Thursday, August 13, 2009

Tanda-tanda Hati di Sayangi Allah SWT


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
 
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Kehidupan yang kita tempuhi pada saat ini merupakan kurniaan Allah SWT. yang berharga dan amat tinggi nilainya. Sejajar itu sebagai seorang mukmin hendaklah kita sentiasa kembali mentaati perintah Allah SWT., mematuhi suruhan-Nya, menjauhi larangan-Nya, menyerahkan walak hanya kepada-Nya dan jadikan Agama-Nya sebagai satu-satunya cara hidup yang syamil dan kamil. Bagi memenuhi tuntutan ini, maka hati mestilah diambil berat, dijaga, dikawal, dibentuk, diproses dan dididik sebaik-baiknya.

Hati merupakan bekas yang bersedia menerima apa saja sama ada petunjuk atau kesesatan, fujur atau takwa. Maka ia mestilah terlebih dahulu agar ia menjadi sihat dan mulia dengan Islam. Hati yang rabbani akan setiap masa dan ketika berhubung dengan Allah SWT dan mematuhi titah perintah-Nya. Diantara tanda yang memperlihatkan dan menunjukkan hidupnya hati ialah sentiasa mengingati Allah SWT.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :
"Di dalam jasad itu ada seketul daging, apabila rosak, maka rosaklah badan seluruhnya dan apabila sihat maka sihatlah badan seluruhnya, dia ialah hati." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Untuk melihat dan mengetahui sejauh mana keras atau lembut, kontang atau subur, mati atau hidup hati kita, terdapat beberapa tanda yang menjadi bukti. Antara tanda-tandanya ialah :

1.Sentiasa mengingati Allah SWT dan Zikrullah.

Dalam ertikata yang luas seperti membaca al-Quran, zikir waktu pagi dan petang dan menunaikan ibadah khusus yang lain.

2.Kuat berpegang kepada Deen Islam.

Menyampaikan kebenaran didalam apa suasana dan ketika. Untuk mendapat pegangan yang kuat perlu kepada proses yang betul. Pegangaan yang kuat sebenarnya merupakan hasil yang lahir dari Iman yang betul.

"Hati laksana bekas yang paling disukai Allah SWT. Ia perlu diproses hingga menjadi lembut, bersih, kuat pegangan terhadap Deen Allah dan lembut terhadap saudara-saudaranya."

3.Menjauhkan diri daripada perkara yang sia-sia.

Pemilik hati yang takut kepada Allah SWT akan menjauhi larangan-Nya dan mentaati segala perintah-Nya.

4.Bersih dari hasad dengki, marah dan menipu.

Ditanya Nabi SAW  yang bermaksud , " Wahai Rasulullah SAW siapakah sebaik-baik manusia?"

Jawab baginda, " Setiap orang yang beriman."

Ditanya apakah itu?

Jawab baginda, "Yang bertakwa, tidak ada penipuan, melampau dan hasad."

5.Tenang dan lapang hati berada di atas sistem Allah SWT.

Hati akan merasa reda, puas dan izzah (mulia) dengan sistem Allah SWT. sepanjang hayat.

Sahabat yang dimuliakan,
Oleh itu marilah sama-sama kita bersihkan dan proses hati kita supaya tanda-tanda tersebut diatas dapat kita miliki, semoga Allah SWT campakkan cahaya iman dalam hati kita hingga hati kita menjadi luas, lapang dan tenang.

"Sesungguhnya setiap sesuatu itu ada pembersihnya, pembersih hati ialah zikrullah. Tidak boleh menyelamatkan seseorang itu azab Allah melainkan zikrullah."

No comments: