Saturday, November 9, 2013

Soal Jawab Agama Siri 113 (Haid Wanita, Hukum Faraid, Doa Nabi Musa a.s., Akidah ASWJ dan Syiah dan Perkahwinan)


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
 
ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Soal Jawab Agama Siri 113 adalah membicarakan persoalan mendatangi isteri semasa haid, pembahagian harta puasa secara hukum faraid, doa Nabi Musa a.s., perbezaan Rukun Islam dan Rukun Iman di antara Ahli Sunah Wal Jamaah dengan Syiah dan perkahwinan semasa belajar di Institut Pengajian Tinggi.


846. Soalan : Semasa isteri sedang haid Islam melarang melakukan persetubuhan. Adakah di bolehkan jika suami mendatangi isterinya seperti bercumbuan dan lain-lain selain daripada melakukan jimak?

Jawapan :


Semasa isteri sedang haid Allah SWT melarang melakukan persetubuhan sebagaimana firman-Nya yang bermaksud, "Mereka bertanya kepadamu tentang haid. Katakanlah: “Haid itu adalah suatu kotoran”. Kerana itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari wanita di waktu haid; dan janganlah kamu mendekati mereka, sebelum mereka suci. apabila mereka telah Suci, Maka campurilah mereka itu di tempat yang diperintahkan Allah kepadamu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri.
(Surah al-Baqarah ayat  222)

Sesungguhnya orang Yahudi, ketika isteri mereka mengalami haid, mereka tidak mahu makan bersama isterinya dan tidak mahu tinggal bersama isterinya dalam satu rumah. Para sahabatpun bertanya kepada Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. kemudian Allah menurunkan ayat, yang maksudnya:

“Mereka bertanya kepadamu tentang haid, katakanlah bahawa haid itu kotoran, kerana itu hindari wanita di bagian tempat keluarnya darah haid…” (Hadis Riwayat Muslim no. 302).

Dengan demikian, suami masih boleh melakukan apapun ketika isteri haid, selain yang Allah larang dalam al-Quran, Iaitu melakukan persetubuhan.

Hukumnya halal dengan sepakat ulama. A’isyah radhiyallahu ‘anha menceritakan,

كَŰ§Ù†َ ۱َŰłُولُ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ Ű„ِŰ°َۧ Ű­ِ۶ْŰȘُ يَŰŁْمُ۱ُنِي ŰŁَنْ ŰŁَŰȘَّŰČِ۱َ، Ű«ُمَّ يُŰšَۧێِ۱ُنِي

"Apabila saya haid, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam menyuruhku untuk memakai sarung kemudian bercumbu denganku." (Hadis Riwayat. Ahmad 25563, Tarmidzi 132 dan dinilai sahih oleh Al-Albani).

Hal yang sama juga disampaikan oleh Maimunah radhiyallahu ‘anha,

كَŰ§Ù†َ ۱َŰłُولُ Ű§Ù„Ù„Ù‡ِ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„Ù‡ُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ يُŰšَۧێِ۱ُ نِŰłَۧۥَهُ فَوْقَ Ű§Ù„ْŰ„ِŰČَۧ۱ِ وَهُنَّ Ű­ُيَّ۶ٌ

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bercumbu dengan isterinya di daerah di atas sarung, ketika mereka sedang haid. (Hadis Riwayat. Muslim no. 294)

Diriwayatkan dari Ikrimah, dari beberapa isteri Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam,

ŰŁÙ† Ű§Ù„Ù†ŰšÙŠ Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه ÙˆŰłÙ„Ù… ÙƒŰ§Ù† ۄ۰ۧ ۣ۱ۧۯ من Ű§Ù„Ű­Ű§ŰŠŰ¶ ŰŽÙŠŰŠŰ§ ŰŁÙ„Ù‚Ù‰ Űčلى ÙŰ±ŰŹÙ‡Ű§ Ű«ÙˆŰšŰ§

“Bahwa Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam ketika hendak melakukan hubungan intim dengan isterinya yang sedang haid, baginda menyuruhnya untuk memasang pembalut ke kemaluan isterinya.” (Hadis Riwayat. Abu Daud 272 dan Al-Hafidz Ibn Hajar mengatakan: Sanadnya kuat).

Kesimpulannya ketika isteri haid suami di larang melakukan persetubuhan  tetapi selain daripada itu dibenarkan berseronok-seronak dan isteri juga dilarang melakukan onani ke atas suaminya. Wallahu a'lam.



847. Soalan : Bapa saudara saya baru meninggal 3 minggu lalu meninggalkan wang sebanyak RM 200,000.00, dia meninggalkan seorang isteri, dan tidak memiliki anak kandung. Si mati mempunyai 3 adik beradik kandung (2 lelaki dan 1 perempuan) tetapi  satu daripada adil lelaki bapa saudara saya  sudah meninggal dunia sebelum bapa saudara saya meninggal dunia. Adiknya yang meninggal dunia meninggalkan 4 orang anak lelaki termasuk saya sendiri.

Soalan saya:

1. Bagaimana cara pembagian waris simati?

2. Kedudukan saya adalah salah satu anak dari adik simati yang telah meninggal dunia lebih dahulu daripada bapa saudara saya.?

Jawaban:


1. Isteri si mati akan mendapat bahagian 1/4 bahagian = RM 50,000.00


Adik lelaki (yang masih hidup) mendapat 1/2 bahgian = RM 200,000.00 x 1/2 = RM 100,00.00


Adik perempuan mendapat 1/4 bahagian = RM 200,000.00 x 1/4 = RM 50,000.00

2. Saudara sebagai anak saudara tidak mendapat harta waris tersebut kerana di halang oleh adik-adik simati. Ayah saudara yang menjadi adik kepada simati (meninggal dunia lebih awal) tidak mendapat bahagian daripada harta pusaka tersebut. Wallahu a'lam

848. Soalan : Bolehkan ustaz jelaskan doa Nabi Musa a.s yang di ceritakan oleh Allah SWT di dalam al-Quran sehingga berkat doa tersebut Allah SWT memberikan kekuatan dan kejayaan kepada baginda untuk menghadapi kezaliman Firaun?


Jawapan :


Dalam al-Quran, Allah SWT menyebutkan beberapa doa yang dipanjatkan oleh Nabi Musa a.s. Doa-doa  itu baginda panjatkan dalam setiap kesusahan yang baginda hadapi. Namun ada satu doa yang sangat menakjubkan, doa yang mengubati sekian banyak kegelisahan yang dialami oleh baginda: Doa tersebut adalah seperti berikut :


۱َŰšِّ Ű„ِنِّي لِمَۧ ŰŁَنْŰČَلْŰȘَ Ű„ِلَيَّ مِنْ Űźَيْ۱ٍ فَقِÙŠŰ±ٌ

 
"Ya Tuhanku, sesungguhnya aku sangat berhajat kepada sebarang rezeki pemberian yang Engkau berikan". (Surah al-Qashas ayat 24).


Doa ini di ucapkan ketika baginda berada di saat yang cukup genting dan mengharapkan pertolongan Allah SWT.  Tapi tiada lagi tempat mengadu, tidak ada keluarga, tidak ada pekerjaan, tidak mungkin kembali ke Mesir dalam waktu terdekat. Di saat itulah, Musa merasa sangat mengharapkan pertolongan Tuhannya. Di bawah teduhan pokok yang rendang, baginda berdoa,

فَŰłَقَى لَهُمَۧ Ű«ُمَّ ŰȘَوَلَّى Ű„ِلَى Ű§Ù„Űžِّلِّ فَقَŰ§Ù„َ ۱َŰšِّ Ű„ِنِّي لِمَۧ ŰŁَنْŰČَلْŰȘَ Ű„ِلَيَّ مِنْ Űźَيْ۱ٍ فَقِÙŠŰ±ٌ
 

Maksudnya , "Maka Musa pun memberi minum kepada binatang-binatang ternak mereka, kemudian ia pergi ke tempat teduh, lalu berdoa dengan berkata: "Ya Tuhanku, sesungguhnya aku sangat berhajat kepada sebarang rezeki pemberian yang Engkau berikan".
 (Surah al-Qashas ayat 24).

Doa baginda di kabulkan oleh Allah SWT hilangkan keresahan Musa, setahap demi setahap. Datanglah salah satu diantara wanita yang ditolong Musa, menawarkan kepada Musa agar berkunjung ke rumahnya. Menemui ayah si gadis.

1. Allah berikan jaminan keamanan kepada Musa, dengan Allah kumpulkan baginda bersama orang soleh (ayah si gadis Nabi Syuib a.s.).

2. Si ayah menikahkan Musa dengan salah satu anak gadisnya.

3. Musa mendapatkan pekerjaan dan tempat tinggal yang aman di kota Madyan.

4. Musa mendapatkan tongkat yang akan menjadi mukjizatnya.

5. Musa diajak oleh Allah SWT untuk menuju lembah penuh berkah, lembah Tuwa.

6. Di lembah ini, Allah SWT berbicara langsung dengan Musa menjadikannya sebagai Nabi dan Rasul.

7. Musa mendapatkan banyak Mukjizat untuk melawan Firaun.

8. Allah mengangkat saudara Musa, Harun, sebagai Nabi, yang akan membantu Musa dalam berdakwah.

9. Allah memenangkan Musa dan Firaun ditenggelamkan di laut merah.


Kalian boleh perhatikan, kemenangan dan kejayaan datang bertubi-tubi Allah SWT berikan kepada Musa. Yang semua itu dimulai setelah dia berdoa dengan penuh rasa harap, merasa fakir di hadapan Allah, memohon agar Allah menurunkan banyak kebaikan untuknya.
 

Sebagaimana yang dinyatakan Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam,

ۧۯْŰčُÙˆŰ§ Ű§Ù„Ù„َّهَ وَŰŁَنْŰȘُمْ مُوقِنُونَ ŰšِŰ§Ù„Ű„ِŰŹََۧۚŰ©ِ، وَۧŰčْلَمُÙˆŰ§ ŰŁَنَّ Ű§Ù„Ù„َّهَ لَۧ يَŰłْŰȘَŰŹِÙŠŰšُ ŰŻُŰčَۧۥً مِنْ قَلْŰšٍ ŰșَŰ§Ùِلٍ لَŰ§Ù‡ٍ

“Berdoalah kepada Allah dengan penuh keyakinan akan dikabulkan. Ketahulilah bahawa Allah tidak akan memperkenankan doa dari seorang hamba yang hatinya lalai.” (Hadis Riwayat. Tirmidzi no. 3479, Hakim dalam al-Mustadrak 1817 dan dihasankan oleh al-Albani).


Wallahu a’lam


849. Soalan : Apakah perbezaan Rukun Iman dan Rukun Islam di antara Ahli Sunah Wal Jamaah dengan Syiah? Adakah akidah Syiah telah terkeluar daripada islam kerana perbezaan kedua-dua rukun ini?

Jawapan :

Apabila kita membandingkan perbezaan di antara Rukun Iman dan Rukun Islam Ahli Sunah Wal Jamaah dengan Rukun Islam dan Rukun Iman Syiah maka kita dapati akidah Syiah telah menyempang jauh dan akidah Syiah telah terkeluar daripada akidah Islam yang sebenarnya. Syiah telah menjadi satu ajaran sesat dan menyesatkan dan perlu di awasi sepenuhnya supaya jangan ada di kalangan umat Islam terpengaruh dengan ajaran Syiah tersebut.

Pertama : Perbezaan dalam Rukun Islam

1. Rukun Islam dalam Islam ada 5:

Dua Kalimah Syahadat, Solat, Puasa, Zakat, dan Haji.

Dari Ibnu Umar radhiyallahu ‘anhuma, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda,

Űšُنِيَ Ű§Ù„Ű„ِŰłْÙ„Ű§َمُ Űčَلَى ŰźَمْŰłٍ: ŰŽَهَۧۯَŰ©ِ ŰŁَنْ Ù„Ű§َ Ű„ِلَهَ Ű„ِلَّۧ Ű§Ù„Ù„َّهُ وَŰŁَنَّ مُŰ­َمَّŰŻًۧ ۱َŰłُولُ Ű§Ù„Ù„َّهِ، وَŰ„ِقَŰ§Ù…ِ Ű§Ù„Ű”َّÙ„Ű§َŰ©ِ، وَŰ„ِيŰȘَۧۥِ Ű§Ù„ŰČَّكَۧ۩ِ، وَŰ§Ù„Ű­َŰŹِّ، وَŰ”َوْمِ ۱َمَ۶َŰ§Ù†َ
Maksudnya : ”Islam dibangun di atas 5 rukun: Syahadat Laa ilaaha illallah dan bahawa Muhamamd utusan Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, mengerjakan fardu haji, dan Puasa Ramadan.” (Hadis Bukhari no. 8 dan Muslim no. 16).

2. Rukun Islam dalam Syi’ah juga ada 5:

Solat, Puasa, Zakat, Haji, dan Wilayah.

Yang dimaksud rukun Wilayah adalah bahawa penentuan imam atau khalifah, itu murni ditunjuk oleh Allah (manshab ilahi), sebagaimana nubuwah (kenabian). Kerana itu, dalam syiah, imam atau khalifah, tidak boleh ditetapkan berdasarkan kesepakatan atau pemilihan.

Dalam Ushul al-Kafi – salah satu rujukan utama dalam Syiah – dinyatakan,

Űčن ŰŁŰšÙŠ ŰŹŰčÙŰ± (Űčليه Ű§Ù„ŰłÙ„Ű§Ù…) Ù‚Ű§Ù„: ŰšÙ†ÙŠ Ű§Ù„Ű§ŰłÙ„Ű§Ù… Űčلى ŰźÙ…Űł: Űčلى Ű§Ù„Ű”Ù„Ű§Ű© ÙˆŰ§Ù„ŰČÙƒŰ§Ű© ÙˆŰ§Ù„Ű”ÙˆÙ… ÙˆŰ§Ù„Ű­ŰŹ ÙˆŰ§Ù„ÙˆÙ„Ű§ÙŠŰ© ولم ÙŠÙ†Ű§ŰŻ ۚێۊ ÙƒÙ…Ű§ Ù†ÙˆŰŻÙŠ ŰšŰ§Ù„ÙˆÙ„Ű§ÙŠŰ©، ÙŰŁŰźŰ° Ű§Ù„Ù†Ű§Űł ۣۚ۱ۚŰč وŰȘŰ±ÙƒÙˆŰ§ Ù‡Ű°Ù‡ – يŰčني Ű§Ù„ÙˆÙ„Ű§ÙŠŰ© -

Dari Abu Ja’far – alaihis salam – dia mengatakan, Islam dibangun di atas 5 rukun: solat, zakat, puasa, haji, dan wilayah. Beliau menyerukan paling keras untuk rukun wilayah. Namun manusia hanya mengambil 4 rukun pertama, dan meninggalkan ini (yaitu rukun wilayah).

Dalam riwayat lain, terdapat tambahan,

Ù‚Ű§Ù„ ŰČ۱ۧ۱۩: فقلŰȘ: ÙˆŰŁÙŠ ŰŽŰŠ من Ű°Ù„Ùƒ ŰŁÙŰ¶Ù„؟ ÙÙ‚Ű§Ù„: Ű§Ù„ÙˆÙ„Ű§ÙŠŰ© ŰŁÙŰ¶Ù„، Ù„ŰŁÙ†Ù‡Ű§ مفŰȘŰ§Ű­Ù‡Ù† ÙˆŰ§Ù„ÙˆŰ§Ù„ÙŠ هو Ű§Ù„ŰŻÙ„ÙŠÙ„ Űčليهن

Zurarah bertanya kepada Abu Ja’far, “Mana rukun Islam yang paling afdhal? Abu Ja’far menjawab, “Walayah paling afdhal. Kerana ini kunci semuanya, dan Wali adalah petunjuk untuk yang lainnya.” [Ushul al-Kafi, al-Kulaini, 2/18].

Dengan demikian, dalam Syiah, syahadah bukan termasuk Rukun Islam versi Syiah.


Kedua, Perbezaan dalam Rukun Iman

1. Islam mengajarkan Rukun Iman ada 6:

Beriman Kepada Allah, BerIman Kepada Malaikat, Beriman Kepada Kitab-Kitab, Beriman Kepada Para Rasul, Beriman Kepada Hari Kiamat, dan Beriman Kepada Qada dan Qadar.

Dari Umar bin Khatab radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam menjelaskan tentang Iman,

Ű§Ù„ْŰ„ِيمَŰ§Ù†ِ: ŰŁَنْ ŰȘُŰ€ْمِنَ ŰšِŰ§Ù„Ù„Ù‡ِ، وَمَلَۧۊِكَŰȘِهِ، وَكُŰȘُŰšِهِ، وَ۱ُŰłُلِهِ، وَŰ§Ù„ْيَوْمِ Ű§Ù„ْ۹ِ۟۱ِ، وَŰȘُŰ€ْمِنَ ŰšِŰ§Ù„ْقَŰŻَ۱ِ Űźَيْ۱ِهِ وَŰŽَ۱ِّهِ
Maksudnya : "Iman adalah kamu beriman kepada Allah, para Malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, para rasul-Nya, hari akhirat, dan kamu beriman terhadap takdir yang baik maupun yang buruk. (Hadis Riwayat Bukhari no. 50, Muslim no. 8, Nasai no. 4990, dan yang lainnya).

2. Rukun Iman dalam Syi’ah ada 5:

Tauhid, Nubuwah (Kenabian), Imamah, Keadilan, dan al-Ma’ad (Qiamat).

Tokoh Syiah, Syaikh al-Muntadzari mengatakan,

ŰŁŰ”ÙˆÙ„ Ű§Ù„ŰŻÙŠÙ† ŰźÙ…ŰłŰ©: Ű§Ù„ŰȘÙˆŰ­ÙŠŰŻ ÙˆŰ§Ù„ŰčŰŻÙ„ ÙˆŰ§Ù„Ù†ŰšÙˆŰ© ÙˆŰ§Ù„Ű„Ù…Ű§Ù…Ű© ÙˆŰ§Ù„Ù…Űčۧۯ

”Ushuluddin (prinsip iman) ada lima: tauhid, keadilan, nubuwah (kenabian), imamah, dan al-Ma’ad (qiyamat).” (Minal Mabda’ ila al-Ma’ad, al-Muntadzari, 181).

Hal yang sama juga ditegaskan oleh al-Huly, dalam bukunya, an-Nafi’ yauma al-Hasyr,

ÙˆŰŁŰ”ÙˆÙ„ Ű§Ù„ŰŻÙŠÙ† ŰźÙ…ŰłŰ© Ű§Ù„ŰȘÙˆŰ­ÙŠŰŻ ÙˆŰ§Ù„ŰčŰŻÙ„ ÙˆŰ§Ù„Ù†ŰšÙˆŰ© ÙˆŰ§Ù„Ű„Ù…Ű§Ù…Ű© ÙˆŰ§Ù„Ù…Űčۧۯ

”Ushuluddin (prinsip iman) ada lima: tauhid, keadilan, nubuwah (kenabian), imamah, dan al-Ma’ad (qiyamat).” (an-Nafi’ yauma al-Hasyr, al-Huly, 13).

Prinsip ini dipegang kukuh oleh seluruh Syiah, hingga sekarang. Berdasarkan perbezaan tersebut Syiah telah sesat darisegi akidah dan mereka (penganut Syiah) bukan lagi di kalangan umat Islam. Syiah telah mengkafirkan semua sahabat-sahabat Rasulullah SAW kecual 4 orang saja dan Syiah telah menghalalkan darah umat Islam Ahli Sunah Wal Jamaah. Jauhilah Syiah dan jika ada saudara kita telah mengikut ajaran sesat Syiah bawalah mereka kembali kepada Islam yang sebenarnya.


850. Soalan : Bagimana menurut pandangan Islam pelajar lelaki dan perempuan di Pusat Pengajian Tinggi yang berhasrat untuk berkahwin sedangkan mereka belum habis belajar dan belum bekerja?

Jawapan :

Islam menggalakkan perkahwinan jika sudah sampai keperluan di antara lelaki dan wanita dikhuatiri boleh terjebak kepada zina. Lelaki dan wanita yg sedang belajar sepatutnya tidak di halang untuk mereka berkahwin dan telah banyak bukti bahawa perkahwinan semasa belajar tidak menjejaskan pelajaran. 

Jika mereka sudah sampai peringkat wajib tidak sepatutnya kedua ibu bapa mereka menghalang mereka berkahwin. Jangan difikirkan sangat hantaran yg mahal dengan persiapan yg besar-besaran kerana yang penting adalah pihak bakal suami mampu menyediakan mas kawin dan kenduri pun buatlah kecil-kecilan, ini lebih sunah dan di berkati daripada anak-anak gadis kita mengandung anak luar nikah semasa belajar.

Terdapat hadis daripada baginda SAW yang sangat memberikan galakan kepada golongan remaja yang mampu supaya berkahwin demi menjaga agama dan kehormatan diri. 

Sabda Nabi SAW yang bermaksud: "Wahai pemuda-pemuda, sesiapa sahaja diantara kamu yang berkemampuan untuk berkahwin, maka berkahwinlah kerana dengan berkahwin dapat menundukkan pandangan dan menjaga kehormatan diri"(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)





Sifat-sifat Mulia Hamba Allah (Ibadur Rahman) Yang Akan Memasuki Syurga

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Di dalam Surah al-Furqan ayat 63-77, Allah SWT menyatakan 15 sifat-sifat Ibadur Rahman (hamba Allah) yang mendapat kemuliaan dan keredaan Allah SWT di dunia dan akhirat.

Firman Allah SWT yang bermaksud :

Ayat 63 Dan hamba-hamba Tuhan Yang Maha Pengasih (Ibadur Rahman) itu adalah orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka (dengan kata-kata yang menghina) mereka mengucapkan "salam". (QS. 25:63)

Ayat 64 Dan orang yang melalui malam hari dengan bersujud dan berdiri untuk Tuhan mereka.,(QS. 25:64)

Ayat 65 Dan orang-orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, jauhkan azab Jahannam dari kami, sesungguhnya azabnya itu adalah kebinasaan yang kekal".(QS. 25:65)

Ayat 66 Sesungguhnya Jahannam itu seburuk-buruk tempat menetap dan tempat kediaman.(QS. 25:66)

Ayat 67 Dan orang-orang yang apabila membelanjakan (harta), mereka tidak berlebih-lebihan, dan tidak (pula) kikir, dan adalah (pembelanjaan itu) di tengah-tengah antara yang demikian.(QS. 25:67)

Ayat 68 Dan orang-orang yang tidak mempersekutukan Allah dengan sembahan lain dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) kecuali dengan (alasan) yang benar, dan tidak berzina, barangsiapa yang melakukan demikian itu, nescaya dia mendapat (pembalasan) dosa (nya),(QS. 25:68)

Ayat 69 (Yakni) akan dilipat gandakan azab untuknya pada hari kiamat dan dia akan kekal dalam azab itu, dalam keadaan terhina,(QS. 25:69)

Asbabun Nuzul ayat 68 - 69.

Ibnu Masud r.a berkata, "Kedua-dua ayat ini diturunkan berkenaan denganku yang suatu ketika bertanya kepada Rasulullah SAW tentang dosa yang paling besar. Baginda menjawab,"Menyekutukan Allah, padahal Dialah yang menciptakanmu." Aku bertanya hal yang sama lagi. Rasulullah SAW menjawab, "Membunuh anakmu kerana kamu takut miskin". Aku bertanya lagi. Baginda pun menjawab, "Berzina dengan tetanggamu." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Ayat 70 kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal soleh; maka mereka itu kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.(QS. 25:70)

Ayat 71 Dan orang yang bertaubat dan mengerjakan amal soleh, maka sesungguhnya dia bertaubat kepada Allah dengan taubat yang sebenar-benarnya.(QS. 25:71)

Ayat 72 Dan orang-orang yang tidak memberikan persaksian palsu, dan apabila mereka bertemu dengan (orang-orang) yang mengerjakan perbuatan-perbuatan yang tidak berfaedah, mereka lalui (saja) dengan menjaga kehormatan dirinya.(QS. 25:72)

Ayat 73 Dan orang-orang yang apabila diberi peringatan dengan ayat-ayat Tuhan mereka, mereka tidaklah menghadapinya sebagai orang-orang yang tuli dan buta.(QS. 25:73)

Ayat 74 Dan orang-orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa." (QS. 25:74)

Ayat 75 Mereka itulah orang yang dibalasi dengan martabat yang tinggi (dalam syurga) kerana kesabaran mereka dan mereka disambut dengan penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya,(QS. 25:75)

Ayat 76 mereka kekal di dalamnya. Syurga itu sebaik-baik tempat menetap dan tempat kediaman.(QS. 25:76)

Ayat 77 Katakanlah (kepada orang-orang musyrik):` Tuhanku tidak mengindahkan kamu, melainkan kalau ada ibadatmu. (Tetapi bagaimana kamu beribadat kepada-Nya), padahal kamu sungguh telah mendustakan-Nya?, Kerana itu kelak (azab) pasti (menimpamu) (QS. 25:77)

Berdasarkan ayat-ayat di atas terdapat 15 sifat-sifat Ibadur Rahman (hamba Allah) yang dikasihi oleh Allah SWT.

Sifat-sifat tersebut adalah seperti berikut :

Pertama : Berjalan dimuka bumi dengan rendah hati.

Kedua : Bila disapa oleh orang yang jahil akan dibalas dengan ucapan salam (sejahtera) kepada mereka.

Ketiga : Pada waktu malam sentiasa melaksanakan solat tahajud.

Keempat : Sentiasa berdoa kepada Allah SWT supaya dijauhi seksaan Neraka Jahanam.

Kelima : Sentiasa membelanjakan hartanya dengan berhati-hati tidak membazir dan tidak kikir.

Keenam : Tidak mempersekutukan Allah SWT dengan makhluk-Nya iaitu menjauhkan diri daripada perbuatan syirik.

Ketujuh : Tidak membunuh manusia melainkan apa yang dibenarkan oleh syarak.

Kelapan : Tidak melakukan perbuatan berzina.

Kesembilan : Sentiasa bertaubat kepada Allah SWT.

Kesepuluh : Sentiasa mengerjakan amal soleh.

Kesebelas : Tidak menjadi saksi palsu

Kedua belas : Bila bertemu orang yang suka membuat perbuatan tidak berfaedah, tidak dilayainya untuk menjaga kehormatan diri.

Ketiga belas : Sentiasa menerima peringatan dan arahan Allah SWT dengan hati yang terbuka tanpa ragu-ragu.

Keempat belas : Sentiasa berdoa supaya dikurniakan isteri dan anak-anak yang menyenangkan hati.

Kelima belas : Sentiasa berdoa supaya menjadi pemimpin untuk kepada orang-orang yang bertakwa.

Sahabat yang dikasihi,
Apakah balasan Allah SWT kepada Ibadur Raman yang memiliki 15 sifat-sifat di atas?

Menerusi ayat 75 Surah al-Furqan, Allah SWT menjanjikan balasan syurga dan memberikan martabat yang tinggi kerana kesabaran mereka melakukan ketaatan kepada Allah SWT dan menjauhi larangan-Nya dan berakhlak dengan akhlak yang mulia semasa hidup di dunia.

Dalam ayat yang lain Allah SWT berfirman yang bermaksud : "Sesungguhnya kami takut akan (azab) Tuhan kami pada suatu hari yang (di hari itu) orang-orang bermuka masam penuh kesulitan. Maka Tuhan memelihara mereka dari kesusahan hari itu, dan memberikan kepada mereka kejernihan (wajah) dan kegembiraan hati. Dan Dia memberi balasan kepada mereka kerana kesabaran mereka (dengan) syurga dan (pakaian) sutera.”(Surah al-Insan ayat 10-12)

Oleh itu marilah sama-sama kita mendidik diri kita supaya melayakkan diri kita menjadi Ibadur Rahman (hamba Allah) yang dimuliakan dan mampu memenuhi 15 sifat-sifat seperti yang tersebut diatas. Sentiasalah kita berdoa dan istiqamah di atas jalan Islam hingga mendapat rahmat dan kasih sayang Allah SWT di dunia dan akhirat.

Friday, November 8, 2013

Soal Jawab Agama Siri 112 (Ibadah Haji, Hukum Pakai Seluar, Ciri-ciri Lelaki Soleh dan Wanita Solehah, Dosa Kepada Allah dan Dosa Sesama Manusia)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,  
Soal Jawab Agama Siri 112 adalah membicarakan persoalan ibadah haji, wanita memakai seluar panjang, ciri-ciri lelaki solah, ciri-ciri wanita soleh, dosa kepada Allah dan dosa sesama manusia.

841. Soalan :  Di sini, saya ada beberapa kemuskilan berhubung ibadat haji.

1. Di tempat-tempat berikut, apakah jenis solat yang patut dikerjakan mengikut sunnah samaada solat tamam (penuh) , jamak sahaja atau jamak & qasar?

i- Madinah


ii- Arafah


iii- Mina


iv- Mekah


v- Muzdalifah

2. Semasa saya di dalam ihram, adakah di bolehkan menggunakan sabun atau shampoo semasa mandi?

3. Adakah saya boleh mengutip batu di Arafah kerana bimbang tiadanya batu di Munzalifah atau Mina ?

4, Jika ditakdirkan ibu saya uzur untuk melontar , dan saya mewakilkannya bagi urusan melontar. Adakah ibu saya akan dikenakan dam kerana meninggalkan wajib haji itu ?

5. Katakan ibu saya melakukan saei dr Bkt Safa ke Marwah. Kemudian kami berehat kerana letih. Utk menyambung kembali saei tersebut, kami akan bermula dari Marwah ke Safa utk pusingan ke-2. Adakah betul tindakan kami ini ?

6. Insyallah, kami akan melakukan Haji Tamattuk. Bagi urusan pembayaran dam tamattuk, kami akan berurusan dengan TH dengan mengeluarkan wang dari akaun TH kami utk pembayaran dam. Adakah betul tindakan ini ?

Mohon pencerahan. Syukran


Jawapan:


1. Jenis-jenis solat yang boleh dilakukan adalah seperti berikut :

i. Di Madinah: solat seperti biasa (tamam)


ii. Di Mekah : solat seperti biasa (tamam)

iii. Di Arafah: jamak taqdim zohor dan asar (waktu zohor) dan qasar

iv. Di Muzdalifah: jamak ta’khir maghrib dan isyak (waktu isyak) dan qasar

v. Mina: selama di sana solat qasar (zohor, asar, isyak), tetapi tidak jamak (hingga 13 Zulhijjah)

2. Ada khilaf di kalangan fatwa moden. Puncanya, khilaf pada status sabun adakah ia: (i) wangian, atau (ii) bukan wangian cuma ada bauan wangi padanya.

Ada ulama yang mengharamkan sabun ketika ihram, sebab dikira wangian. malah, bau sesetengah sabun jauh lebih wangi dari bauan atar/ wangian. (pendapat lama Syeikh Uthaimin)

Ada yang kata bukan wangian, dalam fatwa-fatwanya. Cuma ditinggalkan adalah lebih warak dan afdhal.(pendapat: Syeikh Bin Baz, dan pendapat baru syeikh Uthaimin)

Kesimpulan: Lebih afdhal dan warak meninggalkan sabun dalam beberapa hari semasa haji. Bukannya lama sangat, ihram mula 8 Zulhijjah hingga 10 Zulhijjah (3 hari sahaja). Inilah lebih selamat dan tenang di hati.


Rujukan:


Manasik Haji dan Umrah m/s 35 dan Syarah Mumtik 7/211

3. Tidak di syaratkan batu itu berasal dari Muzdalifah. Boleh ambil mana-mana, hatta di Mekah atau Madinah. Yang penting: ia adalah batu.


Sebab, kemungkinan bas yang anda naiki tidak sempat berhenti dan menurunkan jemaah di Muzdalifah sebagaimana berlaku pada musim-musim haji yang lalu.


Oleh itu, jika mudah dijumpai batu di Arafah, boleh ambil di sana, tetapi jangan lakukan pada waktu wuquf iaitu selepas Zohor hingga Maghrib.

4. Tidak dikenakan dam.

5. Tidak disyaratkan berterusan tanpa henti dalam amalan saie. Boleh berhenti terutama jika keperluan, seperti solat jemaah, keletihan, dll. Inilah mazhab Syafie dan Ahmad bin Hanbal.


Dalilnya perbuatan sahabat :


- Ibn Umar pernah saie, kemudian berhenti untuk wudhuk dan sambung balik.


- Saudah binti Ibn Umar pernah menghabiskan saie dalam masa 3 hari. (Said bin Mansur)


6. Boleh mewakilkan kepada mana-mana pihak yang dipercayai untuk menguruskan dam tamattuk anda. Cuma, untuk makluman, dam yg diwakilkan kepada TH biasanya disembelih agak lewat, selepas selesai musim haji. Sedangkan dam tamattuk mengikut fatwa kebanyakan ulama haramain wajib dilaksanakan sebelum habis hari tasyrik (13 Zulhijjah). Wallahu a’lam.


842.Apakah hukumnya memakai seluar panjang yang banyak dipakai wanita di zaman sekarang?

Jawaban:

Nabi Muhammad Salallahu ’Alihi Wassalam bersabda :

Ù‚Ű§Ù„ Ű±ŰłÙˆÙ„ Ű§Ù„Ù„Ù‡ : (Ù…Ű§َ ۱َŰŁَيْŰȘُ مِنْ نَŰ§Ù‚ِŰ”َۧŰȘِ Űčَقْلٍ وَŰŻِيْنٍ ŰŁَŰ°ْهَŰšَ لِلُŰšِّ Ű§Ù„Ű±َّŰŹُلِ Ű§Ù„ْŰ­َۧŰČِمِ مِنْ Ű„ِŰ­ْŰŻَŰ§Ùƒُنَّ )

Rasulullah Salallahu ’Alihi Wassalam bersabda maksudnya : “Aku tidak melihat dari wanita-wanita yang kurang akal dan agama yang lebih mempengaruhi bagi hati laki-laki yang bijaksana selain dari salah seorang dari kalian.” (Hadis Riwayat. Al-Bukhari 304, 1462 dan Muslim 79)


Umat Islam jangan mudah terpengaruh dengan berbagai jenis pakaian yang muncul dan banyak dijumpai mengikut tren budaya barat, dan kebanyakan darinya tidak sesuai dengan pakaian Islami yang harus menutup semua tubuh wanita, seperti pakaian-pakaian pendek, ketat atau tipis. Termasuk di antaranya adalah seluar panjang, sesungguhnya ia menggambarkan bentuk kaki wanita, demikian pula perut, pinggang, kedua payudaranya dan bentuk dari anggota tubuh lainnya. Maka memakainya termasuk dalam hadis Nabi Muhammad Salallahu ’Alihi Wassalam:

Ù‚Ű§Ù„ Ű±ŰłÙˆÙ„ Ű§Ù„Ù„Ù‡ : (Ű”ِنْفَŰ§Ù†ِ مِنْ ŰŁَهْلِ Ű§Ù„Ù†َّۧ۱ِ لَمْ ŰŁَ۱َهُمَۧ: قَوْمٌ مَŰčَهُمْ Űłِيَۧ۷ٌ كَŰŁَŰ°ْنَِۧۚ Ű§Ù„ْŰšَقَ۱ِ يَ۶ْ۱ِŰšُوْنَ Űšِهَۧ Ű§Ù„Ù†َّۧ۳َ, وَنِŰłَۧۥٌ كَۧ۳ِيَۧŰȘٌ Űčَۧ۱ِيَۧŰȘٌ, مُمِيْÙ„Ű§َŰȘٌ مَۧۊِÙ„Ű§َŰȘٌ, ۱ُŰ€ُوْŰłُهُنَّ كَŰŁَŰłْنِمَŰ©ِ Ű§Ù„ْŰšُŰźْŰȘِ Ű§Ù„ْمَۧۊِلَŰ©ِ, Ù„Ű§َيَŰŻْŰźُلْنَ Ű§Ù„ْŰŹَنَّŰ©َ وَÙ„Ű§َيَŰŹِŰŻْنَ ۱ِيْŰ­َهَۧ, وَŰ„ِنَّ ۱ِيْŰ­َهَۧ لَيُوْŰŹَŰŻُ مِنْ مَŰłِيْ۱َŰ©ِ كَŰ°َۧ وَكَŰ°َۧ)


Maksudnya, "Dua kelompok ahli neraka yang belum saya lihat: Satu kaum bersama mereka cemeti-cemeti seperti ekor unta, mereka memukul manusia dengannya. Dan wanita-wanita yang berpakaian tapi telanjang, berjalan melenggok, tidak taat kepada Allah, kepala mereka seperti pundak unta yang condong. Wanita-wanita ini tidak masuk syurga dan tidak pula mencium bau syurga, padahal baunya syurga dapat dihidu sejauh perjalanan sekian sekian". (Hadits Riwayat Imam Muslim no. 2128)

Wanita yang beriman dan bertakwa kepada Allah Subhanahuwata’alla, bersungguh-sungguh memakai pakaian Islam yang menutup aurat dan janganlah mereka menyia-nyiakan harta mereka untuk membeli dan menghimpun pakaian-pakaian mahal seperti ini semata-mata ingin mengikut peredaran zaman. Wallahu a'lam

843. Soalan : Bolehkan ustaz jelaskan bagaimana ciri-ciri lelaki soleh pilihan wanita solehah?

Jawapan :

Terdapat 10 ciri-ciri  lelaki soleh yang menjadi pilihan wanita solehah yang bakal menjadi teman hidupnya (sebagai suami) :

Ciri-ciri tersebut adalah seperti berikut :

Pertama : Taat kepada Allah dan Rasul-Nya.

Kedua : Mempunyai ilmu pengetahuan agama.

Ketiga : Suka berdakwah (Bekerja menyeru manusia kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran).

Keempat : Mempunyai sifat berjuang mencapai kecemerlangan dalam hidup.

Kelima : Sentiasa membersihkan dirinya daripada sebarang kemungkaran dan bertaubat kepada Allah SWT.

Keenam : Sentiasa solat berjemaah di masjid dan selalu memperbanyakan amalan sunat.

Ketujuh : Tidak takut kepada cercaan orang yang suka mencela.

Kelapan : Mengetahui dan faham serta mengamalkan segala kewajipannya dengan baik.

Kesembilan : Bersifat lapang dada, penyantun dan pemaaf.

Kesepuluh : Jika ia berkahwin, dia dapat melayan isteri dengan baik kerana sebaik-baik suami adalah suami yang paling baik terhadap isterinya.


844. Soalan : Apakah ciri-ciri wanita solehah menjadi pilihan lelaki soleh yang bakal menjadi teman hidup (isterinya).?

Jawapan :
 
Terdapat 10 ciri-ciri  wanita solehah yang menjadi pilihan lelaki soleh yang bakal menjadi teman hidupnya (sebagai isteri) :


Ciri-ciri tersebut adalah seperti berikut :
 
Pertama : Menundukkan pandangan (ghadhdul bashar)  kepada yang bukan mahramnya, nescaya hati dan jiwa akan semakin bening dan jernih.


Allah S.W.T. berfirman maksudnya : “Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat. Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya" (Surah an-Nur ayat 30-31)

Kedua : Sentiasa bersikap jujur, nescaya akan menjadi  semakin manis.

Daripada Abdullah bin Masud r.a. katanya sabda Nabi S.A.W. maksudnya : "Sesungguhnya kejujuran mengantarkan kepada kebaikan, dan kebaikan mengantarkan kepada syurga. Sesungguhnya seseorang biasa berlaku jujur hingga ia disebut siddiq (orang yang senantiasa jujur). Sedang dusta mengantarkan kepada perilaku menyimpang (zalim) dari perilaku menyimpang mengantarkan kepada neraka. Sesungguhnya seseorang biasa berlaku dusta hingga ia disebut pendusta besar." (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim dan Tirmizi).

Dalam ayat lain, Allah S.W.T. berfirman, yang maksudnya: “Jikalau mereka jujur kepada Allah, nescaya yang demikian itu lebih baik bagi mereka” (Surah Muhammad ayat 21)

Ketiga : Rasa malu yang lahir daripada Iman.

Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Iman mempunyai lebih daripada enam puluh cabang. Adapun malu adalah salah satu cabang dari cabang iman." (Hadis riwayat Imam al-Bukhari)   

Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Sifat malu itu akan menghasilkan kebaikan.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)


Keempat : Sentiasa beristighfar yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang di lakukan.

Firman Allah S.W.T. dalam surah al-Araf ayat 23 maksudnya :" Keduanya berkata "Ya Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya pastilah kami termasuk orang-orang yang merugi".
Sabda Nabi SAW  maksudnya : "Barangsiapa mengucapkan 'Astaghfirullahal Adzim aladzi laa ilaha illa huwal hayyul qayyum wa atubu ilaihi' akan diampuni dosa-dosanya, meskipun pernah lari dari medan peperangan" (Hadis Riwayat Al Hakim)


Kelima : Sentiasa menjaga kehormatan diri dan menutup aurat.

Nabi SAW bersabda yang bermaksud " Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan itu adalah wanita solehah. " (Hadis Riwayat Muslim)

Sabda Rasulullah S.A.W.  yang bermaksud : "Apabila seorang wanita (isteri) itu telah melakukan sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadan, menjaga maruahnya dan mentaati perintah suaminya, maka ia dijemput di akhirat supaya masuk syurga mengikut pintunya mana yang ia suka (mengikut pilihannya)." (Hadis Riwayat Ahmad, Ibnu Hibban dan Thabrani)

Firman Allah SWT maksudnya :"...Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya.." (Surah An.Nur ayat 31)

Keenam : Sentiasa bersifat tawaduk dan membina rasa ukhwah.

Firman Allah Subhanahu Wa Ta'ala maksudnya : "(Mereka) keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka..." (Surah al-Fath ayat 29)

Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda maksudnya : “Maukah kamu aku tunjukkan amal yang lebih besar pahalanya daripada solat dan puasa?” Sahabat menjawab, “Tentu saja!” Rasulullah  kemudian menjelaskan, “Engkau damaikan yang bertengkar, menyambungkan persaudaraan yang terputus, mempertemukan kembali saudara-saudara yang terpisah, menyambungkan berbagai kelompok dalam Islam, dan mengukuhkan ukhuwah di antara mereka, (semua itu) adalah amal soleh yang besar pahalanya. Barangsiapa yang ingin dipanjangkan usianya dan dibanyakkan rezekinya, hendaklah ia menyambungkan tali persaudaraan” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

Ketujuh : Mengelakkan fitnah untuk menjaga kesucian diri .

Dari Abu Malih Al- Hudzli : Kaum perempuan kota Himsh atau penduduk Syam menemui Aisyah. lalu Aisyah berkata " Kamu adalah kaum perempuan yang masuk ke kamar mandi. padahal, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Siapa saja perempuan yang meletakkan pakaiannya bukan di rumah suaminya, Allah akan membuka aibnya"
( Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Hakim )

Abu Hurairah r.a pun menyebutkan, ketika turun ayat al- Mula'anah ( tentang suami-isteri yang saling melaknat kerana tuduhan perbuatan serong ) Rasulullah SAW. bersabda maksudnya : " Siapapun perempuan yang menemui suatu kaum yang bukan kerabatnya, ia akan tidak memperoleh apapun dari Allah SWT dan Dia tidak akan memasukkannya ke syurga "

Fitnah dizaman morden ini adalah berhati-hati di dalam perhubungan dengan lelaki yang bukan mahram di alam maya samaada melalui facebook atau blog atau hubungan telifon bimbit dan mengelakkan meletakkan gambar-gambar peribadi yang mungkin boleh disalah gunakan oleh mereka yang telah rosak akhlaknya.

Kelapan : Sentiasa berwuduk nescaya akan bercahaya wajahnya di hari akhirat.

Dari Umar bin Khattab r.a, dari Nabi SAW bahawasanya baginda bersabda yang bermaksud : "Tidaklah salah seorang di antara kamu berwuduk, maka ia sempurnakan wuduknya kemudian berkata, 'Aku bersaksi bahawa tidak ada tuhan kecuali Allah semata yang tiada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya,' kecuali dibukakan baginya delapan pintu syurga, ia boleh masuk dari mana sahaja yang dikehendakinya." (Hadis Riwayat Muslim )

Kesembilan : Sentiasa menimba ilmu yang bermanfaat.


Nabi SAW  bersabda yang maksudnya, ”Barangsiapa menuntut ilmu bererti menuntut jalan ke syurga”. (Hadis Riwayat Muslim). 

Kesepuluh : Bersifat qanaah dan sentiasa bersyukur dengan rezeki yang dikurniakan oleh Allah SWT dan bersabar dengan ujian Allah SWT.

Wanita solehah mengharapkan balasan syurga daripada Allah SWT sebagai  ganjaran paling tertinggi dan paling dikehendakinya. Maka wanita solehah akan sentiasa  belajar dan menuntut  ilmu yang bermanfaat samaada ilmu fardu ain atau fardu kifayah, kerana sesiapa yang menutut ilmu akan dinaungi dan didampingi oleh para malaikat dan mendapat rahmat daripada Allah SWT. Malah kelebihan belajar ini diperkukuh dengan hadis riwayat Ibn Abdul Barr dan Ibn Majah, Nabi SAW  bersabda maksudnya, “Belajar satu bab daripada ilmu lebih baik dari sembahyang (sunat) seratus rakaat”.


Jika seorang wanita memiliki 10 ciri-ciri mulia yang di nyatakan di atas maka jadilah mereka wanita solehah yang menjadi idaman lelaki soleh yang akan memberikan cahaya kebahagiaan di atas mahligai rumah tangga yang dibina di atas asas takwa kepaad Allah SWT.


845. Soalan : Saya ade beberapa persoalan minta ustaz tolong berikan jawapannya :

1) Adakah kita akan tetap diseksa atas dosa-dosa yang lalu walaupun kita telah bertaubat kepada Allah.?

2) Sekiranya kita pernah terambil barang orang lain disebabkan iman yang goyah kemudian berniat dan tersedar atas kesilapan dan ingin memulangkanya tetapi tidak tahu barang yang kita telah ambil kepunyaan siapa..Bagaimana cara untuk menyelesaikannya agar terlepas dari dosa lampau..

3) Adakah kita telah keluar dari islam sekiranya kita tidak puasa dan sempat memikirkan jika ditangkap akan menggunakan alasan sebgai bukan Islam..

Harap ustaz boleh memberi penerangan yang jelas tentang perkara ini.  Terima kasih

Jawapan :

1. Dosa ada dua jenis iaitu dosa iaitu :

i. Dosa dengan Allah SWT : 

Dosa dengan Allah SWT apabila kita bertaubat akan diampunkan oleh Allah SWT.


Dari Anas bin Malik ra., ia berkata : Saya mendengar Rasulullah SAW. bersabda : Allah berfirman maksudnya : “Wahai anak Adam ( manusia ), sesungguhnya selama kamu berdo’a dan mengaharap kepadaKu, Aku memberi keampunan kepadamu terhadap apa (dosa ) yang ada padamu dan Aku tidak memperdulikannya. Wahai anak Adam seandainya dosamu sampai ke langit kemudian kamu minta ampun kepadaKu maka Aku memberi ampun kepadamu dan Aku tidak memperdulikannya. Wahai anak Adaml, sesungguhnya apabila kamu datang kepadaKu dengan kesalahan sepenuh bumi kemudian kamu menjumpai Aku dengan tidak mensekutukan Aku dengan sesuatu niscaya Aku datang kepadamu dengan ampunan sepenuh bumi”. (Hadis Riwayat Tirmidzi).

Sabda Rasulullah SAW: “Orang yang bertaubat daripada dosa sepertilah orang yang tidak berdosa.” (Riwayat At Tabrani)

ii. Dosa sesama manusia.

Dosa dengan manusia kena selesaikan di dunia seperti maki hamun, mengumpat, memfitnah, memukul manusia, merampas hak orang, mencuri, hutang yang tak dibayar, tipu harta orang lain, ambil rasuah, mengsihir orang lain, membunuh orang dan lain-lain lagi.

Jika tidak selesai akan dibawa dimahkamah Allah di akhirat.nanti.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya  : “Seorang mukmin akan dibebaskan dari api neraka, lalu mereka diberhentikan di atas jambatan (qanthrah) antara syurga dan neraka, mereka akan saling diqisas antata satu sama lainnya atas kezaliman mereka di dunia. Setelah mereka bersih dan terbebas dari segalanya, barulah mereka diizinkan masuk syurga. Demi Zat yang jiwa Muhammad di tangan-Nya, seorang diantara kalian lebih mengenal tempat tinggalnya di syurga daripada tempat tinggalnya di dunia”.(Hadis Riwayat Bukhari).


Jambatan (qanthrah) disini, bukan sirat yang letaknya di atas Neraka Jahannam. Jambatan ini dibentangkan setelah orang mukmin berjaya  melewati sirat  yang berada di atas Neraka Jahannam.

 2. Jika terambil atau mencuri barang orang lain jika jumpa tuan punya yang lama kena pulangkan semula,tetapi jika tidak jumpa nilaikan harta tersebut dan gantikan dengan wang dan sedekahkan untuk amal jariah dan niatkan untuk orang yg kita ambil harta tadi. 

Rasulullah saw. bersabda, “Barang siapa telah melakukan kezaliman kepada saudaranya, baik menyangkut harga diri/kehormatan atau harta, maka pada hari ini hendaklah ia meminta dibebaskan (dihalalkan) sebelum datang hari di mana tidak berguna lagi dinar dan dirham. Apabila (orang yang berbuat zalim itu) mempunyai amal kebaikan/kesolehan, maka kesolehannya akan diambil untuk saudaranya sebesar kezalimannya kepadanya. Dan apabila ia tidak mempunyai amal kebaikan, maka dosa amal buruk saudaranya itu akan ditimpakan kepada.” (Hadis Riwayat Bukhari).

3. Jika mengaku bukan Islam ketika ditangkap oleh Pejabat Agama kerana tidak puasa maka jadi murtad .Terdapat 3 kesalahan yang telah dilakukannya :

i. Dosa tidak puasa 

ii. Dosa berbohong 

iii. Dosa murtad (ini yang paling berat- dosa paling berat dan tidak akan diampunkan oleh Allah SWT. Murtad boleh terjadi dengan hati, dengan lidah atau dengan perbuatan) Nauzubilahiminzalik.



Thursday, November 7, 2013

Siapakan Tujuh Golongan Yang Paling Buruk Akhlaknya?

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah, 
Selain menyebutkan beberapa kriteria manusia-manusia terbaik menurut pandangan Islam, hadis-hadis Rasulullah juga memetik kriteria manusia-manusia buruk akhlaknya. Maksudnya cukup jelas. Rasulullah SAW mendorong kita untuk meniru kebaikan kumpulan pertama, dan menjauhi keburukan kelompok kedua. Mungkin sudah banyak dikupas tentang siapa sebaik-baik manusia (khairun-naas) itu, maka kini giliran kita mengetahui siapa seburuk-buruk manusia (syarrun-naas). Mengapa demikian?

Sebab mengetahui keburukan adalah salah satu cara untuk menghindarinya. Seorang sahabat Nabi SAW, iaitu Hudzaifah bin Yaman pernah berkata, "Dulu orang-orang bertanya kepada Rasulullah tentang kebaikan, namun saya bertanya kepada Rasulullah tentang keburukan, kerana saya bimbang jika terjerumus ke dalamnya."

Jadi, siapakah manusia-manusia terburuk itu, sehingga kita boleh mendidik diri kita sendiri agar tidak seperti mereka?

1. Orang yang bermuka dua (munafik)

Rasulullah SAW  bersabda, "Kalian akan mendapati seburuk-buruk manusia adalah orang-orang yang bermuka dua. Dia mendatangi kelompok yang ini dengan satu wajah, dan mendatangi kelompok lain dengan wajah lain pula. "(Hadis Riwayat Bukhari-Muslim, dari Abu Hurairah).

Yang dimaksud "orang bermuka dua" adalah kaum munafik. Dia tidak mempunyai pendirian dan keteguhan dalam imannya. Maka, bila berkumpul dengan kaum Muslimin, seolah-olah dia sebahagian daripada mereka. Namun, jika bersama-sama kaum kafir, boleh jadi dia lebih dahsyat kekafirannya dibanding kaum kafir itu sendiri. Padahal, Allah SAW mengancam kaum munafik akan dimasukkan ke dasar neraka yang terdalam.

Firman Allah SWT maksudnya : "Sesungguhnya orang-orang munafik itu (ditempatkan) pada tingkatan yang paling bawah dari neraka. Dan kamu sekali-kali tidak akan mendapat seorang penolongpun bagi mereka. "(Surah an-Nisaa ' ayat 145)

2. Orang yang ditakuti sesama manusia kerana kejahatannya.
Suatu ketika, ada seseorang yang minta keizinan untuk bertemu dengan Rasulullah SAW. Tatkala melihatnya, baginda bersabda, "Izinkah dia masuk. Dia ini seburuk-buruk keturunan atau anggota suatu kabilah! "Tatkala dia telah masuk, ternyata Rasulullah SAW bersikap sangat lembut dan bahkan ketawa bersamanya. Setelah dia pergi, 'Aisyah bertanya, "Wahai Rasulullah, tuan telah menyatakan apa yang tuan nyatakan tadi (tentang orang itu), lalu mengapa tuan bercakap secara lemah lembut kepadanya?" Baginda menjawab, "Wahai' Aisyah, sungguh manusia yang paling buruk kedudukannya di sisi Allah adalah seseorang yang ditinggalkan atau dijauhi oleh sesamanya semata-mata mereka takut kepada kejahatannya. "(Hadis Riwayat Bukhari-Muslim, dari 'Aisyah).

3. Orang yang tidak boleh disedarkan oleh pesan-pesan al-Quran.
Rasulullah SAW bersabda maksudnya, "Di antara manusia yang terburuk adalah seorang penderhaka lagi kurang ajar, yang membaca Kitab Allah namun tidak tersedarkan oleh satu pun darinya." (Hadis Riwayat Ahmad, dengan sanad hasan).

Jadi, apakah yang boleh diharapkan daripada seseorang yang tidak peka dengan perintah dari Allah SWT? Hatinya telah terkunci mati, sehingga dia akan lebih sesat dibanding seekor haiwan ternakan sekalipun.

Firman Allah SWT maksudnya, "Amat buruklah perumpamaan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan kepada diri mereka sendirilah mereka berbuat zalim. "Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk dan sesiapa yang disesatkan Allah , maka merekalah orang-orang yang rugi." "Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah) . Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai. Kedatangan azab Allah kepada orang-orang yang mendustakan ayat-ayat-Nya dengan cara istidraj. " (Surah al-A'raf ayat 177-179)

Firman-Nya lagi yang bermaksud, "Atau apakah kamu mengira bahawa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami. Mereka itu tidak lain, hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat jalannya (dari binatang ternak itu). " (Surah al-Furqan ayat 44)

4. Orang yang mengalami hari kiamat dan menjadikan kuburan sebagai masjid.
Rasulullah SAW bersabda maksudnya, "Di antara manusia terburuk adalah mereka yang mendapati hari kiamat dan orang-orang yang menjadikan kuburan sebagai masjid." (Hadis Riwayat Ibnu Hibban. Isnad-nya hasan).

Hadis ini berkaitan dengan pernyataan baginda lainnya, bahawa hari kiamat tidak akan terjadi kecuali jika sudah tidak ada seorang pun yang menyeru nama Allah di muka bumi. Tentu saja, zaman di mana nama Allah tidak lagi dikenal pastilah merupakan zaman yang paling teruk, dan diisi dengan manusia-manusia terburuk. Adapun menjadikan kuburan sebagai masjid, maka cukup banyak hadis lain yang melarangnya, di antaranya kerana hal itu meniru-niru atau menyamai perbuatan kaum Yahudi dan Kristian.

5. Orang yang merosakkan akhiratnya demi meraih dunia milik orang lain.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya, "Di antara orang yang paling buruk kedudukannya pada hari kiamat adalah seseorang hamba yang menghancurkan akhiratnya demi merebut dunia milik orang lain." (Hadis Riwayat Ibnu Majah. Menurut al-Bushiri: sanad-nya hasan).

Yang dimaksudkan adalah orang yang membunuh sesamanya demi merompak hartanya, sehingga kerana cita-cita dunia itulah dia merebut hak milik orang lain dan menghancurkan akhiratnya sendiri. Atau, dia bersedia membantu orang zalim demi meraih habuan duniawi, sehingga agamanya pun hancur.

6. Orang yang panjang umurnya, tapi buruk amal perbuatannya.

Abu Bakrah bercerita, bahawa suatu kali seseorang bertanya kepada Rasulullah SAW "Orang seperti apakah yang paling baik?" Baginda menjawab, "Orang yang panjang umurnya dan baik amalnya." Dia bertanya lagi, "Lalu, orang seperti apa yang paling buruk?" Baginda menjawab, "Orang yang panjang umurnya, tapi buruk amal perbuatannya." (Hadis Riwayat Tirmidzi. Hadis sahih li ghairihi).

7. Orang yang tidak boleh diharapkan kebaikannya dan justeru tidak dapat dirasa aman dari keburukannya.
Abu Hurairah bercerita, bahawa suatu kali Rasulullah SAW berdiri di dekat beberapa orang yang duduk, lalu bertanya, "Mahukah kalian aku beritahu siapa orang terbaik berbanding orang terburuk di antara kalian?" Mereka pun terdiam (tidak menjawab). Baginda mengulangi pertanyaannya tiga kali, lalu ada seseorang yang menjawab, "Mahu, wahai Rasulullah.".

"Beritahu kami siapa orang terbaik dibanding orang terburuk di antara kami. "Baginda bersabda maksudnya," Yang terbaik di antara kalian adalah orang yang boleh diharapkan kebaikannya dan dirasa aman dari keburukannya. Sedangkan orang terburuk di antara kalian adalah orang yang tidak boleh diharapkan kebaikannya dan justeru tidak dapat dirasa aman dari keburukannya. "(Hadis Riwayat Tirmidzi. Hadits hasan-shahih).



Sahabat yang dikasihi,
Jelaslah kepada kita bahawa terdapat tujuh golongan (jenis) manusia yang paling buruk akhlaknya yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW seperti huraian di atas. Oleh itu kita seharusnya menjauhkan diri daripada golongan tersebut supaya kita tidak menjadi salah satu daripada golongan tersebut kerana kesemua mereka tempat duduknya adalah di dalam neraka jika tidak bertaubat dan kembali kepada hidayah Allah SWT.

Tuesday, November 5, 2013

Soal Jawab Agama Siri 111 (Qada' Solat, Wajib Haji Dan Rukun Haji, Harta Isteri Dan Zakat Pertanian)


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,  
Soal Jawab Agama Siri 111 adalah membicarakan persoalan qada' solat, jaul-beli di internet, perbezaan wajib haji dengan rukun haji, harta isteri dan kelapa sawit tidak di kenakan zakat pertanian. 

836. Soalan : Bilakah masanya kita dilarang untyuk melakukan solat? Jika terjaga daripada tidur matahari sudah terbit dan habis waktu subuh adakah boleh kita solat qada subuh semasa waktu syuruk? Berapa lamakah masa yang sebaik-baiknya di ambil untuk solat selepas azan (waktu di antara waktu azan dan iqamah)?

Jawapan :

Hadis sahih daripada Nabi SAW melarang bersembahyang pada 3 waktu iaitu ketika terbit matahari, ketika matahari berada di kemuncak pertengahan dan ketika matahari mula terbenam.

Hadis tersebut ialah:

Ű«Ù„Ű§Ű« ۳ۧŰčۧŰȘ ÙƒŰ§Ù† Ű±ŰłÙˆÙ„ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه و ŰłÙ„Ù… ÙŠÙ†Ù‡Ű§Ù†Ű§ ŰŁÙ† Ù†Ű”Ù„ÙŠ فيهن ŰŁÙˆ ŰŁÙ† Ù†Ù‚ŰšŰ± فيهن موŰȘŰ§Ù†Ű§ Ű­ÙŠÙ† ŰȘŰ·Ù„Űč Ű§Ù„ŰŽÙ…Űł ۚۧŰČŰșŰ© Ű­ŰȘى ŰȘ۱ŰȘفŰč ÙˆŰ­ÙŠÙ† يقوم Ù‚Ű§ŰŠÙ… Ű§Ù„ŰžÙ‡ÙŠŰ±Ű© Ű­ŰȘى ŰȘميل Ű§Ù„ŰŽÙ…Űł ÙˆŰ­ÙŠÙ† ŰȘŰ¶ÙŠÙ Ű§Ù„ŰŽÙ…Űł للŰșŰ±ÙˆŰš Ű­ŰȘى ŰȘŰș۱ۚ
 

Maksudnya : "Tiga waktu Nabi SAW melarang kami sembahyang dan mengebumikan mayat padanya; 1. Ketika terbit matahari, sehingga naik tinggi, 2. Ketika matahari berada di kemuncak pertengahan, sehingga tergelincir. 3. Ketika matahari mula terbenam, sehinggalah ia terbenam." (Hadis Riwayat Muslim (no: 831).

Manakala illah dilarang, disebut dalam hadis Amru bin Abasah r.a, dalam sahih Muslim (no: 832), ringkasannya ialah kerana : 


1. Waktu terbit matahari: kerana matahari terbit antara dua tanduk syaitan, dan orang kafir sujud kepada matahari waktu itu. 

2. Waktu tengahari: ketika itu api neraka begelegak.

3. Waktu terbenam matahari: ia terbenam antara dua tanduk syaitan, dan orang kafir sujud kepadanya waktu itu.

Sebenarnya qada' solat Subuh boleh dilakukan bila-bila masa walaupun dalam waktu-waktu yang dilarang kerana :

1. Nabi SAW memerintahkan qada' dilakukan dengan segera, sebagaimana hadis : “Sesiapa lupa daripada satu sembahyang, hendaklah bersembahyang apabila dia teringat”. (Hadis Riwayat Muslim (no: 680).


2. Larangan solat pada waktu-waktu itu, ialah solat yg tiada sebab. Adapun solat bersebab seperti qada’, atau tahiyyat masjid, ia terkecuali.(Majmuk 4/170).


3. Ada hadis menyebut larangan sengaja memilih waktu tersebut, seperti hadis Nabi SAW yang berbunyi, “Jangan mencari waktu untuk solat pada ketika terbit dan terbenam matahari”. (Hadis Riwayat Bukhari (no: 558).


Orang yang qada’ solat tidak sengaja memilih waktu larangan.


Waktu yang diambil diantara azan dan iqamah :

Antara yg disebut dalam hadis ialah:Dari Jabir r.a.: Sabda Nabi SAW (maksudnya) : "Wahai Bilal, Jadikan antara azan dan iqamah kamu sekadar orang yang sedang makan selesai makannya, orang yang minum selesai minumnya, orang yang qada’ hajat selesai qada’ hajatnya."

Sebaik-baik solat adalah dibuat di awal waktu manakala waktu Isya’ jika boleh dilakukan jemaah pada lewat malam, ia suatu yang baik, kerana sabit Nabi SAW pernah melewatkan solat Isya’ sehingga jemaah di masjid tertidur. Lalu Nabi bersabda (maksudnya) : "Inilah waktunya kalaulah tidak menyusahkan umatku". (Hadis Riwayat Muslim no 638). Wallahu a’lam.


837. Soalan : Adakah beli barang dari internet haram? Sebab ia ada penangguhan dalam memberi barangan kepada pembeli.

Jawapan:


Akad jual beli sah dilakukan melalui internet. Dengan syarat, ia memenuhi segala rukun dan syarat sah jual beli seperti yang dimaklumi dalam kitab-kitab feqah.

Penangguhan penyerahan barang jualan tidak menjejaskan keharusan, sekiranya jual beli tersebut berlaku pada barangan yang diharuskan penangguhan. Contohnya, jual beli barang dengan wang ringgit. Maka, boleh dilakukan pembayaran dahulu dan ditangguhkan penyerahan barangan kemudian.

Tetapi, jika jual beli berlaku pada perkara yang tidak boleh berlaku penangguhan, maka haram berjual beli melalui internet kerana ada penangguhan. Contohnya, pertukaran mata wang tidak boleh ada penangguhan. Maka tidak boleh berlaku akad pertukaran mata wang kecuali dengan kedua belah pihak menyerahkan mata wang masing-masing pada majlis akad. Wallahu a’lam.


838. Soalan : Apakah bezanya di antara wajib haji dengan rukun haji? Kenapakah hanya ada dalam haji tidak dalam ibadat lain? dan adakah disana khilaf diantara ulama?

Jawapan:


Rukun Haji: Ialah perkara yang wajib dilakukan dalam haji, dan jika ditinggalkan salah satu daripadanya, maka tidak sah haji. Ia tidak boleh diganti dengan dam. Seperti: Niat ihram, tawaf ifadhah, saie, wuquf di Arafah dan tahallul.

Wajib Haji : Perkara-perkara yang wajib dilakukan dalam haji, tetapi jika ditinggalkan, haji tetap sah, dan wajib diganti dengan bayaran dam. Seperti: Bermalam di Mina, bermalam di Muzdalifah, Melontar jamrah dll.

Perbezaan antara wajib dan rukun dalam haji adalah disepakati oleh semua ulama, cuma khilaf pada menentukan yang mana wajib dan yang mana rukun.

Adapun dalam ibadah-ibadah selain haji, maka ada khilaf pada perbezaan rukun dan wajib.

Contohnya, dalam sembahyang :


Dalam Mazhab Syafie tidak membezakan antara rukun dan wajib tetapi dalam Mazhab Hanbali membezakan. Rukun wajib dilakukan, dan tidak gugur walaupun lupa. Wajib jika ditinggalkan kerana lupa, hanya diganti dengan sujud sahwi. Wallahu a’lam

839. Soalan : Saya mempunyai mertua yang masih bekerja dengan kerajaan berpendapatan lebih kurang 3,000 sebulan tetapi agak boros dalam berbelanja.

Untuk pengetahuan, di awal perkahwinan dulu, mertua saya suka mengawal perbelanjaan kami suami isteri hinggakan seolah-olah segala urusan melibatkan ekonomi mestilah dirujuk kepadanya.

Soalan saya, adakah saya ada hak untuk menghalang isteri saya yang bekerja sebagai jurutera yang bergaji lebih kurang RM2500 memberi ibubapanya wang yang saya rasakan ianya berlebihan yang kadang-kadang mencecah RM600 - RM700 sebulan?

Jawapan:


Seorang isteri berhak sepenuhnya pada harta bendanya, samada untuk memberi sedekah, hibah, hadiah, jual beli dan semua urusan kewangannya tanpa perlu mendapat keizinan suaminya. Inilah pandangan majoriti ulama, Hanafi, Syafie, dan Hanbali.


Dalam urusan kewangan, syarak meletakkan wanita setaraf dengan lelaki tanpa kongkongan. Dalinya:

1. Dalam surah an-Nisaa ayat 6, Allah SWT memerintahkan supaya menguji anak yatim untuk melihat kematangannya dalam menguruskan kewangan. Apabila didapati pandai menguruskan kewangan sendiri, wajib diserahkan hartanya kepada dirinya sendiri. Ini menunjukkan dia bebas menguruskan kewangan tanpa arahan sesiapa.

2. Sabit dalam beberapa hadis, Nabi SAW bersabda maksudnya, “Wahai wanita-wanita, bersedekahlah…”. Nabi SAW tidak mensyaratkan mereka bertanya suami mereka dahulu, dan mereka juga terus bersedekah tanpa merujuk kepada suami masing-masing.


3. Ada pendapat mengatakan wajib diminta izin suami dahulu sekiranya pemberian hibah atau sedekah melebihi 1/3 hartanya. Ia didasarkan kepada satu hadis bermaksud:

“Tidak harus bagi seorang wanita memberi (hartanya) melainkan dengan izin suaminya”.(Hadis Riwayat Abu Daud (no: 3549) dan Nasai (no: 2540).

Walaubagaimanapun, pendapat pertama lebih kuat, kerana hadis yang melarang dipertikaikan kesahihannya. Kata Ibn Hajar: “Dalilnya daripada Kitab dan sunnah adalah banyak”. (Fathul Bari 5/218).

Kesimpulan: Suami tidak ada hak untuk melarang isteri memberi wang bulanan kepada ibu bapanya atau orang lain.


840. Soalan : Hasil kebun sawit kena zakat tanaman ke? 1/10 atau ada jumlah lain?

Jawapan:


Zakat pertanian dikenakan ke atas makanan asasi yang mengenyangkan ke atas sebuah negeri. Hasil tanaman yang wajib dizakatkan adalah bijirin-bijirin dari jenis makanan asasi yang mengenyangkan dan tahan lama jika disimpan seperti padi, kurma, jagung, gandum dan sebagainya.

Oleh itu, tidak dikenakan zakat pertanian ke atas hasil tanaman yang bukan asasi seperti kelapa, kelapa sawit, getah, lada hitam, tebu, koko dan lain-lain.

Di dalam e-fatwa di bawah tajuk: Zakat Komoditi Utama Seperti : Kelapa , Kelapa Sawit, Getah, Lada Hitam, Nenas dan lain-lain, membuat keputusan berikut:
 

Jawatankuasa Perunding Hukum Syara’ (Fatwa) telah membincangkan perkara di atas dengan penuh teliti mengikut hukum yang muktabar di dalam Islam dan keputusannya adalah seperti berikut :
 

“Bahawa komoditi utama seperti kelapa, kelapa sawit, getah, lada hitam, nenas dan lain-lain adalah tidak diwajibkan zakat kerana tidak ada nas dan dalil-dalil yang mewajibkan hasil-hasil tersebut dikeluarkan zakat. “

Cuma, jika komoditi tersebut diniagakan, maka ia dikenakan zakat perniagaan.  

Wallahu a'lam


Monday, November 4, 2013

Enam Cara Boleh Menjana Pahala Di Laman Sosial Facebook

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh 

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم 

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat. 


Sahabat yang dirahmati Allah,
Satu ketika, terdapat cubaan dari sesetengah orang Islam ingin memulaukan laman sosial Facebook kerana selain ia adalah ciptaan seorang bukan Islam, ia banyak membawa kelalaian kepada umat. Beberapa laman sosial yang agak Islamik diwujudkan. Namun mungkin kerana kurang daya tarikan, ia kurang mendapat sambutan dan akhirnya berkubur begitu sahaja. Facebook juga yang menjadi pujaan hati orang-orang Islam. Yang jelasnya, buat masa sekarang Facebook sudah menjadi kegilaan ramai orang termasuk umat Islam.

Tidak kisahlah ia ciptaan siapa, alangkah baik dan beruntungnya jika seseorang Muslim dapat menjana pahala mudah dengan kemudahan laman sosial ini. Sekurang-kurangnya daripada 3-4 jam seseorang menghadap Facebook dalam satu hari, ada juga pahala yang tercatit di buku amalan, yang diharapkan dapat meneutralkan balik dosa-dosa yang terhasil disebabkan Facebook.

Beberapa amalan mudah dan mampu dibuat oleh sesiapa sahaja untuk menjana kebaikan dan pahala melalui Facebook adalah seperti berikut:

1. Update status anda dengan pengisian yang bermanfaat. Contohnya, menulis di status anda beberapa potong maksud ayat al-Quran, hadis, kata-kata salaf, yang anda rasakan ia akan memberi kesan kepada orang yang membacanya. Jika anda mempunyai 1000 friends, andaikata hanya 10% yang membacanya, ada sudah dikira menyebarkan kebaikan kepada 100 orang dengan cara yang cukup mudah. 

Jika daripada 100 orang yang membacanya, hanya 10% yang terkesan dan mengamalkan kandungan status anda, anda sudah dikira menjadi penyebab kebaikan kepada 10 orang, dengan cara yang tidak disangka-sangka.

Tapi awas! jangan terlalu boros dalam membuat pengisian, nanti friends anda akan boring membaca status anda, kerana sudah menjadi tabiat manusia cepat boring dan jemu dengan perkara yang berterusan dan sekata. Pilihlah pengisian yang betul-betul berkualiti dan berkesan. Dan variasikan ia samada dengan tulisan, gambar, video, dan lain-lain.

2. Jika anda terbaca status orang lain yang sangat bermanfaat dan boleh memberi kesan kepada orang lain, apa salahnya anda sebarkan status tersebut. Gunakan kemudahan share untuk tujuan perkongsian, atau copy paste sahaja apa yang anda ingin kongsikan dengan friends anda. Lebih-lebih lagi, bagi pemegang akaun Facebook yang mempunyai list friends yang ramai, boleh membantu menyebarkan kebaikan yang ada pada status seseorang yang mempunyai bilangan friends yang ciput. Mudah-mudahan termasuk dalam bekerjasama dalam dakwah.

3. Anda yang mempunyai maklumat tentang program-program ilmu (yang betul-betul), bolehlah mengiklankan program tersebut di laman Facebook masing-masing dengan memberikan tajuk, nama penceramah, dan jadual pengajian. Manalah tahu, ada kalangan friends kita yang tinggal berhampiran dengan lokasi dan mempunyai kelapangan, boleh mengambil faedah dari majlis-majlis yang berkat.

4. Atas semangat silaturrahim dan atas kesedaran betapa besarnya kewajipan mengeratkan silaturrahim, alangkah baiknya jika setiap kelurga mempunyai group tersendiri yang boleh menghimpunkan segala suku-sakatnya. Dalam group seperti ini, banyak kebaikan dapat dibuat, contohnya bertanya khabar antara ahli keluarga, mengupdate berita-berita keluarga, menyelesaikan permasalahan ahli keluarga secara tertutup dan macam-macam. Walaupun perkara kecil, namun siapa sangka dengan semangat silaturrahim, Allah Taala akan memberkati hidup seseorang.

5. Jika anda mempunyai komen bernas dan bernilai terhadap sesuatu kandungan status orang lain, lakukanlah dengan penuh adab dan sopan seolah-olah anda sedang bercakap dengannya. Mungkin anda yang berpengetahuan tinggi boleh membuat penambahan maklumat, pembetulan kesilapan, pencerahan terhadap kekeliruan, dan lain-lain. Malahan, mungkin komen-komen untuk tujuan tersebut boleh sampai ke tahap fardhu kifayah jika di sana terdapat keperluan mendesak dari sudut Syarak, dan tiada yang boleh melakukannya kecuali anda.

6. Jika mereka yang mempunyai kemusykilan agama, boleh juga menggunakaan laman Facebook sebagai tempat perbincangan. Tulislah soalan anda, dan tag kan ustaz-ustaz Facebook yang dipercayai dan mempunyai masa untuk melayan soalan anda. Mudah-mudahan, ini sebagai satu cara melaksanakan arahan Allah SWT supaya bertanya kepada ahli ilmu dalam perkara-perkara yang tidak diketahui.

Sahabat yang dikasihi,
Semoga dengan melakukan perkara-perkara kecil di atas ketika melayari Facebook, akan ada insan-insan yang beroleh kebaikan dari dakwah kita, akan ada pahala-pahala tercatat di buku amalan baik kita, akan ada dosa-dosa dihapuskan dari buku amalan jahat kita. Mudah-mudahan Facebook yang dicipta oleh seorang bukan Muslim menjadi satu sebab kebaikan kepada seseorang Muslim.

Wallahu a'lam.

Soal Jawab Agama Siri 110 (Hukum Faraid, Wasiat, Penama Si Mati, Sumber Haram Dan Faraid Kematian Ibu)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

ŰšِŰłْمِ ٱللَّهِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ْمَـٰنِ Ù±Ù„Ű±َّŰ­ِيم
 
Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,    
Soal Jawab Agama Siri 110 adalah membicarakan persoalan hukum faraid kematian suami, wasiat simati, penama bukan menerima wasiat, sumber wang haram dan faraid kematian ibu.

831. Soalan :  Kawan saya kematian suami di tempat kerja. Beliau mendapat sejumlah wang pampasan dari syarikat suaminya bekerja.

Soalannya :

1. Adakah wang tersebut harus diagihkan secara hukum faraid?


2. Adakah wajib dikeluarkan zakat?


3. Apakah syarat seorang ibu/bapa yg membolehkan terima zakat
dari anaknya.?


4. Adakah wang tersebut boleh digunakan sepenuhnya oleh kawan saya bagi
perbelanjaan anak-anak dan dirinya.?

Sekian. Terima kasih.

Jawapan:


1. Wang pampasan kematian yang dibayar oleh sesebuah syarikat, atau syarikat insurans, tidak dkategorikan sebagai harta pusaka. Kerana wang tersebut bukan hak miliknya sebelum kematian. Maka ia tidak mengambil hukum faraid.

Berkenaan kepada siapakah diserahkan wang pampasan itu, ia terserah kepada budi bicara syarikat terbabit, atau mengikut perjanjian yang sudah dipersetujui.

2. Wang tersebut dikira sebagai ‘al-mal al-mustafaad’, maka tidak dikenakan zakat ketika ia diperolehi. Ia dikenakan zakat, jika mencukupi haul setahun, dan masih dalam lingkungan nisab zakat.

3. Seseorang anak tidak boleh memberikan zakat kepada ibu atau ayahnya, kerana sudah menjadi kewajipan kepada si anak untuk memberi nafkah kepada mereka jika mereka memerlukan pembiayaan.

4. Pampasan kematian sudah pasti diberikan untuk perbelanjaan orang-orang yang di bawah tanggungan simati, iaitu isteri dan anak-anaknya.
Wallahu a’lam.


832. Soalan : Sepanjang mengikuti kuliah secara agama di masjid, saya difahamkan bahawa wajib pembahagian harta pusaka itu diagihkan mengikuti sistem faraid seperti mana yang diterangkan di dalam al-Quran walaupun simati ada meninggalkan wasiat.

Kemudian, dalam masa terdekat ni saya telah terbaca tentang pendapat yang mengatakan bahawa harta pusaka boleh dibahagikan kepada semua waris yang berhak mengikut yang tertulis di dalam wasiat.

Saya sedikit keliru  dan berharap mendapat pencerahan dalam permasalahan ni.

Jawapan:


Harta pusaka dan wasiat adalah dua pembahagian yang berasingan. Jika si mati meninggalkan wasiat pada hartanya, syarak mewajibkan supaya disempurnakan dahulu hak penerima wasiat, barulah diagihkan harta secara Faraid.

Tetapi dengan syarat wasiat simati hendaklah menepati dua syarat:


1. Tidak melebihi kadar 1/3 harta peninggalan.

2. Wasiat itu kepada bukan waris (penerima pusaka).

Jika wasiat tersebut melebihi 1/3 harta, maka mestilah mendapat kerelaan semua waris-waris lain.

Dalil didahulukan penyempurnaan wasiat ialah firman Allah Taala: Maksudnya : "(Pembahagian tersebut hendaklah) selepas ditunaikan wasiat yang dibuat, atau (dan) sesudah dilunaskan hutang." (Surah an-Nisaa ayat 11). Wallahu a’lam


Rujukan: Tahqiqaat Mardhiyyah m/s 29-30


833. Soalan : Saya ada menyimpan di Tabung Haji dan telah menamakan anak sebagai pewaris pertama dan isteri sebgai pewaris kedua.

Soalannya, selepas kematian, wang Tabung Haji adakah perlu difaraidkan walaupun ada penama?

Sekian. Terimakasih.


Jawapan:


Di dalam “Borang Pemegang Amanah” yang diisikan padanya dua nama pewaris bukan sebuah wasiat. Oleh itu pewaris yang diletakkan sebagai penama dalam “Borang Pemegang Amanah” Tabung Haji, bukan penerima wasiat. Penama hanyalah ‘pemegang amanah’.


Oleh itu penama tidak mempunyai hak mutlak ke atas wang yang diterimanya. Ia mesti dibahagikan menurut hukum faraid.
 

Tujuan borang tersebut ialah bagi membolehkan Tabung Haji mengeluarkan wang pendeposit yang meninggal dunia kepada pemegang amanah yang dinamakan dengan cepat untuk dibahagikan kepada waris-waris yang berhak. Wallahu a’lam.

834. Soalan : Bolehkan wang haram daripada sumber riba di gunakan untuk projek kebajikan seperti membina jalan raya atau longkang?

Jawapan : 

Harta haram terbahagi kepada dua kategori:

1. Harta yang haram pada zatnya, seperti duit yang dirompak atau dicuri.

Harta jenis ini haram dimanfaatkan oleh mana-mana pihak, kerana ia wajib dikembalikan kepada tuannya. Kecuali jika tidak dapat dikembalikan kepada tuannya atau tidak diketahui tuannya, maka boleh disalurkan kepada perkara kebajikan seperti buat jalan raya , longkang dan sebagainya.


2. Harta yang haram disebabkan cara perolehannya, seperti wang yang diperolehi daripada riba, wang hasil jual beli yang haram, dan seumpamanya.

Wang haram itu bukanlah haram kerana zatnya tetapi kerana sebab penggunaannya. Wang haram tidak boleh dibelanjakan untuk diri sendiri.

Mengikut sesetengah pendapat ulama salaf, wang haram itu mesti dimusnahkan. Tetapi pendapat ini disanggah oleh Imam Al-Ghazali r. h dalam Ihyaa Ulumuddin kerana kita tidak sepatutnya memusnah harta kita.

Pendapat yang lainnya harta dari sumber haram boleh digunakan untuk tujuan kemasyarakatan seperti pembinaan jalan raya, tandas , longkang dan sebagainya.

Ini bersandarkan kepada hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dari seorang lelaki Ansar pada suatu ketika Rasulullah S.A.W keluar untuk mengiringi jenazah, lalu terserempak dengan pengembala kambing kaum Quraisy. Lalu ia berkata kepada Rasulullah S.A.W, "si folan telah menjemput kalian menghadiri jamuan." Dikatakan seketul daging kambing dalam jamuan itu diambil tanpa pengetahuan tuannya. Lalu baginda S.A.W bersabda: "berikanlah makanan itu kepada tahanan." (Al-hafiz Iraqi mengatakan hadis ini sanadnya jayyid (baik)).

Walaubagaimanapun, orang yang mendermakan sumber wang haram kepada mereka yang patut menerimanya tidak diberikan pahala sedekah seperti yang terkandung dalam hadis :

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda (maksudnya) : "Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnya kecuali tiga perkara : sedekah jariah,atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."
(Hadis Sahih Riwayat Muslim dan lain-lainnya)


Ini kerana wang yang haram itu bukan miliknya. Kita hanya akan beroleh pahala sedekah apabila harta tersebut kita memilikinya. Namun demikian, si pemberi menerima pahala di atas asbab:

1. Menyucikan hartanya dari sumber harta yang haram.


2. Menjadi orang tengah dalam menyampaikan wang haram itu kepada pemilik yang sebenarnya.


Wallahu a'lam.

Rujukan: Fatwa Muasirah, Yusuf Al-Qardhawi

835. Soalan : Suami meninggal dunia dahulu sebelum ibu kepada suami meninggal.

Baru-baru ini ibu suami pula meninggal. Adik-beradik suami bercadang untuk membahagikan harta tinggalan ibu.

Soalan saya, Isteri kepada suami yang meninggal dahulu sebelum ibu meninggal tadi dapat atau tidak bahagian harta pusaka tersebut?

Yang kedua Isteri tadi ada anak hasil dari suami yang meninggal tadi. Anak-anak tadi dapat atau tidak bahagia harta pusaka tersebut. Sekian terima kasih

Jawapan:


1) Harta pusaka ibu tersebut tidak berhak kepada menantu perempuannya itu. Kerana si suami itu meninggal sebelum ibu suaminya meninggal. Jadi, suaminya bukan ahli waris kepada harta si ibu. Jadi, si isteri tadi hanya berhak kepada pusaka suaminya sahaja.

2) Cucu kepada simati, samada anak lelaki kepada anak lelaki simati, atau anak perempuan kepada anak lelaki simati, atau anak perempuan kepada anak perempuan simati, mereka berhak mendapat pusaka simati, dengan syarat tidak terhalang oleh waris yang lebih hampir.

Dalam kes ini contohnya kalau simati ada anak lelaki lain yang hidup sewaktu dia meninggal, maka dengan sendiri anak lelaki ini akan menghalang waris yang lebih jauh seperti cucu simati.

Wallahu a’lam.