Saturday, November 24, 2012

Tafsir Surah Al- Anfal Ayat 55 Dan 56


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Firman Allah SWT maksudnya ," Sesungguhnya m
akhluk bergerak yang bernyawa yang paling buruk dalam pandangan Allah ialah orang-orang kafir, kerana mereka tidak beriman. (Iaitu) orang-orang yang terikat perjanjian dengan kamu (Rasulullah SAW), kemudian setiap kali berjanji mereka menghianati janjinya, sedang mereka tidak takut (kepada Allah)." (Surah al-Anfal ayat 55-56)

Asbabun Nuzul Surah al-Anfal ayat 55-56.

Said bin Jubair r.a. memaparkan, bahawa kedua-dua ayat ini diturunkan sehubungan dengan enam golongan kaum Yahudi yang sangat kufur. Mereka sentiasa mengingkari janji, setelah janji itu disepakati. Di antara keenam golongan itu, di antaranya Bani Quraizah." (Hadis Riwayat Abu Syaikh. Lihat Qurthubi : 4/2597).

Tafsirannya :

إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذِينَ كَفَرُوا فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ (55)

55 "Sesungguhnya makhluk bergerak yang bernyawa yang paling buruk dalam pandangan Allah ialah orang-orang kafir, kerana mereka tidak beriman."(Surah al-Anfal (8) ayat 55)

Sesungguhnya sejahat-jahatnya makhluk yang melata di bumi menurut pandangan Allah ialah orang-orang kafir yang mempunyai dua sifat iaitu :

Pertama: Keadaan mereka terus-menerus dalam kekafiran dan berketetapan hati untuk selama-lamanya berada dalam keingkaran kepada Nabi SAW sehingga tidak dapat diharapkan iman dari mereka, baik secara individu maupun mengenai kaumnya. Mereka itu ada yang kedudukannya sebagai pemimpin yang selalu dengki kepada Rasulullah SAW, membantah setiap ayat yang dalam Taurat yang menjadi saksi atas kebenarannya, padahal mereka dalam hati kecilnya meyakini bahawa Nabi Muhammad SAW itu betul-betul utusan Allah, sehingga mengenal baginda seperti mereka mengenal anak-anaknya sendiri.

Mereka yang menjadi pengikut-pengikut mereka adalah orang-orang yang dalam keadaan membabi buta mengikuti saja pemimpin-pemimpinnya dan tidak mau melihat bukti-bukti yang tersebut dalam kitab mereka. Dalam ayat ini Allah menyamakan mereka itu dengan binatang, bahkan lebih sesat dari binatang kerana binatang-binatang itu ada manfaatnya bagi manusia, sedang mereka itu sama sekali tidak ada manfaatnya bagi dirinya maupun bagi orang lain. Hal ini dijelaskan Allah dalam firman-Nya:

أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا (44)

Maksudnya : "Apakah kamu mengira bahwa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami. Mereka tidak lain hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat jalannya (dari binatang ternak itu). (Surah Al Furqan ayat 44)

Kedua : Orang-orang Yahudi itu ialah suka melanggar perjanjian. Setelah Nabi Muhammad SAW hijrah ke Madinah, maka dia adakan perjanjian dengan orang-orang Yahudi di Madinah di mana dalam perjanjian itu mereka dibiarkan menetap di Madinah dengan memeluk agamanya, dan mereka diberi jaminan keamanan bagi dirinya dan harta bendanya. Tetapi masing-masing kabilah Yahudi itu melanggar perjanjiannya.

Diriwayatkan dari Abdullah bin Abbas, bahwa orang-orang Yahudi Madinah itu yang melanggar janji adalah kabilah Bani Quraizah. Mereka telah melanggar janjinya kepada Rasulullah SAW. kerana memberi bantuan senjata kepada orang-orang kafir Quraisy waktu perang Badar. Kemudian mereka berkata: "Kami terlupa dan merasa berbuat kesalahan." Lalu Rasulullah SAW mengadakan perjanjian kedua, tetapi oleh mereka dilanggar pula dengan menghasut orang supaya memerangi Rasulullah SAW ketika terjadi perang Khandak. Salah seorang ketuanya sengaja datang ke Mekah mengadakan perjanjian dengan orang-orang Quraisy untuk bersama-sama memerangi Nabi Muhammad SAW.

الَّذِينَ عَاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ وَهُمْ لَا يَتَّقُونَ (56)

56) (Iaitu) orang-orang yang terikat perjanjian dengan kamu (Rasulullah SAW), kemudian setiap kali berjanji mereka menghianati janjinya, sedang mereka tidak takut (kepada Allah)." (Surah al-Anfal ayat 56)

Orang-orang Yahudi itu telah beberapa kali mengadakan perjanjian dengan kaum Muslimin tetapi mereka selalu mengkhianati janjinya itu dan mereka tidak takut kepada Allah menghadapi akibat-akibat pengkhianatan itu.

Sahabat yang dimuliakan,
Dua ayat di atas dengan jelas menyatakan bahawa orang kafir yang tidak beriman kepada Allah SWT adalah seburuk-buruk makhluk yang bernyawa TERUTAMA kaum kafir Yahudi laknatullah. Kaum ini sejak dahulu lagi sehingga sekarang tidak pernah patuh dan mengikut perjanjian walaupun mereka sendiri telah mempersetujuinya. Bangsa yang dikutuk dan dilaknat oleh Allah SWT ini tidak pernah menghormati agama atau bangsa lain terutama umat Islam. Mereka akan mencari alasan untuk menyerang dan membunuh umat Islam walaupun dengan apa cara sekali pun.

Dalam realiti semasa Rabu lalu 21 November 2012 perjanjian telah ditandatangani di antara Hamas dan Israel tetapi Israel laknatullah telah melaggar perjanjian tersebut dalam masa 2 hari sahaja selepas perjanjian.

Berita Terkini : ISRAEL LANGGAR PERJANJIAN GENJATAN SENJATA GAZA

BANDAR GAZA - Seorang penduduk Palestin ditembak mati oleh anggota tentera Israel di sempadan Gaza semalam, kata beberapa pegawai kesihatan.Menurut mereka, 15 orang lagi cedera dalam kejadian tersebut yang berlaku selepas gencatan senjata antara pergerakan Hamas dan Israel dipersetujui pada Rabu lalu.

Gencatan senjata itu dipersetujui selepas Israel melancarkan serangan udara dan laut di Gaza selama lapan hari bagi membalas serangan roket para pejuang Hamas.

Seorang jurucakap Hamas menuduh Israel mencabuli perjanjian gencatan senjata yang diusahakan Mesir itu. Beberapa pegawai kesihatan menyatakan, penduduk Palestin yang terbunuh itu, Anwar Odeih, 23, terkena tembakan di kepala selepas dia mendekati pagar keselamatan di sempadan Gaza."Anwar hanya cuba untuk meletakkan bendera Hamas di pagar itu," kata seorang saudara lelaki tersebut. - Agensi.

Sahabat yang dikasihi,
Umat Islam perlulah cukup berhati-hati dan bersedia untuk menghadapai kemungkinan serangan tentera Zionis akan dilakukan terhadap penduduk Gaza bila-bila masa. Semua umat islam perlulah berdoa dan menghulurkan bantuan tanpa berhenti kerana umat Islam Palestin adalah saudara kita seagama dan bumi Palestin bukanlah hak rakyat Palestin sahaja, tetapi tanah Palestin yang penuh berkah adalah Tanah Wakaf umat Islam seluruh dunia. Mempertahankan bumi Palestin adalah wajib untuk semua umat Islam tanpa mengira fahaman politik dan kumpulan, kerana tanggungjwaba ini adalah tanggungjawab untuk mempertahankan agama.

Mudah-mudahan dengan usaha kecil kita ini dapat meringankan beban penderitaan umat Islam di Palestin. Dan Allah memandang kita sebagai muslimin yang telah berusaha untuk membantu saudara-saudaranya di sana.

Firman Allah SWT. dalam Surat Al Hujuraat ayat 10 yang maksudnya :“ Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara….”

Dari Abdur Rahman bin Zaid bin Khalid al-Juhani r.a., katanya: "Nabi SAW bersabda maksudnya, "Barangsiapa yang memberikan persiapan - bekal - untuk seseorang yang berperang fi-sabilillah, maka dianggaplah ia sebagai orang yang benar-benar ikut berperang - yakni sama pahalanya dengan orang yang ikut berperang itu. Dan barangsiapa yang meninggalkan kepada keluarga orang yang berperang - fi-sabilillah - berupa suatu kebaikan - apa-apa yang diperlukankan untuk kehidupan keluarganya itu, maka dianggap pulalah ia sebagai orang yang benar-benar ikut berperang." (Muttafaq 'alaih)
1Like ·  · 

No comments: