Wednesday, December 2, 2009

Mencapai Darjat Takwa Di sisi Allah


Pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan di Konstantinopel (Istanbul), timbul pertanyaan siapakah yang layak untuk menjadi imam. Muhammad al-Fateh memerentahkan semua tentera, termasuk dirinya untuk bangun. Baginda pun lantas berkata, "Siapa di antara kamu sejak balighnya hingga ke saat ini pernah meninggalkan solat Fardu, sila duduk!" Tiada seorang pun yang duduk, menandakan tiada seorang pun di antara mereka yang pernah meninggalkan solat Fardu.

Muhammad al-Fateh berkata lagi, "Siapa di antara kamu yang sejak baligh hingga kini pernah meninggalkan solat sunat Rawatib, sila duduk!" Kali ini, sebahagian tenteranya duduk.

Muhammad al-Fateh meneruskan pertanyaan untuk kali ketiga, "Siapa di antara kamu yang sejak baligh hingga saat ini pernah meninggalkan solat Tahajjud, sila duduk!" Kali ini seluruh tenteranya duduk, kecuali seorang iaitu Muhammad al-Fateh sendiri. Dialah orang yang tidak pernah meninggalkan solat Fardhu, solat sunat Rawatib dan solat Tahajjud sejak akil baligh. Beliau merupakan anak didik Shamsuddin al-Wali dan ketua yang telah diisyaratkan oleh Rasulullah s.a.w.

Muhammad al-Fateh adalah ketua tentera Islam pertama yang dapat mengalahkan kerajaan Kristian yang memerentah Konstantinopel (Istanbul Turki), sebelum ini ratusan tahun lamanya tentera Islam cuba menawannya tetapi tidak berjaya. Nabi s.a.w ada menyatakan bahawa sesiapa di kalangan tentera Islam yang dapat menawan dan mengalahkan Konstantinopel, mereka adalah tentera yang terbaik.

Daripada secebis kisah Muhammad al-Fateh dan tenteranya itu membawa mesej bagaimana untuk seorang Muslim memperolehi darjat takwa yang tinggi di sisi Allah s.w.t.dan akan diberi kejayaan oleh-Nya, mestilah mempunyai dua kunci utama iaitu berguru kepada guru mursyid dan sentiasa memelihara solat Tahajjud (malam).

Oleh itu kita perlulah berusaha bersungguh-sungguh untuk melaksanakan dua perkara ini untuk menuju ketinggian takwa di sisi Allah s.w.t.

No comments: