Saturday, December 1, 2012

Kupasan Buku : Dialog Dengan Jin Islam - Siri Ketujuh

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Dialog Muhammad Isa Daud dengan Mustafa (Jin Islam).

MID   :  Mengapa jin atau syaitan bersusah payah menampakkan diri dalam bentuk lain?

JI       :  Manusia tidak tahu bagaimana kadaannya yang membantu jin atau syaitan untuk menampakkan diri dalam bentuk lain. Karakter kami adalah seperti yang dikehendaki Allah SWT dan bahawasanya kami boleh memperlihatkan diri dalam bentuk lain, itu samata-mata merupakan kurniaan Allah SWT. Allah Yang Maha Agung menjadikan kami harus membayar tinggi tindakan menampakkan diri seperti itu. Jiwa, organ, dan anggota tubuh kami mengalami perubahan, dan untuk mengembalikannya pada bentuk asal, memerlukan waktu yang lama dan membuat kami sangat menderita. Hanya sekadar keinginan untuk menampakkan diri dalam bentuk lain, sudah melahirkan getaran yang hebat pada diri kami. Ada sebahagian jin yang takut kepada manusia kerana kemampuan sebahagian manusia itu untuk berkomunikasi dengan alam ghaib, sehingga manusia-manusia tersebut dapat menyerahkannya kepada pemimpin -pemimpin kabilah mereka untuk diadili dan dipenjara.

MID    :  Kalau begitu kalian mempunyai hukum, hakim dan penguasa?

JI        :  Tepat.Tetapi Jin Islam melaksanakan hukum mereka jauh lebih ketat dibanding manusia. Yang bukan Islam pula demikina halnya. Di antara mereka ada yng komunis, Budha, Yahudi dan Kristian. Masing-masing menerapkan ajarannya.

[Masyarakat Jin Islam menerima hukum hudud, qisas dan takzir dan melaksanakannya, sedangkan masyarakt manusia yang Islam ada mempertkaikannya dan tidak mahu melaksanakannya, dalam perkara ini pujian seharusnya diberikan kepada Jin-jin Islam yang taat dan patuh kepada hukum-hukum Allah SWT.]

MID    :  Bagaimana perbandingan jin Islam dengan jin bukan Islam?

JI        :  Seperti setitik air di samudra. Kelompok jin Islam minoriti. Mereka mendapat layanan buruk seperti yang dialami kaum muslimin pada masa-masa ketika agama mereka dianggap sebagai agama yang asing. Percayalah , bahawa pertarungan antara kaum muslimin dan orang jahat, melibatkan manusia dan jin sekaligus. Jin-jin kafir pendokong kejahatan, terjun dalam pertempuran. Sekiranya engkau datang ke Afghanistan dan melihat apa yang kulihat di sana, dan semua orang boleh melihatnya pula, nescaya kalian akan sujud kepada Allah SWT. Di sana kamu akan lihat kelebihan luar biasa. Jin-jin muslim bertempur dengan jin-jin komunis. Di wilayah-wilayah yang tidak ada jin komunisnya, jin-jin Islam membantu mujahidin Afghinistan.

MID    :  Tetapi, dengan izin Allah, saya yakin para malaikat pun membantu pejuang-pejuang Afginistan.

JI       :  Tentu saja. Akan tetapi kami, para jin, tidak boleh melihat malaikat. Mereka diciptakan dari cahaya, dan jelas lebih hebat dari kami.

Jin Pendamping (Qarin) 

Abdullah bin Masud mengatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda (maksudnya) ," Tidak ada seorang pun di antara kalian yang tidak ditetapkan untuknya jin pendamping (Qarin)"

Para sahabat bertanya," Termasuk tuan, ya Rasulullah?"

"Ya" jawab Nabi SAW, " Hanya saja aku mendapat pertolongan Allah, sehingga jin pendampingku masuk Islam, dan dia tidak pernah mengajakku kecuali yang baik-baik."

(Hadis Riwayat Muslim dalam Sahihnya. Kitab Shifat Al-Munafiqinn wa Ahkamuhum)

JIn Pendamping (Qarin) Nabi SAW Masih Hidup.

MID    :  Kebanyakan jin berusia panjang, maka apakah jin pendamping Nabi SAW itu masih hidup?

JI       :  Ya, masih hidup. Tempat tinggal beliau di Baqik Madinah. Beliau mempunyai majlis pengajian yang di datangi oleh jin-jin Islam. Beliau mengajarkan tafsir dan menjelaskan hadis-hadis Nabi SAW. Jin-jin Islam, kalau tidak seluruhnya pergi ke sana untuk belajar, nescaya engkau akan sujud kepada Allah SWT jika melihat betapa hebatnya majlis tersebut.

MID   : Kalau aku bertanya kepadamu tentang nama jin pendamping Nabi SAW itu?

JI       : Nama beliau Habib Al-Huda.

MID   :  Tolong sampaikan salamku kepada beliau. Katakan kepada beliau bahawa hamba Allah yang bernama anu sangat mencintai beliau dalam agama Allah.

JI      :  Semoga Allah jadikan engkau cinta kepada orang yang engkau cintai kerana agama-Nya.

MID   : Apakah jin pendamping seorang muslim pasti muslim?

JI       :  Tidak, tidak mesti demikian. Kadang-kadang jin pendamping seorang muslim itu kafir. Ada pula yang ateis, penyembah berhala, komunis, Yahudi atau Kristian. Maksudnya , boleh saja jin pendaming tersebut memeluk agama lain, atau bahkan tidak beragama. Jin pendamping yang bukan Islam ini bertenggek di bahu sebelah kiri. Dia adalah pendukong kejahatan. Orang muslim yang seperti itu, berbahaya bagi si jin. Sebab, kalau dia tergolong orang yang bertakwa, maka dia boleh menaklukkan jin tersebut dan mengajaknya masuk Islam.

MID    :  Apakah orang Kristian dan orang beragama lainnya juga mempunyai jin pendamping (Qarin)?

JI      :  Setiap anak Adam mempunyai jin pendamping yang membuat hal-hal buruk menjadi terlihat menawan. Kalau orang tersebut mendapat petunjuk, lalu masuk Islam dan berlaku baik dalam Islamnya, maka jin pendampingnya pun, kemugkinan besar, akan masuk Islam pula. Tetapi kalau orangnya sesat dan terus berkubang dalam kejahatan, maka jin pendampingnya itu terus pula dalam kesesatan.

MID    :  Kalau begitu, jin pendamping tersebut berpengaruh dan di pengaruhi oleh manusia?

JI       :  Ya, ya, pasti begitu. Tetapi pengaruh manusia terhadapnya jauh lebih besar dari pengaruh jin terhadap manusia. Cuba perhatikan firman Allah SWT berikut ini :

"Dan pendamping (Qarin) berkata, " Inilah yang tersedia di sisiku." Allah berfirman, " Lemparkanlah olehmu berdua ke dalam neraka semua orang yang sangat ingkar dan keras kepala, yang menyembah sembahan lain beserta Allah. Lemparkanlah dia ke dalam seksaan yang sangat pedih." Pendampingnya (Qarin) itu berkata pula," Ya Tuhan kami, aku tidak menyesatkannya, tetapi dia sendirilah yang berada dalam kesesatan yang jauh." 

Allah berfirman," Janganlah kamu bertengkar di hadapanKu, kerana sesungguhnya dulu Aku telah memberikan ancaman kepadamu. Keputusan di sisiKu tidak boleh diubah, dan Aku sekali-kali tidak menganiaya hamba-hamba-Ku. Dan (ingatlah) akan hari (yang pada saat itu) Kami bertanya kepada Jahannam. " Apakah sudah penuh?" Jahannam menjawab, "Masih adakah tambahan lagi?"

Dan didekatkanlah syurga itu kepada orang-orang yang bertakwa pada tempat yang tiada jauh (dari mereka)." (Surah Qaf ayat 23-31)

JI    : Akan ku sampaikan kepadamu beberapa fakta yang sangat penting. Jin pendamping yang muslim amat sangat mencintaimu, dalam darjat yang tidak dapat engkau bayangkan. Dia melindungimu dari berbagai bahaya besar (dengan izin Allah), dan membantumu dalam melaksanakan ketaatan kepada Allah SWT. Ketika engkau lupa solat, dia mengingatkanmu, ketika engkau tertidur dan belum melaksanakan solat, dia membangunkan kamu. Ketika ketaatanmu meningkat, maka dia tak henti-hentinya memujimu, kemudian mendoakankan kebaikan bagimu. 

Dia tidak pernah meninggalkanmu kecuali ketika engkau mempergauli isterimu., maka dia meninggalkanmu. Begitu apabila engkau terlihat  menutup pintu kamarmu untuk tidur bersama isterimu, maka dia meninggalkanmu dan tidur diluar. 

Ketika tiba waktu solat, dia meninggalkanmu, dan dalam waktu sekejap dia sudah berada di Kaabah. Secepat itu dia pergi, secepat itu pula dia kembali. 

Sedangkan jin pendamping yang berada dikirimu, maka dia adalah kawan yang jahat. Dia selalu melancarkan was-was dalam dirimu, menghalangmu mengerjakan solat,  membuat dirimu berat untuk membaca al-Quran, dan berusaha sekuat tenaga merintangimu untuk menjalankan kebaikan. Kalau engkau mengikut kemahuannya, maka kamu berdua akan celaka. Di hari kiamat kalian akan berdebat satu sama lain, tetapi tidak ada gunanya sama sekali, seperti yang di sebutkan dalam surah Qaf terdahulu.

MID   :  Bagus, tetapi ada pertanyaan lain lagi. Bagaimana kalau jin yang muslim itu menyaksikan orang muslim yang mendampinginya melakukan kemaksiatan?

JI      :  Jin pendamping yang muslim itu akan lemah dan sakit. Lalu , ketika orang yang didampinginya itu melakukan kemaksiatan dia memalingkan diri dan lari sejauh-jauhnya. Sesudah itu orang itu selesai melakukan kemaksiatan, jin pendamping tersebut kembali dengan hati pilu.

MID   :  Apakah jin pendamping kaum wanita kami lelaki atau wanita?

JI      :  Tentu saja perempuan seperti dia.

MID    :  Kalau ada seorang lelaki menikahi seorang wanita, apakah jin-jin pendampingnya juga mengawini jin pendamping isterinya ?

JI       :  Tidak, tidak demikian. Jin itu bermacam-macam dan mempunyai kemampuan yang berbeza pula. Allah SWT menjadikan jin-jin pendamping tersebut sebagai jin yang tidak  memiliki syahwat. Dengan begitu, dia tidak kawin dan tidak pula berketurunan.  Benar dia lahir dari sepasang jin lelaki dan perempuan, tetapi dia adalah jin dari jenis yang khusus yang memang dikehendaki Allah seperti itu. Seperti "khunsa" di kalangan kamu yang tidak mempunyai berahi. Tetapi yang ini bukan jenis jin khunsa, tetapi jin dari jenis khusus yang lemah.

Bersambung....

(Di petik daripada Buku Dialog Dengan Jin Islam - tulisan Muhammad Isa Daud)

No comments: