Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
Segala
puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat
junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan
pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.
Sahabat yang dirahmati Allah,
Soal Jawab Agama Siri 50 adalah menjelaskan persoalan iaitu sifat takwa, bersyukur, kelebihan luar biasa, khauf dan raja' dan mata hati.
536. Soalan : Apakah yang dimaksudkan dengan takwa dan ciri-ciri orang bertakwa dan balasannya jika seseorang itu memiliki sifat takwa?
Jawapan :
Saidina Ali bin Abi Talib k.wj ditanya mengenai takwa lalu
jawabnya: "Takut kepada Allah, beramal dengan apa jua yang diturunkan,
redha dengan agihan rezeki yang sedikit, bersedia untuk hari
keberangkatan (kematian). dan meletakkan diri dalam perkara yang diperintah dan mengelakkan diri dari perkara yang terlarang."
Saidina Usman bin Affan menyatakan bahawa terdapat lima ciri-ciri orang bertakwa. Ciri-ciri tersebut adalah seperti berikut :
Pertama : Tidak suka bergaul kecuali bergaul dengan orang-orang yang soleh atau solehah, yang menjaga lisannya.
Sabda
Rasulullah SAW yang bermaksud : “Seseorang yang duduk (berteman) dengan
orang soleh dan orang yang jahat adalah bagaikan berteman dengan
pemilik minyak wangi dan tukang besi. Jika engkau tidak dihadiahkan
minyak wangi olehnya, engkau boleh membeli darinya atau
sekurang-kurangnya dapat baunya. Adapun berteman dengan tukang besi,
jika engkau tidak mendapati badan atau pakaianmu hangus terbakar,
paling kurang engkau dapat baunya yang tidak elok.” (Hadis Riwayat
Bukhari dari Abu Musa r.a )
Kedua : Jika mendapat musibah duniawi, ia menganggapnya sebagai ujian dari Allah SWT. dan bersabar.
Firman-Nya
lagi yang bermaksud : "Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu,
dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan
buah-buahan. Dan berikan berita gembira kepada orang yang sabar.''
(Surah al-Baqarah ayat 155)
Ketiga : Jika mendapat musibah dalam urusan agama ia akan sangat menyesalinya.
Teringat
kisah Saidina Umar bin Khattab r.a yang ketinggalan satu rakaat solat
Asar di masjid hanya kerana beliau sedang asyik berada dalam kebun
kurmanya. Mengetahui dirinya telah tertinggal satu rakaat dalam
berjamaah, Saidina Umar r.a. pun begitu menyesali perbuatannya sehingga
kebun kurma yang dianggap sebagai penyebab musibah itu akhirnya
dijual.
Keempat : Tidak suka memenuhi perutnya dengan makanan haram dan jika makan tidak sampai kenyang.
Nabi
SAW bersabda maksudnya : "Tidak ada bekas yang dipenuhi oleh manusia
lebih teruk dari perutnya. Cukuplah manusia itu memakan beberapa
suapan yang menegakkan tulang-tulang sulbinya. Jia dia tetap hendak
makan banyak maka satu pertiga perutnya untuk makanan, satu pertiga
minuman dan satu pertiga lagi dikosongkan." (Hadis Riwayat Tirmizi dan
Abu Daud)
Kelima : Apabila
memandang orang lain, orang itu lebih soleh dari dirinya. Tapi bila
memandang diri sendiri, dirinya adalah orang yang penuh dosa.
Balasan untuk orang yang bertakwa adalah syurga.
Firman Allah SWT :
وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ
عَرْضُهَا السَّمَوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ
Maksudnya : ”Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Rabbmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa.”
(Surah Ali- Imran ayat 133)
Ayat ini menegaskan bahwa syurga telah Allah sediakan untuk orang-orang muttaqin (orang-orang yang bertakwa)
537. Soalan : Kepada siapakah wajib kita bersyukur dan jenis-jenis syukur yang perlu dimiliki oleh seorang mukmin?
Jawapan :
Kita wajib bersyukur kepada Allah SWT yang telah banyak memberikan nikmt-Nya kepada kita semua. Apabila kita bersyukur bermakna kita sedang mengingati Allah
SWT. Rasa bersyukur terhadap Maha Pencipta yang memberikan segala
kehidupan ini dan rasakan diri sentiasa hampir kepada-Nya. Allah SWT
akan membalasnya dengan rahmat dan nikmat-Nya yang banyak.
Allah
SWT berfirman yang bermaksud: “Maka ingatlah Aku nescaya Aku akan
mengingatimu dan syukurilah atas nikmat-Ku dan janganlah sekali-kali
kamu kufuri nikmat-Ku.” (Surah al-Baqarah, ayat 152).
Bersyukur kepada Allah SWT terdapat tiga tingkat iaitu :
Pertama : Syukur dengan lidah.
Orang mukmin sentiasa
lidahnya mengucapkan syukur kepada Allah SWT dengan mengucapkan
"alhamdulillah". Mengucapkan syukur dengan memuji dan memuja Allah SWT
sebagai Tuhan Yang Maha Berkuasa diseluruh alam semesta tanda kita
berterima kasih kepada-Nya yang telah memberikan rezeki dan nikmatnya
yang banyak dan kita tidak akan mampu membalasnya.
Rasulullah SAW. bersabda yang bermaksud :
"Siapa
yang tidak bersyukur dengan pemberian yang sedikit, dia juga tidak akan
bersyukur dengan pemberian yang banyak. Siapa yang tidak mensyukuri
manusia, bererti dia juga tidak mensyukuri Allah. Memperkatakan nikmat
Allah adalah tanda syukur, dan mengabaikannya adalah kufur. Berjemaah
itu dirahmati, sedangkan berpecah belah itu mengundang azab." (Hadis Riwayat Ahmad dalam Musnad Ahmad)
Kedua : Syukur dengan anggota .
Tanda bersyukur dengan anggota adalah melakukan ketaatan kepada semua perintah Allah SWT dan menjauhi larangan-Nya.
Tanda bersyukur dengan nikmat harta,
maka hartanya akan dibersihkan dengan dibayar zakat dan tidak bakhil
untuk bersedekah dan infak di jalan Allah SWT.
Ibnu Abbas
r.a berkata : "Bersyukur adalah taat dengan segenap anggota badan
kepada Allah SWT., baik secara sembunyi ataupun terang-terangan serta
secara lisan maupun di dalam hati. Setelah itu sedaya upaya menjauhi
maksiat serta kemungkaran."
Ketiga : Syukur dengan hati.
Syukur
dengan hati adalah tahap syukur yang paling susah untuk dicapai
kecuali dengan cara belajar dan mendalami ilmu (pengetahuan agama dan
iman). Iaitu hati sentiasa ingat kepada Allah SWT dan merasakan bahawa
segala taat yang dilakukan ini adalah semata-mata kerana Allah SWT untuk
melakukan taat itu. Bersyukur dengan hati, yakni bahawa segala nikmat
itu datangnya daripada Allah SWT.
Maka wajiblah seseorang
mendidik hatinya dengan zikrullah yang banyak supaya ianya dapat
disucikan. Apabila hatinya suci dan bercahaya dengan cahaya zikrullah
maka akan terlihat didalam hatinya betapa banyak dan besarnya nikmat
dan rahmat Allah SWT kepadanya.
Dari Abu Hurairah ra
berkata, bahawa Rasulullah SAW. bersabda : “Barang siapa yang bertasbih
seratus kali pada setiap selesai solat, dan bertahlil seratus kali, maka
akan diampuni dosa-dosanya meskipun dosa-dosanya tersebut seumpama buih
di lautan. (Hadis Riwayat Nasa’i)
Sabda
Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tidaklah kekayaan itu dengan banyak
harta, tetapi sesungguhnya kekayaan itu ialah kekayaan jiwa.” ( Hadis
riwayat Bukhari dan Muslim)
538. Soalan : Bolehkah ustaz jelaskan apakah perbezaan di antara Mukjizat, Irhas, Karamah, Ma'unah, Sihir dan Istidraj?
Jawapan :
Dalam Islam kejadian luarbiasa ini boleh dibahagikan kepada 6 perkara.:
1. Mukjizat
2. Irhas.
3. Karamah
4. Ma'unah
5. Sihir.
6. Istidraj.
Pertama : Mukjizat .
Mukjizat adalah suatu kejadian luar biasa yang kadangkala menyalahi
aturan dunia fizikal dan sukar dihuraikan dengan logik akal dan biasanya
dikatakan sebagai campur tangan Allah. Mukjizat hanya dimiliki oleh
Rasul dan Nabi yang diberikan Allah SWT kepada utusanNya.
Mukjizat ialah perkara yang nampak yang bertentangan dengan kebiasaan
(yaitu hal yang luar biasa yang terhadi melalui) tangan Nabi atau Rasul
setelah diutusnya (yang dilakukan) pada saat berdakwah (menyebarkan)
misi kenabian dan kerasulan, seperti menghidupkan orang mati,
menghilangkan gunung dan memancarkan air dari sela-sela jari jemari,laut
terbelah dua, tongkat menjadi ular , bulan terbelah dua dan sebagainya.
Contoh mukjizat yang dimiliki oleh Rasulullah SAW adalah bulan
terbelah dua, dhab (biawak padang pasir) boleh berkata-kata, awan
sentiasa memayungi Nabi bila berjalan, batu pengisar tepung boleh
berkata-kata dan sebaginya.
Kedua : Irhas.
Irhas ialah perkara luar biasa yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada para
Nabi dan Rasul semasa mereka masih kecil, sebagai persediaan sebelum
dilantik menjadi Rasul.
Contoh :
1. Nabi Isa a.s boleh bercakap semasa baginda masih dalam buaian.
2. Ketika nabi Yusuf a.s. dibuang kesumur oleh saudara-saudara nya
dengan harapan agar meninggal dan lenyap,malah oleh Allah diangkat
derajatnya hingga menjadi penguasa negeri Mesir.
3. Nabi SAW dibedah di dadanya semasa kecil oleh malaikat Jibril.
Ketiga : Karamah
Karamah ertinya, kemuliaan. Kekuataan spritual yang diberikan kepada
para wali Allah. Karamah menunjukkan sesuatu yang luar biasa dan
menakjubkan. Kurniaan yang paling besar ialah berkaitan pengetahuan
mengenai Allah SWT..
Keadaan luar biasa atau keajaiban adalah takdir Ilahi. Ia bersumber
daripada penetapan Ilahi yang selaras dengan sunttullah kerana ia adalah
manifestasi kudrat Ilahi. Karamah tidak termasuk mimpi, ilham, kasyaf
dan khayalan.
Seperti keistimewaan yang terjadi pada Siti Maryam (Ibu Nabi Isa a.s) mendapat buah-buahan di mihrob. Siti Maryam
menjawab pertanyaan Nabi Zakaria, bahwasanya rezeki tersebut dari Allah
dan sesungguhnya Allah akan memberikan rezeki kepada orang yang
dihendakiNya, dengan tanpa perhitungan, sebagai bentuk pemberian Fadhol
(kemurahan), dengan tanpa mengurang-ngurangi (rujuk Surah Ali-Imran ayat 37)
Saidina Umar dapat melihat tenteranya di medan perang di Nahwad serta
boleh berbicara dengan panglimanya dan tenteranya juga dapat mendengar
ucapan Umar, sedangkan jarak antara mereka sangat jauh. Waktu itu Umar
berada atas mimbar dalam masjid di Madinah.
Beliau menulis surat kepada
sungai Nil supaya banjir dan dengan izin Allah ianya banjir seperti
biasa.
Selain daripada itu insan lain
yang mendapat kurniaan karamah termasuklah Syeikh Abdul-Kadir
al-Jailani, Rabiatul Adawiah, Ibrahim Adham , Tok Kenali dan
lain-lain lagi.
Keempat : Ma'unah
Ma'unah ialah perkara luar biasa yang Allah kurniakan kepada orang mukmin yang awam dan soleh, yang apabila ditimpa sesuatu musibah atau
suatu perkara ke atas dirinya mereka terus melipat gandakan pergantungan
dan keimanan kepada Allah SWT serta memantapkannya melalaui pelbagai wirid,
solat sunat, puasa serta amalan sunat yang lain.
Ma'unah merupakan suatu kemuliaan yang Allah kurniakan kepada diri dari
segi zahir dan batin para hambanya yang soleh. Mereka tidak merasa sedih
atau kecewa sekirannya permintaan mereka tidak ditunaikan oleh
Allah.Perlindungan yang diberikan oleh Allah kerana disitu ada hambanya
yang soleh dan dikasihi.
Contoh : Berlaku kemalangan yang kita dengar kapal terbang terhempas ada seorang sahaja orang masih terselamat cedera ringan sahaja. Ini adalah contoh ma'unah yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada hamba-hamba-Nya yang Dia kehendaki.
Kelima : Sihir.
Kejadian luar biasa yang diberikan atau dilakukan atas pertolongan jin dan syaitan.
Sihir adalah kesepakatan antara tukang sihir dan syaitan dengan
ketentuan bahawa tukang sihir akan melakukan berbagai perkara haram atau syirik dengan imbalan pemberian pertolongan syaitan kepadanya dan
ketaatan untuk melakukan apa saja yang dimintanya.
Ilmu sihir boleh dipelajari melalui tukang sihir atau bomoh-bomoh.
Mempelajari sihir boleh menjadikan seseorang syirik kepada Allah SWT.
Sihir biasanya digunakan untuk mendatangkan mudharat kepada seseorang
dengan bantuan jin dan syaitan tetapi kesemuanya adalah dengan izin
Allah.
Ibnu Qudamah Al-Maqdisi mengatakan," Sihir adalah ikatan-ikatan,
jampi-jampi, perkataan yang dilontarkan secara lisan maupun tulisan,
atau melakukan sesuatu yang mempengaruhi badan, hati atau akal orang
yang terkena sihir tanpa berinteraksi langsung dengannya. Sihir ini
mempunyai hakikat, diantaranya ada yang bisa mematikan, membuat sakit,
membuat seorang suami tidak dapat mencampuri istrinya atau memisahkan
pasangan suami istri, atau membuat salah satu pihak membenci lainnya
atau membuat kedua belah pihak saling mencintainya"
Keenam : Istidraj .
Istidraj adalah perkara luar biasa yang dikurniakan Allah SWT kepada
seseorang tetapi dengan tujuan Allah SWT ingin membinasakannya.
Keluarbiasaan yang menambah keburukan, kehinaan dan kebinasaan atas
mereka yang mendapat keluarbiasaan itu, hingga sampai masa Allah
binasakan mereka, ia berlaku dalam keadaan mereka lupa.Bukan sahaja
mereka lupa dan tidak sedar, malah tatkala Allah menghukum mereka, tiada
manusia yang membantahnya lantaran lengkapnya segala syarat untuk Allah
membinasakan mereka. Tiada lagi ragu-ragu atas kejahatan mereka.Itulah
keburukan istidraj.
Firman Allah SWT maksudnya : "Dan orang-orang yang mendustakan
ayat-ayat Kami, Kami akan menarik menarik mereka sedikit demi sedikit
(ke jurang kebinasaan), menurut cara yang mereka tidak mengetahuinya." (Surah Al-A'raaf ayat 182)
Daripada Nabi Sallallahu ‘Alahi Wasallam bersabda maksudnya, “Jika kamu melihat
Allah memberi kepada seorang hamba habuan dunia atas maksiat yang
dilakukannya dari apa yang disukainya, maka sesungguhnya itulah
ISTIDRAJ”. Lalu Rasulullah Sallallahu ‘Alahi Wasallam membaca (surah
al-An’aam ayat 44):Kemudian apabila mereka melupakan apa yang telah
diperingatkan mereka dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu-pintu
segala kemewahan dan kesenangan, sehingga apabila mereka bergembira dan
bersukaria dengan segala nikmat yang diberikan kepada mereka, Kami
timpakan mereka secara mengejut (dengan bala bencana yang membinasakan),
maka mereka pun berputus asa (dari mendapat sebarang pertolongan). (Hadis riwayat Ahmad)
539. Soalan : Apakah yang dimaksudkan dengan Khauf dan Raja'?
Jawapan :
Menurut Imam Abu Bakr al-warraq (guru al-Ghazali) : "Apabila engkau
dengar perihal kaum kafir akan berkekalan di dalam neraka, maka jangan
engkau, kerana engkau orang Islam, berasa aman dan terselamat atau
terlepas daripada pembalasan seperti orang-orang kafir itu. Sebabnya,
urusanmu dan dirimu itu masih di dalam ancaman bahaya. Engkau belum
tahu bagaiaman keadaanmu di hujung hayatmu nanti dan betapa nasib
dirimu dalam suratan di Lauhul-Mahfudz. Sebab itu, janganlah berasa
sedap hati dengan masa gemilangmu sekarang. Di sebalik kegemilangan
itu berkemungkinan besar tersembunyi kecelakaan".
Imam al-Ghazali pula berkata, "Jangan terpesona, terpedaya dan berasa
terlalu sedap hati dan aman dengan nikmat Islam dan nikmat terlepas
daripada kemungkaran, kerana kelurusan di pangkal jalan tidak
semestinya lurus juga di hujung jalan. Ambillah iktibar daipada
kisah-kisah di kalangan golongan 'abidin dahulu yang dengan tak
semena-mena menjadi sesat di hujung jalan, lalu ditimpa 'kecelakaan'
pada saat terakhir hayatnya".
Kita tidak boleh berperasaan terlalu yakin yang nikmat Islam yang kita miliki sekarang dapat kekal sehingga akhir hayat kita.
Untuk mengatasi perasaan terlalu yakin ini, kita mesti mempunyai perasaan khauf dan raja'.
Seorang mukmin yang beriman dan bertakwa kepada Allah SWT perlulah ada
dua sifat ini terhadap Allah Azzawajalla iaitu perasaan khauf ( takut)
dan raja' (mengharap).
Khauf ialah perasaan bimbang, takut atau cemas kepada Allah.
Khauf (takut) di saat kematian tidak mendapat husnul khatimah dan takut
kepada seksaan hari akhirat iaitu ketika diPadang Mahsyar, Mizan,
Siratul Mustakim dan seksaan api neraka yang amat dahsyat dan
menyeksakan.
Raja' ialah perasaan mengharap kepada Allah.
Rajak (mengharap rahmat) dan kasih sayang Allah SWT semoga terpilih
disaat kematian mendapat husnul khatimah dan termasuk di dalam golongan
orang-orang muttaqin dan solihin dihari akhirat nanti dan diizinkan
memasuki syurga Allah SWT.
Allah SWT berfirman dalam surah Az-Zumar, ayat 9 :
يَحْذَرُ الْآَخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ
" Takutkan akhirat (azab di sana) dan mengharapkan rahmat Tuhannya "
Dari Anas r.a berkata, Suatu hari Rasulullah SAW menemui seorang lelaki
yang sedang nazak, Rasulullah SAW berkata kepadanya : "Bagaimanakah
keadaan kamu ?"
Lelaki itu menjawab : " Aku takut (khauf) dan aku berharap (raja') "
Maka Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Tidak berhimpun di hati
seorang hamba seperti keadaan ini, melainkan Allah azza wajalla akan
memberikan apa yang diharapkannya, dan memeliharanya dari apa yang
ditakutkan."
(Hadis riwayat At-Tirmizi)
Berdasarkan hadis di atas jelaslah kepada kita bahawa untuk menjadi
hamba Allah SWT yang diredai-Nya maka perlu ada pada diri seorang mukmin
itu dua sifat iaitu sifat Khauf dan sifat raja'.
540. Soalan : Apakah yang dimaksudkan dengan melihat dengan mata hati?
Jawapan :
Mata hati akan celik hanya apabila kita melihat kehidupan ini sejajar
dengan kehendak atau ketetapan Allah SWT. Inilah pandangan hidup yang
paling jelas dan tepat. Bermula dengan pandangan yang tepat inilah kita
boleh menjalani hidup dengan sebaik-baiknya.
Saidina Ali k.w. pernah berkata yang bermaksud: “Manusia ketika hidup di
dunia semuanya tidur (mimpi), bila mati baru mereka terjaga
(tersedar).”
Kata-kata itu sungguh mendalam dan tersirat maknanya. Rupa-rupanya hanya
apabila seseorang itu mati kelak barulah hakikat kehidupan ini
tersingkap dengan sejelas-jelasnya.
Ketika itu barulah si mati dapat “melihat” hidup dengan jelas dan tepat.
Ketika inilah tidak berguna lagi penyesalan kerana semuanya telah
terlambat.
Setelah diri berada di alam barzakh (alam kubur), barulah manusia insaf
apakah yang sebenarnya yang perlu dicari dan dimiliki dalam hidupnya
ketika di dunia dahulu. Aneh, hanya apabila meninggal dunia, baru
manusia menyedari tentang hakikat hidup di dunia. Seperti kata pepatah,
“Setelah terantuk (mati), barulah dia tengadah (sedar).”
Apa yang dimaksudkan oleh Sayidina Ali dengan ‘terjaga’ (tersedar)
tidaklah merujuk kepada mata di kepala, sebaliknya merujuk kepada mata
di hati (di dalam dada). Ramai manusia yang hidup dengan mata hati yang
tertutup. Bila mati baru mata hati itu terbuka. Mata hati inilah yang
disebut dalam al-Quran sebagai yang ‘berada di dalam dada’.
Rupa-rupanya apa yang diburu semasa hidup di dunia hanyalah dosa,
pangkat, kedudukan, kuasa, pengaruh dan kemegahan. Manusia sanggup
melakukan perkara haram iaitu mengambil rasuah, riba, menipu dan
menentang hukum-hukum Allah SWT. Manakala apa yang dihindarinya pula
adalah amal soleh, amal ibadah, amal kebajikan dan pahala yang
disediakan oleh Allah SWT.
Keseruan dan Keuntungan Berlimpah dari Bermain Slot Gacor Online
-
Keseruan dan Keuntungan Berlimpah dari Bermain Slot Gacor Online – Di era
dimana teknologi memudahkan segala aspek kehidupan, bermain judi slot kini
tak ...
1 year ago
No comments:
Post a Comment