Monday, February 25, 2013

Cara-cara Syujud Syukur



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah, 
Dari Abu Bakrah: Apabila Rasulullah SAW  menemukan sesuatu yang menggembirakan baginda atau disampaikannya kepada baginda sesuatu berita sukacita, maka baginda melakukan sujud  syukur sebagai tanda bersyukur kepada Allah SWT. (Hadis Riwayat  Abu Daud, Ibnu Majah dan Tirmizi).

Dalam salah satu riwayat dinyatakan bahawa Abdul-Rahman bin Auf melihat Nabi Muhammad SAW. sedang melakukan sujud. Kerana baginda bersujud lama sekali, maka timbullah  kebimbangan kepada Abdul-Rahman bin Auf kalau-kalau Rasulullah SAW. dalam keadaan 'bahaya', mungkin baginda dipanggil Tuhan secara mendadak. Dengan segera Abdul-Rahman bin Auf mendatangi Rasulullah SAW  untuk mengetahui keadaan baginda yang sebenarnya.

Sejenak kemudian Rasulullah SAW .mengangkat kepalanya, bangun dari sujud dan bertanya kepada Abdul-Rahman bin Auf : " Ada Apa gerangan, wahai Sahabatku, maka anda nampak seperti orang yang  risau?"

Abdul-Rahman bin Auf menjelaskan kebimbangannya itu, sepertimana yang dinyatakan di atas.

Akhirnya Rasulullah SAW. menyatakan yang  maksudnya : " Bahawasanya Jibril datang kepadaku dan berkata : Sukakah engkau : Barangsiapa  yang mengucapkan salawat ke atas engkau, maka Allah SWT. akan memberikan salawat kepadanya. Barangsiapa yang memberikan salam kepada engkau,maka Allah akan memberikan salam (pula) kepadanya..Mendengar hal itu, maka saya (Rasulullah) terus melakukan sujud kepada Allah sebagai tanda bersyukur". (Hadis Riwayat Ahmad)

Berdasar  ke atas sunah Nabi itu, maka ianya  tidak hairanlah apabila para sahabat sering  melakukan sujud syukur  tatkala mereka mendapat nikmat atau memperoleh berita yang menggembirakan.  Amalan  sujud syukur itu adalah   antara manifestasi untuk menyatakan  kesyukuran atau  terimakasih  kepada Allah SWT

Sahabat yang dimuliakan,
Sujud syukur itu seyugyanyalah dilakukan secara spontan (seketika) tatkala mendapat nikmat atau menerima berita  menggembirakan.

Adapun cara mengerjakan sujud syukur itu tidak berbeza  sepertimana sujud  tatkala solat. Hanya syarat-syarat yang diwajibkan dalam mengerjakan solat, seperti harus mempunyai wuduk (air sembahyang), menghadap kiblat, pakaian yang bersih daripada najis dan lain-lain, itu semua adalah tidak disyaratkan didalam sujud syukur.

Juga tidak disyaratkahn untuk dilakukan ditempat-tempat tertentu seperti masjid/surau, tetapi dibolehkan dilakukan disetiap tempat, asalkan  tidak ditempat-tempat yang kotor, seperti tandas dan lain-lain. Boleh ianya dilakukan di tepi jalan, di pasar, di kebun, di kilang, di tepi pantai, di dalam kereta dan sebagainya.

Dalam pada itu, tidak ada bacaan-bacaan yang khusus pada waktu melakukan sujud syukur itu. Menurut penjelasan Jumhur ulama, cara melakukannya ialah dengan mengucapkan takbir lebih dahulu, kemudian sujud, sesudah itu bagkit dari sujud dan terus memberi salam. Ada juga sebahagian ulama yang  berpendapat bahawa  sujud syuklur tidak perlu dimulakan dengan takbir dan disudahkan dengan salam, tetapi ianya cukup dengan bersujud sahaja, kemudian bangikit dan duduk kembali. 

Sahabat yang dikasihi,
Sifat orang mukmin akan sentiasa bersyukur dengan nikmat dan rezeki daripada Allah SWT. Salah satu tanda syukur apabila mendengar atau mendapat sesuatu yang mengembirakan adalah dengan bersujud syukur dan memuji dan memuja kebesaran Allah SWT dengan ucapan alhamdulillah. Oleh itu beramallah dengan amalan-amalan yang dilakukan oleh Nabi SAW dalam kehidupan seharian.




5 comments:

Anonymous said...

Tag Cloud. If the executives promise high traffic then understand you
are talking with a non-SEO person. Users normally tend to visit websites that are at the top of this list as they perceive
those to be more relevant to the query. This gives your name higher credibility and
better search engine rank. Is professional search engine
marketing the thing that you need. Search engines are getting smarter at
detecting sites that are spamming keywords or made solely for the
purpose of advertising. Instead, the developer should concentrate
on the functions mentioned in this article first, as they are the basis for further extension of the Word - Press header file.

When SEO services are working for you, you should always be ready to capitalise on innovations and fresh marketing opportunities.

Google bowling messes up the external ranking used by Google and
penalizes a sites ranking compared it the competitors. For those of us who are using the internet to make money,
we all know that it is absolutely essential to get visitors out to our websites.

organic search, frequency of blog posts, frequency of
on-page optimization, the relative importance
of links, the use of social media, the best way to measure results, etc.
For instance, how many TV viewers then came to your car
lot and purchased a vehicle. Let us assume that at this
point you have 6 keywords. Think wine, and keep the URL intact.

Create a general, high-level category in which you want to manage all
phrases'for example 'global,' 'online,' 'channel,' and so on. A well-formed internal linking structure and good sitemap can ensure all pages of a website being indexed by a search engine. Online Advertising and SEO Marketing. Keep in mind that Google doesn’t really like page rank manipulation, even if it’s internally on your site or externally by backlink spamming. They are looking up the the keywords you did research on to find what they are looking for. com is one of the premier portals on the World Wide Web which has been formulated with the intention of providing SEO Hosting options for webmasters around the world who seek a way to ensure that their websites reach the top ranks of all major search engines.

Also visit my webpage; tree.celinuxforum.org
Also see my web site: Recommended Browsing

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Mrs Nazrima said...

wa'alaikummussalam warahmatullahita'ala wabarakatuh Tuan Abu.
Imam Masjid di tempat ana mgatakan sujud syukur itu perlu baca suatu ayat, ana xingat ayatnya. jika x ianya hanya sprti sujud kosong yakni sperti xdpat pahala. ALLAHU'ALAM.
khilaf ka Tuan?

Zairihan Abdul Halim said...

Assalamualaikum.
Terima kasih atas perkongsian ini. Semakin yakin rasanya. Saat menerima berita yang paling gembira, dalam air mata gembira, kita tak perlu teragak2 untuk terus sujud syukur. Sujud saja terus. Islam itu mudah. Kaedah untuk memanifestasi rasa syukur itu sangat mudah selain melafazkan "Alhamdulillah".

Semoga Allah limpahkan rahmat dan nikmat untuk kita semua dunia akhirat. Ameen.