Tuesday, August 27, 2013

Tafsir Surah Yasin Ayat 12

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم
 

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat. 

Sahabat yang dirahmati Allah,
 

Firman Allah SWT :

 إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ (12)
 

Maksudnya : "Sesungguhnya Kami menghidupkan orang-orang mati dan Kami menuliskan apa yang telah mereka kerjakan dan bekas-bekas yang mereka tinggalkan. Dan segala sesuatu Kami kumpulkan dalam Kitab Induk yang nyata (Loh Mahfuz)."(Surah Yasin (36)  ayat 12)

Asbabun Nuzul Surah Yasin Ayat 12 :

Ibnu Abbas r.a. menerangkan, bahawa ayat ini diturunkan berkenaan Bani Salamah r.a. yang bertempat tinggal di pinggiran Madinah yang hendak berpindah kediaman ke dekat masjid. Lalu , Rasulullah menasihati Bani Salamah r.a. , "Sebaiknya kalian jangan berpindah, kerana setiap langkah menuju masjid, akan di catat Allah sebagai kebajikan." (Hadis Hasan Riwayat Tirmidzi)

Tafsirannya :

Kemudian disebutkan pula bahawa orang harus merasa takut (takwa) kepada Tuhannya, iaitu kerana Allah SWT akan menghidupkan kembali sekalian orang yang telah mati dan membangkitkan mereka dari kuburnya masing-masing pada hari akhirat. Ketika itu manusia memperoleh buku amalan dari seluruh perbuatan, baik besar maupun kecil, yang pernah dikerjakan di atas dunia dahulu. Tiada satu pun perbuatan yang ketinggalan akan tetapi semuanya tertulis dalam buku itu dengan penuh ketelitian. Al-Quran menyatakan:

ووضع الكتاب فترى المجرمين مشفقين مما فيه ويقولون ياويلتنا مال هذا الكتاب لا يغادر صغيرة ولا كبيرة إلا أحصاها ووجدوا ما عملوا حاضرا ولا يظلم ربك أحدا

Maksudnya : "Dan diletakkanlah kitab, lalu kamu akan melihat orang-orang yang bersalah, ketakutan terhadap apa yang (tertulis) di dalamnya. dan mereka berkata: "Aduhai celaka kami, kitab apakah ini yang tidak meninggalkan yang kecil dan tidak (pula) yang besar, melainkan ia mencatat semuanya, dan mereka dapati apa yang telah mereka kerjakan ada (tertulis). Dan Tuhanmu tidak menganiaya seorang juapun". (Surah al-Kahfi (18) ayat 49)

Tidak hanya amalan mereka yang tertulis dalam buku itu, akan tetapi menurut ayat ini juga segala amal suri teladan yang mereka tinggalkan, kepada orang ramai masih memanfaatkannya setelah ia meninggal dunia, seperti ilmu pengetahuan yang diajarkannya, harta benda yang diwaqafkannya, rumah sakit yang didirikannya untuk kesihatan masyarakat. Demikian pula bekas-bekas amal jahatnya yang ditinggalkan seperti fitnah yang pernah ditebarkannya sehingga orang-orang saling berselisih atau pecah belah akibat fitnah atan kesan dari fitnah itu semuanya akan menerima pembalasan. Ringkasnya setiap amal atau perbuatan yang menimbulkan bekas atau kesan, baik kesan yang bermanfaat atau yang menimbulkan mudarat, akan tertulis semua dalam buku amalan itu. Ayat ini sejalan dengan sebuah hadis daripada Rasulullah SAW  :

من سن سنة حسنة فله أجرها وأجر من عمل بها ومن بعده من غير أن ينقص من أجورهم شيئا. ومن سن سنة سيئة كان عليه وزرها ووزر من عمل بها ومن بعده لا ينقص من أوزارهم شيئا. ثم تلا ونكتب ما قدموا وأثارهم.

Maksudnya : "Barangsiapa yang membuat amalan (kebiasaan) yang baik ia akan memperoleh pahalanya dan pahala orang yang mengamalkannya sesudah ia meninggal tanpa dikurangi sedikitpun jua. Dan barangsiapa yang membuat suatu amalan (kebiasaan) yang jahat, ia memikul dosanya dan dosa orang yang mengerjakannya setelah (ia) meninggal dunia tanpa dikurangi sedikitpun jua. Kemudian Rasulullah membaca ayat Wanaktubu maqaddamu wa asaruhum (dan) Kami menuliskan apa-apa yang mereka kerjakan dan bekas-bekas yang mereka tinggalkan". (Hadis Riwayat Bukhari dari Musa Al Asy'ari) 


Sehubungan dengan makna "Dan Kami menuliskan apa yang telah mereka kerjakan dan bekas-bekas yang mereka tinggalkan", Imam Tirmizi meriwayatkan sebuah kisah seperti yang ditulis oleh Ibnu Kasir dalam tafsirnya sebagai berikut:

Dari riwayat ini dikisahkan, bahawa ada orang-orang dari Bani Salaman tinggal di pinggiran kota Madinah. Mereka merasa betapa jauhnya tempat kediaman mereka dari masjid (Masjid Nabi). Agar mereka dapat datang berjemaah lebih awal untuk mengejar keutamaan solat berjemaah, mereka berniat untuk memindahkan rumah mereka ke daerah sekitar masjid, maka turunlah ayat ini. Setelah Rasulullah memanggil mereka itu, baginda pun bersabda: "Niatmu yang balk itu akan ditulis". Akhirnya mereka tidak jadi pindah. 


Ibnu Jarir meriwayatkan pula bahawa sebagian dari orang-orang Ansar berjauhan rumah mereka dari masjid Rasulullah. Mereka berhasrat memindahkannya. Maka turunlah ayat ini. Akhirnya membatalkan maksud mereka . Barangkali yang mendorong orang-orang Bani Salamah atau segolongan sahabat Ansar hendak memindahkan rumah mereka itu, adalah kerana Nabi menyatakan "solat jemaah itu 27 kali ganda pahalanya dibanding dengan solat yang dikerjakan sendirian".

Rasulullah SAW bersabda:

أعظم الناس أجرا في الصلاة أبعدهم مشى والذي ينتظر الصلاة حتى يصليها مع الإمام عظيم أجرا من الذي يصلي ثم ينام.

Maksudnya : "Manusia yang paling banyak menerima pahala solat ialah orang yang paling jauh (rumahnya dan masjid) dan mereka berjalan kaki, dan orang yang menanti kedatangannya (waktu) solat sehingga mengerjakannya bersama iman (dengan berjemaah), lebih besar pahalanya dari pada orang yang mengerjakan solat (sendiri) kemudian ia tidur."

Kemudian lebih ditegaskan lagi, tidak hanya amal Bani Adam yang tertulis dalam buku itu dengan rapi, teliti dan menyeluruh, akan tetapi apa yang terjadi di permukaan bumi ini, pasti tercatat dengan teliti.

Menurut penjelasan ahli tafsir yang dimaksud dengan "Imamiim mubin" (kitab induk yang nyata) ialah Loh Mahfuz . Ayat ini diperkuat lagi dengan keterangan ayat-ayat lain yang berbunyi:

قال علمها عند ربي في كتاب لا يضل ربي ولا ينسى

Maksudnya : "Musa menjawab: "Pengetahuan tentang itu ada di sisi Tuhanku, di dalam sebuah Kitab (Loh Mahfuz), Tuhan kami tidak akan salah dan tidak (pula) lupa". (Surah Taha (20) ayat 52)

Dan ayat:

وكل صغير وكبير مستطر

Maksudnya : "Dan (segala) urusan yang kecil maupun yang besar adalah tertulis".
(Surah Qamar (54) ayat 53)

Demikian penjelasan ayat-ayat di atas yang memastikan datangnya hari kiamat, di mana manusia akan menerima balasan dari semua amal usahanya, baik jahat maupun baik. Dari ayat ini dapatlah difahami bahawa kabar gembira berupa magfirah dan syurga bagi orang yang takwa kepada Tuhan dan mengikuti petunjuk al-Quran di tetapkan Allah SWT nanti setelah hari berbangkit.

Sahabat yang dikasihi,
Marilah kita sama-sama bermuhasabah sejauhmana kita telah beramal dengan ajaran Islam dan berakhlak dengan akhlak Islam di dalam kehidupan kita setiap hari. Adakah kita menghitung dosa-dosa yang kita telah lakukan dan cuba membersihkannya dengan bertaubat dan beristighfar kepada Allah SWT.? Atau jiwa kita tidak merasa sensitif langsung bila satu dosa kita lakukan .Jika keadaan ini berlaku ini adalah petanda iman kita di tahap yang paling lemah atau mungkin tidak ada iman langsung, nauzubillahiminzalik. Perbaharuilah iman kita setiap hari sebagamana kita jaga makan dan minum setiap hari supaya kita berada di dalam rahmat dan keredhaan Allah SWT.

No comments: