Sunday, April 7, 2013

Tafsir Surah Al-Baqarah Ayat 201 -202 (Kebahagiaan Dunia dan Akhirat)


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Firman Allah SWT :

وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (201)
 

Maksudnya : "Dan di antara mereka ada orang yang mendoa: `Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa neraka".
(Surah al-Baqarah ayat 201)

Di dalam ayat ini Allah menyebutkan manusia yang memperoleh keuntungan dunia dan akhirat, adalah orang-orang yang di dalam doanya selalu minta supaya mendapat kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat, dan di jauhi dari seksaan api neraka. 

Untuk mencapai hidup bahagia di dunia perlulah melalui beberapa syarat, di antaranya sentiasa bersabar dalam berusaha, patuh kepada peraturan dan disiplin yang di tetapkan oleh Allah SWT, pandai bergaul dan dipercaya serta mempunyai niat yang baik dalam usahanya. 

Untuk mencapai hidup bahagia di akhirat haruslah mempunyai iman yang murni dan kuat, serta mengerjakan amal yang soleh dan mempunyai akhlak yang mulia. Maka untuk terlepas dari seksa hendaklah sentiasa meninggalkan pekerjaan-pekerjaan maksiat, menjauhkan diri dari sifat keji serta memelihara diri jangan sampai melakukan perkara-perkara yang diharamkan oleh Allah SWT kerana pengaruh syahwat dan hawa nafsu.

Firman Allah SWT :

أُولَئِكَ لَهُمْ نَصِيبٌ مِمَّا كَسَبُوا وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ (202)
 

Maksudnya : "Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian dari apa yang mereka usahakan; dan Allah sangat cepat perhitungan-Nya".(Surah al-Baqarah ayat 202)

Mereka yang meminta kebahagiaan hidup di dunia dan kebahagiaan hidup di akhirat itulah yang akan mendapat nasib yang baik dan beruntung kerana kesungguhannya dalam berusaha dan beramal. Maksudnya mereka memohon kepada Allah SWT dengan hatinya, yang diucapkan oleh lidahnya dengan kesungguhan jasmaninya dalam berusaha dan beramal. Hasilnya ialah keuntungan dan kebahagiaan. Ayat ini diakhiri dengan peringatan bahawa Allah SWT sangat cepat perhitungan-Nya.

Maksudnya ialah supaya setiap manusia tidak boleh ragu-ragu dalam berusaha dan beramal, sebab seluruhnya itu akan diperhitungkan oleh Allah SWT dan tidak akan dirugikan-Nya seorang pun juga. Perhitungan Allah sangat cepat dan tepat sehingga dalam waktu sekejap mata saja, setiap manusia itu sudah dapat melihat hasil usaha dan amalnya dan sekaligus akan dapat menerima balasan dari usaha dan amalnya itu dari Allah SWT.

Asbabun Nuzul ayat 201-202 Surah al-Baqarah.


Ibnu Abbas r.a. berkata : "Kedua ayat ini diturunkan Allah agar kaum muslimin memanjatkan doa dengan memohon kebaikan di dunia dan akhirat, tidak hanya kebaikan di dunia, tetapi melupakan akhirat, sebagaimana yang telah terjadi pada kaum Badui, yang berdoa tanpa menyebutkan urusan akhirat." (Hadis Riwayat Ibnu Abi Hatim. Lihat Ibnu Katsir : 332/333 dan al-Hadis al-Mukhratah :4/116)

Sahabat yang dimuliakan,
Amalkanlah doa di atas setiap kali lepas solat atau ketika kita berdoa memohon pertolongan daripada Allah SWT dan berhajat di dalam sesuatu permohonan. Jangan pisahkan permohonan urusan dunia dengan urusan akhirat.


Doa adalah senjata orang mukmin. Dalam kehidupan seorang mukmin, hidupnya penuh dihiasi dengan akhlak Islam, amal soleh, amal ibadah dan peribadi mulia yang akan menjadi contoh kepada orang lain. Dalam keadaan hidup yang sukar dan perlu pengorbanan maka lidahnya sentiasa berzikir, berdoa dan bermunajat kepada Allah S.W.T.  tanda pengharapannya yang mutlak kepada Allah SWT.

Nabi S.A.W. mengajarkan agar sentiasa berdoa tanda pengharapan dan pergantungan kita kepada Allah S.W.T. salah satu doa yang sering baginda ucapkan yang maksudnya : "Ya Allah, perbaikilah agamaku kerana ia merupakan pangkal urusanku, perbaikilah duniaku kerana ia merupakan penghidupanku, perbaikilah akhiratku kerana ia merupakan tempat kembaliku, dan jadikanlah hidup sebagai kesempatan untuk menambah setiap kebaikanku, dan jadikanlah mati sebagai pelepas diriku dari setiap kejahatan." (Hadis Riwayat Muslim)
 Di samping kita berdoa jangan lupa pula untuk mengerjakan amal-amal soleh dan beribadah yang ikhlas semata-mata kerana Allah SWT.


Dari Abu Hurairah r.a bahawasanya Rasulullah S.A.W.  bersabda yang bermaksud :
"Bersegeralah kalian untuk berbuat amal soleh, kerana akan muncul berbagai fitnah seperti penggalan-penggalan malam yang gelap-gulita, ada orang yang paginya beriman, petangnya kafir. Ada yang petangnya beriman, paginya kafir. Ia jual agamanya dengan barang perhiasan dunia." (Hadis Riwayat Muslim)

Rasulullah memperingatkan umatnya agar tidak malas dalam beribadat dan beramal soleh, sebaliknya harus memperbanyakkan kedua-duanya. Setiap hari ketika anak Adam menemui pagi, maka saat itu ada kesempatan baginya yang harus ia manfaatkan dengan memperbanyakkan ketaatan, ibadat dan amal soleh. Dengan begitu, ia akan sentiasa taat kepada Tuhannya dan menjauhi segala larangan-Nya, sehingga akan bertambah kebaikannya, semakin berat timbangan amal kebajikannya dan terhapus dosa-dosanya.

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita perbaiki amalan-amalan kita di dunia sebagai bekalan di hari akhirat dan sentiasa berdoa agar Allah SWT permudahkan urusan dunia dan akhirat kita. Di dunia mendapat rahmat dan kasih sayang daripada Allah SWT dan di akhirat pula mendapat syafaat dan rahmat daripada Allah SWT dengan di ampunkan dosa-dosa kita dan di benarkan untuk memasuki syurga seluas langit dan bumi, in syaa Allah.

2 comments:

Anonymous said...

But the the main thing is a lot of your personal data is out there whether
it's health information, bank card details or even as the Albuquerque mishap shows courtroom files. So even at young ages and relatively low levels of the sport, goalies will have their helmets designed with various colors, prints and patterns, shapes or designs, and more. Hometown Retired households are comprised of retirees, two-thirds of whom are over 65; nonetheless, don't assume that these people don't do much more than hang around the house and watch TV all day. 99 Mac Mini only ships with 1GB of RAM. Do you really want to see the hard-earned money of you and your spouse end up in the bank account of a lawyer who doesn't even know
you. For an in depth guide to the E8400 chip, I highly recommend reading this article: Final Thoughts on the Intel E8400.
We relate to it like it's the truth. FIFA has stated that a player named as a goalkeeper can only play in goal and that this rule will be enforced. The players have to buy the weapons to use from the available shops and weapon stores. Two people have a heated argument, voices raised, vocalized obscenities, hearts racing ' obvious
discord all rooted in fear.

Review my web blog; http://www.algorhythmics.com/archeology/wiki/index.php?title=User:Monica33X

Unknown said...

didn't have any information that i want