Saturday, March 3, 2012

Terdapat 12 Golongan Manusia Akan Bangkit Daripada Kubur

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Firman Allah S.W.T. dalam surah al-Naba ayat 18 maksudnya :- "Yaitu hari (yang pada waktu itu) ditiup sangkakala lalu kamu datang berkelompok-kelompok."

Adalah diriwayatkan bahawa ayat yang tersebut di atas pernah ditanyakan oleh Saidina Muaz bin Jabal r.a., katanya, "Ya Rasulullah, apa maksudnya ayat ini?" Maka Rasulullah SAW menangis sebelum menjawab soalan tersebut kerana inilah yang selalu dibimbangkan oleh baginda. Lalu baginda menjawab:

"Ya Muaz, umatku kelak apabila bangkit dari kubur akan menjadi 12 golongan. Sebanyak 11 golongan akan memasuki neraka dan hanya 1 golongan sahaja yang akan memasuki syurga.

Adapun 11 golongan yang memasuki neraka adalah seperti berikut:-

1. Mereka yang tidak mempunyai kaki dan tangan. Ini adalah kerana mereka suka menyakiti hati jiran tetangga.

2. Mereka yang menyerupai babi. Ini adalah balasan bagi orang yang suka melengah-lengahkan solat lima waktu.

3. Mereka yang perutnya besar seperti gunung dan dipenuhi dengan ular dan kala. Inilah balasan bagi mereka yang enggan mengeluarkan zakat.

4. Mereka yang keluar darah dari mulutnya. Inilah balasan mereka yang berdusta.

5. Mereka yang berbau busuk seluruh badannya. Ini adalah balasan mereka yang mengaut keuntungan dalam jual beli atas penipuan.

6. Mereka yang dicincang-cincang pada tengkuk dan bahu. Ini adalah balasan mereka yang menyaksikan maksiat atau perbuatan jahat.

7. Mereka yang keluar dengan tidak berlidah dan keluar nanah dan darah dari mulut. Ini balasan mereka yang tidak mahu menyaksikan kebenaran.

8. Mereka yang keluar dalam keadaan terbalik iaitu kepala dibawah dan kakinya keatas. Ini adalah balasan mereka yang berzina serta mati sebelum bertaubat.

9. Mereka yang berwajah hitam, bermata biru dan perutnya penuh api. Ini balasan mereka yang memakan harta anak yatim secara zalim.

10. Mereka yang kulitnya penuh kudis dan penyakit2 lain yang menjijikan. Ini adalah balasan mereka yang berani melawan kedua ibu bapanya.

11. Meraka yang buta matanya dan hatinya, giginya seperti tanduk, bibirnya berjuntai hingga keperut, dari perut dan pehanya keluar kotoran. Ini adalah balasan mereka minum minuman keras.

Dan satu golongan yang masuk ke syurga ialah:

12. Mereka yang wajahnya bagaikan bulan purnama, berjalan di atas titian mustaqim laksana kilat. Ini balasan orang yang beramal soleh dan menjauhi maksiat serta mendirikan solat lima waktu dan mati dalam keadaan bertaubat."
 
Mereka (golongan ke 12) digiring dari kubur dengan wajah yang bersinar-sinar laksana bulan purnama. Mereka melalui titian sirat seperti kilat. Maka, datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih memaklumkan: "Mereka adalah orang yang berama saleh dan banyak berbuat baik.

Mereka menjauhi perbuatan durhaka, mereka memelihara solat lima waktu, ketika meninggal dunia keadaan mereka sudah bertaubat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah Syurga, mendapat ampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah Yang Maha Pengasih."

Sahabat yang dikasihi, 
Marilah sama-sama kita muhasabah diri kita, kedudukan kita sekarang ini berada dibarisan mana? Adakah kita berada disalah satu dari barisan pertama hingga ke dua belas? Jika kita berada di barisan pertama hingga ke sebelas adalah amat malang sekali kerana mereka yang berada dibarisan ini akan dihumbankan kedalam Neraka kerana dosa dan kesalahan mereka ketika di dunia dan mereka tak sempat hendak bertaubat.

Jika kita berada dibarisan ke dua belas alhamdulillah kerana barisan ini sahaja akan terselamat daripada azab Allah SWT. dan kita akan dihisab dengan mudah dan akan meniti sirat seperti kilat dan dimasukkan ke dalam syurga.

Marilah sama-sama kita beristighfar, bertaubat dan berdoa kepada Allah s.w.t semoga kita terpilih menjadi hamba Allah yang dirahmati dan diredhai, di ampunkan dosa-dosa kita  dan dimasukkan kedalam barisan ke dua belas yang terselamat daripada siksaan api Neraka.
 

2 comments:

zulkarnai is an Army Personel.( Aree Bihunsup Ex Service ) said...

Subhanallah, Ya Allah Lindungilah diriku , keluarga ku dan seluruh umat Islam dari Neraka Mu....Ampunilah dosa-dosa kami...rahmatilah kehidupan kami...aminnnn

zulkarnai is an Army Personel.( Aree Bihunsup Ex Service ) said...
This comment has been removed by the author.