Tuesday, September 29, 2009

Sifat-sifat Orang Munafiq

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
 
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,Didalam masyarakat Islam terdapat dua jenis musuh yang sentiasa memerangi Islam, iaitu orang-orang kafir dan orang-orang munafiq. Mereka akan menimbulkan fitnah, membuat kerosakkan dan memecah belahkan umat Islam supaya berlaku pergaduhan dan perkelahian. Musuh-musuh ini akan bergembira dan bertepuk tangan apabila melihat berlaku perbalahan dan perpecahan kerana dengan ini mereka akan melakukan penguasaan dan melaksanakan agenda mereka iaitu 'pecah dan perentah'.

Kita tidak bimbang musuh golongan pertama iaitu orang-orang kafir, kerana kita boleh kenal fizikal dan peribadi mereka. Cara hidup mereka nampak jelas, teknik dan tektik mereka juga boleh kita baca dan analisa dan kita boleh berhati-hati diatas tindakan-tindakan mereka.

Tetapi musuh golongan kedua terdiri dari orang-orang munafiq cukup merbahaya dan kadang kala kita boleh terpedaya dengan dakyah dan hasutan mereka ini. Mereka hidup bersama-sama kita, dari segi fizikal, nama, rupa paras, pakaian, jenis makanan yang mereka makan sama dengan orang-orang Islam makan, tetapi yang membezakannya adalah dari segi akidah , keyakinan dan keimanan kepada Allah SWT.

Golongan munafik ini, yang dilaknat oleh Allah SWT kerana pada zahirnya mereka nampak seperti orang beriman tetapi hakikat sebenarmya mereka menentang Allah dan Rasul.

Rasulullah SAW  bersabda yang bermaksud :
"Empat perkara barangsiapa berada didalamnya maka jadilah dia munafiq yang tulin, dan barangsiapa ada padanya sesuatu sifat darinya maka akan ada padanya sifat nifaq sehingga dia meninggalkannya. Antaranya :
1.Apabila diamanahkan kepadanya dia akan khianat.
2.Apabila berbicara atau bercakap dia akan berdusta.
3.Apabila berjanji dia akan mungkir janji.
4.Apabila mendakwa dia akan menipu".
(Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim dari Abdullah bin Amr bin Al-Ash r.a)

Sifat munafiq yang paling besar yang boleh kita lihat dalam realiti kita hari ini apabila orang yang diberi amanah tidak menjalankan tugas dan undang-undang Allah tidak dilaksanakan dalam kehidupan.Golongan yang berkuasa ini lebih reda undang-undang ciptaan manusia samaada datangnya dari barat atau timur, ianya disanjung dan didaulatkan sedangkan peraturan dan undang-undang Allah yang lengkap dan sempurna tidak ingin didaulat dan dilaksanakan. Malahan mereka mengatakan undang-undang Allah zalim dan tidak sesuai dengan zaman ICT dan dalam masyarakat majmuk.

Golongan ini amat benci dengan hukum hudud, sering mempersenda-sendakan hukum Islam, tidak suka menutup aurat dan sering membuat keputusan berdasarkan akal dan logik semata-mata dan tidak mahu merujuk pada al-Quran dan Sunnah dan meminta pandangan daripada para alim ulama.

Ada yang mempersenda-sendakan hukum rejam dengan batu sampai mati bagi penzina yang sudah berkahwin, katanya JKR akan kehabisan batu untuk buat jalan, atau hukum potong tangan bagi pencuri, katanya ramai umat Islam tidak ada tangan dan akan ditertawakan oleh orang bukan Islam. Kata-kata seperti ini adalah kata-kata orang munafiq sebab yang berkata ini dia mengaku sebagai orang Islam. Telah jelas fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan bahawa sesiapa dikalangan umat Islam yang menolak hukum Allah dan mengatakan tidak sesuai sebenarnya ia telah jatuh murtad dan terkeluar daripada Islam.

Peribadi golongan munafiq ini nampak jelas. Mereka akan berpura-pura apabila bertemu dengan orang Islam, tetapi dibelakang mereka merancang menghancurkan Islam, menangkap, memenjarakan dan membunuh pendakwah Islam dengan menggunakan akta yang zalim. Contoh yang jelas dizaman Rasulullah s.a.w, seorang munafiq bernama Abdullah bin Ubai.

Bila bersembahyang dibelakang Rasulullah SAW, tetapi bila balik kerumah dia bersekongkol dengan Yahudi Madinah bagaimana merancang untuk menghancurkan Islam. Golongan munafiq ini sanggup membina masjid untuk menarik perhatian umat Islam.

Begitu juga berlaku diTurki, seorang munafiq bersatu dengan tentera kafir meruntuhkan kerajaan Islam Uthmaniah, apabila berkuasa beliau mengharamkan pakaian menutup aurat dan mengantikan undang-undang Allah kepada undang-undang barat. Berlaku diTunisia seorang pemimpinnya melarang umat Islam berpuasa kerana katanya puasa boleh menurunkan produktiviti negara dan beliau sendiri makan dipagi hari bulan Ramadan keluar dalam siaran TV dan disaksikan oleh seluruh rakyat Tunisia.

Berlaku diMesir bagaimana pejuang-pejuang Islam Ikhwan ditangkap, diseksa dan dibunuh hanya kerana mereka memperjuangkan Islam sedangkan pemimpin-pemimpinnya boleh berpelukan dengan pemimpin Yahudi laknatullah untuk menghancurkan Islam. Hinggakan Yahudi laknatullah ini boleh membunuh sesuka hati umat Islam Palestin.

Kalau kita hendak rujuk hadis dari Nabi SAW seperti diatas ada empat sifat-sifat munafiq tulin malah pemimpin-pemimpin tersebut mempunyai lebih dari empat sifat tersebut.

Sahabat yang dikasihi,
Jauhilah diri kamu dari sifat-sifat munafiq walaupun salah satu dari sifat-sifat tersebut. Ingatlah! Seksaan yang akan diterima oleh golongan munafiq ini di hari akhirat nanti adalah kedudukan yang paling bawah diNeraka Jahanam dan mereka kekal didalamnya sekiranya sebelum mati mereka tidak bertaubat dan mengucap semula dua kalimah syahadah.

Rasulullah SAW  bertanya pada Iblis yang bermaksud, "Wahai Iblis, siapakah yang menjadikan mukamu berseri-seri kegembiraan?"

Berkata Iblis, "Ya Nabi Allah, itulah dia orang-orang yang melakukan dosa dan noda, dan bersumpah dengan sumpah palsu dan menjadi saksi dusta serta juga orang-orang yang menyalahi akan janji."

No comments: