Monday, November 21, 2011

Jauhi Sifat Ujub Kerana Boleh Mendatangkan Kemurkaan Allah


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Untuk mengetahui apakah yang dimaksudkan dengan sifat ujub dan ciri-cirinya , maka terdapat 10 definasi ujub iaitu :

1. Ujub adalah satu sifat yang mempunyai kaitan yang rapat dengan sifat takbur dan riyak.

2. Ujub bererti berasa hairan dengan keistimewaan dan kelebihan diri sendiri. Ini juga berkait rapat dengan kelebihan dari segi  kecantikan , kepandaian, keturunan, kekayaan dan lain-lain.

3. Ujub terjadi apabila seseorang itu merasa kagum akan kelebihan dan kebolehan yang diberikan llahi kepada dirinya, di mana kebiasaaanya kelebihan dan kebolehan itu menjadikan dia kelihatan istimewa jika dibandingkan dengan orang lain. Dirinya merasa hebat dengan apa yang diberikan Allah lantas terpesona dengan kelebihan dan kebolehannya itu sendiri.

4. Ujub itu sememangnya ditegah Islam dan perasaan ujub itu boleh menyebabkan seseorang yang pada asalnya peramah dan merendah diri namun akhirnya menjadi sombong dan bongkak. Ia juga boleh menyebabkan seseorang itu memandang rendah pada orang lain dan meremeh-remehkan kelebihan dan kebolehan insan lain.

5. Ujub ini menunjukkan pergolakan didalam hati diantara ikhlas dan kebanggaan dirinya, lalu rasa takjub dengan keupayaannya melebihi segala-galanya didalam amal kebajikannya.

6. Ujub adalah satu sifat yang  tercetus dengan kelebihan diri sendiri dan merasakan dirinya melebihi dari orang lain. Sifat ego, berbangga diri, sombong terhasil dari sifat ujub.

7. Ujub ini dikelasifikasikan sebagai penyakit rohani yang melanda jiwa atau hati manusia. Penyakit ini merupakan penyakit yang merbahaya kepada manusia dan bertindak menghapuskan kebaikkan (silent killer) yang telah dilaksanakan oleh seseorang hamba.

8. Ujub biasanya terdapat kepada mereka-mereka yang pandai, baik pandai didalam bidang agama ataupun didalam hal-hal duniawi. Maka timbulkan perasaan, "Aku tak baca pun dah tahu", atau "hebat juga aku ini". Ibadat yang dilakukan oleh orang yang ujub akan berkisarkan tentang kemampuna dirinya melakukan kebajikan atau ibadat, kalau bukan kerana 'dirinya', tidak mungkin ibadat atau amal kebajikan itu dapat dilakukan. Orang sekarang panggil 'syok sendiri'. Percantuman daripada sifat riyak dan sifat ujub ini akan terpancar didalam sifat takabur.

9. Ujub ini akan menyebabkan seseorang tidak mahu berusaha. Ujub akan menyebabkan seorang insan tidak mahu berusaha lebih kerana beranggapan sudah memilikinya.

10. Orang yang memiliki sifat ujub dengan pendapat akan sentiasa berpada dengan ilmu yang dimilikinya dan tidak berusaha menambahkan kearah yang lebih banyak ilmu. Orang yang ujub dengan pendapatnya  akan beranggapaan bahawa pendapatnya adalah benar manakala pendapat-pendapat lain adalah salah. Sifat ujub membawa kepada sifat takabur.

Dalil al-Quran mengenai sifat ujub :

1. Kisah Qarun. (Kufur dan lupa kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala)

Firman Allah SWT maksudnya : “Dia (Qarun) berkata: 'Sesungguhnya aku hanya diberi (harta itu), semata-mata kerana ilmu yang ada padaku." (Surah al-Qashash ayat 78)

Qarun bersifat ujub kerana dia merasakan bahawa harta yang banyak yang dia miliki adalah hasil daripada kepandaiannya mengumpulkan harta dan perniagaan yang dia usahakan, sedangkan asalnya dia adalah seorang yang miskin dan tidak memiliki apa-apa kepandaian. Berkat daripada pertolongan dan doa Nabi Musa a.s yang menyebabkan Allah SWT mengurniakan harta yang banyak kepadanya. Ini adalah ujian daripada Allah SWT untuk melihat adakah Qarun hendak bersyukur dan taat kepada-Nya. Ujub yang dimiliki Qarun adalah rasa bangga dengan nikmat yang ada tanpa mengaitkan dengan pemberian daripada  Allah SWT.

Begitu banyak nikmat yang diterima seorang hamba, tetapi ia lupa kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala yang telah memberinya nikmat itu. Sehingga hal itu menggiringnya kepada penyakit ujub, ia membanggakan dirinya yang sebenarnya tidak patut untuk dibanggakan.

2. Kisah Perang Hunain. (Berbangga dengan bilangan yang ramai)

Firman Allah SWT maksudnya : "Sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam banyak medan-medan perang dan di medan perang Hunain, iaitu semasa kamu merasa megah dengan sebab bilangan kamu yang ramai; maka bilangan yang ramai itu tidak mendatangkan faedah kepada kamu sedikitpun; dan (semasa kamu merasa) bumi yang luas itu menjadi sempit kepada kamu; kemudian kamu berpaling undur melarikan diri." (Surah at-Taubah ayat 25.)

Tentera Islam merasa ujub dan bangga diri apabila mempunyai bilangan anggota  yang ramai di dalam Perang Hunain dan merasakan pasti beroleh kemenangan kerana dengan bilangan yang sedikit dalam Perang Badar dan peperangan yang lain boleh berjaya inikan pula dengan bilangan yang ramai, hati dan jiwa tidak lagi bergantung kepada Allah SWT . Akibatnya bumi yang luas menjadi sempit dan keadaan kocar kacir hingga adalah terpaksa berundur kebelakang.

3. Membalas penghormatan orang lain untuk mengelakkan perasaan ujub.

Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman maksudnya : “Apabila kamu dihormati dengan suatu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik, atau balaslah (dengan yang serupa).” (Surah an-Nisa’ ayat 86)

Islam melarang kita berbangga diri apabila orang memberi penghormatan kepada kita, sepatutnya kita membalas penghormatan dengan penghormatan yang lebih baik atau serupa supaya terhindar daripada sifat ujub dalam diri kita.

4. Orang mukmin yang percaya perkara ghaib tidak akan menyombongkan diri dan tidak ada sifat ujub.

Firman Allah SWT. yang bermaksud : "Sesungguhnya orang-orang yang percaya pada keterangan Kami, ialah orang yang apabila dibaca ayat-ayat itu kepada mereka, mereka sujud, tasbih memuji Tuhan dan mereka tidak menyombongkan diri. Mereka meninggalkan tempat tidurnya menyeru Tuhannya dengan perasaan penuh kecemasan dan pengharapan dan mereka membelanjakan (di jalan kebaikan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka," (Surah as-Sajadah ayat 15-16)

5. Allah SWT amat membenci kepada hamba-hamba-Nya yang sombong, angkuh dan suka membanggakan diri.

Firaman Allah SWT maksudnya : "Dan janganlah kamu memalingkan wajah dari manusia (kerana sombong) dan janganlah berjalan di bumi dengan angkuh. Sungguh, Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membanggakan diri," (Surah Luqman ayat 18)

Letakkanlah segala penghargaan terhadap kelebihan dan kebolehan itu pada Allah dan ketahuilah bahawa segala kekurangan dan kelemahan itu datangnya dari diri sendiri. Labuhkanlah rasa kagum itu pada Allah, dan terpesonalah pada kekuasaan Allah, bukan pada diri.

Dalil-dalil hadis mengenai sifat ujub :

1. Memandang remeh dosa-dosa yang dilakukannya.

Orang yang terkena penyakit ujub akan memandang remeh dosa-dosa yang dilakukannya dan mengang-gapnya bagai angin lalu.

Nabi SAW telah mengabarkan kepada kita dalam sebuah hadis maksudnya : “Orang yang jahat akan melihat dosa-dosanya seperti lalat yang hinggap di hidungnya, dengan mudah dapat diusirnya hanya dengan mengibaskan tangan. Adapun seorang mukmin melihat dosa-dosanya bagaikan duduk di bawah kaki gunung yang siap menimpanya.” (Hadis Riwayat Bukhari)

2. Berlebih-lebihan dalam memuliakan dan menghormati.

Barangkali inilah hikmahnya Rasulullah SAW melarang sahabat-sahabat baginda untuk berdiri menyambut baginda. Dalam sebuah hadis riwayat Abu Dawud, Rasulullah SAW  bersabda “Barangsiapa yang suka agar orang-orang berdiri menyambutnya, maka bersiaplah dia untuk menempati tempatnya di neraka.” (Hadis Riwayat Tirmidzi, beliau katakan: hadis ini hasan)

Dalam hadis yang lain Rasulullah SAW bersabda maksudnya :
“Janganlah kamu berdiri menyambut seseorang seperti yang dilakukan orang ajam (bukan Arab) sesama mereka.” (Hadis Riwayat Abu Dawud dan Ibnu Majah dari Abu Umamah

3. Lengah terhadap akibat yang timbul dari penyakit ujub.

Sekiranya seorang insan menyadari bahawa ia hanya membuat dosa dari penyakit ujub yang menjangkiti dirinya dan menyadari bahawa ujub itu adalah satu dosa sedikitpun ia tidak akan bersikap dengan sifat ujub.

Apalagi jika ia merenungi sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :”Sesungguhnya seluruh orang yang sombong akan dikumpulkan pada hari kiamat bagaikan semut yang diinjak-injak manusia.”

Ada seseorang yang bertanya: “Wahai Rasulullah, bukankah seseorang itu ingin agar baju yang dikenakannya bagus, sandal yang dipakainya juga bagus?”

Rasulullah menjawab: “Sesungguhnya Allah itu Maha Indah, dan menyukai keindahan, hakikat sombong itu ialah menolak kebenaran dan merendahkan orang lain.” (Hadis Riwayat Muslim dari Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu ‘anhu)

4. Azab dan pembalasan cepat ataupun lambat. Seseorang yang terkena penyakit ujub pasti akan merasakan pembalasan atas sikapnya itu. Dalam sebuah hadis disebut :
Rasulullah S.A.W. bersabda, "Apabila seorang lelaki sedang berjalan dengan memakai baju yang kemas dan rambut yang disikat menyebabkan dia rasa kagum dengan pakaian dan dandanan rambutnya (merasakan dirinya lawa). Lalu Allah tenggelamkan dia ke dalam muka bumi dan dia terus ditenggelamkan sampai hari kiamat," (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Hukuman ini dirasakannya di dunia akibat sifat ujub. Seandainya ia lulus dari hukuman tersebut di dunia, yang jelas amalnya pasti terhapus.


Dengan begitu kita harus berhati-hati dari sifat ujub ini, dan hendaknya kita memberikan nasihat kepada orang-orang yang terkena penyakit ujub ini, yaitu orang-orang yang menganggap hebat amal mereka dan mengecilkan amal orang lain.


5. Dalilnya adalah hadis yang menceritakan tentang seorang yang bersumpah atas nama Allah bahwa si Fulan tidak akan diampuni, ternyata Allah Subhanahu Wa Ta’ala mengampuni si Fulan dan menghapus amalnya sendiri.

Dalam sebuah hadis qudsi disebutkan bahawa seorang lelaki berkata: “Allah tidak akan mengampuni si Fulan! Maka Allah Subhanahu Wa Ta’ala pun berfirman:

“Siapakah yang lancang bersumpah atas namaKu bahwa Aku tidak mengampuni Fulan?! Sungguh Aku telah mengampuninya dan menghapus amalanmu!”
(Hadis Riwayat Muslim)


6. Bergaul dengan orang yang terkena penyakit ujub akan terikut sama.

Tidak syak lagi bahwa setiap orang akan mencontohi tingkah laku sahabatnya. Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam sendiri bersabda yang bermaksud : “Seseorang yang duduk (bersahabat) dengan orang soleh dan orang yang buruk adalah bagaikan bersahabat dengan pemilik minyak wangi dan tukang besi."
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Teman akan membawa pengaruh yang besar dalam kehidupan seseorang.

Kisah sahabat Rasulullah SAW (Saidina Umar al-Khattab r.a dengan Jabalah bin Al-Aiham)

1. Berbangga-bangga dengan nasab dan keturunan adalah memiliki sifat ujub.

Seorang insan terkadang memandang mulia diri-nya karena darah biru yang mengalir di tubuhnya. Ia menganggap dirinya lebih utama dari si Fulan dan Fulan. Ia tidak mau mendatangi si Fulan sekalipun berkepentingan. Dan tidak mau mendengarkan ucapan si Fulan. Tidak syak lagi, ini merupakan penyebab utama datangnya penyakit ujub.

Dalam sebuah kisah pada zaman khalifah Umar radhiyallahu ‘anhu disebutkan bahawa ketika Jabalah bin Al-Aiham memeluk Islam, ia mengunjungi Baitullah Al-Haram. Sewaktu tengah melakukan thawaf, tanpa sengaja seorang Arab badui menginjak kainnya. Tatkala mengetahui seorang Arab badui telah menginjak kainnya, Jabalah langsung melayangkan tangannya memukul si Arab Badui tadi hingga terluka hidungnya. Si Arab Badui itu pun mengadu kepada Umar radhiyallahu ‘anhu kerana tindakan Jabalah tadi memukul dirinya.

Umar radhiyallahu ‘anhu pun memanggil Jabalah lalu berkata kepadanya: “Engkau harus diqisas wahai Jabalah!”

Jabalah membalas: “Apakah engkau menjatuhkan hukum qisas atasku? Aku ini seorang bangsawan sedangkan ia (Arab Badui) orang yang rendah darjatnya!”

Umar radhiyallahu ‘anhu menjawab: “Islam telah menyamaratakan antara kalian berdua di hadapan hukum!”

Tidakkah engkau ketahui bahwa:

Islam telah meninggikan derajat Salman seorang pemuda Parsi
Dan menghinakan kedudukan Abu Lahab kerana syirik yang dilakukannya.

Ketika Jabalah tidak mendapatkan alasan untuk melepaskan diri dari hukuman, ia pun berkata: “Berikan aku waktu untuk berfikir!”

Ternyata Jabalah melarikan diri pada malam hari. Diriwayatkan bahwa Jabalah ini akhirnya murtad dari agama Islam, lalu ia menyesali perbuatannya itu. Wal ‘iyadzubilla

Pandangan ulama mengenai sifat ujub :

1. Ibn Utsaimin berkata : "Walaupun pembalasan akan dilakukan keatas mereka yang riyak di hari akhirat, Allah SWT akan mendedahkan orang yang riyak dan ujub mengenai niat jahatnya. Nabi SAW bersabda maksudnya :  "... Barangsiapa yang riyak, Allah akan mendedahkannya" (Hadis Riwayat Bukhaari, 6134; dan Muslim; 2986).

2. Bisyr Al-Hafi mendefenisikan ujub sebagai berikut: “Yaitu menganggap hanya amalanmu sahaja yang banyak dan memandang remeh amalan orang lain.”

3. Salah seorang ulama salaf pernah berkata: “Seorang yang ujub akan tertimpa dua kehinaan, akan terbongkar kesalahan-kesalahannya dan akan jatuh martabatnya di mata manusia.”

4.  Al-Fudhail bin Iyadh rahimahullah berkata: “Iblis jika ia dapat melumpuhkan bani Adam dengan salah satu dari tiga perkara ini: ujub terhadap diri sendiri, menganggap amalnya sudah banyak dan lupa terhadap dosa-dosanya. Dia berkata: “Saya tidak akan mencari cara lain.” Semua perkara di atas adalah sumber kebinasaan. Berapa banyak pelita yang padam kerana tiupan angin? Berapa banyak ibadah yang rosak karena penyakit ujub?"

5. Imam Syafi’i pernah berseru di hadapan khalayak ramai katanya : “Barangsiapa yang mengangkat-angkat diri sendiri secara berlebihan, nescaya Allah Subhanahu Wa Ta’ala akan menjatuhkan martabatnya.”

6. Sufyan at-Tsauri mendefinisikan bahawa ujub itu adalah perasaaan kagum pada diri sendiri sehinggakan diri merasa bahawa dirinya lebih mulia dan lebih tinggi darjatnya berbanding orang lain.

7. Berkata Sheikh Ibnu Taimiyah :"Seseorang yang melakukan riyak pada hakikatnya ia tak melakukan firman Allah : (Hanya kepadaMu aku menyembah), dan orang yang bersikap ujub (bangga kepada diri sendiri) pada hakikatnya ia tak melakukan firman Allah : (Hanya kepadaMu kami memohon pertolongan) dan barangsiapa yang melaksanakan firman Allah : (Hanya kepada-Mu kami menyembah), maka ia telah keluar dari sikap riya, dan barang siapa yang melaksanakan firman Allah (Hanya kepadaMu kami memohon pertolongan), maka ia telah keluar dari sikap ujub". (Majmu' Fatawa 10/277).

8. Berkata Said bin Jabir (ahli salaf) berkata : "Sesungguhnya seorang hamba melakukan amal kebaikan lalu perbuatan baiknya itu menyebabkan ia masuk neraka, dan sesungguhnya seorang hamba melakukan amal buruk lalu perbuatan buruknya itu menyebabkan dia masuk syurga, hal itu adalah kerana amalan baiknya itu menjadikan ia berbangga pada dirinya sendiri (ujub) sementara perbuatan buruknya menjadikan ia memohon ampun serta bertaubat kepada Allah kerana perbuatan buruknya itu".

Sahabat yang dimuliakan,
Ketahuilah apa sahaja keistimewaan diri itu bukanlah hak dan kepunyaan diri yang hakiki, namun hanyalah pinjaman sementara dari Ilahi. Jangan mudah terpesona dengan nikmat yang ada pada manusia. Semuanya itu bakal hilang sekelip mata andai diri tidak tahu bersyukur dan menyebabkan diri semakin jauh tersasar dari landasan yang seharusnya.

Firman Allah SWT maksudnya : "Katakanlah "Dialah yang menciptakan kamu dan menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati nurani bagi kamu. (Tetapi) sedikit sekali kamu bersyukur," (Surah al-Mulk ayat  23)

Janganlah kalian membenarkan walau secebis sedikitpun perasaan ujub menyinggah hati, kerana ujub itu boleh membinasakan diri. Dengan membenarkan perasaan ujub menguasai hati, ia seseolah membiarkan diri hanyut dengan kenikmatan dunia walaupun diri tahu dengan jelas dan sedar bahawa diri ini hanyut dibawa arus nikmat bahaya. Jangan biarkan diri hanyut dibawa arus kebanggaan dan ujub terhadap kelebihan diri sendiri.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Ada tiga hal yang dapat membinasakan diri seseorang iaitu kedekut yang ditaati, hawa nafsu yang diikuti dan ujub (rasa kagum dengan diri sendiri)," (Hadis Riwayat al-Bazzar dan al-Baihaqi)

Sahabat yang dikasihi,
Andaikata kalian  membenarkan walau sedikit perasaan ujub menyinggah hati, ia akan mula merebak sebagaimana merebaknya api dari membakar secebis kain dan akhirnya menghanguskan sebuah rumah. Hatimu akan terbakar, menjadi hitam dan mengundang pelbagai sifat-sifat hitam yang lain, seperti sombong, bongkak, iri hati, dengki, khianat-mengkhianati dan sebagainya.

Hakikatnya, manusia tidak layak sedikit pun untuk merasa ujub kerana apa sahaja kebaikan yang ada itu datang dariNya, dan kembalilah kepada Allah jua segala pujian dan rasa kekaguman itu. Senantiasalah berhati-hati agar hati tidak dihinggapi penyakit ujub, agar hati dapat dipelihara sebaik mungkin dari sebarang anasir-anasir yang bakal menggelapkannya.










3 comments:

Anonymous said...

Salam Ustaz,
Saya tercari2 pasal Ujub.kebetulan kuasa Allah blog Ustaz hari ni membicarakan pasal Ujub.Alhamdulilah buat masa sekarang sy tak ada perasaan seperti yg ustaz huraikan disini,cumanya kalau kita terasa kita sekarang alhamdulilah telah insaf dan kita boleh elakkan diri dari lakukan contohnya dosa mengumpat dan kita membangdingkan diri kita dgn kawan kita yg suka mengumpat,tapi semua perasaan ini hanya dalam hati kita,adakah ini juga dikira ujub?soalan ini sering ditanya juga oleh anak saya .saya harap sangat ustaz dpt menjawab kerana saya takut tanpa disedari sebenarnya saya ujub pada diri sendiri.
Wallahualam.

Tkasih.

abubasyer said...

waalikumussalam, perasaan ujub adalah datang di dalam hati yg menganggap amalan kita lebh baik daripada orang lain yg sering melakukan maksiat. Perasaan ini juga dibimbangi akan melahirkan ujub, oleh itu apabila kita nak bandingkan amalan kita, kita perlu lihat org alim di atas yg lebih banyak amalannya daripada kita, maka akan kita rasakan diri kita masih banyak kurangnya dan perlu diperbaiki. Jika kita nak didik diri kita supaya bersyukur maka kita perlu lihat org dibawah yg lebih miskin dan oku supaya hati kita rasa bahawa banyak nikmat Allah yg telah kita kecapi dan akan melahirkan rasa syukur, rasa yg tak baik dalam hati ini masih belum berdosa dengan kita cepat2 bertaubat dan beristighfar kepada Allah SWT. WAULAHUALAM.

Anonymous said...

Terimaksih Ustaz.
Insyallah saya akan usaha.Semoga Allah sentiasa melindungi saya dan keluarga dari perasaan Ujub riak dan takabbur ini.