Monday, December 12, 2011

Jauhi Permusuhan dan Perbalahan Sesama Muslim Dan Kembalilah Kepada Al-Quran dan As-Sunnah Rasulullah SAW

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Allah SWT mengajak semua umat Islam agar kembali kepada kepada Kitabullah (al-Quran) dan sunnah Nabi-Nya jika terdapat perselisihan pendapat di dalam sesuatu urusan kehidupan.

Firman Allah SWT maksudnya : "Kemudian jika kamu berselisih tentang sesuatu, maka kembali- kanlah ia kepada Allah (Al-Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibat- nya."(Surah an-Nisaa' ayat 59)

Golongan yang selamat ialah golongan yang setia mengikuti manhaj Rasulullah SAW dalam hidupnya, serta manhaj para sahabat sesudahnya. Iaitu Al-Quranul Karim yang diturunkan Allah kepada Rasul-Nya, yang baginda Nabi SAW  jelaskan kepada para sahabatnya dalam hadis-hadis sahih. Baginda memerintahkan umat Islam agar berpegang teguh kepada keduanya:

Sabda Nabi SAW naksudnya : "Aku tinggalkan padamu dua perkara yang kalian tidak akan tersesat apabila (berpegang teguh) kepada keduanya, iaitu Kitabullah dan Sunnahku. Tidak akan bercerai-berai sehingga kedua-nya menghantarku ke telaga (syurga)."
(Di sahihkan oleh Al-Albani dalam kitab Shahihul Jami')

Allah SWT berfirman maksudnya : "Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim dalam perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa keberatan dalam hati mereka terhadap putusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya." (Surah an-Nisaa' ayat 65)

Sahabat yang dimuliakan,
Para pendakwah Islam khususnya dan umat Islam umumnya sekarang ini samaada di alam siber (internet) maupun di alam nyata amat suku berbalah, kecam mengecam, hina menghina dan merendahkan golongan lain.

Masing-masing ingin menegakkan kebenarannya dengan berbagai-bagai dalil , alasan dan hujjah. Mereka mengatakan merekalah yang benar, merekalah yang mengikut uslub Rasulullah, masing-masing memetik ayat-ayat al-Quran, hadis, qiyas, pendapat sahabat, pendapat ulama, pendapat pemimpin mereka dan lojik akal.

Masing-masing menyalahkan orang lain dan mengatakan golongan lain tidak ikut sunnah dan menyeleweng, bidaah dalalah dan sebagainya. Mereka sudah menjadi buta mata hati dan menganggap golongan yang tidak sependapat dengan mereka seperti musuh sehingga timbul maki hamun, tuduh menuduh, menganggap orang lain sesat dan masuk neraka dan sebagainya. Mereka taksub dengan pendapat sendiri dan melecehkan orang lain.

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Lelaki yang paling dibenci Allah ialah lelaki yang suka perbantahan dan permusuhan".

Mereka berseronok dengan perbalahan tersebut dan rasa ujub dan berbangga jika dapat mematahkan hujjah orang lain, kemudian mendapat sokongan dan komen para penyokong masing-masing.

Mari kita menilai satu persatu adakah mereka ini semuanya berada diatas jalan yang benar? atau mereka sudah tersasar mengikut hawa nafsu amarah dan terpengaruh dengan godaan syaitan?

Jika mereka mendakwa mereka mengikut al-Quran dan as-sunnah , tetapi jika dilihat cara perdebatan dan perbalahan yang mereka lakukan cukup jelas mereka semua telah terkeluar daripada petunjuk Allah SWT dan sunnah Rasulullah SAW. Terkeluar daripada roh ukhwah Islamiah. Mereka telah memutuskan silaturahim, timbulkan fitnah memfitnah, maki hamun, tuduh menuduh, mengumpat, menghina, mendedahkan aib orang lain, menggunakan pendekatan kasar dan keras (tidak berhikmah) dan tidak berakhlak dengan akhlak Islam.

Masing-masing mengunakan strategi mencederakan hati sesama muslim dan membuka keaiban sesama muslim.Ini antara faktor besar perpecahan masyarakat Islam di negara ini berlaku. Apabila mereka bercakaran sesama muslim ini petanda telah sampai bala daripada Allah SWT berpunca kerana mereka lari daripada petunjuk Allah SWT.

Ash-Syahid Hassan al-Banna pernah berkata untuk menenangkan keadaan perbalahan dan permusuhan dikalangan pendakwah Islam, dengan kata-kata hikmatnya, "Kita berkerjasama di dalam perkara-perkara yang dipersetujui bersama dan bermaaf-maafan dalam perkara yang diperselisihkan, selagi yang diperselisihkan itu tidak menyentuh masaalah prinsip."

Maksudnya disini jika terang-terang satu golongan yang telah disahkan terkeluar daripada ajaran Islam dan iktikad Ahli sunnah waljamaah seperti ajaran syiah yang menghalalkan nikah mut'ah, menghina dan menolak khalifah ar-Rasyidin pertama, kedua dan ketiga dan para sahabat besar yang lain , menolak hadis-hadis daripada Aisyah r.ha dan Abu Hurairah r.a dan menganggap para Imam mereka maksum.

Kita tidak boleh bertolak ansur dengan golongan ajaran sesat yang telah difatwakan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan seperti  Ajaran Ahmad Qadiani , golongan anti hadis  dan lain-lain ajaran sesat.

Kita tidak boleh berkomromi jika dasar perjuangan ashobiyyah (suku kaum) yang membantu kaumnya walaupun melakukan kezaliman (tidak mendaulatkan hukum hudud dan hukum-hukum Allah SWT) dan menolak Manhaj Dakwah Islam daripada sunah Nabi SAW. iaitu mendaulatkan hukum-hukum Allah SWT.

Seorang lelaki (ayah perempuan yang meriwayatkan hadis) bertanya: Wahai Rasulullah, adakah dianggap ashobiyyah, puak orang yang sayang kepada kaum bangsanya? Jawab Baginda SAW.: "Tidak, tetapi ashobiyyah ialah apabila seorang itu menolong bangsanya kepada kezaliman." (Hadis riwayat Abu Daud, Ibn Majah dan sebagainya) Imam Al-Munawi ketika mensyarahkan perkataan Ashobiyyah lalu berkata: “Iaitu membantu kezaliman…” (rujuk Aun Al-Ma’bud).

Maksud kezaliman adalah meletakkan sesuatu bukan ditempatnya, jika perjuangan sesuatu bangsa bukan untuk menegakkan kalimah Allah (hukum-hukum Allah) dikira perjuangan ashobiyyah.

Kita juga kena berhati-hati dengan golongan yang suka mengkafirkan orang Islam lain yang tidak setuju dengan fatwa kumpulan mereka dan menonjolkan Islam berbentuk keganasan dan pertumpahan darah. Islam perlu ditegakkan berpandukan dakwah dan tarbiah dan hikmah. Kita tidak mahu peristiwa pertumpahan darah yang berlaku dinegara Islam Timur Tengah berulang dinegara kita kerana masaalah khilafiah dan furuk.

Sekiranya perbezaan itu melibatkan perkara cabang dan ranting, amalan harian hukum sunat, harus dan makruh dan menyentuh masaalah ijtihad dalam bab feqah atau pun ijtihad dalam isu semasa untuk terlibat dalam pilihanraya demokrasi atau tidak perkara ini tidak perlu diperselisihkan dan dipergaduhkan. Jangan sekali-kali menuduh golangan yang tidak sependapat dengan kita sesat dan menyeleweng. Pendapat manusia biasa (ketua) bukan maksum ada masa boleh diterima dan ada masa boleh ditolak. Perlulah berlapang dada sesama saudara muslim. Ini adalah masaalah strategi bukan prinsip.

Lihatlah beberapa hadis Nabi SAW  yang melarang pertengkaran (dalam bentuk tulisan), perbalahan dan saling kecam mengecam dan hina menghina.

1. Menyebarkan fitnah.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Membuat fitnah adalah salah satu dosa besar yang amat dibenci oleh Allah SWT. Sekiranya seseorang mempunyai aib sekalipun Islam melarang aib tersebut di dedahkan dan disebarkan, apatah lagi seseorang itu tidak ada aib sedangkan dia dituduh dengan sesuatu aib.

2. Memutuskan silaturahim.

"Dari Al-Zuhri bahawa Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : "Tidak akan masuk syurga bagi yang memutuskan silaturahim".
(Hadis Riwayat Muslim)

Nabi SAW bersabda maksudnya : “Tidak ada dosa yang lebih layak dipercepat hukumannya di dunia, dan apa yang dipersiapkan Allah baginya di akhirat daripada tindakan kezaliman dan memutuskan hubungan silaturrahim”. (Hadis Riwayat Ibnu Majah dan Tarmizi)

"Sesungguhnya lelaki yang paling dibenci Allah ialah yang paling gigih dalam permusuhan." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

Dari Abi Hurairah r.a, dari Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam baginda bersabda : "Seorang muslim adalah seorang yang apabila orang lain terselamat daripada lidahnya dan tangannya dan seorang mukmin adalah seorang yang apabila orang lain berasa aman daripadanya terhadap jiwa dan harta benda mereka". (Hadis Riwayat an-Nasaie)

3. Menyakiti hati orang Islam.

Dalam hadis Nabi yang diriwayatkan dari Ibnu Umar ia berkata: Rasulullah SAW pernah naik mimbar kemudian menyeru dengan suara yang keras:
"Hai semua orang yang telah menyatakan beriman dengan lidahnya tetapi iman itu belum sampai ke dalam hatinya! Janganlah kamu menyakiti orang-orang Islam dan jangan kamu menyelidiki cacat-cacat mereka. Sebab barangsiapa menyelidiki cacat saudara muslim, maka Allah pun akan menyelidiki cacatnya sendiri; dan barangsiapa yang oleh Allah diselidiki cacatnya, maka Ia akan nampakkan kehidupan dalam perjalanan yang jauh." (Hadis Riwayat Tarmizi dan Ibnu Majah)

4. Menghina orang Islam.

Sabda Nabi SAW maksudnya : “Seorang muslim itu saudara muslim yang lain. Dia tidak akan mengkhianatinya, mendustainya dan menghinanya. Setiap muslim haram (mencemar) maruah, harta dan darah muslim yang lain. Takwa itu di sini (hati). Cukuplah untuk dianggap seseorang melakukan kejahatan dengan dia menghina saudara muslimnya. (Hadis Riwayat al-Tirmizi, kata hadis ini hasan. Kata al-Sakhawi: Ianya hasan sahih)

5. Mengadu domba.

Sabda Rasulullah SAW maksudnya : "Tidak masuk syurga orang-orang yang suka mengadu domba." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

6. Suka maki hamun .

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Wahai Ali ! Janganlah engkau mencaci-maki orang Islam atau mencaci-maki binatang kerana cacian itu akan kembali dirimu sendiri.

Wahai Ali ! Kuasailah lisanmu dan biasakanlah dia mengucapkan yang baik, kerana tidak ada yang lebih berbahaya bagi manusia pada hari kiamat yang melebihi ketajaman lisannya.

Wahai Ali ! Jauhilah tukang caci-maki kerana ia suka membuka aib orang dan ia tidak akan masuk syurga."

Dari Abu Hurairah ra katanya Rasulullah SAW bersabda: “Apabila seseorang berkata, ‘Celakalah mereka!’ maka orang itulah yang paling celaka.” (Hadis Riwayat Muslim no. 2251)

7. Menuduh kafir, sesat atau bidaah dalalah.

Dari Abu Zar ra, ia mendengar Nabi SAW bersabda, “Seorang lelaki yang menuduh lelaki lain jahat, atau menuduhnya kafir, maka tuduhan itu berbalik kepadanya, jika orang yang dituduhkannya itu tidak seperti itu.”  (Hadis Riwayat Bukhari no. 1709)

Berhati-hatilah jika kalian cuba menuduh pihak lain sesat atau kafir sekiranya golongan yang dituduh tidak sesat disisi Allah maka kesesatan dan kekafiran itu jatuh kepada golongan yang menuduh tadi.

8. Meninggalkan pertengkaran dan perbalahan.

Hadis daripada Abdu Daud, Tarmidzi, Ibnu Majah, dan Baihaqi, "Barangsiapa meninggalkan pertengkaran, padahal dia salah, maka akan dibangunkan untuknya rumah di sekitar syurga. Dan barangsiapa meninggalkan pertengkaran, padahal dia benar, maka akan dibangun untuknya rumah di lantai tengah syurga. Sedang barangsiapa yang membaguskan akhlaknya, akan dibangun baginya rumah di tingkat paling atas syurga."

Nabi SAW tidak pernah mengajar umatnya untuk meletakkan emosi mengatasi iman dan fikiran kita dan akhirnya memandu perbuatan kita. Kita diajar untuk menjadikan iman menguasai fikiran dan fikiran itu menguasai perbuatan kita. Meletakkan emosi dan amarah hanya mengakibatkan wujudnya ketidak rasionalan dalam pendapat dan tindakan kita.

Firman Allah SWT maksudnya :  "Wahai orang yang beriman .Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka;dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain,(kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah sesetengah kamu menyatakan ke’aiban sesetengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik,)maka amatlah buruknya sebutan nama fasik(kepada seseorang) sesudah ia beriman,Dan(ingatlah) sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang yang zalim."
(Surah al-Hujurat ayat 11)

"Wahai orang yang beriman! Janganlah kebanyakan daripada sangkaan(supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah sesetengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat)sudah tentu kamu jijik kepadanya. (patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah;sesungguhnya Allah Penerima taubat,lagi Maha Mengasihani."(Surah al-Hujurat ayat 12)

Sahabat yang dimuliakan,
Sifat berlapang dada dan rasa cinta sesama saudara muslim adalah wajib dan berdosa besar jika kita cuba memecah belahkan persatuan umat Islam. Jika kita yakin dengan sesuatu amalan itu sunah dan ada dalilnya maka kita beramallah kerana golongan yang lain akan beramal pula dengan dalil yang lain.

Berdoa beramai-ramai selepas solat, membaca qunut diwaktu solat subuh, mengamalkan hadis dhaif untuk fadilat amal, batal wuduk jika bersentuhan dengan isteri , semua hukum hakam bab feqah ini telah lumat dibahaskan dan dibincangkan oleh ulama-ulama mazhab terdahulu dalam ahli sunnah wal jamaah. Janganlah kita menghina ulama-ulama mazhab yang ada dengan membuat tuduhan yang melampau batas kerana menghormati ulama ada sifat orang mukmin, dan berbangga dengan pendapat sendiri adalah sifat ujub, sombong, ego, bongkak dan takbur. Sifat-sifat ini amat dibenci oleh Allah SWT.

Apalagi jika ia merenungi sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :”Sesungguhnya seluruh orang yang sombong akan dikumpulkan pada hari kiamat bagaikan semut yang diinjak-injak manusia.”

Ada seseorang yang bertanya: “Wahai Rasulullah, bukankah seseorang itu ingin agar baju yang dikenakannya bagus, sandal yang dipakainya juga bagus?”

Rasulullah SAW menjawab: “Sesungguhnya Allah itu Maha Indah, dan menyukai keindahan, hakikat sombong itu ialah menolak kebenaran dan merendahkan orang lain.” (Hadis Riwayat Muslim dari Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu ‘anhu)

Jelaslah arahan Allah SWT jika kalian berbantah-bantah maka kembalilah kepada Allah (al-Quran) dan Rasul-Nya (as-sunah). Permusuhan dan bercakaran sesama muslim sebenarnya akan melemahkan kekuatan persatuan sesama umat Islam dan amat mudah musuh-musuh utama orang Islam iaitu Yahudi dan Nasrani akan menguasai kita.

Kenapa saudara kita di Palestin mudah diganyang dan dibunuh oleh Yahudi laknatullah? Sedangkan disekeliling negara Palestin adalah negara umat Islam? Ini adalah kerana perpecahan dan permusuhan sesama negara umat Islam dan OIC tidak berfungsi dan hanya melihat dan memantau sahaja!

Sahabat yang dikasihi,
Saya menyeru kalian semua dan diri saya sendiri, bertakwalah dengan sebenar-benar takwa kepada-Nya dan ingatlah segala pendengaran, penglihatan, tulisan, perbahasan, pendapat dan niat-niat kalian semuanya akan dihisab dan di hitung di hari akhirat nanti. Jika kalian melakukan amalan ini semata-mata kerana Allah SWT bukan kerana riak, ujub, sombong dan bukan minta dipuji dan disanjung maka kalian telah melakukan amal soleh yang akan diberi ganjaran yang besar. Tetapi jika kalian melakukan amalan ini bukan kerana Allah SWT, rasa bangga dengan pendapat sendiri dan supaya digelar ulama yang berilmu maka perhatikanlah hadis daripada Muaz bin Jabal yang mana malaikat penjaga langit akan menolak amalan-amalan kalian walaupun mungkin kalian berada diatas kebenaran iaitu :

"Pertama : Suka mengumpat dan memfitnah

Kedua : Amalannya bertujuan untuk  mendapat keuntungan dunia dan juga suka membesarkan dirinya dikhalayak ramai.

Ketiga : Bersikap takbur

Keempat : Merasai ujub

Kelima : Hasad dengki

Keenam : Tidak ada belas kasihan

Ketujuh  : Riak

Seterusnya amalan yang baik dapat melepasi daripada langit pertama hingga ketujuh tetapi apabila dibawa kehadapan Allah SWT maka amalan tersebut ditolak kerana tidak ikhlas semata-mata kerana Allah SWT, beramal dengan tujuan mengharapkan pujian dan sanjungan manusia."

Marilah kita banyakkan beristighfar kepada Allah SWT di atas dosa-dosa kita yang telah lalu dan hulurkanlah tangan persahabatan untuk bermaaf-maafan sesama saudara muslim, bersama-sama dalam perkara yang dipersetujui bersama dan bermaaf-maafan di dalam perkara kecil yang diperselisihkan selagi ianya bukan masaalh akidah dan syariah semata-mata mencari keredaan Allah SWT.






No comments: