Wednesday, August 3, 2011

Orang Mukmin Sentiasa Menjaga Nikmat Kesihatan dan Kelapangan

أًلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad  SAW. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Daripada Abdullah ibn Abbas r.a. katanya, Rasulullah SAW bersabda, "Dua jenis nikmat yang kebanyakan manusia menerima kerugian yang besar iaitu pertama kesihatan dan kedua kelapangan." (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Berdasarkan hadis diatas manusia umumnya akan mengalami kerugiaan jika dia abaikan dua nikmat yang dikurniakan oleh Allah SWT iaitu nikmat kesihatan dan nikmat kelapangan. Kedua-dua jenis nikmat diatas sebeanrnya ada kaitan dengan kehidupan manusia kerana daripada kedua-dua nikmat tersebutlah manusia akan mampu melaksanakan amal soleh , amal ibadah dan kerja-kerja kebajikan.

Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda maksudnya : “Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara lain, iaitu 1. masa muda engkau sebelum datangnya hari tua, 2. masa sihat engkau sebelum dilanda sakit, 3. masa kaya engkau sebelum masa miskinmu, 4. masa lapang engkau sebelum datangnya waktu sibuk, dan 5. masa hidup engkau sebelum datangnya saat kematian.(Hadith Riwayat Muslim dan Tirmizi dari Amru bin Maimun r.a.)

Huraiannya :

Pertama Kesihatan .

Islam amat menitik beratkan kesihatan tubuh badan, kerana dengan kesihatan yang baik, banyak perkara dapat dilakukan dalam hidup ini. Orang mukmin memanfaatkan kesihatan untuk buat sebanyak mungkin kebaikan sebelum datangnya sakit. Kesihatan juga sering dikaitkan dengan kesejahteraan hidup.

Rasulullah SAW memohon: "Ya Allah, ‘afiatkanlah tubuh badanku dan ‘afiatkanlah pendengaranku." (Hadis Riwayat Ibnu Syaibah)

Seseorang itu hendaklah menjaga kesihatan yang mana kesihatan itu adalah satu nikmat daripada Allah, hendaklah digunakan masa sihat itu dengan amal kebajikan dan amalan soleh sebelum sakit.

Sabda Rasulullah SAW. yang bermaksud : "Seorang mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada seorang mukmin yang lemah, dan dalam segala sesuatu itu baik adanya. Jagalah apa yang bermanfaat bagimu, mintalah tolong kepada Allah dan jangan merasa tidak mampu." (Hadis Riwayat Muslim)

Mukmin yang kuat adalah mukmin yang sihat tubuh badan dan kuat untuk lebih cintanya dan taqarrubnya kepada Allah SWT , Rasul-Nya dan pada pemahaman Kitab-Nya. Kerana ia kuat dalam memahami dan meneliti, kuat dalam berfikir dan menganalisa kebenaran dan kebatilan.

Mukmin yang kuat disini adalah bermakna kuat fizikal dan kuat darisegi kerohanian, jiwa dan daya pemikiran. Ia mampu untuk melihat sesuatu perkara yang bermanfaat dan berbahaya.

Dia tidak akan sia-saikan kesihatan tubuh badannya melainkan digunakan sepenuhnya untuk berdakwah, berjihad dijalan Allah, dan melaksanakan kerja-kerja kebajikan untuk membantu masyarakat yang memerlukan khidmatnya. Badan yang sihat juga akan mampu meningkatkan amal ibadah, amal soleh, menuntut ilmu dan mencari kurnia Allah dari rezeki yang halal.

Bersukan atau beriadah sering dikaitkan dengan dengan meningkatkan kesihatan dan kecergasan. Pepatah Arab ada menyatakan "akal yang sihat datang daripada badan yang sihat".

Islam juga menggalakkan umatnya kuat dan sihat . Malah sukan memanah dan berkuda juga adalah salah satu sunnah Rasulullah SAW. Ini jelas menunjukkan bahawa perkaitan antara akal dan kesihatan jasmani adalah sangat rapat.

Badan yang sihat adalah pemangkin kepada akal yang cerdas. Apabila akal yang cerdas dilengkapi dengan rohaniah yang utuh, ia menghasilkan manusia yang berketerampilan, bersemangat dan bersedia menghadapi cabaran.

Mempunyai badan yang sihat adalah perlu untuk meneruskan kehidupan. Manusia adakalanya menggunakan kudrat tulang empat keratnya untuk mencari sesuap nasi, justeru memiliki badan yang kuat dan sihat adalah suatu kemestian baginya.

Bukan itu sahaja, pelajar mahupun pekerja memerlukan badan yang sihat untuk menggalas tanggungjawab masing-masing. Pendakwah juga mesti memiliki badan yang cergas dan minda yang cerdas kerana tanggungjawab mereka juga tidak mengira batasan tempat dan waktu.

Terdapat pandangan bahawa beriadah adalah sangat menyusahkan, mengambil masa serta badan menjadi letih. Pandangan ini harus ditepis kerana kebaikan beriadah dan bersukan adalah amat banyak.

1. Riadah boleh meningkatkan pengaliran darah dalam badan, mengeluarkan peluh dan seterusnya menjadikan tubuh badan lebih cergas dan sihat.

Banyak kajian menunjukkan kebaikan beriadah, walaupun setakat berjalan kaki kerana ia membantu organ-organ dalaman berfungsi dengan lebih baik dan mengawal stamina tubuh.

Malah tekanan juga dikatakan dapat dilepaskan melalui beriadah dan bersukan. Apabila badan sihat, minda menjadi lebih segar, fokus dan perasaan lebih ceria seterusnya dapat dimanfaatkan untuk keluarga, masyarakat, organisasi dan negara.

2. Beriadah dan bersukan boleh mengeratkan hubungan silaturrahim sesama manusia. Kegiatan-kegiatan sukan yang dilakukan bersama-sama dengan orang lain mampu memupuk semangat kekitaan dan toleransi.

Lebih-lebih lagi apabila dilakukan dengan keluarga, hubungan keluarga menjadi lebih erat dan teguh. Aktiviti sukan pada hujung minggu misalnya, dapat melepaskan penat lelah kerana kesibukan sepanjang minggu.

Ketika sihat, kita harus mengenang nikmat dikurniakan ke atas diri kita dengan membandingkan nikmat sihatnya dengan kesengsaraan mereka yang terlantar sakit. Ini pasti membantu kita untuk insaf dan berusaha mengisi masa sihat dengan cara yang bermanfaat.

Pergunakanlah masa sihat ini untuk beribadah dan amal soleh. Perbanyakkan solat tahajjud, membaca al-Quran, berzikir, solat berjemaah dan menuntut ilmu di masjid dan mentelaah bahan-bahan tarbiyah. Buatlah kerja-kerja amal dan kebajikan untuk masyarakat dan berdakwah kepada mereka supaya kembali kepada ajaran Islam yang sebenarnya dan berakhlak dengan akhlak Islam.

Hal ini juga anjuran agar kita senantiasa waspada pada segala kemungkinan yang sifatnya diluar jangkaan manusia, seperti halnya sakit. Sakit disini bukan sahaja sakit jasmani, tapi juga sakit rohani. Maka ketika kita sihat jasmani-rohani, hendaknya kita senantiasa mempergunakannya untuk hal-hal yang bermanfaat tanpa membuang masa .

Kedua Kelapangan.

Masa lapang adalah penting digunakan sepenuhnya untuk mendatangkan manfaat untuk diri sendiri,  keluarga dan masyarakat. Nabi SAW menyatakan rebutlah masa lapang engkau sebelum datangnya waktu sibuk.

Sebahagian besar di antara kita hanya suka menggunakan masa menjalankan kegiatan atau aktiviti yang mendatangkan keseronokan semata-mata ketika masa lapang.

Sepatutnya, mereka perlu mengisi masa berharga itu dengan amalan yang boleh menghalakan hati untuk memberi sepenuh perhatian dan tumpuan terhadap Allah SWT, bukan semata-mata memenuhi hawa nafsu semata-mata. Masa inilah kita pergunakan untuk menghadiri pengajian-pengajian ilmu, ceramah-ceramah agama, khidmat masyarakat dan menyediakan dan menghantar artikal tazkirah dalam internet kepada masyarakat.

Menganjurkan kursus-kursus motivasi, tamrin, perkelahan dan khidmat nasihat (kaunsling) kepada para remaja dan pelajar untuk lebih menjadi insan yang berguna kepada agama dan masyarakat.

Disini kita dianjurkan untuk menghargai masa yang lapang, agar dapat diisi dengan perkara-perkara yang bermanfaaat baik untuk diri sendiri maupun orang lain. Contohnya menziarahi saudara yang sedang sakit di hospital, membantu mereka-mereka yang ditimpa musibah, menziarahi sahabat andai dan saudara mara, ketika kita ada kesempatan sebelum kesibukan menghampiri kita, hingga tidak sempat lagi untuk berziarah dan menghubungkan silaturahim.

Sahabat yang dimuliakan,
Oleh itu marilah kita menjaga kedua-dua nikmat sihat dan kelapangan yang kita miliki dengan sebaik-bainya kerana ini adalah cubaan daripada Allah SWT ke atas diri kita. Lawanlah hawa nafsu dan bisikan syaitan yang suka menangguhkan kerja-kerja apabila badan kita sihat dan mempunyai kelapangan. Orang mukmin sentiasa menghargai nikmat-nikmat Allah SWT dan melaksanakan amanah yang di berikan-Nya  dengan sempurna dan bertanggungjawab..

No comments: