidak termasuk dalam jaminan hadis « syaitan tidak boleh meyerupaiku »

Ini kerana kita tidak tahu wajah sebenarnya baginda SAW, maka mungkin sahaja Syaitan membentuk  satu wajah yang tidak kita ketahui lalu mendatangkan perasaan atau (ilham kononnya) bahawa ia adalah Nabi. 

Syaitan memang tidak boleh menyerupai nabi SAW tapi dalam hal ini, ia hanya menyerupai sebuah wajah lain lalu mendakwa ia nabi, dan kita tidak mengetahuinya.

Lebih merbahaya apabila gambaran itu memberi mesej dalam bentuk cakap atau tindakan yang tidak sesuai dengan watak sebenar baginda SAW. Tidak benar ada pula pihak yang mendakwa berjupa Nabi SAW secara yaqazah (nyata).

Syeikh Mustafa Az-Zarqa juga menegaskan, jika seseorang merasakan ia mimpi Nabi di zaman ini, maka ia tiada jaminan apa yang dilihatnya adalah Nabi SAW, ia terbuka untuk benar atau salah. Oleh kerana itu, mimpi orang di zaman ini adalah sebuah mimpi biasa yang terbuka kepada permainan jahat Syaitan, monolog dalamannya ataupun mimpi benar orang soleh yang dapat melihat wajah Nabi sebenar, tapi tidak termasuk dalam jaminan hadith tadi. ( Al-Aql wa al-Fiqh, hlm 27)

Ini samalah macam mimpi buruk yang dialami seorang sahabat Nabi:

ÙŠŰ§ ۱َŰłُولَ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű±ŰŁÙŠŰȘ في Ű§Ù„ْمَنَŰ§Ù…ِ كَŰŁَنَّ ۱َŰŁْŰłِي قُŰ·ِŰčَ Ù‚Ű§Ù„ فَ۶َŰ­ِكَ Ű§Ù„Ù†ŰšÙŠ  ÙˆÙ‚Ű§Ù„ ۄ۰ۧ لَŰčِŰšَ Ű§Ù„ŰŽَّيْŰ·َŰ§Ù†ُ ŰšِŰŁَŰ­َŰŻِكُمْ في مَنَŰ§Ù…ِهِ ÙÙ„Ű§ يُŰ­َŰŻِّŰ«ْ Űšِهِ Ű§Ù„Ù†Ű§Űł

Ertinya : "Wahai Rasulullah aku telah nampak dalam mimpiku seolah-olah kepalaku dipenggal. Maka Nabi SAW tertawa mendengarnya lalu berkata : Apabila Syaitan mempermainkan seseorang darimu ( dengan mimpi-mimpi begini) dalam tidurmu, maka janganlah kamu menceritakannya kepada orang lain"  (Hadis Riwayat Al-Bukhari)

Nabi juga menyebut :

Ű§Ù„Ű±ُّŰ€ْيَۧ Ű§Ù„Ű”َّŰ§Ù„ِŰ­َŰ©ُ من Ű§Ù„Ù„َّهِ وَŰ§Ù„ْŰ­ُلْمُ من Ű§Ù„ŰŽَّيْŰ·َŰ§Ù†ِ فَمَنْ ۱َŰŁَى ŰŽÙŠŰŠŰ§ يَكْ۱َهُهُ فَلْيَنْفِŰ«ْ Űčن ŰŽِمَŰ§Ù„ِهِ Ű«َلًَۧ۫ۧ وَلْيَŰȘَŰčَوَّŰ°ْ من Ű§Ù„ŰŽَّيْŰ·َŰ§Ù†ِ فَŰ„ِنَّهَۧ لَۧ ŰȘَ۶ُ۱ُّهُ

Ertinya : Mimpi yang baik ( dari orang soleh) adalah dari Allah SWT dan mimpi (buruk) adalah dari Syaitan, barangsiapa yang telah melihat sesuatu (mimpi) yang tidak disukainya, hendaklah ia meniup ke kirinya 3 kali dan beristi'azah (meminta perlindungan dari gangguan syaitan), kemudian mimpi  itu tidak akan memudaratkannya" ( Riwayat Al-Bukhari, 6/2568)

Kesimpulan

Setelah melihat kepada tiga kumpulan ulama ini,  pandangan ketiga adalah gabungan kedua-dua kumpulan di atas, huraiannya adalah paling dekat dengan hati, minda dan keyakinan saya. Jika ada seseorang yamg mendakwah berjumpa Nabi secara sedar (yaqazah) adalah tidak benar sama sekali. Dakwaan mimpi berjumpa Nabi SAW belum pasti betul apatah lagi dakwaan jumpa Nabi SAW secara sedar. Majis Fatwa Kebagsaan memberikan fatwanya bahawa mana-mana kumpulan yang mendakwa berjumpa Nabi SAW secara sedar (yaqazah) dan baginda memberikan wirid untuk di amalkan adalah kumpulan yang sesat dan menyesatkan. Wallahu ‘alam.