Wednesday, September 16, 2009

Siapakah Musuh Utamamu?

Sahabat yang dikasihi Allah,
Kamu sentiasa dikelilingi musuh-musuhmu, mereka tidak pernah leka atau alpa untuk memantau perjalanan hidupmu.Tunggu apabila sedetik kau leka atau lupa maka jaruam beracun akan dicucuk dihatimu, hingga hatimu menjadi kebas dan keras dan tidak berupaya untuk mengingati Allah, tidak merasai takut akan azab Allah s.w.t. dan tidak takut untuk membuat maksiat. Hati yang sakit ini akan bertambah sakit dan ditambah dengan kuman-kuman yang datang kemudian yang dibawa oleh musuh-musuhmu itu.

Ingatlah sahabat! Iblis dan syaitanlah musuhmu yang utama, bala tenteranya ramai datang silih berganti, mereka ada shif bertukar-tukar staf waktu siang dan malam. Kalaulah ditakdirkan kau boleh melihat wajah mereka dan boleh hitung bilangan mereka, kamu akan terkejut melihatkan wajah mereka yang hodoh dan bilangan mereka memenuhi kamarmu, ada yang disiling, dibumbung, ditandas, didapur dan dihalaman rumah.

Sahabat! Jangan kau bimbangi tipu helah mereka. Mereka telah mendedahkan pekerjaan jahat mereka kepada Junjungan Besar Rasulullah s.a.w. Kau telah kenal rahsia mereka, tektik dan teknik mereka menjalankan perang saraf, godaan dan hasutan mereka! Dari itu jangan terpedaya dengan pujukan dan tipu helah mereka ini.

Walaupun mereka berpengalaman beribu tahun, memahami saikologi manusia tetapi mereka juga ada kelemahan dan kebodohan. Mereka kalah pada hati-hati yang beriman dan bertakwa kepada Allah. Mereka akan lemah berhadapan dengan hati yang luhur dan ikhlas pada Allah s.w.t. Mereka akan kepanasan apabila lidah sentiasa berzikir kepada Allah s.w.t., sentiasa membaca Al-Qur'an dan sentiasa istighfar kepada Allah s.w.t.

Ingatlah! Dihati kamu itu ada kamar, akan diisi dengan salah satu daripadanya samaada fujur atau takwa, apabila kamarmu itu diisi dengan zikir dan mengingati Allah, ia akan menjadi takwa, maka malaikatlah yang akan menetap dikamar itu dan larilah syaitan kerana kepanasan, tetapi bila kamu leka dan tidak berzikir, maka akan terbinalah fujur dan syaitan akan meletakkan belalainya. Oleh itu janganlah kamu leka untuk berzikir dan mengingati Allah, kerana hati yang sentiasa mengingati Allah akan membuatkan hati menjadi bersih dan sejahtera, dan segala racun-racun yang dicucuk oleh syaitan itu boleh menjadi penawarnya.

Sahabatku,
Ramadhan hanya tinggal beberapa hari lagi akan meninggalkan kita. Bulan yang penuh keberkatan, pergunakanlah baki masa yang ada ini untuk memohon ampun kepada Allah s.w.t., memohon agar Allah membebaskan diri kita daripada siksaan api Neraka, memohon semoga do'a dan hajat-hajat kita diperkenaankan Allah s.w.t., memohon agar dibulan-bulan yang akan datang kita tetap istiqamah dengan Islam, dengan ibadah, dengan zikirullah, dengan amal soleh, denga dakwah, dengan jihad dan mohon semoga Allah melindungi kita daripada dorongan nafsu amarah dan godaan syaitan laknatullah.

Ingat sahabat!
Musuh-musuhmu itu akan bebas dari ikatan belengu yang merantai mereka, musuh-musuhmu akan bertambah garang dan ganas kerana mereka tidak dapat mengoda manusia yang beriman ketika bulan Ramadhan. Mereka akan bermasyuarat dan menyusun perancangan rapi bagaimana hendak memesungkan dan memalingkan hati anak Adam dari mengingati Allah dan dari melaksanakan amal soleh.

Oleh itu saya menyeru diri saya dan sahabat-sahabat semua agar kita susun strategi yang kemas dan rapi bagaimana untuk tetap kekal menjadi Mukmin beriman dan bertakwa setelah berlalunya Ramadhan nanti. Langkah-langkah tersebut adalah seperti berikut :

1.Betulkan niat: Kita iaitu masuk dalam Islam keseluruhannya dalam aqidah, ibadah dan amal perbuatan. Pastikan buat semua yang wajib dan fardu dan tinggal semua yang haram, subha, makruh dan maksiat.Isikan dihati kita dengan sifat-sifat mahmudah iaitu sifat warak, zuhud, baik sangka, sabar, tawaduk, izzah,tawakkal, lemah lembut, rendah diri dan salim pada masa yang sama buangkan sifat-sifat mazmumah iaitu sifat sombong, bongkak, takbur, ujub, iri hati dan hasad dengki.

2.Pertingkatkan imanan dan kefahaman Islam: Dengan mengikuti majlis ilmu, usrah dan halaqah, kursus motivasi, rehlah dan muqayam. Jadikan media dalam internet yang mengandungi pengajaran dan ilmu Islam sebagai teman setia kamu.

3.Pastikan solah fardu lima waktu: Di laksanakan dimasjid secara berjemaah dan akifkan diri mengikuti program-program yang dianjurkan pihak masjid.

4.Pilih sahabat-sahabat yang baik dan soleh : Sahabat yang boleh menasihatkan kita bila kita lupa dan tersilap. Nasihat menasihat ini amat berguna untuk kita terhindar dari melakukan kesalahan dan dosa.

5. Dekatilah alim ulama, ustaz atau ustazah dan guru-guru motivasi : Mereka kita jadikan sebagai murabbi (pendidik) yang sentiasa menjadi penasihat. Biah yang soleh ini amat penting untuk meneruskan kerja-kerja dakwah dan tarbiyyah.

6.Teruskan amalan sunat : Kerjakan semasa Ramadhan umpama solat tahajjud, solat witir, solat duha, bacaan Al-Qur'an, zikrullah dan jangan tinggal puasa sunat 6 hari dalam bulan Shawal.

7.Sentiasa menyedari kehadiran Iblis dan syaitan :Iblis dan syaitan yang menggoda dan mendatangkan was-was dalam hati kita. Apa sahaja rasa hati yang tak baik, tindakan gopoh dan menangguhkan urusan kebajikan, tidak menyegerakan taubat, solah, sedekah, bayar hutang, bermalas-malas adalah datangnya dari hasutan Iblis dan syaitan. Jika sudah mengenali mereka ayuh jangan tunggu-tunggu lagi, terus kita bekerja dan melaksanakan amal soleh tanpa berlengah-lengah lagi semoga kita mendapat rahmat dan pertolongan dari Allah s.w.t.

No comments: