Wednesday, January 6, 2010

Sifat Kasih Sayang Akan di Rahmati Allah.

Sahabat yang dikasihi Allah,
Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud : " Orang-orang yang mempunyai rasa belas kasih akan dirahmati oleh Allah. Kasihlah siapa sahaja yang ada dibumi, nescaya kalian akan dikasihi oleh Zat Yang ada di langit. Sanak kerabat adalah dahan yang kukuh dari Zat Yang Maha Rahman. Barangsiapa menyambungnya (tali silaturahim), nescaya Allah akan menyambungnya, dan barangsiapa memutuskannya, nescaya Allah akan memutuskan hubungan dengannya."
(Hadis Riwayat Abu Daud)

Jadikanlah hati dan jiwa kalian memiliki sifat kasih sayang kepada sesama Muslim dan juga kasih kepada makhluk Allah s.w.t. yang ada di bumi. Rahmat Allah akan kalian perolehi apabila kalian memiliki sifat yang mulia ini. Persediaan kalian untuk menyambung tali silaturahim dan menjalini hubungan ukuwah Islamiyah sesama kaum kerabat dan umat Islam  seluruhnya akan mendapat rahmat dan kasih sayang daripada Allah s.w.t. dari langit.

Apabila kalian memiliki rasa belas kasihan ini hati kalian akan menjadi lembut , jiwa kalian akan seronok untuk memberi khidmat pada masyarakat. Sentiasa mencurahkan kebaikan, rasa kasih sayang dan kebajikan kepada makhluk Allah yang lain. Bersikap adil kepada orang yang teraniaya, bertindak tegas kepada orang zalim, memberi makan orang yang lapar, memberi pakaian kepada yang tidak memilikinya, turut menanggung derita anak yatim, selalu mendamaikan sesama manusia, sentiasa menampakkan sifat timbang rasa dan tawaduk serta tidak segan-segan menolong sanak saudara yang sedang memerlukan pertolongan.

Di dunia ini kesan dari rahmat Allah akan kalian perolehi iaitu kalian akan di sayangi oleh kaum kerabat, dihormati oleh masyarakat, dimurahkan rezeki oleh Allah s.w.t dan dipanjangkan umur kalian dan terhindar daripada penyakit dan musibah. Jiwa kalian akan rasa tenang dan rumah tangga kalian akan aman damai.

Dalam hadis yang lain Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud : "Barangsiapa tidak punya belas kasih (rahmat) kepada manusia, Allah tidak akan memberikan belas kasih kepada-Nya."
(Hadis Riwayat Muttafaq Alaih)

Akhir kata marilah kita perbaiki hubungan silaturahim  dan binalah kasih sayang sesama umat Islam. Walaupun perpecahan telah melanda umat Islam hari ini dengan hebatnya dengan berbagai isu, tetapi janganlah kita terpengaruh dengan berita dari orang fasik dan hasutan syaitan dan hawa nafsu. Kerja syaitan memang suka memecah belahkan umat manusia supaya mereka jauh dari rahmat Allah. Apabila kita berjaya mendominasikan sifat yang mulai ini kita akan mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat.





No comments: