Friday, January 15, 2016

Terdapat 10 Dalil Sahih Kenapa Lelaki Di Perintahkan Solat Berjemaah Di Masjid ?


1. Allah SWT yang langsung memerintahkan dalam al-Quran agar solat berjemaah.

Allah SWT berfirman,

وَŰŁَقِيمُÙˆŰ§ Ű§Ù„Ű”َّÙ„Ű§َŰ©َ وَŰĄَۧŰȘُÙˆŰ§ Ű§Ù„ŰČَّكَۧ۩َ وَۧ۱ْكَŰčُÙˆŰ§ مَŰčَ Ű§Ù„Ű±َّŰ§ÙƒِŰčِينَ

“Dan dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan rukuklah beserta orang-orang yang rukuk.” (Surah Al-Baqarah ayat 43)

Ibnul Qayyim Al-Jauziyah rahimahullah berkata,

، ÙÙ„Ű§ ۚۯ لقوله { مŰč Ű§Ù„Ű±Ű§ÙƒŰčين } من ÙŰ§ŰŠŰŻŰ© ŰŁŰźŰ±Ù‰ ÙˆÙ„ÙŠŰłŰȘ Ű„Ù„Ű§ فŰčÙ„Ù‡Ű§ مŰč ŰŹÙ…Ű§ŰčŰ© Ű§Ù„Ù…Ű”Ù„ÙŠÙ† ÙˆŰ§Ù„Ù…ŰčÙŠŰ© ŰȘÙÙŠŰŻ Ű°Ù„Ùƒ

“Makna firman Allah “Rukuklah beserta orang-orang yang rukuk, faedahnya iaitu tidaklah dilakukan kecuali bersama jemaah yang solat dan bersama-sama.”[Ash-Shalatu wa hukmu tarikiha hal. 139-141]

2. Ketika perang berkecamuk, tetap diperintahkan solat berjemaah. Maka apalagi suasana aman dan tenteram. Dan ini perintah langsung dari Allah SWT dalam al-Quran

Allah SWT berfirman,

وَŰ„ِŰ°َۧ كُنŰȘَ فِيهِمْ فَŰŁَقَمْŰȘَ لَهُمُ Ű§Ù„Ű”َّÙ„Ű§َŰ©َ فَلْŰȘَقُمْ Ű·َ۹ۊِفَŰ©ُُ مِّنْهُم مَّŰčَكَ وَلِيَŰŁْŰźُŰ°ُÙˆŰ§ ŰŁَŰłْلِŰ­َŰȘَهُمْ فَŰ„ِŰ°َۧ ŰłَŰŹَŰŻُÙˆŰ§ فَلْيَكُونُÙˆŰ§ مِن وَ۱َ۹ۊِكُمْ وَلْŰȘَŰŁْŰȘِ Ű·َ۹ۊِفَŰ©ٌ ŰŁُŰźْ۱َى لَمْ يُŰ”َلُّÙˆŰ§ فَلْيُŰ”َلُّÙˆŰ§ مَŰčَكَ وَلْيَŰŁْŰźُŰ°ُÙˆŰ§ Ű­ِŰ°ْ۱َهُمْ وَŰŁَŰłْلِŰ­َŰȘَهُمْ وَŰŻَّ Ű§Ù„َّŰ°ِينَ كَفَ۱ُÙˆŰ§ لَوْ ŰȘَŰșْفُلُونَ Űčَنْ ŰŁَŰłْلِŰ­َŰȘِكُمْ وَŰŁَمْŰȘِŰčَŰȘِكُمْ فَيَمِيلُونَ Űčَلَيْكُم مَّيْلَŰ©ً وَِۭۧŰŻَŰ©ً وَÙ„Ű§َ ŰŹُنََۭۧ Űčَلَيْكُمْ Ű„ِن كَŰ§Ù†َ Űšِكُمْ ŰŁَŰ°ًى مِّن مَّŰ·َ۱ٍ ŰŁَوْ كُنŰȘُم مَّ۱ْ۶َى ŰŁَن ŰȘَ۶َŰčُÙˆŰ§ ŰŁَŰłْلِŰ­َŰȘَكُمْ وَŰźُŰ°ُÙˆŰ§ Ű­ِŰ°ْ۱َكُمْ Ű„ِنَّ Ű§Ù„Ù„Ù‡َ ŰŁَŰčَŰŻَّ لِلْكَŰ§Ùِ۱ِينَ ŰčَŰ°ًَۧۚۧ مُّهِينًۧ

“Dan apabila kamu berada di tengah-tengah mereka (sahabatmu) lalu kamu hendak mendirikan solat bersama-sama mereka, maka hendaklah segolongan dari mereka berdiri (solat) besertamu dan menyandang senjata, kemudian apabila mereka (yang solat bersamamu) sujud (telah menyempurnakan satu rakaat), maka hendaklah mereka pindah dari belakangmu (untuk menghadapi musuh) dan hendaklah datang golongan yang kedua yang belum solat, lalu solatlah mereka denganmu.” (Surah An-Nisa’ ayat 102)

Ibnu Mundzir rahimahullah berkata,

ففي ŰŁÙ…Ű± Ű§Ù„Ù„Ù‡ ŰšŰ„Ù‚Ű§Ù…Ű© Ű§Ù„ŰŹÙ…Ű§ŰčŰ© في Ű­Ű§Ù„ Ű§Ù„ŰźÙˆÙ : ŰŻÙ„ÙŠÙ„ Űčلى ŰŁÙ† Ű°Ù„Ùƒ في Ű­Ű§Ù„ Ű§Ù„ŰŁÙ…Ù† ŰŁÙˆŰŹŰš .

“Pada perintah Allah SWT untuk tetap menegakkan solat jemaah ketika takut (perang) adalah dalil bahawa solat berjemaah ketika keadaan aman lebih wajib lagi.”[Al- Ausath 4/135]

Ibnul Qayyim Al-Jauziyah rahimahullah menjelaskan,

وفي Ù‡Ű°Ű§ ŰŻÙ„ÙŠÙ„ Űčلى ŰŁÙ† Ű§Ù„ŰŹÙ…Ű§ŰčŰ© ÙŰ±Ű¶ Űčلى Ű§Ù„ŰŁŰčÙŠŰ§Ù† Ű„Ű° لم ÙŠŰłÙ‚Ű·Ù‡Ű§ ŰłŰšŰ­Ű§Ù†Ù‡ Űčن Ű§Ù„Ű·Ű§ŰŠÙŰ© Ű§Ù„Ű«Ű§Ù†ÙŠŰ© ŰšÙŰčل Ű§Ù„ŰŁÙˆÙ„Ù‰، ولو ÙƒŰ§Ù†ŰȘ Ű§Ù„ŰŹÙ…Ű§ŰčŰ© ŰłÙ†Ű© Ù„ÙƒŰ§Ù† ŰŁÙˆÙ„Ù‰ Ű§Ù„ŰŁŰč۰ۧ۱ ŰšŰłÙ‚ÙˆŰ·Ù‡Ű§ Űč۰۱ Ű§Ù„ŰźÙˆÙ، ولو ÙƒŰ§Ù†ŰȘ ÙŰ±Ű¶ ÙƒÙŰ§ÙŠŰ© Ù„ŰłÙ‚Ű·ŰȘ ŰšÙŰčل Ű§Ù„Ű·Ű§ŰŠÙŰ© Ű§Ù„ŰŁÙˆÙ„Ù‰ …ÙˆŰŁÙ†Ù‡ لم ÙŠŰ±ŰźŰ” لهم في ŰȘŰ±ÙƒÙ‡Ű§ Ű­Ű§Ù„ Ű§Ù„ŰźÙˆÙ

“Ayat ini merupakan dalil yang sangat jelas bahawa solat berjemaah hukumnya fardhu ain bukan hanya sunat atau fardhu kifayah, Seandainya hukumnya sunat tentu keadaan takut dari musuh adalah uzur yang utama. Juga bukan fardhu kifayah kerana Allah menggugurkan kewajiban berjemaah atas rombongan kedua dengan telah berjemaahnya rombongan pertama… dan Allah tidak memberi keringanan bagi mereka untuk meninggalkan solat berjemaah dalam keadaan ketakutan (perang).“[Kitab Solah hal. 138, Ibnu Qayyim]

3.Orang buta yang tidak ada penuntut ke masjid tetap di perintahkan solat berjemaah ke masjid jika mendengar azan, maka bagaimana yang matanya sihat?

Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu dia berkata,

ŰŁَŰȘَى Ű§Ù„Ù†َّŰšِيَّ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ ۱َŰŹُلٌ ŰŁَŰčْمَى فَقَŰ§Ù„َ يَۧ ۱َŰłُولَ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű„ِنَّهُ لَيْŰłَ لِي قَۧۊِŰŻٌ يَقُÙˆŰŻُنِي Ű„ِلَى Ű§Ù„ْمَŰłْŰŹِŰŻِ فَŰłَŰŁَلَ ۱َŰłُولَ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű”َلَّى Ű§Ù„Ù„َّهُ Űčَلَيْهِ وَŰłَلَّمَ ŰŁَنْ يُ۱َŰźِّŰ”َ لَهُ فَيُŰ”َلِّيَ فِي ŰšَيْŰȘِهِ فَ۱َŰźَّŰ”َ لَهُ فَلَمَّۧ وَلَّى ŰŻَŰčَŰ§Ù‡ُ فَقَŰ§Ù„َ هَلْ ŰȘَŰłْمَŰčُ Ű§Ù„Ù†ِّŰŻَۧۥَ ŰšِŰ§Ù„Ű”َّلَۧ۩ِ قَŰ§Ù„َ نَŰčَمْ قَŰ§Ù„َ فَŰŁَŰŹِŰšْ

“Seorang buta pernah menemui Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam dan berujar, “Wahai Rasulullah, saya tidak memiliki seseorang yang akan menuntunku ke masjid.” Lalu dia meminta keringanan kepada Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam untuk solat di rumah, maka baginda pun memberikan keringanan kepadanya. Ketika orang itu beranjak pulang, baginda kembali bertanya, “Apakah engkau mendengar panggilan solat (azan)?” Laki-laki itu menjawab, “Ia.” Baginda bersabda, “Penuhilah seruan tersebut (hadiri jemaah solat).”
[HR. Muslim no. 653]

Dalam hadis yang lain iaitu, Ibnu Ummi Maktum (ia buta matanya). Dia berkata,

يَۧ ۱َŰłُولَ Ű§Ù„Ù„َّهِ Ű„ِنَّ Ű§Ù„ْمَŰŻِينَŰ©َ كَŰ«ِÙŠŰ±َŰ©ُ Ű§Ù„ْهَوَŰ§Ù…ِّ وَŰ§Ù„ŰłِّŰšَۧŰčِ. فَقَŰ§Ù„َ Ű§Ù„Ù†َّŰšِىُّ -Ű”Ù„Ù‰ Ű§Ù„Ù„Ù‡ Űčليه ÙˆŰłÙ„Ù…- « ŰŁَŰȘَŰłْمَŰčُ Ű­َىَّ Űčَلَى Ű§Ù„Ű”َّÙ„Ű§َŰ©ِ Ű­َىَّ Űčَلَى Ű§Ù„ْفَÙ„Ű§َŰ­ِ فَŰ­َىَّ هَÙ„Ű§َ ».

“Wahai Rasulullah, di Madinah banyak sekali tanaman dan binatang buas. Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda, “Apakah kamu mendengar seruan azan hayya ‘alash solah, hayya ‘alal falah? Jika iya, penuhilah seruan azan tersebut”.”[HR. Abu Daud, Syaikh Al Albani mengatakan bahawa hadits ini sahih]

4.Wajib solat berjemaah di masjid jika mendengar azan

Sabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam,

مَنْ ŰłَمِŰčَ Ű§Ù„Ù†ِّŰŻَۧۥَ فَلَمْ يَŰŁْŰȘِهِ فَلَۧ Ű”َلَۧ۩َ لَهُ Ű„ِلَّۧ مِنْ ŰčُŰ°ْ۱ٍ

“Barangsiapa yang mendengar azan lalu tidak mendatanginya, maka tidak ada solat baginya, kecuali bila ada uzur.” [HR. Abu Daud dan Ibnu Majah. disahihkan oleh Syaikh al-Albani dalam Misykat al-Mashabih: 1077 dan Irwa’ al-Ghalil no. 551]

5.Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam memberikan ancaman kepada laki-laki yang tidak solat berjemaah di masjid dengan membakar rumah mereka.

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda,

Ű„ِنَّ ŰŁَŰ«ْقَلَ Ű”َلَۧ۩ٍ Űčَلَى Ű§Ù„ْمُنَŰ§Ùِقِينَ Ű”َلَۧ۩ُ Ű§Ù„ْŰčِŰŽَۧۥِ وَŰ”َلَۧ۩ُ Ű§Ù„ْفَŰŹْ۱ِ وَلَوْ يَŰčْلَمُونَ مَۧ فِيهِمَۧ لَŰŁَŰȘَوْهُمَۧ وَلَوْ Ű­َŰšْوًۧ وَلَقَŰŻْ هَمَمْŰȘُ ŰŁَنْ ŰąÙ…ُ۱َ ŰšِŰ§Ù„Ű”َّلَۧ۩ِ فَŰȘُقَŰ§Ù…َ Ű«ُمَّ ŰąÙ…ُ۱َ ۱َŰŹُلًۧ فَيُŰ”َلِّيَ ŰšِŰ§Ù„Ù†َّۧ۳ِ Ű«ُمَّ ŰŁَنْŰ·َلِقَ مَŰčِي Űšِ۱ِŰŹَŰ§Ù„ٍ مَŰčَهُمْ Ű­ُŰČَمٌ مِنْ Ű­َŰ·َŰšٍ Ű„ِلَى قَوْمٍ لَۧ يَŰŽْهَŰŻُونَ Ű§Ù„Ű”َّلَۧ۩َ فَŰŁُŰ­َ۱ِّقَ Űčَلَيْهِمْ ŰšُيُوŰȘَهُمْ ŰšِŰ§Ù„Ù†َّۧ۱ِ

“Solat yang dirasakan paling berat bagi orang-orang munafik adalah solat Isya dan solat Subuh. Sekiranya mereka mengetahui keutamaannya, nescaya mereka akan mendatanginya sekalipun dengan merangkak. Sungguh aku berkeinginan untuk menyuruh seseorang sehingga solat didirikan, kemudian ku suruh seseorang mengimami manusia, lalu aku bersama beberapa orang membawa kayu bakar mendatangi suatu kaum yang tidak menghadiri solat, lantas aku bakar rumah-rumah mereka.”[HR. Al-Bukhari no. 141 dan Muslim no. 651]

Ibnu Mundzir rahimahullah berkata,

وفي Ű§Ù‡ŰȘÙ…Ű§Ù…Ù‡ ŰšŰŁÙ† ÙŠŰ­Ű±Ù‚ Űčلى قوم ŰȘŰźÙ„ÙÙˆŰ§ Űčن Ű§Ù„Ű”Ù„Ű§Ű© ŰšÙŠÙˆŰȘهم ŰŁŰšÙŠÙ† Ű§Ù„ŰšÙŠŰ§Ù† Űčلى ÙˆŰŹÙˆŰš ÙŰ±Ű¶ Ű§Ù„ŰŹÙ…Ű§ŰčŰ©

“Keinginan baginda (membakar rumah) orang yang tidak ikut solat berjemaah di masjid merupakan dalil yang sangat jelas akan wajib ainnya solat berjemaah di masjid”[Al-Ausath 4/134]

6.Tidak solat berjemaah di masjid di anggap “munafik” oleh para sahabat.

Dari Abdullah bin Mas’ud radhiallahu anhu dia berkata:

وَلَقَŰŻْ ۱َŰŁَيْŰȘُنَۧ وَمَۧ يَŰȘَŰźَلَّفُ Űčَنْهَۧ Ű„ِلَّۧ مُنَŰ§Ùِقٌ مَŰčْلُومُ Ű§Ù„Ù†ِّفَŰ§Ù‚ِ وَلَقَŰŻْ كَŰ§Ù†َ Ű§Ù„Ű±َّŰŹُلُ يُŰ€ْŰȘَى Űšِهِ يُهَۧۯَى Űšَيْنَ Ű§Ù„Ű±َّŰŹُلَيْنِ Ű­َŰȘَّى يُقَŰ§Ù…َ فِي Ű§Ù„Ű”َّفِّ

“Menurut pendapat kami (para sahabat), tidaklah seseorang itu tidak hadir solat jemaah, melainkan dia seorang munafik yang sudah jelas kemunafikannya. Sungguh dahulu seseorang dari kami harus dipapah di antara dua orang hingga diberdirikan si saff (barisan) solat yang ada.”[HR. Muslim no. 654]

7.Solat berjemaah mendapat pahala lebih banyak.

Dalam satu riwayat 27 kali lebih banyak daripada solat bersendirian.

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda,

Ű”َلَۧ۩ُ Ű§Ù„ْŰŹَمَۧŰčَŰ©ِ ŰŁَفْ۶َلُ مِنْ Ű”َلَۧ۩ِ Ű§Ù„ْفَŰ°ِّ ŰšِŰłَŰšْŰčٍ وَŰčِŰŽْ۱ِينَ ŰŻَ۱َŰŹَŰ©ً

“Solat berjemaah itu lebih utama daripada solat sendirian dengan 27 derajat.”[HR. Bukhari]

8.Keutamaan solat berjemaah yang banyak.

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda,

مَنْ Ű”َلَّى Ű§Ù„ْŰčِŰŽَۧۥَ فِي ŰŹَمَۧŰčَŰ©ٍ كَŰ§Ù†َ كَقِيَŰ§Ù…ِ نِŰ”ْفِ لَيْلَŰ©ٍ وَمَنْ Ű”َلَّى Ű§Ù„ْŰčِŰŽَۧۥَ وَŰ§Ù„ْفَŰŹْ۱َ فِي ŰŹَمَۧŰčَŰ©ٍ كَŰ§Ù†َ كَقِيَŰ§Ù…ِ لَيْلَŰ©ٍ

“Barang siapa solat Isya dengan berjemaah, pahalanya seperti solat setengah malam. Barang siapa solat Isya dan Subuh dengan berjemaah, pahalanya seperti solat semalam penuh.”[Fathul Bari 2/154—157]

9. Tidak solat berjemaah akan dikuasai oleh syaitan.

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda,

مَۧ مِنْ Ű«َلََۧ۫Ű©ٍ فِي قَ۱ْيَŰ©ٍ وَلَۧ ŰšَŰŻْوٍ لَۧ ŰȘُقَŰ§Ù…ُ فِيهِمْ Ű§Ù„Ű”َّلَۧ۩ُ Ű„ِلَّۧ قَŰŻْ ۧ۳ْŰȘَŰ­ْوَŰ°َ Űčَلَيْهِمْ Ű§Ù„ŰŽَّيْŰ·َŰ§Ù†ُ فَŰčَلَيْكَ ŰšِŰ§Ù„ْŰŹَمَۧŰčَŰ©ِ فَŰ„ِنَّمَۧ يَŰŁْكُلُ Ű§Ù„Ű°ِّŰŠْŰšُ Ű§Ù„ْقَۧ۔ِيَŰ©َ

“Tidaklah tiga orang di suatu desa atau lembah yang tidak didirikan solat berjemaah di lingkungan mereka, melainkan syaitan telah menguasai mereka. Kerana itu tetaplah kalian (solat) berjemaah, kerana sesungguhnya serigala itu hanya akan menerkam kambing yang sendirian (jauh dari kawan-kawannya).”[HR. Abu Daud no. 547, An-Nasai no. 838, dan sanadnya dinyatakan hasan oleh An-Nawawi]

10. Amal yang pertama kali dihisab adalah solat, jika baik maka seluruh amal baik dan sebaliknya, apakah kita pilih solat yang sekadarnya saja atau meraih pahala tinggi dengan solat berjemaah?

Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda,

Ű„ِنَّ ŰŁَوَّلَ مَۧ يُŰ­َۧ۳َŰšُ Ű§Ù„Ù†َّۧ۳ُ Űšِهِ يَوْمَ Ű§Ù„ْقِيَŰ§Ù…َŰ©ِ مِنْ ŰŁَŰčْمَŰ§Ù„ِهِمْ Ű§Ù„Ű”َّلَۧ۩ُ قَŰ§Ù„َ يَقُولُ ۱َŰšُّنَۧ ŰŹَلَّ وَŰčَŰČَّ لِمَلَۧۊِكَŰȘِهِ وَهُوَ ŰŁَŰčْلَمُ Ű§Ù†ْŰžُ۱ُÙˆŰ§ فِي Ű”َلَۧ۩ِ ŰčَŰšْŰŻِي ŰŁَŰȘَمَّهَۧ ŰŁَمْ نَقَŰ”َهَۧ فَŰ„ِنْ كَŰ§Ù†َŰȘْ ŰȘَŰ§Ù…َّŰ©ً كُŰȘِŰšَŰȘْ لَهُ ŰȘَŰ§Ù…َّŰ©ً وَŰ„ِنْ كَŰ§Ù†َ Ű§Ù†ْŰȘَقَŰ”َ مِنْهَۧ ŰŽَيْŰŠًۧ قَŰ§Ù„َ Ű§Ù†ْŰžُ۱ُÙˆŰ§ هَلْ لِŰčَŰšْŰŻِي مِنْ ŰȘَŰ·َوُّŰčٍ فَŰ„ِنْ كَŰ§Ù†َ لَهُ ŰȘَŰ·َوُّŰčٌ قَŰ§Ù„َ ŰŁَŰȘِمُّÙˆŰ§ لِŰčَŰšْŰŻِي فَ۱ِÙŠŰ¶َŰȘَهُ مِنْ ŰȘَŰ·َوُّŰčِهِ Ű«ُمَّ ŰȘُŰ€ْŰźَŰ°ُ Ű§Ù„ْŰŁَŰčْمَŰ§Ù„ُ Űčَلَى Ű°َŰ§Ùƒُمْ

“Sesungguhnya yang pertama kali akan dihisab dari amal perbuatan manusia pada hari kiamat adalah solatnya. Rabb kita Jalla Wa ‘Azza berfirman kepada para malaikat-Nya -padahal Dia lebih mengetahui, “Periksalah solat hamba-Ku, sempurnakah atau justru kurang?” Sekiranya sempurna, maka akan dituliskan baginya dengan sempurna, dan jika terdapat kekurangan maka Allah berfirman, “Periksalah lagi, apakah hamba-Ku memiliki amalan solat sunat?” Jikalau terdapat solat sunatnya, Allah berfirman, “Sempurnakanlah kekurangan yang ada pada solat wajib hamba-Ku itu dengan solat sunatnya.” Selanjutnya semua amal manusia akan dihisab dengan cara demikian.”[HR. Abu Daud no. 964, At-Tirmizi no. 413 dishahih oleh Al-Albani dalam Shahih Al-Jami’ no. 2571]

Khusus bagi yang mengaku mazhab Syafi’i (majoriti di Malaysia , Indonesia, Singapura dan Brunei), maka Imam Syafi’i mewajibkan solat berjemaah dan tidak memberi keringanan (rukshah).

Imam Asy Syafi’i rahimahullah berkata,

ÙˆŰŁÙ…Ű§ Ű§Ù„ŰŹÙ…Ű§ŰčŰ© ÙÙ„Ű§ ۧ۱۟۔ في ŰȘŰ±ÙƒÙ‡Ű§ Ű„Ù„Ű§ من Űč۰۱

“Adapun solat jemaah, aku tidaklah memberi keringanan bagi seorang pun untuk meninggalkannya kecuali bila ada uzur.”[Ash Shalah wa Hukmu Tarikiha hal. 107]