Tuesday, September 15, 2015

Tadabbur Surah Ali-Imran Ayat 191.

Firman Allah SWT.

الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

"(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka"(Surah Ali Imran 191)

‪Berkata‬ Ibnu Abbas:

"Mereka mengingati Allah di malam hari dan di siangnya, ketika di daratan dan di lautan, ketika musafir dan di dlm negeri, ketika kaya dan miskin, ketika sihat dan sakit, ketika bersunyian dan berterangan (yakni bersama org lain)"

‪Nabi‬ SAW bersabda bhw Allah SWT berfirman maksudnya:

"Aku bersama hambaKu tatkala ia mengingatiKu dan dua bibir mulutnya bergerak keranaKu (yakni krn berzikir mengingatiKu)" (Hadis Riwayat Imam Ahmad, Ibnu Majah dan al-Hakim)

‪Perintah‬ Nabi SAW utk memikirkan kejadian Allah:

"تَفَكَّرُوا فِي خَلْقِ اللَّهِ ، وَلا تَفَكَّرُوا فِي اللَّهِ“ (رواه أبو نعيم عن ابن عباس)

“Berfikirlah kamu tentang ciptaan Allah dan janganlah kamu berfikir tentang Zat Allah” (HR Abu Nu’aim dari Ibnu Abbas, Hadis Hasan)

‪Sayyid‬ Qutb dlm Fi Zilal al-Quran menyatakan bahawa perintah Allah kpd manusia supaya memikirkan kejadian langit disebut berulang-ulang kali dlm al-Quran. Apabila direnungi dan difahami, maka ia sudah cukup untuk membuktikan kekuasaan Penciptanya.

‪Berfikir‬ dan bertadabbur thdp ciptaan Allah akan menambahkan keimanan kita kpd-Nya. Allah SWT menyeru manusia utk sentiasa merenungi ciptaannya. Firman-Nya:

أَفَلَا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ* وَإِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ* وَإِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ* وَإِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ

“Maka apakah mereka tidak memperhatikan unta bagaimana dia diciptakan?. Dan langit, bagaimana ia ditinggikan?. Dan gunung-gunung bagaimana ia ditegakkan?. Dan bumi bagaimana ia dihamparkan?” (Surah al-Ghasyiyah 17-20)

‪Dalam‬ wasiat Sayidina Ali r.a kpd puteranya al-Husain, Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib berkata:

"Wahai anakku, berfikir mewariskan cahaya, sementara lalai mewariskan kegelapan"

Mari sama-sama kita bertafakkur dgn memikirkan kejadian Allah agar kita lbh mendekati dan mencintai pencipta kita dan merasakan kerdil dan miskinnya kita di alam ini

1 comment:

PAK JUNAIDI said...


SAYA SANGAT BERSYUKUR ATAS REJEKI YANG DIBERIKAN KEPADA SAYA DAN INI TIDAK PERNAH TERBAYANKAN OLEH SAYA KALAU SAYA BISA SEPERTI INI,INI SEMUA BERKAT BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA YANG TELAH MEMBANTU SAYA MELALUI NOMOR TOGEL DAN DANA GHAIB,KINI SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA BAHKAN SAYA JUGA SUDAH BISA MEMBANGUN HOTEL BERBINTANG DI DAERAH SOLO DAN INI SEMUA ATAS BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA,SAYA TIDAK AKAN PERNAH MELUPAKA JASA BELIAU DAN BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU OLEH RAWA GUMPALA MASALAH NOMOR ATAU DANA GHAIB SILAHKAN HUBUNGI SAJA BELIAU DI 085 316 106 111 SEKALI LAGI TERIMAKASIH YAA MBAH DAN PERLU ANDA KETAHUI KALAU MBAH RAWA GUMPALA HANYA MEMBANTU ORANG YANG BENAR-BANAR SERIUS,SAYA ATAS NAMA PAK JUNAIDI DARI SOLO DAN INI BENAR-BENAR KISAH NYATA DARI SAYA.BAGI YANG PUNYA RUM TERIMAKASIH ATAS TUMPANGANNYA.. BUKA DANA GHAIB MBAH RAWA GUNPALA