Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
Segala
puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat
junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan
pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.
Sahabat yang dirahmati Allah,
Soal Jawab Agama Siri 48 adalah menjelaskan persoalan iaitu membaca surah semasa solat witir, fadilat solat terawih, nafkah isteri, kesan buruk perzinaan dan iddah isteri kematian suami.
526. Soalan : Apakah bacaan surah yang dibaca oleh Rasulullah SAW semasa solat witir?
Jawapan :
Dari Ubay bin Ka’ab ia berkata: Adalah Rasulullah SAW. solat
witir dengan membaca: (Sabihisma Rabbikal A’la) dan (Qul ya ayyuhal
kafirun) dan (Qulhu wallahu ahad). (Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, Annasa’i dan
Ibnu Majah)
527. Soalan : Apakah fadilat solat Terawih yang yang dikerjakan di bulan Ramadan?
Jawapan :
Daripada
Abu Hurairah r.a. katanya: Rasulullah SAW pernah menggalakkan sahabatnya
berqiam Ramadan tanpa menyuruh mereka dengan kesungguhan (yang
menunjukkan wajib), kemudian sabdanya: “Barangsiapa yang berqiam
Ramadan dengan penuh keimanan dan ihtisab (mengharapkan redha dan
ganjaran Allah) akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu”.(Hadis Riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Dawud, al-Tirmizi dan al-Nasa’i)
528. Soalan : Saya ingin bertanya. Apakah maksud terperinci nafkah suami kepada
isterinya? Adakah kerana dia telah membeli barangan keperluan seperti
makanan sudah cukup dinamakan nafkah?
Adakah salah jika isteri meminta
wang kepada suaminya untuk dirinya sendiri sedangkan suaminya tidak
pernah memberi wang, alasannya dia telah membeli barangan keperluan
semua.
Adakah wajib suami memberi keluarga mertua sedikit sumbangan
seperti wang ringgit atau sebagainya?
Dan apakah hukumnya jikalau
keperluan yang dibeli oleh si suami menjadi ungkitannya semula. Disini
saya terlalu musykil, harap dapatlah memberi penjelasan. Sekian terima kasih...
Jawapan :
Wajib suami memberi nafkah kepada isteri mengikut kemampuannya dan
juga dengan meraikan keperluan isteri.
Firman Allah SWT yang bermaksud;
"Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan
sesiapa yang disempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah
dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah
tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan
Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat
bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan"
(Surah at-Thalaq, ayat 7).
Di dalam hadis yang menceritakan
Hindun (isteri Abu Sufyan) yang mengadu kepada Rasulullah tentang
suaminya (Abu Sufyan) yang kedekut (tidak memberi belanja yang mencukupi
untuk isteri dan anaknya), Rasulullah berkata kepada Hindun; "Kamu
ambillah dari hartanya kadar yang mencukupi untuk kamu dan anak kamu
mengikut kebiasaannya"(Hadis al-Jamaah kecuali Imam at-Tirmizi. Lihat
hadis ini dalam Nailul-Autar, Kitab an-Nafaqaat, bab al-Mar,ah Tunfiqu
Min Mali az-Zauji min Ghair 'ilmihi...).
Hadis ini menunjukkan bahawa
keperluan isteri juga diambil kira dalam kewajipan memberi nafkah kerana
Nabi SAW menyebutkan "ambillah kadar yang mencukupi". Kecualilah jika suami
miskin, maka ia dituntut memberi nafkah mengikut kemampuannya dan
isteri hendaklah redha dengan keadaan suami dan berpada dengan apa yang
diberikan.
Adapun jumhur (majoriti) ulamak, mereka tidaklah
menentukan kadar tetap, akan tetapi dirujuk kepada kemampuan suami dan
juga keperluan isteri. Kemampuan suami boleh berubah, begitu juga
keperluan isteri. Pada ketika suami melihat keadaanya lebih senang, ia
hendaklah melebihkan sedikit belanjanya untuk isteri dan isteri pula
berhak menuntut peruntukan yang lebih. Begitu juga jika keperluan isteri
bertambah kerana sesuatu sebab, pertambahan itu juga perlu berada dalam
penilaian suami jika ia mampu meraikannya. Di dalam al-Quran, Allah
amat menekan para suami agar melayani isteri dengan baik untuk
mengekalkan keharmonian rumah tangga. Firman Allah SWT yang bermaksud; "Dan
bergaullah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang
baik" (Surah an-Nisa', ayat 19).
Mungkin kita boleh meletakkan
tahap-tahap bagi perbelanjaan dengan merujuk kepada tahap-tahap maslahah
manusia yang diputuskan ulamak iaitu tiga peringkat;
Pertama; (tahap keperluan paling atas); iaitu keperluan daruriyat.
Kedua; keperluan hajiyat.
Ketiga; keperluan tahsiniyat.
Keperluan
daruriyat ialah yang boleh menyebabkan kerosakan hidup jika tidak
diberikan. Ini merangkumi makanan, minuman, pakaian dan tempat tinggal
yang asas. termasuk juga keperluan ilmu khususnya ilmu agama kerana
tanpanya akan rosak kehidupan di akhirat.
Keperluan hajiyat ialah yang
bawah dari daruriyat, iaitu yang jika tidak ada tidaklah membawa
kerosakan hidup, tetapi membawa kepada kehidupan yang susah, sukar dan
menderita. Contohnya; perabot-perabot rumah yang asas, peralatan dapur,
pakaian yang lebih sedikit dari keperluan daruriyat tadi dan sebagainya.
Keperluan Tahsiniyat ialah yang jika tidak ada tidaklah membawa
kerosakan dan tidak juga membawa kesusahan hidup, cuma kewujudannya
boleh menambah keselesaan hidup.
Balik kepada soalan yang
ditanya, jika suami puan miskin, puan hendaklah berpada dengan apa yang
diberinya untuk keperluan pertama (daruriyat) atau keperluan kedua
(hajiyat). Jika suami puan berada, bolehlah puan meminta lebih dari itu.
Suami pula hendaklah meraikan isteri jika ia mampu demi mengekalkan
keharmonian rumah tangga.
Di dalam hadis, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud; "Allah mengasihi seorang lelaki yang bertolak ansur bila
menjual, bila membeli dan bila menuntut (hutangnya)"
(Hadis Riwayat Imam al-Bukhari
dari Jabir).
Dalam riwayat lain; "...Bertolak ansur ketika membayar
hutang dan menuntut hutan"
(Hadis Imam at-Thabrani dari Jabir).
Walaupu
hadis ini menyentuh jual-beli dan hutang-piutang, tetapi ruh tolak ansur
yang disarankan Nabi tidak ada salahnya untuk kita amalkan di mana-mana
sahaja dalam kehidupan terutamanya dalam perkongsian hidup suami
isteri. Maksudnya, suami bertolak ansur dalam melayani permintaan isteri
dan isteri pula bertolak ansur dalam menuntut haknya.
Mengenai
pemberian kepada mertua, tidaklah wajib suami memberi nafkah atau
belanja untuk mertua sekalipun mertua miskin, kecualilah atas ihsan
darinya sahaja. Jika ia mampu, eloklah ia memberinya kerana itu juga
boleh mengukuhkan lagi kasih-sayang dengan isteri.
Mertua yang miskin
dan tidak mampu berkerja, ia wajib dinafkahi oleh keluarganya sendiri
(iaitu bapa atau anak-anaknya), bukan menantunya. Jika mertua terpaksa
bergantung hidup dengan anak perempuannya yang telah berkahwin, suami
hendaklah memberi izin kepada isteri untuk menziarahi dan berkhidmat
kepada ibu-bapanya (tanpa menjejaskan hak suami) dan begitu juga untuk
menafkahi mereka. Jika ia tidak memberi izin tanpa sebab yang munasabah,
ia berdosa dan jika isteri melanggarnya sebahagian ulamak berpandangan
isteri tidak dikira nusyuz ketika itu. Adalah harus isteri memberi
belanja dari duitnya sendiri kepada ibu-bapanya sekalipun tanpa izin
suami, namun eloklah ia meminta izin sebagai tanda menghormati suami.
Jika suami menghalang tanpa sebab, tidak dikira nusyuz jika isteri
melanggarinya.
Mengenai suami mengungkit pemberiannya kepada
isteri, jika dengan niat yang baik seperti untuk memperingatkan isteri
supaya taat kepadanya kerana ia telah pun melaksanakan tanggungjawabnya
sebagai suami (iaitu memberi nafkah mengikut yang termampu) supaya
isteri membalasnya dengan melaksanakan tanggungjawabnya pula (iaitu taat
dan melayani suami), ungkitan sebegitu tidaklah dilarang, malah ada
ketikanya perlu dilakukan. Adapun jika ungkitan semata-mata untuk
menyakiti hati isteri, tidaklah harus dilakukan kerana ia menyalahi
pergaulan yang yang disuruh oleh Allah dalam ayat tadi. Wallahu a'lam.
529. Soalan : Apakah kesan buruk perbuatan zina dan apakah yang dimaksudkan anak tidak sah taraf?
Jawapan :
Perbuatan zina adalah salah satu dosa besar dan ianya membawa banyak keburukan.
Pengharaman zina ialah di sebabkan :
1. Memelihara nyawa – kerana wanita yang tertekan mungkin membunuh diri
2. Memelihara nasab anak – agar anak tidak sah taraf tidak dimalukan dalam masyarakat
3. Memelihara keharmonian rumahtangga – sebab itu ada hukum li’an jika suami mencurigai isteri dan anak yang dikandungnya.
4. Memelihara kehormatan diri, keluarga, masyarakat setempat
Anak tidak sah taraf adalah anak yang terhasil daripada anak zina, rogol, perkahwinan yang tidak sah atau teknologi moden yang memasukkan benih lelaki ke dalam rahim wanita.
Contoh perkahwinan tidak sah ialah perbuatan cina buta atau nikah mutáh (yang diamalkan oleh penganut Syiah)
530. Soalan : Seorang kawan saya wanita baru kematian suaminya. Berapakah hari yang ditetapkan syarak untuk iddah wanita kematian suami. Sekiranya ada lelaki yang baik akhlaknya ingin melamar wanita tersebut untuk dijadikan isteri adakah dibolehkan lamaran dilakukan sebelum habis iddah
Jawapan :
Tempohnya ialah 4 bulan 10 hari dari tarikh kematian. Perlu
diingatkan bahawa ‘bulan’ di sini ialah bulan dalam kalender Islam/
Hijrah bukannya kalender Masehi. Oleh itu, jumlah hari yang dia kena
beriddah ialah kira-kira 130 hari.
Firman Allah SWT maksudnya : “Orang-orang yang meninggal dunia
diantaramu dengan meninggalkan isteri-isteri (hendaklah para isteri
itu) menangguhkan dirinya (beriddah) empat bulan sepuluh hari.”
(Surah Al-Baqarah ayat 234)
Terdapat lima larangan yang dikenakan ke atas wanita yang kematian suami:
1. Bertunang (secara berterus-terang)
2. Berkahwin
3. Berhias pada diri atau pakaian
4. Tidur di rumah selain rumah yang biasa didiami semasa hayat suami
5. Keluar dari rumah tanpa ada tujuan penting yang tertentu (jika keluar rumah kerana bekerja diharuskan)
Para fuqaha sependapat bahawa wanita yang dalam iddah tidak boleh
bertunang ataupun dipinang dengan cara berterus-terang. Namun jika
mahu dipinang dengan berkias, maka ia diharuskan sebagaimana firman
Allah SWT yang bermaksud, “Tiada larangan ke atas kamu tentang apa
yang kamu kiaskan untuk meminang wanita”. Contoh : "Selepas 130 hari bolehkah saya ziarah puan jika puan sudi menerima kehadiran saya?"
Keseruan dan Keuntungan Berlimpah dari Bermain Slot Gacor Online
-
Keseruan dan Keuntungan Berlimpah dari Bermain Slot Gacor Online – Di era
dimana teknologi memudahkan segala aspek kehidupan, bermain judi slot kini
tak ...
1 year ago
No comments:
Post a Comment