Monday, June 4, 2012

Mayat Para Syuhada Tidak Hancur di Dalam Bumi

Subhanallah! Mayat masih terpelihara selepas 19 tahun

Posted on the June 2nd, 2012 under Luar Negara by admin
Palestin – Zionis Israel pada Khamis, 31 Mei lalu menyerahkan 91 cebisan mayat syuhada’ Palestin kepada keluarga masing-masing. Semua mayat tersebut adalah mereka yang melakukan serangan bom berani mati di kawasan-kawasan tumpuan bagi membunuh penduduk Israel beberapa tahun lalu.

Islammemo.cc melaporkan, dari kalangan mayat tersebut, seorang daripadanya, As-Syahid Syahib Ahmad Muhammad yang terkorban 19 tahun lalu masih terpelihara dan sedikitpun tidak terdapat kesan reput atau rosak pada mayatnya seolah-olah baru meninggal dunia beberapa minit yang lalu. Syahib meninggal dunia pada 24 April 1993 ketika melakukan serangan berani mati dan menemui syahid dalam operasi tersebut. Mengulas keadaan mayat Syahib, seorang ulamak tempatan yang juga Pengerusi Majlis Tertinggi Hakim Syar’ie, Syeikh Yusuf Ad’is berkata, “Demikian adalah petanda kemuliaan dari Allah ke atas mereka yang syahid bahawa jasad mereka tidak akan hancur. Ia juga tanda amalan soleh yang dilakukan olehnya diterima di sisi Allah.”

Sahabat yang dirahmati Allah,  
Semasa berlakunya banjir besar di Madinah, kuburan 70 orang keluarga Perang Uhud itu kena banjir, mayatnya timbul keluar, masih sempurna semua jenazah para syuhada kerana dikubur dipasir. Apabila banjir surut, darah jenazah para syuhada masih mengalir keluar dan baunya harum. Jenazah tersebut semuanya dikebumikan semula tapi tidak dikenali kecual dua jenazah iaitu Saidina Hamzah dan Saidina Abdullah bin Jaz.

Saidina Hamzah r.a dikenali dapat dikenali kerana dadanya berlubang dan jantungnya tidak ada kerana telah dimakan oleh Hindun, badannya tinggi besar. Jasadnya masih berdarah, dan harum, bahkan tangannya masih menutup lukanya dilambung yang terkena tombak, yang masih keluar darah, walaupun sudah beberapa ribu tahun. 

Dan yang satu lagi adalah Abdullah bin Jaz dapat dikenali kerana telinga dan hidungnya terpotong-potong kerana diikat benang. 

Kedua-dua sahabat ini sahaja sekarang ini nisannya ada di Uhud. Jadi kalau sekarang kita berziarah ke Bukit Uhud, hanya ada 2 nisan saja. Jelas disini jasad mereka yg syahid tak hancur dimakan tanah. Itu sebab kenapa jenazah pengebom berani mari Palestin masih tidak hancur dan berbau busuk walaupun sudah tersimpan 19 tahun yang lalu.

No comments: