Monday, November 30, 2009

Keikhlasan Dalam Matlamat Hidup

Sahabat yang dimuliakan,
Lazimnya kita melihat keikhlasan seseorang pada amal yang dilakukan. Namun ada aspek keikhlasan yang lebih luas iaitu keikhlasan pada matlamat hidup. Seseorang manusia wajib nampak bahawa hidupnya adalah untuk Allah, kerana sememangnya itulah tujuan penciptaan. Segala tindakannya bukan setakat untuk mencari redha Allah tetapi segala apa yang ada pada dirinya, termasuk kekayaannya dan umurnya adalah untuk Allah. Hidupnya untuk Allah kerana ia memandang kebaikan yang Allah lakukan atas dirinya amat banyak.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Apa sahaja ujian yang menimpa diri kalian, hendaklah kalian sentiasa bersabar dan bertawakal kepada Allah. Teruskanlah berbakti kepada Allah s.w.t.tunaikanlah tugas dengan ikhlas kerana-Nya. Ini telah berlaku kepada Khalid ibn Walid. Apabila Umar al-Khattab menjadi khalifah, Khalid telah diturunkan dan digantikan oleh Usamah bin Zaid. Para tentera yang pernah berada di bawah perintah Khalid bertanya, "Apakah sudah dilucut, kamu terus berjuang?" Jawab Khalid, "Aku bukan berjuang kerana Umar...."

Perkara seumpama ini mudah dibicara tetapi berat dilaksana. Sungguh pun demikian ada Mukmin yang mampu mewarisi sifat ikhlas ini. Sifat ikhlas inilah yang disebut oleh Allah sebagai jaminan menangkis seribu satu macam godaan Iblis. Iblis menggoda manusia menjadi Muslim, jika Muslim digoda pula supaya tidak berpegang teguh kepada perintah Allah, jika berpegang teguh digoda supaya tidak berkorban dan berjuang menyebarkan agama Allah, jika berjuang digoda supaya tidak ikhlas.

Sahabatku,
Sesuatu nilai amalan kebaikan tidak akan bernilai di sisi Allah s.w.t. apabila tidak ikhlas kepada-Nya. Keikhlasan sebenar bukan boleh diukur dengan kata-kata atau dakwaan seseorang, tetapi keikhlasan adalah suatu perasaan murni di dalam hati dan jiwa yang bersih dan beriman kepada Allah s.w.t. Tidak mungkin ikhlas dapat dipisahkan dengan iman kerana ikhlas akan lahir dari jiwa yang beriman kepada Allah s.w.t.Keikhlasan juga boleh dapat di lihat dalam amalan perbuatannya.

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud, "Para Malaikat cemburu kepada pemuda yang mati muda (dalam perjuangannya) sedang ia tidak dikenali semasa hayatnya, dan tidak ramai yang mengkebuminya." Ia terkenal di langit kerana keikhlasannya, tidak mencari publisiti di kalangan manusia, tetapi hatinya hampir kepada Allah, serta sumbangannya kepada agama sangat besar.

Sayyidina Uthman r.a sering memberi bantuan makanan kepada jiran dan rakyatnya secara senyap. Selama beberapa tahun lamanya orang-orang miskin mandapat ada makanan di muka pintu tanpa diketahui siapa pemberinya. Mereka dapati sejak kematian Sayyidina Uthman Affan tiada lagi bekalan makanan.

Sahabat,
Oleh itu jadikanlah diri kalian ikhlas dalam semua perkara. Jadikanlah matlamat yang satu iaitu mencari redha Allah, walau apapun sikap manusia terhadap kalian. Sayyidina Umar al-Khattab r.a berkata, "Balaslah perlakuan orang kepada kamu dengan tindakan takwa."

Usahakanlah menanam sifat ikhlas dalam matlamat hidup ialah dengan merenung 'hidup sesudah mati.' kerana ianya boleh menghidupkan hati kalian dan tamakkan redha Allah.Apabila hati kalian sentiasa mengingati Hari Akhirat perasaan tamakkan dunia akan hilang dari hati kalian dan terhakislah sifat-sifat mazmumah seperti penyakit batin termasuk hasad dengki sesama Mukmin kerana berebut pengaruh, meninggalkan perjuangan, merasa jemu dalam berjuang dan fitnah memfitnah.

Oleh itu kalian carilah teman yang baik dan ikhlas, yang sanggup bersama-sama semasa kesusahan bukannya teman yang hanya bersama semasa senang dan meninggalkan kalian semasa mendapat kesusahan.

No comments: