Tuesday, February 8, 2011

Hari Lahirku Yang ke 53 Tahun

Tanggal 08.02.2011 genaplah usiaku 53 tahun.

Ya Allah, ya Tuhanku!
Umurku telah meningkat tapi amalku masih sedikit!
Masih banyak tugas dan amanah yang masih belum mampu ku laksanakan.
Ya Allah, ampunkan semua dosa-dosaku,
Berilah kemampuanku untuk memikul tugas dan amanah yang Kau berikan.

Janganlah Kau biarkan aku keseorangan tanpa Kau berkati dan rahmati hidupku ini, aku tidak ada tempat lain untuk meletakkan harapan dalam hidup ini melainkan kepada-Mu.

Ya Allah!
Kurniakanku lisan yang lemah lembut mengingati dan meyebut nama-Mu,
hati yang segar mensyukuri nikmat-Mu dan badan yang ringan mentaati perintah-Mu,

Ya Allah!
Kurniakan kepadaku iman yang sempurna,
hati yang khusyuk, ilmu yang berguna, keyakinan yang benar-benar mantap.

Ya Allah!
Kurniakan untuk ku cara hidup Islam yang jitu dan unggul,
selamat dari segala mara bahaya dan petaka.
Ku mohon ya Allah, kecukupan yang tidak sampai aku terpaksa meminta jasa orang lain.

Ya Allah,
Berikan kepadaku iman yang sebenarnya sehingga aku tidak gentar mengharap orang lain selain Engkau sendiri. Kembangkanlah  lembayung rahmat-Mu kepada diriku, isteri dan anak-anakku, sahabat-sahabatku, serta siapa saja yang bersamaku.

Janganlah Kau biarkan nasibku ditentukan oleh diriku sendiri walaupun sekadar sekelip mata atau kadar masa yang lebih pendik dari itu.

Ya Allah!
Kenapa hati ini begitu keras untuk mengingati-Mu?
Mungkinkah jiwaku sudah penuh dengan kekotoran?
Setiap hari aku solah, membaca al-Quran, tetapi aku tidak dapat merasai kenikmatannya.
Bagaimanakah akan aku tempohi hidup ini?
Adakah jiwa ini akan dapat Engkau terima?


Ya Allah!
Janganlah Engkau tinggalkan aku.
Janganlah Engkau biarkan jiwa ini ternoda dengan kemaksiatan.
Apalah diri ini tanpa-Mu.
Aku begitu lemah untuk mengharung gelombang dunia ini.
Ku harapkan reda, kasih sayang dan belaian mesra dari-Mu

 Ya Allah!
Aku tidak layak memasuki syurga-Mu tetapi aku tidak sanggup memasuki neraka-Mu
oleh itu ampunkan dosa-dosaku yang aku ketahui dan yang tidak aku ketahui, yang kemudian dan yang akan datang.

Ya Allah, perbaikilah agamaku kerana ia merupakan pangkal urusanku, perbaikilah duniaku kerana ia merupakan penghidupanku, perbaikilah akhiratku kerana ia merupakan tempat kembaliku, dan jadikanlah hidup sebagai kesempatan untuk menambah setiap kebaikanku, dan jadikanlah mati sebagai pelepas diriku dari setiap kejahatan.

Ya Allah,
Jadikan hatiku yang sentiasa bersyukur, . lisan yang sentiasa berzikir
,tubuh yang sentiasa sabar dalam menanggung musibah, dan isteri yang tidak pernah khianat sama ada terhadap dirinya atau terhadap harta bendaku.

Ya Allah,
Tolonglah aku agar dapat berzikir dan mengingati-Mu , bersyukur kepada-Mu, dan memperelokkan ibadah kepada-Mu.

Ya Allah,
Tiada yang mendatangkan kebaikan melainkan Engkau, dan tiada yang menghilangkan keburukan melainkan Engkau, tiada upaya melainkan dengan keizinan-Mu

Ya Allah ya Tuhan ku,
Aku mempunyai sahabat-sahabat yang nyata dan sahabat-sahabat di alam siber.

Kau berilah sihat wal afiat kepada kami , Kau berilah taufik dan hidayah-Mu, Kau berilah kefahaman yang mendalam tentang Islam, Kau berikanlah kekuatan pada kami untuk mengamalkannya dan kemampuan pula untuk menyampaikannya pada orang lain.



Ya Allah Kau jadikanlah kami sahabat-sahabat di dunia dan sahabat-sahabat di hari akhirat, kami mohon ketika di hari akhirat nanti kami semua dapat berteduh dibawah naungan-Mu.

Ya Allah,
Kau satukanlah hati-hati kami dengan ikatan persaudaraan Islam, Kau pertemukanlah kami di dunia dan pertemukanlah kami di hari akhirat bersama hamba-hamba-Mu yang Kau redhai.

Jadikanlah hati –hati kami bertemu dan berpisah semata-mata untuk mencari keredaan-Mu. Jadikanlah kami batu-bata untuk membina bangunan Islam, pilihlah kami untuk menjadi para dai’e-Mu untuk melaksanakan amal maaruf dan nahi mungkar.

Ya Allah ,
Ampunkanlah dosa-dosa kami, yang telah kami lakukan dengan sengaja atau dengan tidak sengaja, yang kami ketahui dan yang tidak kami ketahui, sesungguhnya Engkau suka mengampuni, ampuni kami ya Allah.
 
 
Ya Allah,
Jadikan hati-hati kami cinta kepada al-Quran. Jadikan al-Quran sebagai imam, cahaya, hidayah dan sumber rahmat kepada kami.
 
Ya Allah,
Kurniakan kebaikan kepada kami dalam beragama, yang merupakan kunci kehormatan, kurniakan kebaikan di dunia ini tempat kami menjalani kehidupan, kurniakan kebaikan akhirat yang merupakan tempat kami akan kembali. Jadikan hidup kami sentiasa baik. Jadikan kematian sebagai pembebasan kami dari segala keburukan.
 
Ya Allah,
Jadikan umur terbaik kami dipenghujungnya, jadikan amal terbaik kami dipenutupnya, jadikan hari-hari terbaik kami saat bertemu dengan-Mu.
 
Ya Allah,
Kami mohon kepada-Mu kehidupan yang baik, kematian yang mulia (husnul khatimah) dan tempat kembali yang tidak menyedihkan dan terhindar daripada azab yang menyakitkan.
 
Ya Allah,
Kami memohon kepada-Mu permintaan terbaik, doa terbaik, kejayaan terbaik, ilmu terbaik, pahala terbaik, kehidupan terbaik, kematian terbaik. Kuatkan kami, beratkan timbang kebajikan kami, realisasikan iman kami, tinggikan darjat kami, terimalah solat kami dan ampunkan dosa-dosa kami.
 
Ya Allah,
Kami memohon kurnia dari-Mu, keampunan yang harus Engkau berikan, keselamatan daripada segala dosa, mendapat ganjaran dari segala kebajikan dan kemenangan mendapat syurga-Mu dan dijauhi dari api neraka.
 
Ya Allah,
Kurniakanlah kebaikan bagi kami dalam segala urusan, berikan pahala dari luka dunia dan seksa akhirat.
 
Ya Allah,
Kurniakanlah untuk kami rasa takut kepada-Mu yang membatasi antara kami dan perbuatan maksiat kepada-Mu, dan anugrahkanlah ketaatan kepada-Mu yang akan menyampaikan kami ke syurga-Mu. Anugrahkanlah kami keyakinan yang akan menyebabkan ringannya kami segala musibah di dunia ini.
 
Ya Allah,
Kurniakan kenikmatan kepada kami melalui pendengaran, penglihatan dan dalam kekuatan kami selama kami masih hidup dan jadikan ia warisan dari kami. Tolonglah kami dari orang-orang yang memusuhi kami. Janganlah Engkau jadikan musibah kami dalam urusan agama kami. Janganlah Engkau jadikan dunia ini cita-cita terbesar kami dan puncak dari ilmu kami. Janganlah Engkau jadikan berkuasa orang-orang yang tidak mengasihi kami.
 
Ya Allah,
Janganlah Engkau tinggalkan kami dalam keadaan berdosa melainkan Engkau ampunkan dosa-dosa kami. Jadikan kesulitan dalam hidup ini melainkan Engkau berikan jalan keluar. Tidak ada hutang-hutang kami melainkan kami mampu selesaikan. Dan tidak ada suatu keperluan dunia dan akhirat melainkan Engkau penuhi wahai Tuhan  semesta alam.
 
Wahai Tuhan kami, berikanlah kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di hari akhirat serta jauhkan kami daripada seksaan api neraka.
 
Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarga baginda dan para sahabat yang terpilih dan kepada mereka-mereka yang beriman dan bertakwa dari masa ke masa sehingga hari kiamat. Amiin.

No comments: