Thursday, November 17, 2011

Tafsir Surah Al- Mutaffifin Ayat 1-3


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Firman Allah SWT dalam surah al-Mutaffifin (83) ayat 1-3 :

Maksudnya :"Kecelakaan besarlah bagi orang-orang yang curang, (yaitu) orang-orang yang apabila menerima takaran dari orang lain mereka minta dipenuhi, dan apabila mereka menakar atau menimbang untuk orang lain, mereka mengurangi."

Asbabun Nuzul ayat 1-3 :

"Ibnu Abbas r.a. mengatakan bahawa ketika Rasulullah SAW tiba di Madinah, penduduk Madinah adalah masyarakat yang sudah biasa melakukan kecurangan dalam menakar ukuran dan timbangan barang dagangan mereka. Atas perilaku tidak terpuji itu, Allah menurunkan tiga ayat ini." (Hadis Sahih Riwayat Nasai dan Ibnu Majah)

Firman Allah SWT maksudnya : "Kecelakaan besarlah bagi orang-orang yang curang, (yaitu) orang-orang yang apabila menerima takaran dari orang lain mereka minta dipenuhi."
(Surah al-Mutaffifin ayat 1-2)

Tafsirannya :

Azab dan kehinaan yang besar pada hari kiamat disediakan bagi orang-orang yang curang dalam menakar dan menimbang.

Allah SWT telah menyampaikan ancaman yang keras kepada orang-orang yang curang dalam menakar dan menimbang yang terjadi di tempat-tempat jual beli di Mekah dan Madinah pada waktu itu.

Diriwayatkan bahawa di Madinah ada seorang laki-laki bernama Abu Juhainah, Ia mempunyai dua macam takaran yang besar dan yang kecil. Bila ia membeli gandum atau kurma dari para petani ia mempergunakan takaran yang besar, akan tetapi jika ia menjual kepada orang lain ia mempergunakan takaran yang kecil.

Perbuatan seperti itu menunjukkan adanya sifat tamak, ingin mencari keuntungan bagi dirinya sendiri walaupun dengan jalan merugikan kepada orang lain.

Terhadap orang seperti itu Nabi Muhammad SAW. telah memberi ancaman yang keras sekali seperti tersebut dalam hadis ini:

خمس بخمس ما نقض قوم العهد إلا سلط الله عليهم عدوهم وما حكموا بغير ما أنزل الله إلا فشا فيهم الفقر وما ظهرت فيهم الفاحشة إلا فشا فيهم الموت ولا طفَّفوا الكيل إلا مُنِعُوا النبات ولا مَنَعُوا الزكاة إلا حُبِسَ عنهم المطر.

Maksudnya : "Ada lima perkara yang dibalas dengan lima perkara:

1. Tidak pernah suatu kaum yang melanggar janji melainkan Allah akan membiarkan kaum itu dikuasai musuhnya.

2. Tidak pernah mereka yang memutuskan suatu perkara dengan hukuman yang tidak diturunkan oleh Allah melainkan akan tersebar luaslah kefakiran di kalangan mereka.

3. Tidak pernah di kalangan mereka yang menampakkan gejala-gejala perzinahan melainkan akan tersebar luaslah bahaya kematian.

4. Tidak pernah mereka yang berbuat curang dalam menakar dan menimbang melainkan mereka akan curang dalam menakar dan menimbang melainkan mereka akan kehilangan kesuburan tumbuh-tumbuhan.

5. Dan tidak pernah mereka yang menahan zakat melainkan akan diazab dengan tertahannya hujan (kemarau yang panjang).

(Lihat Tafsir Al Maragi, hal. 72, juz 30; jilid X)

Firman Allah SWT maksudnya : " dan apabila mereka menakar atau menimbang untuk orang lain, mereka mengurangi."(Surah al-Mutaffifin ayat 3)

Tafsirannya :

"Dan apabila mereka menakar atau menimbang untuk orang lain mereka mempergunakan takaran atau timbangan yang kurang."

Ayat ini merangkumi segala macam kecurangan atau penipuan dalam berbagai aspek dalam pergaulan hidup. Contohnya seorang majikan jika mengambil buruh (tenaga kerja) , ia berusaha supaya pekerjanya itu bekerja keras semaksima mungkin untuk meningkatkan hasil pengeluarannya yang membawa keuntungan besar. Akan tetap jika ia sendiri menjadi buruh, ia selalu mencari kesempatan untuk membuang masa atau berehat dan kurang bertanggungjawab untuk melaksanakan tugasnya dengan sebaik-baiknya.

Perbedaan sikap ini ketika menjadi majikan atau buruh hendaknya dihindari kecurangan agar supaya timbul sikap saling mempercayai antara kedua belah pihak.

Termasuk juga dikira sebagai kecurangan di dalam takaran dan timbangan apabila seseorang membuat kerja-kerja pembinaan samaada daripada pihak kerajaan atau swasta cuba mengurangkan speksifikasi yang telah dipersetujui bersama seperti di dalam surat perjanjian tawaran kerja.

Kecurangan ini harus dijauhkan, baik mengenai perkara-perkara yang kecil, apalagi yang bersangkut paut kepentingan masyarakat dan negara.

Betapa besarnya dosa orang-orang yang memakan harta benda orang lain tanpa takaran dan timbangan yang benar sebenarnya mereka memakan harta orang lain dengan cara yang salah dan diharamkan oleh syarak. Berat seksaannya di hari akhirat nanti.

Tidak ragu-ragu lagi bahawa mereka itu dimasukkan golongan yang mendustakan hari pembalasan, walaupun lidah mereka berkata bahawa mereka itu mengaku orang-orang yang mukmin yang tulus ikhlas.

Asy-Syahid Sayyid Qutb rahimahullah menjelaskan dalam kitab tafsir Fizilalil Quran ayat 1-3 sebahagian tafsirannya seperti berikut :

"Surah ini dimulakan dengan penisytaran perang dari Allah keatas penipu-penipu sukatan , 'celakalah kepada orang-orang yang mengurangkan sukata (dan timbangan)'. Samaada yang dimaksudkan dengan kata-kata 'celakalah' ini adalah satu ketetapan Allah terhadap mereka atau suatu doa supaya mereka binasa, namun tujuan kedua-dua adalah satu, kerana doa dari Allah adalah ketetapan.

Kemudia pengertian, 'orang-orang yang mengurangkan sukatan (dan timbangan) itu di tafsirkan oleh dua ayat yang berikut, 'iaitu orang-orang yang apabila menerima sukatan (dan timbangan) dari orang lain mereka menuntut sukatan (dan timbangan) yang sempurna. Dan apabila mereka menyukat atau menimbang untuk orang lain, mereka memberi sukatan yang kurang.' Yakni mereka ialah orang-orang yang apabila membeli, mereka mahukan barang-barang itu disukat dengan cukup, tetapi jika mereka menjual, mereka memberikan barang-barang mereka dengan sukatan yang kurang.

Kemudia tiga ayat yang kemudiannya menyatakan kehairanan terhadap sikap penipu-penipu sukatan yang bertindak, seolah-olah perbuatan mereka di dunia ini tidak akan dihisab, dan seolah-olah manusia tidak akan berdiri di depan Allah pada hari kiamat untuk menjalani hisab dan menerima balasan di hadapan khalayak ramai.

Ayat-ayat ini menunjukkan bahawa golongan curang yang diancamkan Allah dengan azab kecelakaan dan di isytiharkan perang terhadap mereka itu adalah terdiri dari golongan pembesar-pembesar yang berpengaruh yang dapat memaksa orang ramai menerima apa sahaja sukatan yang diberikan mereka. Merekalah yang menentukan sukatan ke atas orang ramai, bukan orang ramai yang menentukannya. Kerana sesuatu sebab yang tertentu, mereka seolah-olah mempunyai kuasa menuntut sukatan dan timbangan yang sempurna dari mereka secara paksa."

Sahabat yang dimuliakan,
Marilah sama-sama kita bersikap jujur dan amanah di atas segala tugas dan tanggungjawab yang diberikan kepada kita .Sikap jujur dan amanah perlu menjadi darah daging kita di dalam apa sahaja urusan samaada dalam bermuamalah, jual beli, pinjam meminjam, pajak dan gadai dan sebagainya kerana semua perbuatan kita akan di hisab dengan hisab yang seadil-adilnya.

Peniaga yang tidak jujur sering menipu dalam timbangan atau spesifikasi  sebenarnya mereka adalah manusia yang rugi andai terus mengamalkan sikap demikian. Sepatutnya di bulan Zulhijjah terdapat hari raya Aidil Adha dan  ibadah korban yang kalian lakukan dapat menjadi bulan mendidik dan mengajar kalian erti keikhlasan dan memberi, kerana keuntungan sebenar adalah apabila kita meraih habuan syurga daripada Allah SWT di akhirat kelak.

Sabda Rasulullah yang bermaksud: "Peniaga yang jujur itu bersama para nabi, siddiqin dan syuhada nanti di syurga." (Hadis riwayat Bukhari).

Rasulullah juga memberi amaran dalam sabda yang bermaksud: "Jual beli dilakukan dengan tawar-menawar, jika kedua-dua pihak jujur dan nyata, maka mereka diberkati, tetapi jika kedua-duanya dusta dan merahsiakan, maka keberkatannya akan lenyap." (Hadis riwayat Abu Daud).

 






No comments: