Monday, January 30, 2012

Jauhi Buruk Sangka, Hasad Dengki dan Takut Sial Kerana Sesuatu

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Kenapa mausia perlu iri hati? Percaya tak ramai manusia yang iri Hati? Kalau tak percaya cuba buat kajian, pasti dapat jawapan. Maksud iri hati berasal dari perasaan tidak puas terhadap diri sendiri kerana melihat kesenangan orang lain.

Rasa iri hati boleh melanda sesiapa saja dan di mana saja, jika di masjid atau surau iri hati berlaku kerana orang lain lebih menonjol kepandaiannya mengurus aktiviti masjid atau surau, di tempat kerja ada yang iri hati pada rakan sekerja yang lebih berhasil dan menduduki jawatan yang lebih tinggi, di dalam keluarga ada yang iri hati kerana kakak atau adik lebih diperhatikan oleh orang tua dan sebagainya. Macam-macam jenis ada perasaan iri hati ini.

Perlu kita sedari bahawa perasaan iri hati tidak membawa kebaikan bagi kita, malah iri hati tidak hanya merugikan orang lain, tetapi juga merugikan diri sendiri serta iri hati akan menyebabkan diri sendiri merana. Mengapa perlu menyeksa diri sendiri? Iri Hati tidak mendatangkan kebaikan pada diri kalian.

Orang yang iri hati akan rasa berdukacita atas kejayaan orang lain dan sebalikanya ia bersukacita atas kegagalan orang lain. Ia tidak suka bila ada orang lain lebih baik atau lebih berjaya dari dirinya. Orang yang iri hati juga cenderung kepada suka membanding-bandingkan dirinya dengan orang lain, akibatnya diri sendiri menjadi sangat tertekan dan kehilangan damai sejahtera pada hati dan jiwanya.

Jadi harus segera dibuangkan perasaan ini kerana di mana pun dia berada akan selalu bertemu dengan orang-orang yang mungkin lebih baik atau lebih berjaya dibanding dirinya. Oleh itu kalian harus segera memeriksa diri kalian sendiri, apa yang membuat kalian menjadi iri hati terhadap orang lain. Daripada membuang masa dan tenaga untuk iri hati, belajarlah melihat potensi terbaik yang ada di dalam diri kalian, dan kembangkan terus. Bila kalian fokus pada apa yang kalian miliki kalian akan rasa bersyukur dalam apa pun keadaan kalian miliki, namun bila kalian  tertuju pada apa yang tidak kalian miliki dan melihat kelebihan orang lain maka kalian akan selalu berfikiran negatif dan tidak pernah rasa bersyukur.

Abul Laits Assamarqandi r.a. meriwayatkan dengan sanadnya dari Hasan berkata Nabi Muhammad SAW bersabda maksudnya : "Hasad dan dengki itu keduanya akan memakan habis hasanat sebagai mana api makan kayu."

Ibrahim bin Aliyah dari Abbad bin Ishaq dari Abdurrahman bin Mu'awiyah bersabda Nabi Muhammad SAW.  maksudnya : "Tiga macam sifat yang tidak dapat selamat daripadanya seorang pun iaitu: Buruk sangka, hasad dengki dan takut sial kerana sesuatu.

Lalu ditanya: "Ya Rasulullah  bagaimana untuk selamat dari semua itu?"

Jawab Nabi Muhammad SAW. "Jika kau hasad maka jangan kau lanjutkan, dan jika menyangka maka jangan kau buktikan (jangan kau cari-cari kenyataannya) dan jika merasa takut dari sesuatu maka hadapilah (jangan mundur)."

"Yakni jika hasad dalam hatimu maka jangan kau lahirkan dalam amal perbuatanmu sebab selama hasad itu masih dalam hati, maka Allah SWT  maafkan selama belum keluar dengan lidah atau perbuatan. Jika buruk sangka maka jangan kau buktikan, jangan berusaha menyelidiki mencari kenyataannya. Demikian pula jika akan keluar untuk sesuatu lalu ada suara burung atau lain-lain yang menimbulkan was-was atau takut dalam hati maka teruskan hajatmu dan jangan mundur."

Sahabat yang dikasihi ,
Oleh itu marilah sama-sama kita jauhi sifat iri hati, buruk sangka, hasat dengki kepada seseorang dan yakinlah kepada Allah SWT bahawa berlakunya sesuatu peristiwa adalah kerana ketatapan-Nya bukan kerana adanya sial pada sesuatu perkara. Jika kita jauhi sifat-sifat ini maka kita akan menjadi hamba Allah yang bersyukur dan memiliki akhlak yang mulia. Fikirkanlah sahabat-sahabat semua dengan akal yang diberi Allah SWT untuk kita membezakan sesuatu yang baik dan yang buruk....wallahu a'lam.

No comments: