skip to main |
skip to sidebar
Soal Jawab Agama Siri 111 (Qada' Solat, Wajib Haji Dan Rukun Haji, Harta Isteri Dan Zakat Pertanian)
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
Segala puji
bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia
Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang
istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.
Sahabat yang dirahmati Allah,
Soal Jawab Agama Siri 111 adalah membicarakan persoalan qada' solat, jaul-beli di internet, perbezaan wajib haji dengan rukun haji, harta isteri dan kelapa sawit tidak di kenakan zakat pertanian.
836. Soalan : Bilakah masanya kita dilarang untyuk melakukan solat? Jika terjaga daripada tidur matahari sudah terbit dan habis waktu subuh adakah boleh kita solat qada subuh semasa waktu syuruk? Berapa lamakah masa yang sebaik-baiknya di ambil untuk solat selepas azan (waktu di antara waktu azan dan iqamah)?
Jawapan :
Hadis sahih daripada Nabi SAW melarang
bersembahyang pada 3 waktu iaitu ketika terbit matahari, ketika matahari berada di kemuncak pertengahan dan ketika matahari mula terbenam.
Hadis tersebut ialah:
ثلاث
ساعات كان رسول الله صلى الله عليه و سلم ينهانا أن نصلي فيهن أو أن نقبر
فيهن موتانا حين تطلع الشمس بازغة حتى ترتفع وحين يقوم قائم الظهيرة حتى
تميل الشمس وحين تضيف الشمس للغروب حتى تغرب
Maksudnya : "Tiga waktu Nabi SAW melarang kami sembahyang dan mengebumikan mayat padanya; 1. Ketika terbit matahari, sehingga naik tinggi, 2. Ketika matahari berada di kemuncak pertengahan, sehingga tergelincir. 3. Ketika matahari mula terbenam, sehinggalah ia terbenam." (Hadis Riwayat Muslim (no: 831).
Manakala illah dilarang, disebut dalam hadis Amru bin Abasah r.a, dalam sahih Muslim (no: 832), ringkasannya ialah kerana :
1. Waktu terbit matahari: kerana matahari terbit antara dua tanduk syaitan, dan orang kafir sujud kepada matahari waktu itu.
2. Waktu tengahari: ketika itu api neraka begelegak.
3. Waktu terbenam matahari: ia terbenam antara dua tanduk syaitan, dan orang kafir sujud kepadanya waktu itu.
Sebenarnya qada' solat Subuh boleh dilakukan bila-bila masa walaupun dalam waktu-waktu yang dilarang kerana :
1. Nabi
SAW memerintahkan qada' dilakukan dengan segera, sebagaimana hadis :
“Sesiapa lupa daripada satu sembahyang, hendaklah bersembahyang apabila
dia teringat”. (Hadis Riwayat Muslim (no: 680).
2. Larangan solat pada waktu-waktu itu,
ialah solat yg tiada sebab. Adapun solat bersebab seperti qada’, atau
tahiyyat masjid, ia terkecuali.(Majmuk 4/170).
3. Ada hadis
menyebut larangan sengaja memilih waktu tersebut, seperti hadis Nabi SAW yang berbunyi, “Jangan
mencari waktu untuk solat pada ketika terbit dan terbenam matahari”. (Hadis Riwayat Bukhari (no: 558).
Orang yang qada’ solat tidak sengaja memilih waktu larangan.
Waktu yang diambil diantara azan dan iqamah :
Antara yg disebut dalam hadis ialah:Dari Jabir r.a.: Sabda Nabi SAW (maksudnya) : "Wahai Bilal, Jadikan antara azan dan iqamah kamu
sekadar orang yang sedang makan selesai makannya, orang yang minum selesai
minumnya, orang yang qada’ hajat selesai qada’ hajatnya."
Sebaik-baik solat adalah dibuat di awal waktu manakala
waktu Isya’ jika boleh dilakukan jemaah pada lewat malam, ia suatu yang
baik, kerana sabit Nabi SAW pernah melewatkan solat Isya’ sehingga
jemaah di masjid tertidur. Lalu Nabi bersabda (maksudnya) : "Inilah waktunya kalaulah
tidak menyusahkan umatku". (Hadis Riwayat Muslim no 638). Wallahu a’lam.
837. Soalan : Adakah beli barang dari internet haram? Sebab ia ada penangguhan dalam memberi barangan kepada pembeli.
Jawapan:
Akad
jual beli sah dilakukan melalui internet. Dengan syarat, ia memenuhi
segala rukun dan syarat sah jual beli seperti yang dimaklumi dalam
kitab-kitab feqah.
Penangguhan penyerahan barang jualan tidak
menjejaskan keharusan, sekiranya jual beli tersebut berlaku pada
barangan yang diharuskan penangguhan. Contohnya, jual beli barang dengan
wang ringgit. Maka, boleh dilakukan pembayaran dahulu dan ditangguhkan
penyerahan barangan kemudian.
Tetapi, jika jual beli berlaku pada
perkara yang tidak boleh berlaku penangguhan, maka haram berjual beli
melalui internet kerana ada penangguhan. Contohnya, pertukaran mata wang
tidak boleh ada penangguhan. Maka tidak boleh berlaku akad pertukaran
mata wang kecuali dengan kedua belah pihak menyerahkan mata wang
masing-masing pada majlis akad. Wallahu a’lam.
838. Soalan : Apakah bezanya di antara wajib haji dengan rukun haji? Kenapakah hanya ada dalam haji tidak dalam ibadat lain? dan adakah disana khilaf diantara ulama?
Jawapan:
Rukun Haji: Ialah perkara yang wajib dilakukan dalam haji, dan jika
ditinggalkan salah satu daripadanya, maka tidak sah haji. Ia tidak boleh
diganti dengan dam. Seperti: Niat ihram, tawaf ifadhah, saie, wuquf di Arafah dan tahallul.
Wajib Haji : Perkara-perkara yang wajib dilakukan dalam
haji, tetapi jika ditinggalkan, haji tetap sah, dan wajib diganti
dengan bayaran dam. Seperti: Bermalam di Mina, bermalam di Muzdalifah,
Melontar jamrah dll.
Perbezaan antara wajib dan rukun dalam haji
adalah disepakati oleh semua ulama, cuma khilaf pada menentukan yang
mana wajib dan yang mana rukun.
Adapun dalam ibadah-ibadah selain haji, maka ada khilaf pada perbezaan rukun dan wajib.
Contohnya, dalam sembahyang :
Dalam Mazhab Syafie tidak membezakan antara rukun dan wajib tetapi dalam Mazhab Hanbali membezakan. Rukun wajib dilakukan, dan tidak gugur
walaupun lupa. Wajib jika ditinggalkan kerana lupa, hanya diganti dengan
sujud sahwi. Wallahu a’lam
839. Soalan : Saya mempunyai
mertua yang masih bekerja dengan kerajaan berpendapatan lebih kurang 3,000 sebulan tetapi agak boros dalam berbelanja.
Untuk pengetahuan, di
awal perkahwinan dulu, mertua saya suka mengawal perbelanjaan kami suami
isteri hinggakan seolah-olah segala urusan melibatkan ekonomi mestilah
dirujuk kepadanya.
Soalan
saya, adakah saya ada hak untuk menghalang isteri saya yang bekerja
sebagai jurutera yang bergaji lebih kurang RM2500 memberi ibubapanya
wang yang saya rasakan ianya berlebihan yang kadang-kadang mencecah
RM600 - RM700 sebulan?
Jawapan:
Seorang isteri berhak sepenuhnya pada harta bendanya, samada untuk
memberi sedekah, hibah, hadiah, jual beli dan semua urusan kewangannya tanpa perlu mendapat keizinan suaminya. Inilah pandangan majoriti ulama,
Hanafi, Syafie, dan Hanbali.
Dalam urusan kewangan, syarak meletakkan wanita setaraf dengan lelaki tanpa kongkongan. Dalinya:
1. Dalam surah an-Nisaa ayat 6, Allah SWT memerintahkan supaya menguji anak
yatim untuk melihat kematangannya dalam menguruskan kewangan. Apabila
didapati pandai menguruskan kewangan sendiri, wajib diserahkan hartanya
kepada dirinya sendiri. Ini menunjukkan dia bebas menguruskan kewangan
tanpa arahan sesiapa.
2. Sabit dalam beberapa hadis, Nabi SAW
bersabda maksudnya, “Wahai wanita-wanita, bersedekahlah…”. Nabi SAW tidak
mensyaratkan mereka bertanya suami mereka dahulu, dan mereka juga terus
bersedekah tanpa merujuk kepada suami masing-masing.
3. Ada
pendapat mengatakan wajib diminta izin suami dahulu sekiranya pemberian
hibah atau sedekah melebihi 1/3 hartanya. Ia didasarkan kepada satu
hadis bermaksud:
“Tidak harus bagi seorang wanita memberi (hartanya) melainkan dengan izin suaminya”.(Hadis Riwayat Abu Daud (no: 3549) dan Nasai (no: 2540).
Walaubagaimanapun,
pendapat pertama lebih kuat, kerana hadis yang melarang dipertikaikan
kesahihannya. Kata Ibn Hajar: “Dalilnya daripada Kitab dan sunnah adalah
banyak”. (Fathul Bari 5/218).
Kesimpulan: Suami tidak ada hak untuk melarang isteri memberi wang bulanan kepada ibu bapanya atau orang lain.
840. Soalan : Hasil kebun sawit kena zakat tanaman ke? 1/10 atau ada jumlah lain?
Jawapan:
Zakat
pertanian dikenakan ke atas makanan asasi yang mengenyangkan ke atas
sebuah negeri. Hasil tanaman yang wajib dizakatkan adalah
bijirin-bijirin dari jenis makanan asasi yang mengenyangkan dan tahan
lama jika disimpan seperti padi, kurma, jagung, gandum dan sebagainya.
Oleh
itu, tidak dikenakan zakat pertanian ke atas hasil tanaman yang bukan
asasi seperti kelapa, kelapa sawit, getah, lada hitam, tebu, koko dan
lain-lain.
Di dalam e-fatwa di bawah tajuk: Zakat Komoditi Utama Seperti : Kelapa , Kelapa Sawit, Getah, Lada Hitam, Nenas dan lain-lain,
membuat keputusan berikut:
Jawatankuasa Perunding Hukum
Syara’ (Fatwa) telah membincangkan perkara di atas dengan penuh teliti
mengikut hukum yang muktabar di dalam Islam dan keputusannya adalah
seperti berikut :
“Bahawa komoditi utama seperti kelapa,
kelapa sawit, getah, lada hitam, nenas dan lain-lain adalah tidak
diwajibkan zakat kerana tidak ada nas dan dalil-dalil yang mewajibkan
hasil-hasil tersebut dikeluarkan zakat. “
Cuma, jika komoditi tersebut diniagakan, maka ia dikenakan zakat perniagaan.
Wallahu a'lam
No comments:
Post a Comment