Thursday, February 16, 2012

Qanaah Kunci Kekayaan Yang Hakiki...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Kita sebagai manusia akan kehilangan kebijaksanaan ketika terjerumus ke dalam ketamakan, keserakahan, sehingga tidak lagi boleh mengendalikan hawa nafsu.

Sedangkan manusia yang bijak dalam pandangan ALLAH, tiada lain adalah mereka yang mampu mengendalikan hawa nafsunya untuk diarahkan ke jalan yang benar dan diredai ALLAH. Seperti sabda Rasulullah SAW : "Orang yang bijak adalah orang yang mampu mengendalikan hawa nafsunya dan beraktiviti (beramal) untuk akhirat nanti." (Hadis riwayat Tirmidzi)

Dalam kehidupan ini, kita akan mampu mencapai darjat yang terpuji; dalam keadaan kita menerima kepuasan dan kerelaan terhadap hasil yang kita usahakan siang ataupun malam. Inilah maksud qanaah. Kita tidak tamak apa yang dimiliki orang lain, tidak melihat apa yang ada di tangan mereka, hingga membuatkan kita rakus mencari kekayaan wang dan harta dengan cara apa pun. Yang demikian itu tidak akan terjadi kecuali bila kita merasa puas dengan apa yang sekadar diperlukan, seperti dalam hal makanan dan pakaian. Perhatikan sabda Rasulullah s.a.w seperti berikut : "Beruntunglah orang yang memasrahkan diri, dilimpahi rezeki yang sekadar mencukupi dan diberi kepuasan oleh ALLAH terhadap apa yang diberikan kepadanya." (Hadis riwayat Muslim)

Qanaah itu merupakan 'harta' yang tidak akan habis. Kalau kita selalu mengikuti apa yang kita inginkan, tanpa mengikuti kemampuan secara peribadi, tentu akan menemui kegagalan bahkan kehancuran dalam hidup. Perlu kita teliti apa akan terjadi di muka bumi ini kalau setiap manusia itu tamak, rakus, serakah pada harta, jawatan dan kekuasaan. Ada beberapa penyelesaian sebagai penawar bagi yang bersikap rakus dan tamak.

1. Berjimat dalam kehidupan dan bijak dalam membelanjakan harta.

Siapa yang menginginkan qanaah, perlu mampu memakai, mengeluarkan sesuatu sesuai dengan keadaannya. Mengatur itu sama dengan separuh kehidupan.

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Tiga perkara yang menyelamatkan; iaitu, takut kepada ALLAH secara sembunyi-bunyi, bersikap sederhana tatkala kaya dan miskin, dan adil tatkala reda dan marah-marah." (Hadis riwayat Bazzar)

2. Jika sebuah pintu ditutup di hadapannya, sesungguhnya rezeki tetap menunggu dirinya, kerana itu hati mereka tidak perlu gusar.

"Sesungguhnya Ruhul-Qudus menghembuskan dalam hatiku, bahawa tidak ada jiwa yang meninggal sebelum rezeki dan ajalnya menjadi sempurna. Maka betakwalah kepada ALLAH dan carilah kekayaan harta dengan cara yang bagus."

"Jangan sekali-kali merasa bahawa rezeki itu datang terlalu lambat sehingga kalian mencarinya dengan menderhakai ALLAH. Sesungguhnya tidak ada yang dikenal di sisi ALLAH kecuali dengan mentaati-Nya."  (Hadis riwayat Hakim dan Syafie)

3. Hendaklah kita tahu bahawa dalam qanaah itu ada kemuliaan dan dalam kerakusan dan tamak itu ada kehinaan.

Wahai sahabat FB semua, apakah kita ingin memilih untuk merasa cukup demi kemuliaan di sisi ALLAH atau memilih merasa tidak cukup demi untuk kehinaan?

4. Memikir dan mengambil pelajaran dari sikap orang-orang Yahudi dan Nasrani, orang-orang yang jahil, yang tenggelam dalam kenikmatan dan kemewahan. Setelah itu hendaklah kita mengambil iktibar akan keadaan hidup para Nabi dan orang-orang soleh, menyemak perkataan mereka lalu menyuruh akal kita untuk memilih antara kesucian makhluk di sisi ALLAH atau menyerupai penghuni dunia yang hina.

Sahabat, tentunya banyak lagi kaedah untuk mencapai qanaah, yang penting usaha kita untuk mengaplikasikannya sehar-hari...Wallaahu a'lam, Salam hormat :-)

(Di petik daripada tulisan Ag Junaidi)
 
 
 
 
 

No comments: