Sunday, March 10, 2013

Tafsir Surah Al-Baqarah Ayat 286


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh


بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Firman Allah SWT :

لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (286) 


Maksudnya : "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa):` Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir `."
(Surah Al-Baqarah ayat 286)


Asbabun Nuzul :

Diriwayatkan oleh Ahmad, Muslim dan lain-lainnya dari Abu Hurairah, katanya, "Tatkala turun ayat, 'Dan jika kamu melahirkan apa yang terdapat dalam dadamu atau menyembunyikannya, pastilah akan dihisab oleh Allah.' (Surah Al-Baqarah 284) sungguh terasa berat oleh para sahabat. Mereka datang kepada Rasulullah SAW. lalu bersimpuh di atas kedua lutut mereka, kata mereka, 'Ayat ini telah diturunkan kepada baginda, tetapi kami tidak sanggup memikulnya', maka Rasulullah SAW. bertanya, 'Apakah kalian hendak mengatakan seperti apa yang diucapkan oleh Ahli Kitab yang sebelum kalian, 'Kami dengar dan kami langgar?' hendaklah kalian ucapkan, 'Kami dengar dan kami patuhi. Ampunilah kami wahai Tuhan kami dan kepada-Mu kami akan kembali.' Setelah orang-orang itu berusaha membacanya hingga lidah-lidah mereka pun menjadi lunak kerananya, maka Allah pun menurunkan di belakangnya, 'Rasul telah beriman...' (Surah Al-Baqarah 285) Sesudah itu ayat tadi dinasakhkan oleh Allah dengan menurunkan, 'Allah tidak membebani seseorang kecuali menurut kemampuannya...'" (Surah Al-Baqarah 286) Muslim dan lain-lain meriwayatkan pula seperti di atas dari Ibnu Abbas.

Fadilat membaca dua ayat terakhir dari surah Al-Baqarah iaitu ayat 285-286 pada permulaan malam, sebagaimana sabda Rasulullah SAWM: "Barangsiapa membaca dua ayat terakhir dari surat Al-Baqarah pada malam hari, maka cukuplah baginya." (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad dan Ibn Majah dari Ibn Mas'ud)


Tafsirannya :

Ayat ini menerangkan bahawa dalam mencapai tujuan hidup itu manusia diberi beban oleh Allah SWT. sesuai kesanggupannya, mereka diberi pahala lebih dari yang telah diusahakannya dan mendapat seksa seimbang dengan kejahatan yang telah dilakukannya. 

Dalam ayat ini Allah SWT. mengatakan bahawa seseorang di bebani hanyalah sesuai dengan kesanggupannya. Agama Islam adalah agama yang tidak memberati manusia dengan beban yang berat dan sukar. Mudah, ringan dan tidak sempit adalah asas pokok dari agama Islam. 

Allah SWT berfirman: 

وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ 

.Maksudnya : "...dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan.... (Surah Al-Hajj ayat 78) 

Allah SWT berfirman : 

يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا (28) 

Maksudnya : "Allah hendak memberikan keringanan kepadamu dan manusia dijadikan bersifat lemah. (Surah An-Nisa' ayat 28) 

Dan firman-Nya lagi : 

يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ 

Maksudnya : "Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.... (Surah Al-Baqarah ayat 185) 

Kemudian Allah SWT. menerangkan hasil beban yang telah dibebankan dan dilaksanakan oleh manusia, iaitu amal soleh yang dikerjakan mereka, maka balasannya akan diterima dan dirasakan oleh mereka berupa pahala dan syurga. Sebaliknya perbuatan dosa yang dikerjakan oleh manusia, maka hukuman kerana mengerjakan perbuatan itu akan dirasakan dan ditanggung pula oleh mereka, iaitu seksa dan azab di neraka. 

Ayat ini mendorong manusia agar mengerjakan perbuatan yang baik serta menunaikan kewajiban-kewajiban yang telah ditetapkan oleh agama. Ayat ini memberi pengertian bahawa perbuatan baik itu adalah perbuatan yang mudah dikerjakan manusia kerana sesuai dengan watak dan tabiatnya, sedang perbuatan yang jahat adalah perbuatan yang sukar dikerjakan manusia kerana tidak sesuai dengan watak dan tabiatnya. 

Manusia dilahirkan dalam keadaan fitrah yang suci dan telah tertanam dalam hatinya jiwa ketauhidan. Sekalipun manusia oleh Allah SWT. diberi persediaan untuk menjadi baik dan persediaan menjadi buruk, tetapi dengan adanya jiwa tauhid yang telah tertanam dalam hatinya sejak ia masih dalam rahim ibunya, maka tabiat ingin mengerjakan kebajikan itu lebih nyata dalam hati manusia dibanding dengan tabiat ingin mengerjakan kejahatan. 

Adanya keinginan yang tertanam pada diri seseorang untuk mengerjakan suatu pekerjaan yang baik akan memberikan kemungkinan baginya untuk mendapat jalan yang mudah dalam mengerjakan pekerjaan itu apalagi bila ia berhasil dan dapat menikmati usahanya itu, maka dorongan dan semangat untuk mengerjakan pekerjaan baik yang lain semakin bertambah pada dirinya. 

Segala macam pekerjaan jahat adalah pekerjaan yang bertentang dan tidak sesuai dengan tabiat manusia. Mereka melakukan perbuatan jahat pada mulanya adalah kerana terpaksa. Bila ia mengerjakan perbuatan jahat, maka timbullah pada dirinya semacam rasa takut, selalu khawatir akan diketahui oleh orang lain. Perasaan ini akan bertambah setiap melakukan kejahatan. Akhirnya timbullah rasa malas, rasa berdosa pada dirinya dan merasa dirinya dibenci oleh orang lain. 

Rasulullah SAW bersabda : 

البر حسن الخلق والإثم ما حاك في صدرك وكرهت أن يطلع عليه الناس 

Maksudnya : "Kebaikan itu adalah budi pekerti yang baik, dan dosa itu adalah apa-apa yang tergores di dalam hatimu sedang engkau tidak suka orang lain mengetahuinya." 
(Hadis Riwayat Muslim) 

Kesukaran yang timbul akibat perbuatan jahat ini akan bertambah terasa oleh manusia bila ia telah mulai menerima hukuman langsung atau tidak langsung dari perbuatannya itu. 

Dari ayat ini dapat di fahami pula bahawa seseorang tidak akan menerima keuntungan atau kerugian disebabkan perbuatan orang lain; mereka tidak akan diazab kerana dosa orang lain. Mereka diazab hanyalah kerana kejahatan yang mereka lakukan sendiri. 

Allah SWT. berfirman: 

أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى (38) وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى (39) 

Maksudnya : "(Iaitu) bahawasanya seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain. Dan bahawasanya seorang manusia tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya. (Surah An-Najm ayat 38-39) 

Termasuk usaha manusia ialah anaknya yang soleh yang mendoakannya, sedekah jariyah yang dikeluarkannya dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat yang diajarkannya. 

Rasulullah SAW bersabda :

إذا مات الإنسان انقطع عمله إلا من ثلاث : ولد صالح يدعو له أو صدقة جارية أوعلم ينتفع به 

Maksudnya : "Apabila seseorang telah meninggal dunia, putuslah (pahala) amalnya kecuali tiga hal, iaitu anak yang soleh yang mendoakannya, sedekah jariah, dan ilmu yang bermanfaat. " (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah) 

Setelah Allah SWT. menerangkan sifat orang-orang yang beriman dan menyebutkan kurnia yang telah dilimpahkan-Nya kepada hamba-hamba-Nya, iaitu tidak membebani hamba dengan yang tidak sanggup mereka kerjakan, maka Allah SWT mengajarkan doa untuk selalu dimohonkan kepada-Nya agar diampuni dari segala dosa kerana mengerjakan perbuatan terlarang disebabkan lupa atau tersalah. 

Allah SWT. mengajarkan doa kepada hamba-hamba-Nya bukanlah sekedar untuk dibaca dan diulang-ulang lafaznya saja, melainkan maksudnya ialah agar berdoa itu dibaca dengan tulus ikhlas dengan sepenuh hati dan jiwa, di samping melakukan segala perintah-Nya dan menghentikan larangan-Nya, sesuai dengan kesanggupan hamba itu sendiri. 

Doa adalah senjata orang mukmin yang mempunyai hubungan dengan tindakan dan perbuatan. Tindakan dan perbuatan mempunyai hubungan yang erat dengan ilmu pengetahuan. Sebab itu orang yang berdoa belumlah dapat dikatakan berdoa, bila ia tidak mengerjakan perbuatan-perbuatan yang harus dikerjakan serta menjauhi larangan yang harus dihentikannya. 

Ia bertindak, berbuat dan beramal haruslah berdasarkan ilmu pengetahuan itu. Ada amal yang sanggup dikerjakannya dan ada amal yang tidak sanggup dikerjakannya, ada amal yang dikerjakan dengan sempurna dan ada pula amal yang tidak dapat dikerjakan dengan sempurna. Untuk menyempurnakan kekurangan ini, maka Allah swt. mengajarkan doa kepada hamba-Nya. Dengan perkataan lain doa itu menyempurnakan amal yang tidak sanggup dikerjakan dengan sempurna. 

Dari doa yang diajarkan Allah SWT. itu dapat difahami bahawa pada hakikatnya perbuatan terlarang yang dikerjakan kerana lupa atau tersalah ada juga hukumannya dan hukuman itu ditimpakan kepada pelakunya. Kerana itu Allah SWT. mengajarkan doa tersebut kepada hamba-Nya agar dia terhindar dari hukuman itu. 

Setelah Allah SWT mengajarkan doa kepada hamba-Nya supaya ia mohonkan ampunan kepada Allah dari segala perbuatan yang dilakukannya kerana lupa dan tersalah, maka Allah SWT. mengajarkan doa yang lain untuk memohon agar ia tidak diberati beban yang berat sebagaimana yang telah dibebankan Allah SWT. kepada orang-orang dahulu. Misalnya kepada Bani Israil pernah dibebankan kewajiban untuk memotong bahagian pakaian yang kena najis, dan membayar zakat seperempat dari jumlah harta, dan sebagainya. Kemudian Allah juga mengajarkan doa untuk memohon kepada-Nya agar ia tidak diberati beban yang tidak sanggup dilaksanakannya. 

Doa ini merupakan kabar gembira dari Allah SWT kepada Nabi SAW dan orang yang mengikutinya, bahawa agama yang dibawa Nabi SAW  adalah agama yang mudah, tidak sempit, tidak sukar, bahkan memudahkan bagi manusia untuk mencapai tujuan hidupnya, iaitu kebahagiaan di dunia dan di akhirat. 

"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."

Selain daripada doa di atas di antara doa orang-orang yang beriman ini yang berbunyi: "Ya Allah, hapuskanlah bekas-bekas kesalahan kami, baik yang telah diampuni mahupun yang belum dan janganlah kami diazab kerana dosa perbuatan yang telah kami kerjakan, janganlah kami diseksa kerananya, berilah kami taufik dan hidayah dalam segala perbuatan kami, sehingga kami dapat melaksanakan perintah-perintah Engkau dengan mudah." 

Pada akhir ayat ini Allah mengajarkan agar memanjatkan doa kepada-Nya, memohon pertolongan-Nya dalam menghadapi orang-orang kafir. Pertolongan yang dimohonkan di sini ialah pertolongan agar mencapai kemenangan. Yang dimaksud kemenangan ialah kemenangan dunia dan akhirat, bukan semata-mata kemenangan dalam peperangan. 

Sahabat yang dimuliakan,
Dalam tafsir Jalalain ayat 286 surah Al-Baqarah menjelaskan :

(Allah tidaklah membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya), maksudnya sekadar kesanggupannya. 

(Ia mendapat dari apa yang diusahakannya) berupa kebaikan maksudnya pahalanya.

(dan ia beroleh pula dari hasil kejahatannya), yakni dosanya. 

Maka seseorang itu tidaklah menerima hukuman dari apa yang tidak dilakukannya, hanya baru menjadi angan-angan dan lamunan mereka. 

Mereka bermohon, ("Wahai Tuhan kami! Janganlah kami dihukum) dengan seksa (jika kami lupa atau tersalah), maksudnya meninggalkan kebenaran tanpa sengaja, sebagaimana dihukumnya orang-orang sebelum kami. 

Sebenarnya hal ini telah dicabut Allah terhadap umat ini, sebagaimana yang telah dijelaskan oleh hadis. Permintaan ini merupakan pengakuan terhadap nikmat Allah. 

(Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat) yang tidak mungkin dapat kami pikul (sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami), iaitu Bani Israel berupa bunuh diri dalam bertaubat, mengeluarkan seperempat harta dalam zakat dan mengorek tempat yang kena najis. 

(Wahai Tuhan kami! Janganlah Kamu pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup) atau tidak kuat (kami memikulnya) berupa tugas-tugas dan cubaan-cubaan. 

(Beri maaflah kami) atau hapuslah sekalian dosa kami (ampunilah kami dan beri rahmatlah kami) dalam rahmat itu terdapat kelanjutan atau tambahan keampunan, 

(Engkaulah pembela kami), maksudnya Pemimpin dan Pengatur urusan kami 

(maka tolonglah kami terhadap orang-orang yang kafir."), yakni dengan menegakkan hujah dan memberikan kemenangan dalam peraturan dan pertempuran dengan mereka, kerana ciri-ciri seorang maula atau pembela adalah menolong anak buahnya terhadap musuh-musuh mereka. 

Dalam sebuah hadis tercantum bahawa tatkala ayat ini turun dan dibaca oleh Nabi SAW, maka setiap kalimat diberikan jawapan oleh Allah SWT., "Telah Engkau penuhi!"

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita amalkan ayat-ayat al-Quran dalam kehidupan kita seharian dan sentiasa berdoa sepertimana yang di ajarkan Allah SWT di dalam al-Quran dan doa-doa yang terdapat di dalam hadis-hadis Nabi SAW. Jika kita benar-benar beriman dan bertakwa kepada Allah SWT yakinlah pasti Dia akan memudahkan semua urusan kita dan tidak di bebankan dengan beban hidup yang berat sehingga kita tidak mampu melakukannya.




No comments: