Saturday, November 19, 2011

Tafsir Surah At-Taghabun ayat 16.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Firman Allah SWT :

فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنْفِقُوا خَيْرًا لِأَنْفُسِكُمْ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (16)
 
Maksudnya : "Maka bertakwalah kamu kepada Allah menurut kesanggupanmu dan dengarlah serta taatlah, dan infakkanlah harta yang baik untuk dirimu. Dan barangsiapa dijaga dirinya dari kekikiran, mereka itulah orang-orang yang beruntung." 
(Surah at-Taghabun ayat 16)

Asbabun Nuzul ayat 16.
"Said bin Jubir r.a menjelaskan bahawa ayat ini diturunkan berkenaan dengan kecemasan kaum muslimin tatkala surah Al-Imran ayat 102 diturunkan yang bermaksud ; ' Bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya, dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam'. 

Mereka meningkatkan frekuensi ibadah mereka, sehingga dahi dan kaki mereka bengkak dan luka-luka.  (Hadis Riwayat Ibnu Abi Hatim. Lihat Ibnu Katsir 6/112 dan Qurthubi : 10/6869)

Dalam ayat ini Allah SWT memerintahkan supaya manusia yang mempunyai harta, anak dan isteri itu bertakwa kepada-Nya sekuat tenaga dan kemampuannya.

Dalam surah Ali Imran ayat 102, firman Allah SWT :

اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (102)
Maksudnya : "Bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya, dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam". 

Selanjutnya Allah memerintahkan supaya mendengar dan patuh kepada apa yang diperintahkan oleh-Nya dan Rasul-Nya. Jangan terpengaruh pada keadaan sekelilingnya, di kiri dan kanannya, sehingga melanggar apa yang dilarang agama. Harta benda supaya dibelanjakan untuk meringankan penderitaan fakir miskin, menolong orang-orang yang memerlukan pertolongan, dan untuk menolong hal-hal yang berguna kepada umat dan agama, kepada yang membawa kebahagiaan dunia dan akhirat. Yang demikian itu jauh lebih baik daripada mengumpul harta dan memanjakan anak-anak. Ayat ke 16 ini ditutup dengan satu penegasan bahawa orang yang menjauhi kebakhilan dan ketamakan pada harta adalah orang yang beruntung, akan mencapai keinginannya di dunia dan di akhirat, disenangi oleh teman-temannya. Di akhirat nanti ia sangat berbahagia, kerana ia dekat pada Tuhannya, disenangi, diredai dan dimasukkan ke dalam syurga.

Asy-Syahid Sayyid Qutb rahimahullah menjelaskan dalam Tafsir Fi Zilal Quran surah at-Taghabun ayat 16 :

"Dalam ungkapan 'sedaya upaya kamu' kelihatan jelas sifat kelembutan dan kasih belas Allah SWT terhadap hamba-hamba-Nya. Dia tahu sejauh mana kemampuan mereka untuk bertakwa dan menjunjung ketaatan kepada-Nya. Rasulullah SAW telah bersabda : 

إذا أمرتكم بأمر فأتو منه ما استطعتم وما نهيتكم عنه فاجتنبوه
Maksudnya : "Apabila saya perintahkan kamu dengan sesuatu maka laksanakanlah sekuat tenaga dan kemampuanmu dan apa yang saya larang melakukannya, maka jauhilah ia. 
(Hadis Riwayat Bukhari)

Ketaatan menjunjung perintah itu tidak mempunyai batas kerana itu ia wajib dilaksanakan mengikut daya upaya seseorang. Tetapi tidak ada tolak ansur dalam perkara-perkara larangan kerana itu larangan-larangan itu wajib dijauhi sepenuhnya.

Kemudian al-Quran menggalakkan mereka supaya mengeluarkan perbelanjaan untuk kebajikan. 
'Dan belanjakanlah untuk kebajikan diri kamu' . 
Mereka sebenarnya  berbelanja untuk diri mereka sendiri apabila Allah menyuruh berbelanja untuk kebajikan diri mereka. Allah jadikan segala perbelanjaan yang dikorbankan mereka untuk kebajikan itu seolah-olah  perbelanjaan kepada diri sendiri dan mengirakannya sebagai kebajikan diri mereka sendiri.

Kemudian al-Quran menunjukkan kepada mereka bahawa sifat kikir dan bakhil itu merupakan satu bala yang sentiasa mengancam mereka, dan orang yang paling bahagia dan beruntung ialah yang terselamat dan terpelihara dari kerongkongannya, dan nikmat keselamatan itu adalah  dari limpah kurnia Allah.

'Dan barangsiapa yang dipelihara dari tabiat kikir hatinya, merekalah orang-orang yang benar-benar beruntung.'

Kemudian al-Quran terus menggalakkan mereka supaya berkorban dan berbelanja untuk kebajikan dan menanamkan pengorbanan dan perbelanjaan mereka sebagai pijaman mereka kepada Allah. Siapakan yang tidak mahu mengambil keuntungan dari peluang mereka memberi pinjaman kepada Allah yang menaunginya itu? Sedangkan Allah akan menerima pinjaman itu dan membalasnya dengan balasan yang berganda  disamping mengurniakan keampunan kepadanya. Allah akan memberi terima kasih kepada peminjam, dan Allah bersabar apabila manusia tidak menunjukkan kesyukuran yang wajar kepada-Nya."

Sahabat yang dimuliakan,
Jelaslah tafsiran ayat di atas menjelaskan kepada kita bahawa segala perintah Allah SWT dan Rasul-Nya hendaklah dilaksanakan semaksima mungkin berdasarkan kemampuan masing-masing kerana Allah SWT tidak memaksa diluar kemampuan manusia. Samaada yang bersangkut paut dengan amal ibadah , amal soleh dan amal kebajikan. 
Harta yang dimiliki pula perlulah di infakkan dijalan Allah SWT kerana pahala dan saham yang akan diperolehi adalah dihari akhirat nanti kerana ini adalah pelaburan janga panjang yang akan menguntungkan diri kita sendiri. Allah SWT amat benci kepada hamba-hamba-Nya yang mempunyai  sifat kikir atau bakhil.
Firman Allah SWT maksudnya : “Sekali-kali janganlah orang-orang yang bakhil dengan harta yang Allah berikan kepada mereka dari karunia-Nya menyangka, bahwa kebakhilan itu baik bagi mereka. Sebenarnya kebakhilan itu adalah buruk bagi mereka. Harta yang mereka bakhilkan akan dikalungkan kelak di lehernya pada hari kiamat. Dan kepunyaan Allah-lah segala warisan (yang ada) di langit dan di bumi. Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (Surah Ali ‘Imran ayat 180)

Nabi SAW bersabda maksudnya :  “Jauhkanlah diri kalian dari perbuatan syuh’ (kikir yang disertai tamak). Kerana sesungguhnya (yang demikian) itu telah membinasakan orang-orang sebelum kalian, mendorong mereka untuk menumpahkan darah, dan menghalalkan perkara yang terlarang.” (Hadis Riwayat Muslim, dari Jabir bin Abdillah r.a)

Oleh itu marilah sama-sama kita menigkatkan iman dan takwa kita kepada Allah SWT, patuh dan tunduk segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Syurga disediakan untuk orang-orang bertakwa dan tidak kedekut untuk menafkahkan hartanya di jalan Allah SWT.

No comments: