Monday, October 10, 2011

Tafsir Surah Ar Ra'd ayat 11

السَّلاَمُ عَلَيْكُم
سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad  SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Firman Allah SWT :

لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ (11)
Maksudnya : "Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak merobah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merobah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia." (Surah Ar-Ra'd ayat 11)

 Tafsirannya :

Allah SWT. menugaskan kepada beberapa malaikat untuk selalu mengikuti manusia secara bergiliran, di muka dan di belakangnya. Mereka menjaganya atas perintah Allah. Ada malaikat yang menjaganya di malam hari, dan ada yang di siang hari, menjaga dari berbagai bahaya dan kemudaratan, dan ada pula malaikat yang mencatat semua amal perbuatan manusia, yang baik atau yang buruk. Dua malaikat di sebelah kanan dan di sebelah kiri yang mencatat amal perbuatan manusia. Yang sebelah kanan mencatat segala kebaikannya, dan yang sebelah kiri mencatat amal keburukannya, dan dua malaikat lain lagi yang satu di depan dan yang satu lagi di belakangnya. Maka setiap orang ada malaikatnya empat pada siang hari dan empat pada malam hari yang datangnya secara bergiliran, sebagaimana diterangkan dalam hadis yang sahih:

يتعاقبون فيكم ملائكة بالليل وملائكة بالنهار ويجتمعون في صلاة الصبح وصلاة العصر فيصعد إليه الذين باتوا فيكم فيسألهم وهو أعلم بكم. كيف تركتم عبادي؟ فيقولون أتيناهم وهم يصلون وتركناهم وهم يصلون
(رواه البخاري)
Maksudnya : "Ada beberapa malaikat yang menjaga kamu secara bergiliran di malam hari dan di siang hari. Mereka bertemu (untuk mengadakan serah terima) pada waktu solat subuh dan solat asar, lalu naiklah malaikat-malaikat yang menjaga di malam hari kepada Allah Taala. Dia bertanya sedangkan Ia sudah mengetahui apa yang akan ditanyakannya itu: 'Bagaimana keadaan hamba-hamba-Ku ketika kamu meninggalkan mereka (di dunia)?' Malaikat menjawab: 'Kami datang kepada mereka padahal mereka sedang solat dan kami meninggalkan mereka dan mereka pun sedang solat pula'."
(Hadis Riwayat Bukhari)

Apabila manusia mengetahui bahawa di sampingnya ada malaikat-malaikat yang mencatat semua amal perbuatannya, maka patutlah dia selalu menjaga diri dari perbuatan maksiat kerana khawatir akan dilihat oleh malaikat-malaikat itu seperti kekhawatirannya perbuatan itu dilihat oleh orang yang disegani. 

Malaikat-malaikat itu menjaga manusia atas perintah Allah SWT, dengan izin Allah SWT dan pemeliharaan-Nya yang sempurna. Sebagaimana dalam alam kebendaan ada hubungan erat antara sebab dan musabab sesuai dengan hikmahnya, seperti adanya pelupuk mata melindunginya dari kemasukan benda yang merusaknya, maka demikian pula dalam alam kerohanian Allah SWT telah menugaskan beberapa malaikat untuk menjaga manusia dari berbagai kemudaratan. 

Perbuatan Tuhan selalu tidak luput dari hikmah dan kemaslahatan. Demikian pula Allah SWT. telah menugaskan malaikat-malaikat untuk mencatat amal perbuatan manusia. Kita tidak tahu bagaimana cara mencatatnya, kita mengetahui bahawa sesungguhnya Allah SWT sendiri cukup untuk mengetahuinya. Mengapa Dia masih menugaskan malaikat untuk mencatatnya. Mungkin di dalamnya terkandung hikmah ialah supaya manusia lebih tunduk dan akan menerima pahala atau azab yang akan diterimanya nanti di akhirat, kerana telah pula disaksikan dan dicatat oleh para malaikat itu, menjaga manusia atas perintah dan izin Allah SWT, tetapi bilamana ada kepastian Allah SWT yang tidak dapat ditolaknya, mereka membiarkan kepastian Allah SWT itu menimpa pula kepada manusia yang dijaganya.

Saidina Ali bin Abu Talib k.wj. menerangkan pula bahawa tidak ada seorang hamba pun melainkan ada malaikat yang menjaganya daripada kejatuhan tembok, atau jatuh ke dalam sungai, atau dimakan binatang buas, tenggelam atau terbakar akan tetapi bilamana datang kepastian dari Allah SWT. mereka membiarkan manusia itu ditimpa oleh kepastian itu". 

Abu Bakar berkata: "Jika manusia melihat seseorang yang zalim dan tidak bertindak terhadapnya, maka mungkin sekali Allah akan menurunkan azab yang mengenai mereka semuanya." Keterangan beliau ini diperkuat dengan firman Allah:

وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً

Maksudnyanya: "Dan peliharalah dirimu daripada seksaan yang tidak khusus menimpa kepada orang-orang yang zalim saja di antara kamu."
(Surah Al-Anfal ayat 25)

Ibnu Khaldun dalam Mukadimahnya telah mencantumkan sebuah bab dengan judul "Kezaliman dapat menghancurkan kemakmuran". Beliau mengemukakan beberapa contoh dalam sejarah sebelum Islam dan sesudahnya bahawa kezaliman itu menghancurkan singgasana umat Islam, telah merendahkan derajatnya, telah menjadi penindasan dari semua bangsa yang ada di sekelilingnya. Demikian pula umat Islam yang pernah dikuasai beberapa abad lamanya di bawah penjajahan orang barat yang semuanya terjadi atas kebenaran Allah SWT seperti firman-Nya :

أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ

Maksudnya: "Bahwasanya bumi ini dipusakai hamba-hamba-Ku yang soleh".
(Surah Al-Anbiya' ayat 105)

"Sesungguhnya Allah tidak merobah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merobah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri."
 
Dalam tafsir Fi Zilalil Quran Asy-Syahid Sayyid Qutb rahimahullah berkata :
"Allah SWT tidak mengubah sesuatu kemuliaan atau sesuatu kehinaan melainkan apabila manusia itu sendiri mengubahkan perasaan mereka, amalan-amalan mereka dan realiti hidup mereka dan ketika itulah Allah SWT akan mengubahkan keadaan mereka mengikut perubahan yang berlaku kepada keadaan jiwa dan amalan-amalan mereka. Walaupun Allah SWT mengetahui apa yang akan berlaku kepada mereka sebelum ia berlaku, tetapi segala apa yang berlaku ke atas mereka adalah mengikut keadaan dan realiti yang terbit dari mereka, iaitu ia berlaku selepas masa perubahan itu dibandingkan kepada manusia.

Itulah suatu hakikat yang meletakkan tanggungjawab yang berat ke atas manusia. Kehendak dan undang-undang Allah SWT telah menetapkan bahawa masy'ah (ketentuan) Allah SWT terhadap manusia adalah bergantung kepada tindakan mereka sendiri, dan undang-undang Allah SWT akan berlaku kepada mereka mengikut bagaimana cara mereka melayani undang-undang ini dan tindak tanduk mereka. Nas ini cukup terang dan jelas mengenai hakikat ini dan tidak dapat ditakwilkan lagi. Di samping tanggungjawab yang berat itu, nas ini juga merupakan bukti penghormatan Allah SWT kepada manusia, dimana masyi'ah (ketentuan) Nya telah menetapkan bahawa amalan dan tindakan mereka merupakan alat penguatkuasaan masyiah (ketentuan) Allah SWT terhadapnya."

Apabila Allah SWT menghendaki keburukan kepada suatu kaum dengan penyakit, kemiskinan atau bermacam-macam cubaan yang lain sebagai akibat dari perbuatan buruk yang mereka kerjakan sendiri, maka tak ada seorang pun yang dapat menolaknya dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Allah Taala sendiri. Semua berhala-berhala yang disembah selain Allah, sedikit pun tak ada menarik kemanfaatan dan menolak kemudaratan bagi dirinya sendiri apalagi untuk orang lain.

Sahabat yang dimuliakan,

Dalam tafsir Jalalain menjelaskan  :
"(Baginya) manusia (ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran) para malaikat yang bertugas mengawasinya (di muka) di hadapannya (dan di belakangnya) dari belakangnya (mereka menjaganya atas perintah Allah) berdasarkan perintah Allah, dari gangguan jin dan makhluk-makhluk yang lainnya. (Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum) maksudnya Dia tidak mencabut dari mereka nikmat-Nya (sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri) dari keadaan yang baik dengan melakukan perbuatan derhaka. (Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap suatu kaum) yakni menimpakan azab (maka tak ada yang dapat menolaknya) dari seksaan-seksaan tersebut dan pula dari hal-hal lainnya yang telah dipastikan-Nya (dan sekali-kali tak ada bagi mereka) bagi orang-orang yang telah dikehendaki keburukan oleh Allah (selain Dia) selain Allah sendiri (seorang penolong pun) yang dapat mencegah datangnya azab Allah terhadap mereka. Huruf min di sini adalah zaidah."

Sahabat yang dimuliakan,
Marilah sama-sama kita hayati tafsiran ayat di atas untuk kita merubah apa yang ada pada diri kita sendiri. Kita perlu merubah dalaman kita terlebih dahulu sebelum kita merubah luaran kita iaitu fikiran , hati, jiwa dan emosi . Kita ubah fikiran kita dengan meningkatkan ilmu Islam dan ilmu yang bermanfaat, kita ubah hati kita dengan meningkatkan iman, akidah , takwa dan meningkatkan hubungan hati kita kepada Allah SWT dengan menjalani proses tarbiah imaniah. Kita baiki jiwa dan emosi kita dengan kita bermujahadah melawan hawa nafsu . Bila fikiran, hati, jiwa dan emosi kita telah ada perubahan maka perubahan berbentuk perbuatan dan amalan  akan menampakkan perubahannya. Rajin bekerja dan berusaha, rajin berdakwah dan berjihad dan rajin beribadah dan beramal soleh semuanya lahir daripada dalaman kita yang telah berubah. Semua ikhtiar, perubahan dan usha-usaha yang kita lakukan  adalah bersesuaian dengan fitrah dan kehendak Allah SWT.

1 comment:

zm.azami said...

asalam mohon share