Friday, June 18, 2010

Sifat Dermawan Dekat Dengan Allah

Sahabat yang dimuliakan,
Seorang ulama salaf, Ibnu Amir telah membeli sebuah rumah berharga 90,000 dirham. Suatu malam ketika meninjau sekitar kediaman yang baru dibelinya itu, dia terdengar tangisan orang-orang yang tinggal tidak jauh dari situ. Ibnu Amir bertanya lalu diberitahu bahawa orang-orang itu sedih dan menangisi rumah baru yang dijual mereka.

Tahulah dia bahawa mereka merupakan penghuni asal rumah berkenaan. Ibnu Amir lantas mengarahkan pembantunya agar menyampaikan pesanan kepada penghuni itu bahawa wang yang telah diberikan dan rumah yang telah dibeli itu akan dihadiahkan semula kepada penghuni asal berkenaan.

Sifat dermawan yang dimiliki Ibnu Amir tidak mungkin dapat dicontohi oleh kita hari ini. Sifat dermawan yang di tunjukkan ini perlulah kita contohi untuk mendapat keredhaan Allah s.w.t.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :
'Sesungguhnya orang yang dermawan itu dekat dengan Allah, dekat pula dengan manusia dan dekat dengan Syurga, jauh dari Neraka. Sesungguhnya orang yang kikir (kedekut) itu jauh dari Allah, jauh pula dari manusia dan jauh dari Syurga tetapi dekat dengan Neraka. Seseorang yang bodoh tetapi dermawan itu lebih dicintai Allah daripada seorang alim yang pandai tetapi kikir. Penyakit yang paling parah adalah kikir.'
(Hadis Riwayat Tarmizi dan Dar al-Quthni)

Rasulullah juga bersabda yang bermaksud,
'Setiap amal kebaikan itu adalah sedekah dan sesiapa yang menunjukkan kepada jalan kebaikan itu sama halnya dengan orang yang melakukannya (dalam nilai pahalanya). Allah suka sekali pada sesiapa yang memberikan pertolongan kepada orang yang sedang dalam kesengsaraan.'
(Hadis Riwayat Dar al-Quthni dan Abu Ya'la)

Allah berfirman maksudnya. "Sekali-kali janganlah orang-orang yang bakhil dengan harta yang Allah berikan kepada mereka dari karunia-Nya menyangka, bahwa kebakhilan itu baik bagi mereka. Sebenarnya kebakhilan itu adalah buruk bagi mereka. Harta yang mereka bakhilkan itu akan dikalungkan kelak di lehernya di hari kiamat. Dan kepunyaan Allah-lah segala warisan(yang ada) di langit dan di bumi. Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan."
(Surah Ali Imran: 180)

Sahabat yang dirahmati Allah,
Jadikanlah diri kita bersifat pemurah, ringan tangan untuk menghulurkan bantuan kepada sesiapa saja yang memerlukan bantuan. Tangan yang di atas lebih baik daripada tangan di bawah. Kata-kata ini begitu sinonim dengan sifat dermawan seseorang itu. Sifat pemurah ialah sifat yang berada di tengah-tengah antara bakhil dan boros.

Terdapat beberapa petua yang boleh diamalkan supaya kita menjadi seorang yang pemurah :

* Pelbagaikan sedekah, bukan hanya harta kebendaan dan kewangan semata-mata.

* Pilihlah individu yang boleh dicontohi seperti para sahabat pada zaman Rasulullah yang terkenal seorang dermawan, sama ada kaya atau miskin.

* Letakkan sasaran sedekah, kemudian cubalah capai sasaran tersebut.

* Hayati apa yang kita rasa dan alami selepas bersedekah. Adakah kita risau, gundah atau gembira?

* Perhatikan keadaan penerima sedekah. Adakah mereka senang dan gembira menerimanya?

* Rasa syukur terhadap nikmat kekayaan perlu dizahirkan dengan memberi dan juga dibuktikan menjadi seorang yang dermawan.

* Tanamkan dalam diri sikap berlumba-lumba dengan Muslim yang lebih cemerlang dalam bersedekah.

* Untuk mendapat kebahagiaan di akhirat, kita perlu menabung, yakni yakin dengan melazimi diri memberi sedekah.

Sahabat yang dihormati,
Jangalah ditangguh-tangguh untuk bersedekah, janganlah menunggu sudah kaya baru hendak bersedekah. Berilah sedekah walaupun hanya seringgit. Lakukanlah setiap hari tanpa memikirkan rugi dan kekurangan wang kerana sesungguhnya berkat wang seringgit itu akan dilipat gandakan rezeki oleh Allah s.w.t. di jalan yang tiada disangka-sangka. Ingatlah bahawa sesungguhnya tidak akan berkurangan harta yang disedekahkan.

Sekiranya kita dapat bersedekah semasa kita kekurangan wang sebenarnya kita telah membuka pintu-pintu kebaikan, firman Allah yang bermaksud, “Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian daripada apa yang kamu sayangi.”
(Surah Ali-Imran ayat 92).

Satu kisah di zaman Nabi Sulaiman a.s. bagaimana seorang petani dapat terselamat dari musibah dibunuh oleh dua jin (diperintahkan oleh Nabi Sulaiman a.s.untuk menjaga anak-anak burung dikebun) kerana mengambil anak-anak burung dikebunnya semata-mata kerana ia telah bersedekah dengan memberi makanan kepada seorang miskin yang kelaparan secara kebetulan datang kekebunnya. Apabila jin-jin tersebut hendak menangkap dan membunuh petani tersebut, malaikat telah menghalangnya dan menangkap jin tersebut dan dicampakkan ditempat lain. Kehadiran malaikat tersebut adalah kerana kebaikan sedekah yang telah dilakukan olehnya sebagai hikmah dan kebaikan yang besar.

Bersesuaianlah dengan hadis Nabi s.a.w yang bermaksud : “Setiap hari dua malaikat akan turun ke bumi. Berkata salah seorang dari mereka : ‘ Ya Allah gantikanlah harta orang yang bersedekah pada jalan-Mu.’ Berkata pula malaikat yang seorang lagi : ‘Ya Allah, binasakanlah harta orang yang menahan hartanya daripada disedekahkan.’.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Akhirkata teruskanlah bersedekah dan Nabi s.a.w ada menyatakan juga bahawa sesiapa yang di dunianya banyak bersedekah, ia akan digolongkan didalam golongan ahli sedekah dan akan diseru dari pintu sedekah (bab sedekah) untuk memasuki Syurga Allah s.w.t.

No comments: