Monday, August 24, 2009

Bertawakallah Kamu Kepada Allah.


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
 
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Semoga kesejahteraan, keberkatan serta keredaan Allah sentiasa melimpahi dan membahagiakan sahabat semua.

Untuk menjadi hamba Allah SWT, tanggungjawabmu adalah sentiasa menyembah Allah SWT serta beribadah semata-mata kerana-Nya. Dirimu mestilah dapat menahan segala macam godaan yang membuatkan jiwa dalam keraguan.Jika jiwa ragu-ragu tidak akan dapat menghasilkan ibadah yang baik dan diredai Allah SWT.Sedangkan melaksanakan ibadah perlu kepada ketenangan rohani serta jasmani. Ini hanya mampu dilakukan oleh orang yang bertawakal kepada Allah SWT.

Tawakal menurut Islam membawa maksud : "Meletakkan keyakinan serta menyerahkan kepada ketentuan Allah SWT." Orang yang bertawakkal memiliki keyakinan yang mantap terhadap janji-janji Allah. Dia bergantung sepenuhnya kepada Allah SWT dan tidak bimbang dengan pandangan yang menakutkan dan tidak pula menghiraukan pujukan syaitan. Dari itu jiwa akan menjadi tenang serta terbuka luas peluang beribadah dengan sebaik-baiknya.

Sahabat yang dimuliakan,
Awasilah dengan pengertian yang salah mengenai tawakal. Tawakal bukan bererti berpeluk tubuh dan menanti datangnya sebarang peluang tanpa usaha. Sedangkan tawakal bererti berusaha bersungguh-sungguh dan menyerahkan segala keputusan kepada Allah SWT. serta percaya akan pertolongan Allah SWT.

Hayatilah maksud hadis dari Rasulullah SAW yang bermaksud :
“Barangsiapa menginginkan dirinya menjadi orang terkuat hendaklah dia bertawakal kepada Allah.”

Dalam riwayat yang lain Nabi SAW. bersabda yang bermaksud :
“Barangsiapa menginginkan menjadi orang yang paling kaya hendaklah lebih mempercayai kekuatan dirinya.”

Firman Allah SWT yang bermaksud :
“… Dan hanya kepada Allah hendaknya kamu bertawakal, jika kamu benar-benar orang yang beriman.” (Surah al-Maidah ayat 23)

Sahabat yang dikasihi,
Lihatlah pula bahagian tawakal yang di jelaskan oleh Imam al-Ghazali dalam kitabnya ‘Minhaju Abidin’.Tawakal ini merangkumi tiga sudut :

Pertama. Tawakkal mengenai qismah (nasib atau takdir).

Yakin terhadap keputusan Allah SWT yang tetap tidak berubah. Apa jua yang telah ditentukan Allah SWT sejak azali lagi pasti akan kita terima. Maka, bertakwa kepada Allah SWT adalah wajib, kerana segala yang digariskan Allah SWT  dalam ‘Lauhul Mahfudz’ adalah benar.

Kedua. Tawakal dalam pertolongan Allah SWT.

Misalnya dalam keadaan genting berjuang atau dalam apa bentuk kesempitan, Allah SWT menjanjikan pertolongan bagi kita. Sekiranya kita menghadapi suasana begini, keyakinan mestilah dibulatkan, jauhi keraguan dan janji Allah SWT itu pasti benar-benar berlaku.

Ketiga. Tawakal dalam hal rezeki.

Sesungguhnya di samping menetapkan perintah-Nya. Allah telah menjamin hamba-Nya dengan rezeki yang mencukupi sebagai memberikan kekuatan dan keampunan melaksanakan ibadah. Ini bertepatan denga firman Allah SWT yang bermaksud :
“Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan bagi tiap-tiap sesuatu.” (Surah ath-Talaq ayat 3)

Sahabat yang dikasihi,
Jadilah dirimu umat yang hidup tenteram dan tidak terpengaruh dengan perubahan yang memesongkan matlamat deen Islam.

Selesaikan masaalah ibadah dan tanggungjawabmu tanpa dihalang oleh apa jua godaan.Nanti pasti kamu akan menjadi golongan yang kuat, bebas dan merdeka serta mampu membawa kesejahteraan kepada kehidupan insan.

Sesungguhnya yakinilah bahawa :
*Dunia seisinya beserta akhirat adalah dalam kekuasaan Allah SWT.
*Semua makhluk adalah hamba Allah SWT.
*Urusan rezeki dan apa jua persoalannya adalah dalam susunan dan kekuasaan Allah SWT.
*Allah sebagai Penguasa dan Pemilik alam semesta, segala yang dikehendaki-Nya pasti akan terjadi.

Ambillah pengajaran dan perbualan berikut ;
Abdullah bin Umar bertanya, “Bagaimana jika engkau panjang umur dan hidup ditengah-tengah orang yang suka menimbun harta untuk bertahun-tahun disebabkan lemah keyakinannya dengan janji Allah?”

Imam Hasan al-Basri menjawab, “Allah melaknat orang-orang yang tidak mempercayai jaminan-Nya.”

Imam Uwes Qarni r.a pula menyatakan, “Meskipun engkau beribadat sebanyak bilangan penghuni langit dan bumi sekalipun, tidak diterima ibadahmu sebelum engkau mempercayai jaminan Allah.”

Bertanya pula seorang sahabat,”Bagaimana tanda orang yang percaya dengan jaminan Allah.?”

Jawab Imam Uwes Qarni, “Dia sentiasa merasa tenteram dan aman dengan jaminan Allah. Tiada suatu pun yang memalingkannya hingga ia mempunyai banyak kelapangan masa beribadat kepada Allah SWT.”

Oleh itu marilah sama-sama kita memohon kepada Allah SWT semoga kita diberi-Nya kebaikan serta petunjuk agar sentiasa meyakini kekuasaan-Nya. Segala pergantungan jiwa kita seluruhnya hanya terhadap Allah SWT dan tidak dipesungkan kepada selain dari perlindungan-Nya.

Ingatlah pesanan berikut :

*Untuk menjadi orang yang paling alim kamu hendaklah takut kepada Allah SWT, takut akan azab dan seksaan-Nya.

*Untuk menjadi orang yang istimewa disisi Allah SWT hendaklah kamu sentiasa berzikir kepada Allah SWT siang dan malam, basahkan lidahmu dengan menyebut nama-Nya.

*Untuk menjadi orang yang paling baik dan berguna, peruntukkanlah masamu berkhidmat pada masyarakat yang memerlukan baktimu.

*Untuk menjadi orang yang paling adil pada orang lain, kamu hendaklah mengasihi orang lain seperti kamu mengasihi dirimu sendiri.

*Untuk mendapat kesempurnaan iman kamu hendaklah perelok dan perbaiki akhlak kamu. Sesungguhnya akhlak dan iman tidak dapat dipisahkan.

No comments: