Tuesday, September 10, 2013

Tafsir Surah An-Nisa' Ayat 32


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Firman Allah SWT :

وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا (32)

Maksudnya : "Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikaruniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain. (Kerana) bagi orang lelaki ada bahagian dari pada apa yang mereka usahakan, dan bagi para wanita (pun) ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebagian dari karunia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.(Surah an-Nisa' (4) ayat 32)

Asbabun Nuzul Surah an-Nisa' Ayat 32 :

Ummu Salama r.a berkata,"Kaum lelaki ikut berperang, sementara kaum wanita tidak; dan kami hanya mendapat separuh dari kaum lelaki dalam hak waris." Lalu, Allah menurunkan ayat ini," (Hadis Riwayat Tirmizi dan Hakim, Lihat Ibnu Katsir : 1/644)

Huraiannya :

Pada ayat ini Allah melarang orang-orang yang beriman merasa iri hati terhadap orang-orang yang lebih banyak memperoleh karunia dari Allah SWT, kerana Allah SWT telah mengatur alam ini sedemikian rupa satu sama lain tidak sama, tetapi terjalin dengan hubungan yang rapi. Manusia pun tidak sama jenis kemampuannya, sehingga masing-masing memiliki keistimewaan dan kelebihan.

Bukan saja antara lelaki dengan perempuan, tetapi juga antar sesama lelaki atau sesama perempuan. Selanjutnya ayat ini menerangkan bahwa laki-laki mempunyai bahagian dari apa yang mereka usahakan, demikian juga perempuan mempunyai bagian dari apa yang mereka usahakan. sesuai dengan hasil usaha dan kemampuan mereka masing-masing.
Oleh karena itu Allah melarang in hati terhadap orang yang lebih banyak memperoleh karunia dari Allah, dan menyuruh supaya memohon kepada-Nya disertai dengan usaha yang sungguh-sungguh agar Allah SWT melimpahkan pula karunia-Nya yang lebih banyak kepadanya tanpa iri hati kepada orang lain.

Ayat ini diakhiri dengan menyatakan bahwa Allah Maha Mengetahui segala sesuatu, baik tentang permohonan yang dipanjatkan kepada-Nya, maupun tentang apa-apa yang lebih sesuai diberikan kepada hamba-Nya. Setiap orang yang merasa tidak senang terhadap karunia yang di anugerahkan Allah SWT kepada seseorang, atau ia ingin supaya karunia itu hilang atau berpindah dari tangan orang yang memperolehnya, maka hal itu adalah iri hati yang dilarang dalam ayat ini.

Akan tetapi apabila seseorang ingin memiliki sesuatu seperti yang di miliki orang lain, atau ingin kaya seperti kekayaan orang lain menurut pendapat yang termasyhur. hal yang demikian tidaklah termasuk iri hati yang terlarang sebagaimana yang dijelaskan oleh hadis Nabi SAW dari Ibnu Masúd.

Dari Ibnu Mas’ud r.a, Rasulullah S.A.W. telah bersabda yang bermaksud: “Tidak digalakkan adanya perasaan iri hati melainkan kepada dua keadaan: Pertama, keadaan orang yang dikurniakan Allah S.W.T. harta benda, serta menjadikannya menguasai dirinya menghabiskan hartanya itu pada perkara kebajikan yang sebenar-sebenarnya, dan kedua, keadaan orang yang dikurniakan Allah S.W.T. ilmu pengetahuan agama, lalu dia beramal dengannya dan mengajarkannya.” Hadith riwayat Bukhari, Muslim dan Tarmizi.

Pelajaran yang kita dapati dari hadis ini ialah, kita tidak boleh mempunyai sikap iri hati kepada seseorang apabila melihat orang itu memiliki sesuatu kelebihan yang tidak ada pada diri kita. Sebagai contoh kita tidak boleh beriri hati jika seseorang itu memilikki harta yang banyak, atau seseorang itu berjawatan tinggi atau seseorang itu mendapat keputusan peperiksaan yang cemerlang sedangkan kita tidak memilikki semuanya itu. Begitu juga dengan perkara-perkara yang lain.

Kita hendaklah bersyukur dengan apa yang ada pada kita dan berikhtiar untuk mencari yang selebihnya. Jangan sekali-kali kita bersikap iri hati kerana semuanya itu datang dari Allah S.W.T.

Sahabat yang dimuliakan,
Terdapat satu kisah muslimah di zaman Nabi SAW bernama Asma' binti Yazid bertanya kepada Nabi SAW mengenai kedudukan wanita dalam Islam.

"Suatu ketika pada zaman Rasulullah SAW, berlaku kemuskilan di kalangan kaum wanita. Mereka ingin bertanya kepada Rasulullah SAW apakah peranan wanita hanya bertumpu di rumah sebagai ibu dan isteri tidak sebagaimana kaum lelaki. Maka mereka pun meminta Asma' binti Yazid menanyakan hal ini kepada Rasulullah SAW.

'Wahai Rasulullah, saya datang ini sebagai wakil muslimah untuk membawa suara hati kami. Sesungguhnya Allah telah mengutuskan kamu kepada kaum lelaki dan kaum wanita sekeliannya. Kami percaya kepadamu dan Tuhanmu. Cuma kami ingin penjelasan dari pihakmu apakah peranan kami hanya di rumah melayan suami, mengasuh anak-anak dan melahirkan anak-anak suami sahaja? Sedangkan kaum lelaki pula bidangnya lebih luas, menziarahi orang sakit, menyaksikan jenazah, mengerjakan haji dan berjihad. Kami seringkali ditinggalkan. Kamilah yang menjaga hartanya dan anak-anaknya. Apakah tidak ada peluang bagi kami menyamai pahala mereka?'

Maka Rasulullah berpaling kepada sahabat dan bertanya, "Pernahkah kamu semua mendengar satu persoalan yang baik dan bijak dalam menyelesaikan masaalah agama dari seorang wanita sepertinya?"

"Tidak," jawab sahabat.

"Kami tidak pernah melihat seorang wanita yang begitu berani mengemukakan permasalahan seperti ini wahai Rasulullah.?"

Maka Rasulullah berkata,"Dengarlah Asma' dan sampaikanlah kepada muslimah lain di belakangmu; mentaati suami itu, mengerjakan apa yang disenangi dan menurut kemahuannya, semua itu akan menyamai semua pahala yang diperolehi kaum lelaki."

Asma' pun menyampaikan kepada muslimah yang lain. Mereka melahirkan rasa syukur yang tidak terhingga kerana ternyata Allah itu Maha Adil, mengangkat darjat wanita dengan menetapkan pahala sesuai dengan kemampuan dan kejadian mereka.

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita beramal dengan ayat di atas tidak iri hati di atas apa yang bukan menjadi milik kita dan bersyukur apa yang ada dan apa yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada kita semua. Orang mukmin juga akan sentiasa bersabar dengan apa yang hilang daripadanya dan redha dengan takdir Allah SWT yang berlaku ke atas dirinya.




1 comment:

Anonymous said...

asslmlkm, boleh copy artikelnya yah ? Muhammad Faggih