Wednesday, April 11, 2012

Tertawa di Dunai Dan Menangis di Akhirat

 
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Untuk menghisab diri, kurangkanlah ketawa dan perbanyakkan menangis. Dalam satu hadis, Nabi SAW. bersabda : "Banyak ketawa dan bergelak-gelak itu mematikan hati". 

Banyak tertawa menjadikan hati semakin ...malap dan tidak berseri. Lampu hati tidak lagi bersinar dan akhirnya terus tidak menyala. Hati tidak berfungsi lagi. Nabi Muhammad SAW. melarang umatnya dari bergelak ketawa yang melampaui batas. Menurut hadis, banyak ketawa menghilangkan akal dan ilmu. 

Barangsiapa yang ketawa berdeka-dekah, akan hilang satu pintu dari pintu ilmu. Kenapa dilarang ketawa berdekah-dekah ? Dalam keadaan suka yag keterlaluan, hati kita lalai dan lupa suasana akhirat dan alam barzakh yang bakal kita tempuhi kelak. Sedangkan dahsyatnya alam tersebut tidak dapat dinukilkan dalam sebarang bentuk media. Kita sedang menuju ke satu destinasi yang belum tentu menjanjikan kebahagiaan abadi. Sepatutnya kita berfikir, bagaimana kedudukan kita di sana nanti, samada berbahagia atau menderita sengsara. 

Berbahagia di dunia, bersifat sementara tetapi di akhirat berpanjangan tanpa had. Penderitaan di dunia hanya seketika tetapi azab di akhirat, berterusan dan berkekalan. 

"Tertawa-tawa di masjid menggelapkan suasana kubur". Demikian ditegaskan oleh Nabi SAW. Kita sedia maklum, kuburan yang bakal kita duduki dalam tempuh yang panjang. Kita keseorangan dan kesunyian tanpa teman di dalam kubur. 

Kubur adalah samada satu pintu ke syurga atau neraka. Betapa dalam kegelapan di sana, kita digelapkan lagi dengan sikap kita yang suka ketawa terbahak-bahak. Nabi SAW. pernah bersabda : "Barangsiapa tertawa-tawa, nescaya melaknat akan dia oleh Allah (Al-Jabbar). Mereka yang banyak tertawa di dunia nescaya banyak menangis di akhirat". 

Sahabat yang di hormati,
Dalam hadis yang lain, Nabi SAW. bersabda maksudnya : "Barangsiapa banyak tertawa-tawa, nescaya meringankan oleh api neraka". Maksudnya mudah masuk neraka. Kita tidak dilarang untuk menunjukkan perasaan suka terhadap sesuatu. Cuma dilarang berterusan bergembira dengan ketawa yang berlebihan. 

Sebaik-baik cara bergembira adalah seperti yang dicontohkan oleh Rasulullah SAW. Baginda tidak ketawa terbahak-bahak tetapi hanya tersenyum menampakkan gigi tanpa bersuara kuat. Para sahabat pernah berkata : "Ketawa segala Nabi ialah tersenyum tetapi ketawa syaitan itu tergelak-gelak"

Nabi SAW melarang seseorang membuat cerita dusta supaya orang lain ketawa.
Rasulullah SAW bersabda, maksudnya: “Celakalah orang yang berbicara lalu mengarang cerita dusta agar orang lain tertawa. Celakalah!” (Hadis Riwayat Abu Daud)

Membuatkan orang lain senang hati adalah termasuk dalam amal kebajikan dan Rasulullah SAW juga selalu berjenaka dengan ahli keluarga dan para sahabat baginda.  Namun begitu bergurau mempunyai adab-adab tertentu yang telah digariskan oleh Islam seperti berikut :

1. Tidak menjadikan aspek agama sebagai bahan jenaka seperti mempersendakan sunnah Rasulullah SAW .

2.Gurauan tersebut bukan merupakan cacian atau cemuhan seperti memperlekehkan orang lain dengan menyebut kekurangannya.

3. Gurauan itu bukan ghibah (mengumpat) seperti memburukkan seseorang individu dengan niat hendak merendah-rendahkannya.

Sahabat yang dimuliakan,
Marilah sama-sama kita jauhi bergurau senda dan gelak ketawa secara berlebih-lebihan kerana terlalu banyak ketawa dan bergurau senda boleh mematikan hati dan melupakan kehidupan di hari akhirat. Kita masih dibolehkan bergurau senda tetapi secara sederhana dan apa yang diguraukan bukan perkara dusta yang dibuat-buat atau bertujuan mengambil perhatian orang lain.

No comments: