Tuesday, September 22, 2009

Salam Eidul Fitri

Salam Eidul Fitri untuk sahabat-sahabat semua,
'Taqabbalallahu min na wa minkum' (semoga Allah terima amal kami dan amal kamu)
Selamat Hari Raya Eidul Fitri Maaf Zahir dan Batin.

Ramadhan telah berlalu dan telah menjelang tiba bulan Syawal. Dibulan ini umat Islam menyambut Hari Raya Eidul Fitri, dengan susana kegembiraan bertemu kaum keluarga, sanak saudara, teman dan taulan, bermaaf-maafan dan saling ziarah menziarahi. Juadah enak berbagai bentuk dan rasa disajikan, kueh mueh dan hidangan istimewa menanti para tetamu yang datang berziarah menandakan ikatan silaturahim bertambah erat diantara sesamu muslimin.

Sahabat,
Disaat inilah akan teruji madrasah Ramadhan yang telah berlalu selama sebulan. Adakah segala amal ibadah dan amal soleh yang telah dilaksanakan dapat direalisasikan di dalam bulan Syawal ini?. Ketakwaan merupakan natijah Ramadhan .adakah ketakwaan akan menghiasi hidupmu dan menjadi pakaian yang sentiasa nampak zahir di dalam amalan kehidupan harian? Ingatlah! Takwa adalah pakaian orang-orang Mukmin, yang sentiasa menghiasi peribadi dan akhlak mereka.

Sahabatku,
Amalan terbaik di bulan ini adalah puasa sunat enam hari mengiringi puasa Ramadhan. Nabi s.a.w berwasiat pada Sayyidina Ali r.a. yang bermaksud :
"Wahai Ali! Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan menjauhi (perbuatan) haram dan berbual kosong, maka Allah Maha Pengasih akan meredhainya dan mewajibkan masuk kedalam Syurga."

"Wahai Ali! Barangsiapa yang mengikut sertakan puasa Ramadhan dengan enam hari di bulan Syawal, Allah menulis baginya pahala puasa satu tahun penuh."

"Wahai Ali! Janganlah sekali-kali engkau mengumpat seseorang. Sesungguhnya mengumpat itu merusakkan ibadah puasa dan orang yang suka mengumpat kelak akan memakan dagingnya sendiri dihari Qiyamat."

Sahabat yang dihormati,
Teruskanlah amalan-amalanmu yang telah dilakukan pada bulan Ramdhan, untuk dilaksanakan pada bulan ini dan bulan-bulan yang akan datang. Bangunlah untuk berqiyamulail dan bertahajjud, berwitir dan membaca al-Qur'an. Pastikan solat fardu di masjid, menghadiri majlis ilmu, sentiasa berwuduk dan tidak meninggalkan solat duha. Ringan-ringankan tangan bersedekah pada fakir miskin, anak-anak yatim dan untuk amal jariah. Kurangkan makan dan minum kerana makan yang berlebihan boleh mendatangkan mudarat dan menambahkan penyakit dan boleh mengelapkan hati.

Rasulullah s.a.w bertanya pada Iblis laknatullah yang bermaksud :
"Wahai Iblis, apakah sebabnya engkau suka mengelapkan hati manusia?"

Jawab Iblis, "Ya Nabi Allah. Aku gelapkan hati manusia itu adalah di sebabkan mereka itu :
1.Makan dan minum dari hasil yang haram, kerana hasil yang haram itu mengelapkan hati manusia, sebab gelap hati dan matanya dari mencari yang halal.

2.Yang demikian menyebabkan mereka lambat bangun pagi dan meninggalkan solat subuh, dan jika solat pun hari sudah meninggi (hampir siang atau telah siang sangat).

3.Dan juga orang-orang yang memenuhi perutnya dengan sekenyang-kenyangnya menyebabkan mereka malas mengerjakan solat dan juga malas untuk mengerjakan amalan yang lain."

Sahabatku,
Ingatlah pesan Nabi s.a.w yang bermaksud :
"Tiada yang dipenuhi anak Adam sesuatu bekas yang lebih merbahaya dari perutnya memadailah anak Adam itu beberapa suap (makanan) yang akan menegakkan punggungnya, kiranya mesti dilakukannya, maka biarlah sepertiga untuk makanannya, sepertiga untuk minumannya dan sepertiga lagi untuk pernafasannya."
(Hadis Riwayat Imam Ahmad dan Turmizi)

Sabdanya lagi yang bermaksud :
"Tidaklah di anggap sebagai beriman kepada kami orang yang sentiasa kenyang, sedangkan tetangganya dan persekitarannya dalam kelaparan, padahal dia tahu."

Oleh itu jadikanlah sebulan di bulan Syawal ini madrasah kedua selepas Ramadhan untuk meneruskan amal ibadah dan amal soleh dan penghapusan dosa sesama Muslim kerana saling bermaaf-maafan dan saling ziarah menziarahi. Sesungguhnya amalan ziarah menziarahi akan mendapat ganjaran yang besar dan akan mendapat keampunan di sisi Allah s.w.t.

Sahabat,
Renungkan dan amalkanlah hak seorang Muslim kepada saudaranya :
1.Bila engkau berjumpa dengannya maka ucapkanlah salam.
2.Bila ia menjemputmu penuhilah hajatnya.
3.Bila ia meminta nasihat padamu maka berilah nasihat padanya.
4.Bial ia bersin dan menjawab alhamdulillah, maka do'akan ia dengan ucapan yarhamukallah.
5.Bila ia sakit maka ziarahlah ia.
6.Bila ia mati hantarkanlah jenazahnya sampai ke liang kubur.

No comments: