Saturday, March 9, 2013

Tafsir Surah Al-Mulk Ayat 2

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Firman Allah SWT :

الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ (2) 


Maksudnya : "Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.
(Surah al-Mulk (67)  ayat 2)

Tafsirannya :

Dalam ayat ini, bahawa Allah SWT  pemegang kekuasaan kerajaan dunia dan kerajaan akhirat serta menguasai segala sesuatunya itu, adalah Tuhan yang menciptakan kematian dan kehidupan. Hanya Dia sajalah yang menentukan saat kematian sesuatu makhluk. Jika saat kematian itu telah tiba tidak ada sesuatu pun yang dapat mempercepat atau memperlambatnya barang seketika. Demikian pula keadaan makhluk yang akan menemui saat kematian itu, tidak ada sesuatupun yang dapat mengubahnya dari yang telah ditentukan-Nya. 

Allah SWT berfirman: 

وَلَنْ يُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْسًا إِذَا جَاءَ أَجَلُهَا وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (11) 

Maksudnya : "Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. 
(Surah Al-Munafiqun ayat 11) 

Dan tidak seorangpun manusia atau makhluk hidup yang lain yang akan dapat menghindarkan diri dari kematian yang telah ditetapkan Allah SWT.

Allah SWT berfirman: 

أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكُكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ 

Maksudnya : "Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, sekali pun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kokoh. (Surah An-Nisaa ayat 78) 

Demikian pula dinyatakan bahawa Allah SWT yang menciptakan kehidupan. Maksudnya ialah bahawa Dialah yang menghidupkan seluruh makhluk hidup yang ada di alam ini, Dialah yang menyediakan segala sesuatu keperluan hidup itu dan Dia pulalah yang memberikan kemungkinan semua jenis makhluk dapat hidup dan terhindar daripada kemusnahan. 

Kemudian Dia pulalah yang menetapkan lama kehidupan sesuatu makhluk dan menetapkan keadaan kehidupan seluruh makhluk. Dalam pada itu Allah SWT pun menentukan sampai saat akhir kehidupan  suatu makhluk, sehingga bila waktu yang ditentukan-Nya itu telah berakhir, musnahlah  makhluk tersebut sebagaimana yang dialami oleh jenis-jenis binatang purba. 

Diterangkan bahawa tujuan Allah SWT menciptakan kematian dan kehidupan itu untuk menguji manusia, siapa di antara mereka yang beriman dan beramal soleh dengan mengikuti petunjuk-petunjuk yang dibawa Nabi Muhammad SAW. dan siapa pula yang mengingkarinya. 

Dari ayat di atas jelas bahawa dengan menciptakan kehidupan itu Allah SWT memberi kesempatan yang sangat luas kepada manusia untuk memilih mana yang baik untuk dirinya. Apakah ia akan mengikuti hawa nafsunya, atau ia akan mengikuti petunjuk-petunjuk hukum dan ketentuan-ketentuan Allah SWT sebagai Penguasa alam semesta ini?. 

Seandainya manusia ditimpa azab yang pedih di akhirat nanti, maka azab itu pada hakikatnya ditimpakan atas kehendak diri mereka sendiri, dan jika mereka memperoleh kebahagiaan, maka kebahagiaan itu adalah kerana kehendak diri mereka sendiri pula. Manusia yang membuat pilihan samaada untuk menjadi manusia yang baik dan bertakwa atau menjadi manusia yang jahat dan mengikut hawa nafsunya.

Berdasarkan ujian itu pulalah ditetapkan derajat dan martabat seseorang manusia di sisi Allah SWT. Semakin kuat iman seseorang semakin banyak amal soleh yang dikerjakannya dan semakin tunduk dan patuhlah ia mengikuti hukum dan peraturan Allah SWT. Sebaliknya jika manusia tidak beriman kepada-Nya, tidak mengerjakan amal yang soleh dan tidak taat kepada-Nya, ia akan memperoleh tempat yang paling hina di sisi-Nya. 

Sehubungan dengan tafsir ayat ini, Rasulullah SAW bersabda: 

أيكم أحسن عقلا وأورع عن محارم الله وأسرع فى طاعته عزوجل 

Maksudnya : "Siapakah di antara kamu yang paling baik kefahamannya (terhadap agama), yang paling kuat menahan diri dari mengerjakan larangan Allah dan yang paling bersegera melakukan taat kepada Allah `Azza wa jalla?".(lihat tafsir Al Maragi, halaman 6, juz 29, jilid X) 

Maksudnya ialah: Kehidupan duniawi itu adalah untuk menguji manusia siapa di antara mereka yang selalu mempergunakan akal dan fikirannya untuk memahami agama Allah, memilih mana perbuatan yang paling baik dikerjakannya, sehingga perbuatannya itu di redai Allah; siapa yang tabah dan tahan mengekang diri dari mengerjakan larangan-larangan Allah dan siapa pula yang paling taat kepada-Nya?.

Ayat ini mendorong dan menganjurkan agar manusia selalu waspada dalam hidupnya. Hendaklah mereka selalu memeriksa hati mereka, apakah benar-benar ia seorang yang beriman dan memeriksa segala yang akan mereka perbuat. Apakah yang akan mereka perbuat itu  sesuai dengan yang diperintahkan Allah SWT atau tidak?. Atau yang akan mereka perbuat itu larangan Allah SWT atau bukan larangan-Nya?. Jika perbuatan itu  sesuai dengan perintah Allah SWT bahkan termasuk perbuatan yang diredai-Nya, hendaklah segera mengerjakannya, sebaliknya jika perbuatan itu termasuk larangan Allah SWT, maka jangan sekali-kali dilaksanakan. 

Pada akhir ayat ini Allah SWT menegaskan bahawa Dia Maha Perkasa, tidak ada sesuatu makhlukpun yang dapat menghalangi kehendak-Nya, jika Ia hendak melakukan sesuatu, seperti hendak memberi pahala orang-orang yang beriman dan beramal soleh atau hendak mengazab orang yang durhaka kepada-Nya. Dia Maha Pengampun kepada hamba-hamba-Nya yang mahu bertaubat kepada-Nya dengan menyesali perbuatan dosa yang telah dikerjakannya, berjanji tidak akan memperbuat dosa itu lagi serta berjanji pula tidak akan melakukan dosa-dosa yang lain. 

Pada ayat ini Allah SWT menyebut secara bergandingan dua macam sifat dari sifat-sifat Nya, iaitu sifat Maha Perkasa dan sifat Maha Pengampun.

Sifat Maha Perkasa memberi pengertian memberi kabar yang menakut-nakutkan kepada manusia, sedang sifat Maha Pengampun memberi pengertian adanya harapan bagi setiap orang yang mengerjakan perbuatan dosa, jika ia bertaubat. 

Perkara ini untuk menunjukkan bahawa Allah SWT yang berhak disembah itu benar-benar dapat memaksakan kehendak-Nya kepada siapapun, tidak ada yang dapat menghalanginya, Dia mengetahui segala sesuatu, sehingga dapat memberikan balasan yang tepat kepada setiap hamba Nya, baik berupa pahala mahupun berupa seksa. Dengan pengetahuan-Nya itu pula Dia dapat membedakan antara orang yang taat dan durhaka kepada-Nya sehingga tidak ada kemungkinan sedikitpun seseorang durhaka memperoleh pahala atau seseorang yang taat dan patuh memperoleh seksa. 

Firman Allah SWT :

نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (49) وَأَنَّ عَذَابِي هُوَ الْعَذَابُ الْأَلِيمُ (50) 

Maksudnya : "Kabarkanlah kepada hamba-hamba-Ku, bahawa sesungguhnya Aku lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang, dan bahawa sesungguhnya azab-Ku adalah azab yang sangat pedih (Surah Al-Hijr ayat 49-50)

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita beramal soleh dan melakukan ketaatan kepada Allah SWT dan menjauhi larangan-Nya kerana kita tidak mengetahui bila saatnya kematian menjemput kita. Hidup di dunia adalah medan ujian daripada Allah SWT. Sifat orang mukmin adalah berwaspada, berhati-hati, beristiqamah dan sentiasa beramal soleh.




No comments: