Wednesday, June 9, 2010

Hakikat Kalimat Laailaha illallah

 


Maksud kalimah Laailaha ilallah ialah ‘Tiada Tuhan yg layak disembah melainkan Allah’. Hakikat kalimah ini ialah kita membuang segala kebesaran, kekuasaan dan kekaguman terhadap makhluk dari hati kita dan memasukkan ke dalam hati itu hanya kebesaran, keagungan, kekuasaan dan sifat-sifat keagungan Allah sahaja pada hati itu. Kita mahu yakin yang sebenarnya bahawa tiada yg berkuasa melainkan Allah, tiada yg mampu memberi mudarat dan manfaat melainkan Allah, tiada yang menghidup dan mematikan melainkan Allah, tiada ygan memberikan rezeki, memberi sakit dan menyembuhkan melainkan Allah.

Allah Maha Berkuasa, makhluk langsung tak da kuasa. Harta tidak boleh bagi manfaat, kuasa dan pangkat tak boleh bagi manfaat, kesihatan tak boleh bagi manfaat tetapi yang hanya layak dan boleh mendatangkan manfaat ialah Allah s.w.t.. Kezaliman tak boleh bagi kita mudarat, kesakitan tak boleh bagi kita mudarat, penjahat tak boleh bagi kita mudarat, hantu, jin dan jembalang tak boleh bagi mudharat, kerana yg sebenarnya boleh bagi mudharat ialah Allah.

Kalimah Laailaha ilalllah ini begitu penting untuk ada dalam hatui setiap manusia. Kerana hanya mereka yang mati dalam keadaan iman yang benar sahaja akan masuk Syurga. Tak kira iman yang benar itu ada pada ulama, umara, orang awam, pencuri dan penzina, mereka tetap akan memasuki syurga kerana adanya iman yang sebenar dalam hati mereka. Mereka yang berdosa akan dibakar didalam Neraka beratus ribu dan juta tahun sehingga berkali rentung dan kembali asal serta rentung kembali, tetapi hasil wujudnya keimanan yg sebenar kepada Allah dalam diri mereka, maka mereka akan tetap ke Syurga juga.

Syirik itu ada tiga :
1. Syirik besar iaitu menyembah atau meminta secara batinnya bukan kepada Allah melainkan pada suatu yg lain. Syirik ini tidak akan diampunkan Allah

2. Syirik kecil ialah syirik dalam ibadah iaitu riya’. Diakhirat segala amal dilakukan kerana riya, Tuhan akan minta dia mencari orang dia riyakkan untuk diminta pembalasan

3. Syirik tersembunyi di mana meyakini makhluk memberi manfaat dan mudarat seperti yakin ada duit semua jalan, hidup senang dengan harta dan agama dapat berjalan hanya dengan kuasa. Syirik ini cukup dibimbangi Rasullullah kerana diibaratkan seperti semut hitam diatas batu hitam pada waktu malam yang gelap gelita.

 Abu Dzar meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda yang maksudnya :
” Tiada seorang hamba yg mengucapkan kalimah LA ILAHA ILLALLAH kemudian dia mati dlm keadaan beriman kecuali dimasukkan dia kedlm Syurga. Aku bertanya : Walaupun dia berzina dan mencuri? Baginda menjawab: Walaupun dia berzina dan mencuri. Aku bertanya lg :Walaupun dia berzina dan mencuri? Baginda menjawab lagi :Walaupun dia berzina dan mencuri. Aku mendesak lagi : Walaupun dia berzina dan mencuri? Baginda menjawab : Walaupun dia berzina dan mencuri. ?( ‘Ala Zakmi – Wahai Abu Zar dia pasti akan memasuki Syurga)  
  (Hadis Riwayat Bukhari)
Iman begitu adalah perkara berharga yang ada pada seluruh seluruh orang Islam. Dan pada setiap perkara yang beharga itu adalah yang ingin mendapatkannya. Dan mereka yang ingin mendapatkannya ini terdiri daripada para syaitan dan golongan kafir serta munafik yang begitu dengki pada iman yang ada di hati seluruh umat Islam. Justeru, sebagai pemilik barang beharga ini, kita tak boleh membiarkan orang atau benda lain merampasnya kerana dengan ketiadaannya beerti kita tiada pasport ke syurga dan akan berada selama-lamanya dalam neraka.
Supaya iman yang sebenar dapat wujud dan kekal dalam hati kita, kita perlulah sentiasa mendakwahkan kalimah ini kepada setiap manusia. Dakwah manusia kepada Allah. Hari-hari mahu beritahu orang terdekat dan orang-orang yg kita jumpa bahawa Tiada Tuhan melainkan Allah, tiada yg berkuasa melainkan Allah, Allah Maha Kuasa, makhluk langsung tak ada kuasa, tiada menghidup, mematikan, memberi manfaat, mudharat, memberi ilmu, memberi kesenganan, memberi harta dan memberi pangkat kecuali Allah.
Kedua kita perlu belajar tentang iman yang sebenar meliputi rukun, hakikat dan pembatalannya, belajar dari guru mursyid terpilih yang dipercayai. Agar kita mendapat panduan tentang jalan yang benar dan haq.
Ketiga, kita perlu melaksanakan amal-amal soleh, kerana iman itu bukan hanya kepercayaan yg ada di dalam hati dan pada zahir percakapan, tetapi perlu dibuktikan dengan amal-amal yang benar dan sunnah.
Kita perlu do'a lagi dan lagi kepada Allah s.w.t. agar diberikan kita dikurniakan iman yang sempurna dan ikhlas serta jauh dari syirik

(Di ambil daripada web site Zikir Bersulam Cinta)

No comments: