Wednesday, August 11, 2010

Ramadhan bulan rahmat

 Sahabat yang dirahmati Allah,
Rasulullah s.a.w. menegaskan dalam hadis diriwayatkan Imam at-Tarmizi yang mafhumnya: "Daripada Abi Hurairah, bersabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: ' Sesiapa berbuka satu hari pada Ramadhan tanpa ada rukhsah (keringanan) dan tidak juga kerana sakit, dia tidak akan dapat menggantikan puasa yang ditinggalkan itu, sekalipun dia berpuasa seumur hidup."

Berdasarkan hadis ini jelaslah kepada kita bahawa betapa besarnya dosa orang yang meninggalkan ibadah puasa tanpa uzur yang dibenarkan oleh syarak.  Puasa Ramadhan adalah salah satu Rukun Islam yang wajib dilaksanakan dengan sempurna dan ganjarannya adalah hanya disisi Allah. Malaikat sendiri tidak tahu berapa banyak pahala yang perlu dicatat oleh seseorang yang berpuasa. semakin khusyuk dan kita menjaga semua pancaindera kita semasa berpuasa maka semakin tinggilah nilai puasa kita di sisi Allah s.w.t.

Sahabat yang dimuliakan,
Rasulullah s.w. berkhutbah kepada umat Islam untuk menyambut Ramadhan.

"Wahai manusia, sesungguhnya kamu akan dinaungi oleh bulan yang senantiasa besar lagi penuh keberkahan, yaitu bulan yang di dalamnya ada suatu malam yang lebih baik dari seribu bulan; bulan yang Allah telah menjadikan puasanya suatu fardu, dan qiyam di malam harinya suatu tathawwu'."

"Barangsiapa mendekatkan diri kepada Allah dengan suatu pekerjaan kebajikan di dalamnya, samalah dia dengan orang yang menunaikan suatu fardu di dalam bulan yang lain."

"Ramadhan itu adalah bulan sabar, sedangkan sabar itu adalah pahalanya Syurga. Ramadhan itu adalah bulan memberi pertolongan (syahrul muwasah) dan bulan Allah memberikan rezeki kepada Mukmin di dalamnya."

"Barangsiapa memberikan makanan berbuka seseorang yang berpuasa, adalah yang demikian itu merupakan pengampunan bagi dosanya dan kemerdekaan dirinya dari Neraka. Orang yang memberikan makanan itu memperoleh pahala seperti orang yang berpuasa tanpa sedikitpun berkurang."

Para sahabat berkata, "Ya Rasulullah, tidaklah semua kami memiliki makanan berbuka puasa untuk orang lain yang berpuasa. Maka bersabdalah Rasulullah s.a.w, "Allah memberikan pahala kepada orang yang memberi sebutir kurma, atau seteguk air, atau sehirup susu."

"Dialah bulan yang permulaannya rahmat, pertengahannya ampunan dan akhirnya pembebasan dari Neraka. Barangsiapa meringankan beban dari budak sahaya (hamba) niscaya Allah mengampuni dosanya dan memerdekakannya dari Neraka."

"Oleh karena itu banyakkanlah yang empat perkara di bulan Ramadhan; dua perkara untuk mendatangkan keredhaan Tuhanmu, dan dua perkara lagi kamu sangat menghajatinya."

"Dua perkara yang pertama ialah mengakui dengan sesungguhnya bahwa tidak ada Tuhan selain Allah dan mohon ampun kepada-Nya . Dua perkara yang kamu sangat memerlukannya ialah mohon Syurga dan perlindungan dari Neraka."

"Barangsiapa memberi minum kepada orang yang berbuka puasa, niscaya Allah memberi minum kepadanya dari air kolam-Ku dengan suatu minuman yang dia tidak merasakan haus lagi sesudahnya, sehingga dia masuk ke dalam Syurga."

(Hadis Riwayat Ibnu Huzaimah).

Sahabat yang dihormati,
Kita baru bermula mengerjakan ibadah puasa, berdasarkan hadis diatas kita sedang berada dipermulaan puasa (10 hari pertama) yaitu rahmat daripada Allah s.w.t. Berdo'alah bersungguh-sungguh dipermulaan pertama ini dan memohon rahmat Allah s.w.t.

Tanda-tanda Allah memberikan rahmatNya kepada kita adalah kita merasakan keseronokan menjalankan berbagai-bagai aktiviti ibadah, rasa tak puas-puas dengan ibadah. Tak cukup dengan solat tarawih 20 rekaat dan 3 witir,bangun awal pagi untuk melaksanakan solat taubat, solat tahajjud, solat hajat dan solat tasbih. Membaca al-Qur’an pada masa-masa yang terluang, bertekad untuk khatam 30 Juzuk al-Qur’an sebelum masa 10 hari terakhir.

Memperbanyakkan zikir-zikir yang lain dan berdo'a berulang-ulang kali tanpa jemu dan bosan dan memohon dan bermunajat bersungguh-sungguh dengan keyakinan bahawa Allah s.w.t akan memperkenankan do’a-do’a kita tanpa sedikit pun keraguan. Salah satu tempat do’a anak Adam yang mustajab dan diterima oleh Allah s.w.t adalah mereka yang berpuasa sehingga waktu berbuka.

Sudahkah kita bermula untuk  sedekah untuk fakir miskin dan anak yatim? Dan sudahkah kita masukkan wang kedalam  tabung-tabung masjid? Adakah solat lima waktu kita kerjakan berjemaah dimasjid? Adakah kita mulakan berbuka dengan berbagai juadah atau kita berbuka sekadarnya tanda kita mulakan dengan berbuka secara sederhana dan tidak membazir? Adakah kita kerjakan solat magrib , isyak dan terawih berjemaah dimasjid?  Persoalan ini perlu dijawab kerana amalan-amalan tersebut perlu di laksanakan tanda perubahan dan peningkatan amal kita kepad Allah s.w.t.

.

No comments: