Wednesday, March 7, 2012

Dosa Mengumpat

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
 
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : "Perbuatan mengumpat itu samalah seperti api memakan ranting kayu kering". 
 
Pahala yang dikumpulkan sebelum itu akan musnah atau dihapuskan seperti mudahnya api memakan kayu kering sehingga tidak tinggal apa-apa lagi.

Saidina Ali bin Abi Thalib ra berkata, "Lidah itu laksana seekor binatang buas, bila dilepaskan pasti membunuh".

Lidah itu adalah lebih tajam dari mata pedang,sebab boleh melukai yang tersembunyi.

Mengumpat itu memang lezat rasanya ketika didunia, tapi dapat menghantarkan pelakunya ke neraka di akhirat kelak, itu kalau betul terbukti melakukan kesalahan kalau tidak berarti anda memfitnahnya yang lebih besar dosanya dari pada pembunuhan jadi pikir-pikirkanlah sebelum bertindak.

Dari Abu Hurairah radhiallohu ‘anhu berkata, Rasulullah Salallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda
maksudnya : "Jadilah kamu sekalian hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim adalah saudara bagi muslim yang lainnya, tidak layak untuk saling menzalimi, berbohong kepadanya dan acuh kepadanya.Takwa itu ada disini (baginda sambil menunjuk dadanya 3 kali). Cukuplah seseorang dikatakan jahat jika ia menghina saudaranya sesama muslim. Haram bagi seorang muslim dari muslim yang lainnya, darahnya, hartanya, dan harga dirinya” (Hadis Riwayat Muslim)

Oleh itu jauhilah perbuatan mengumpat kerana dosa mengumpat hanya boleh dihapuskan apabila orang yang menerima umpatan memaafkannya, jika tidak mendapat kemaafan maka tuntutannya akan dilakukan semasa berada di hari akhirat nanti.


No comments: