Monday, February 4, 2013

Doa Nabi Daud a.s. Empat Untuk Kebaikan dan Empat Mohon Perlindungan Allah SWT




Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Walaupun seorang Nabi itu adalah maksum (tidak berdosa) tetapi Nabi Daud a.s tetap berdoa memohon kebaikan dan memohon dilindungi Allah SWT daripada kejahatan.

Doa Nabi Daud alaihis salam maksudnya: “Ya Allah aku mohon KepadaMu empat perkara dan aku berlindung kepadaMu daripada empat perkara.....Aku mohon kepadaMu lidah yang selalu berzikir, hati yang selalu bersyukur,badan yang sabar dan isteri yang membantuku dalam urusan dunia dan akhiratku . Aku berlindung kepadaMu daripada empat perkara; Aku berlindung daripada anak yang menguasai aku, daripada isteri yang menyegerakan aku beruban sebelum waktunya, daripada harta yang membahayakan aku,dan daripada tetangga, yang bila melihat kebaikanku ditutupi, bila melihat keburukanku disebarkannya”.

Berdasarkan doa di atas Nabi Daud a.s. memohon kepada Allah SWT empat perkara :

1. Lidah yang sentiasa berzikir.
2. Hati yang sentiasa bersyukur.
3. Badan yang sabar.
4. Isteri yang membantuku dalam urusan dunia dan akhiratku.

Nabi Daud a.s. juga memohon perlindungan daripada Allah SWT empat perkara :

1. Berlindung daripada anak yang menguasaiku.
2. Isteri yang menyegerakan aku beruban sebelum waktunya.
3. Harta yang membahayakan aku.
4. Tetangga yang bila melihat kebaiakku ditutupi, bila melihat keburukanku disebarkannya.

Huraiannya :

Memohon kepada Allah SWT empat perkara :

1. Lidah yang sentiasa berzikir.

Firman Allah SWT maksudnya, "Maka apabila kamu telah menyelesaikan solatmu, ingatlah Allah di masa berdiri, di masa duduk dan di masa berbaring." (Surah an-Nisa' ayat 103)

Firman Allah SWT maksudnya, "Hai orang-orang yang beriman, berzikirlah dengan menyebut nama Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepadaNya di waktu pagi dan petang." (Surah al-Ahzab ayat 41-42)

Firman-Nya lagi yang bermaksud: "Iaitu orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram." (Surah ar-Ra'd, ayat 28)

2. Hati yang sentiasa bersyukur.

Sesiapa yang sentiasa bersyukur bermakna dirinya mengingati Allah. Rasa bersyukur terhadap Maha Pencipta yang memberikan segala kehidupan ini dan rasakan diri sentiasa hampir kepada Allah. Justeru, Allah SWT membalasnya dengan melimpahkan nikmat yg lebih baik.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “ Maka ingatlah Aku nescaya Aku akan mengingatimu dan syukurlah atas nikmat- Ku dan janganlah sekali-kali kamu kufuri nikmat Ku. ” (Surah al-Baqarah, ayat 152). 

Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada seluruh manusia, tanpa mengira orang beriman atau tidak beriman. Orang yang ingkar akan menanggung kerugian di dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat. Kehidupan orang yang tidak bersyukur sentiasa tertekan dan gagal memanfaatkan apa yg dimilikinya.

3. Badan yang sabar.

Bersabar di atas menjaga semua anggota badan (menjaga mata, telinga, mulut, kaki, tangan dan kemaluan) supaya tidak melakukan maksiat adalah amalan mulia di sisi Allah SWT. 

 Adakah kita tergolong dalam golongan orang yang sabar lalu kita terpilih menjadi kesayangan Allah SWT.?

Firman Allah SWT. yang bermaksud :
"Dan berapa ramai para nabi yang berperang bersama-sama mereka sejumlah besar dari pengikutnya yang bertakwa. Mereka tidak menjadi lemah (mental) kerana bencana yang menimpa di jalan Allah, tidak lesu (dalam penampilan), dan tidak menyerah (dalam aktiviti). Allah menyukai orang-orang yang sabar."
(Surah Ali Imran ayat 146)

Menurut Imam Ghazali, sabar adalah sifat khas manusia yang tidak dimiliki makhluk-makhluk lain. Oleh itu, sabar amat penting dan utama dalam mengharungi kehidupan. Bahkan kemaksiatan yang tumbuh dalam masyarakat juga disebabkan oleh manusia yang tidak sabar dalam menghadapi kehidupan dunia yang penuh dinamik.

4. Isteri yang membantuku dalam urusan dunia dan akhiratku.

Sabda Rasulullah SAW  yang bermaksud : "Apabila seorang wanita (isteri) itu telah melakukan sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadan, menjaga maruahnya dan mentaati perintah suaminya, maka ia dijemput di akhirat supaya masuk syurga mengikut pintunya mana yang ia suka (mengikut pilihannya)." (Hadis Riwayat Ahmad, Ibnu Hibban dan Thabrani)

Isteri hendaklah memerhatikan tabiat suami tiap-tiap hari tentang kesukaan dan kebenciannya. Apa-apa kesukaannya disempurnakan oleh isteri dan apa-apa kebenciannya ditinggalkan. Isteri yang solehah akan membantu dan menasihatkan suami kepada sentiasa mentaati Allah SWT .

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda maksudnya : “Sebaik-baik wanita adalah apabila engkau pandang dia maka dia menggembirakan, bila engkau perintah dia taat, bila engkau tiada dia menjaga hartamu dan menjaga pula kehormatan dirinya.”

Memohon perlindungan daripada Allah SWT empat perkara :

1. Berlindung daripada anak yang menguasaiku.

Mohon perlindungan daripada Allah SWT daripada memiliki anak yang derhaka , tidak beradab sopan dan suka menyakiti hati kedua ibu bapanya. Anak derhaka tidak akan cium bau syurga.

Nabi SAW bersabda yang bermaksud :" Dosa yang paling besar ialah mensyrikkan Allah , derhaka pada ibu bapa dan membunuh orang” (Hadis riwayat Anas bin Malik)

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : “ Barangsiapa membuat ibu bapanya gembira (memberi keredhan), maka sesungguhnya ia membuat redha Allah. Barangsiapa menyakitkan hati ibu bapanya, maka sesungguhnya ia membuat kebencian Allah” (Hadis riyawat Imam Bukhari )

2. Isteri yang menyegerakan aku beruban sebelum waktunya.

Isteri yang tidak solehah akan sentiasa menyakiti hati suaminya, suka meminta berlebih-lebihan kepada suami yang tidak mampu hingga suami menjadi stress dan beruban rambut sebelum sampai waktunya.

Sabda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bermaksud: "Aku lihat api neraka, tidak pernah aku melihatnya seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya. Telah aku saksikan kebanyakan ahli neraka ialah wanita. Rasullullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam ditanya: "Mengapa demikian ya Rasulullah?" Baginda menjawab: "Wanita mengkufurkan suaminya dan mangkufurkan ihsannya. Jikalau engkau berbuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia masih belum merasa berpuas hati dan merasa cukup." (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Ibnu ‘Asakir pula menyebut: "Apabila seorang isteri berkata kepada suaminya, aku belum pun melihat atau merasa nikmat pemberian daripadamu, maka ketika itu gugurlah segala pahala amalan kebajikannya." 

Isteri yang mementingkan harta dunia, suka kepada kemewahan dan perhiasan dunia tidak akan ada sifat qanaah dan sering membebankan suami dengan perkara-perkara diluar kemampuan suami. Sifat kebendaan ini akan menyebabkan mereka tidak akan bersyukur di atas nikmat rezeki yang diberikan oleh suaminya.

3. Harta yang membahayakan aku.

Harta dunia boleh jadi membawa kebaikan dunia dan akhirat ataupun harta tersebut akan menjadi penyebab tuannya masuk neraka. Harta yang membahayakan adalah harta yang diperolehi daripada sumber yang haram, harta yang menyebabkan seseorang itu menjadi cinta dunia dan melupakan kehidupan di hari akhirat dan harta yang tidak ada keberkatan kerana diperolehi daripada jalan yang haram.

Dari Abu Waaqid Al-Laithi r.a, katanya : Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya Allah Azza wa Jalla berfirman : Sesungguhnya Kami telah menurunkan (mengurniakan) harta bagi mendirikan solat dan mengeluarkan zakat. Jika seorang anak Adam itu mempunyai satu wadi (satu lembah harta) maka sudah pasti ia suka andainya beliau mempunyai wadi kedua; dan sekiranya beliau mempunyai dua wadi sudah pasti beliau suka untuk mempunyai wadi yang ketiga. Tidaklah yang memenuhi perut anak Adam melainkan tanah (sikap cinta kepada harta dunia itu akan berakhir bila mati). Kemudian Allah menerima taubat siapa yang bertaubat kepada-Nya.” (Hadis Sahih Riwayat Ahmad)

4. Tetangga yang bila melihat kebaikanku ditutupi, bila melihat keburukanku disebarkannya.

Seburuk-buruk tetangga (jiran) adalah tetangga yang menutup kebaikan kita dan sukakan mendedahkan aib kita kepada orang lain.

Sabda Nabi SAW maksudnya : “Empat perkara daripada tanda kebahagiaan ialah perempuan yang solehah, tempat tinggal yang lapang dan jiran yang baik serta memiliki kenderaan yang selesa dan empat tanda daripada keburukkan (kesusahan atau derita) ialah memiliki jiran yang jahat, isteri yang tidak baik, serta tempat tinggal yang sempit dan kenderaan yang buruk” .

(Hadis sahih riwayat Ibn Hibban dalam sahihnya no. 4032 dan Abu Nuaim dalam Hilyatul Auliya no. 388 Jilid 8 dan isnad hadith ini sahih dengan menepati syarat Syaikhain diriwayatkan juga oleh Ahmad m/s 1445 Jilid 1 dan Hakim no. 2640 dan Bazzar serta Tibrani dengan lafaz yang hampir sama).

Sahabat yang dikasihi,
Amalakanlah doa tersebut kerana ianya mengandungi doa permohonan kebaikan dan doa memohon perlindungan daripada kejahatan makhluk. Jika Allah SWT memberi kebahagiaan dan kejayaan maka banyakkan bersyukur begitu juga jika di beri ujian maka banyakkan bersabar kerana kesabaran itu akan membawa kebaikan dan pahala.

Selain daripada doa di atas terdapat lagi satu doa Nabi Daud a.s yang baik untuk kita amalkan : 

“Ya Allah, aku memohon kecintaanMU, kecintaan orang yang mencintaiMU dan kecintaan pada amal yang menghantarku untuk meraih cintaiMU. Ya Allah, jadikanlah cintaMU sebagai sesuatu yang paling aku cintai daripada diriku, keluargaku dan air yang sejuk.” (Hadis riwayat Termizi )




No comments: