Monday, July 13, 2009

Wasiat Kedua Nabi SAW .Kepada Ali k.w.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
 
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Rasulullah SAW  bersabda yang bermaksud : "Wahai Ali ! Berusahalah semaksima mungkin dalam menyempurnakan wuduk, kerana sesungguhnya wuduk itu separuh dari iman. Ketika berwuduk, janganlah berlebih-lebihan dalam pengunaan air. Lalu apabila selesai wuduk bacalah 'INNA ANZALNAAHU FII LAILATIL QADRI' (10x), nescaya Allah akan menghilangkan kesedihanmu.

"Wahai Ali ! Apabila engkau telah selesai wuduk ambilah air kemudian usaplah lehermu dengan tanganmu dan ucapkan : ' SUBHANAAKAL LAAHUMMA WA BIHAMDIKA , ASYHADU AN LAA ILAAHA ILLA ANTA WAHDAKA LAA SYARIIKALAKA ASTAGHFIRUKA WA ATUUBU ILAIKA (Maha Suci Engkau Ya Allah dan aku memuji-Mu, aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Engkau, Maha Esa Engkau, tidak ada sekutu bagi-Mu, aku memohon ampun kepada Engkau dan aku (pun) bertaubat kepada-Mu).

Setelah itu lihat kebawah dan ucapkanlah : 'ASYHADU ANNA MUHAMMADAN ABDUKA WA RASULUKA' (Aku bersaksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu adalah hamba-Mu dan utusan-Mu). Maka barangsiapa yang membaca lafaz tersebut, nescaya Allah mengampuni dosa-dosanya yang kecil dan yang besar."

"Wahai Ali ! Sesungguhnya para malaikat memohonkan ampun bagi manusia selama mereka dalam keadaan suci dari hadas dan belum berhadas."

"Wahai Ali ! Barangsiapa mandi di hari Jumaat dan pergi solat Jumaat di ampunkan dosa-dosanya oleh Allah antara dua Jumaat, dan yang demikian itu Allah jadikan sebagai pahala di dalam kubur dan menjadi berat amal kebajikannya."

"Wahai Ali ! Hendaknya engkau selalu bersiwak (gosok gigi). Kerana sesungguhnya di dalamnya mengandungi dua puluh empat (24) keutamaan di dalam agama dan badan."

"Wahai Ali ! Kerjakanlah selalu solat pada waktunya. Sesungguhnya yang demikian itu merupakan puncak segala kemuliaan dan puncak segala ibadah."

"Wahai Ali ! Malaikat Jibril selalu mengharapkan tujuh hal dari keturunan anak Adam iaitu :

1.Solat lima kali dalam sehari semalam bersama imam (berjemaah)
2.Berkumpul bersama para ulama
3.Menjenguk orang sakit.
4.Menghantar jenazah ketempat perkuburan
5.Memberi minum orang yang kehausan
6.Mendamaikan dua orang yang sedang berselisih
7.Menghormati tetangga (jiran) dan anak yatim

Maka berusahalah untuk melakukan ketujuh hal tersebut."

"Wahai Ali ! Kerjakanlah solat malam hari (tahajud) walau lamanya hanya seperti orang memerah susu kambing (sebentar). Sesungguhnya orang yang selalu mengerjakan solat malam itu mempunyai sebagus-bagus wajah (bersinar wajahnya)"

"Wahai Ali ! Apabila engkau mengucapkan Takbiratul ihram ketika solat, renggangkanlah jari-jari tanganmu dan angkatlah sehingga sama tingginya kedua pundakmu. Dan apabila selesai takbir, letakkanlah tanganmu yang kanan di atas tangan kirimu di bawah dada kirimu. Dan apabila engkau rukuk, letakkanlah kedua tanganmu pada kedua lututmu dan renggangkanlah jari-jari tanganmu."

"Wahai Ali ! Lakukanlah solat Subuh pada saat terlihat sinar kemerahan di ufuk timur sebelum matahari terbit, dan lakukan solat Magrib sesudah matahari terbenam sekira orang memerah susu kambing. Kerana sesungguhnya hal demikian itu merupakan sebagian dari perilaku para Nabi Alaihimus Salam."

"Wahai Ali ! Kerjakanlah selalu solat berjemaah. Kerana sesungguhnya solat berjemaah itu mempunyai kedudukan di sisi Allah seperti kedudukan orang yang haji dan umrah. Dan orang yang selalu bergairah mengikuti solat berjemaah hanyalah orang-orang yang beriman dan di cintai Allah. Tidak suka meninggalkan solat berjemaah, kecuali orang-orang munafik yang di murkai Allah."

"Wahai Ali ! Hamba yang paling di kasihi Allah ialah yang dalam sujudnya mengucapkan :
'ROBBI INNI DZALAMTU NAFSII FAGHFIRLII DZANBII FA INNAHU LAA YAGHFIRUDZ DZUNUBA ILAA ANTA' (Ya Tuhanku! Sesungguhnya aku telah menganiaya diriku, ampunilah aku. Sebab tidak ada yang mengampuni dosa-dosa, kecuali Engkau)"

"Wahai Ali ! Kerjakanlah solat Duha, baik di rumah maupun ketika berpergian sebab pada hari kiamat nanti, ada yang menyeru dari puncak syurga :
'Di mana mereka yang selalu menjalankan solat dhuha? Masuklah dari pintu Dhuha dengan selamat dan sentosa'."

"Dan tidaklah Allah mengutus seorang Nabi pun, melainkan di perintahkan untuk menjalankan solat Duha."

"Wahai Ali ! Sebagian dari kemuliaan orang mukmin itu ialah :
1. Suami isteri yang seia sekata
2.Solat dengan berjemaah
3.Dan tetangga yang mencintainya."

No comments: